Volgend jaar juni is het 70 jaar geleden dat met de landingen op de stranden van Normandië het langverwachte tweede front in Europa werd geopend.
In navolging van de Overloon-FOC van afgelopen jaar willen we ook dit jaar Twenotters motiveren om op- en naast het forum gezamenlijk dit belangrijke moment uit de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in modelbouw uit te beelden.
Daarom is er weer een "speciale" FOC in het leven geroepen. Deze zal net als de Overloon-FOC een looptijd hebben tot de Twenot meeting in Overloon, die dit jaar op 15 juni 2014 zal zijn. Jurering zal aldaar plaatsvinden, voor de winnaar is weer een leuke prijs ter beschikking gesteld.
Wat betreft het onderwerp: keuze van de modellen staat vrij. Tijdsspan is 06-06-1944 0:00 uur (zeg maar de para-landingen in de nacht voor de langste dag) tot 21-08-1944: de doorbraak naar de Seine (met aansluitend de bevrijding van Parijs).
Ik begrijp dat dit opnieuw een FOC is met een onderwerp waarbij je een grote variatie in modellen kan vinden: zolang je maar een wegwijzer naar Caen bij je Sherman of je verdwaalde T34 hebt staan dan voldoe je aan de voorwaarden. Een E75 paper panzer op een plankje? Geen probleem: op Wikipedia staat dat ze in 1966 onder een groot doek in een schuur in St. Mere d'Eglise een prototype van zo'n tank hebben gevonden....
..........

Ik hoop dat een ieder het hierboven geschrevene met een knipoog neemt. Ik bedoel te zeggen dat er zeker enige mate van vrijheid is, maar dat het voor de weinige leken die langs lopen duidelijk "moet" zijn dat D-Day/Normandië het onderwerp van je inzending is.
Heb je vragen of zijn bepaalde zaken niet duidelijk: laat het me weten, al dan niet via PB.
Ik hoop dat velen de inspiratie vinden om van deze FOC een succes te maken!
groeten, Richard.