Poll 01: Schaffen we de FOC af?

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Schaffen we de FOC af?

Ja
16
25%
Nee
47
75%

Totaal aantal stemmen: 63

Dan Raadtgever
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Poll 01: Schaffen we de FOC af?

Berichtdoor Dan Raadtgever » 21 nov, 2013 11:30

Waarom een "officiele" jurering....? :roll:

Publiekspoll, winnaar, volgende FOC............ :mrgreen:

Men beoordeeld uiteindelijk toch alleen maar foto's............

Het samenspel is belangrijker dan het eindresultaat toch !?

(winnen is belangrijker dan meedoen lijkt het anders wel)

My 2 pesetas. :mrgreen:
Gewoon lekker blijven plakken................

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Oscar Becker » 21 nov, 2013 22:18

Dat kan natuurlijk ook Dan. Maar ik vond de jury mening altijd wel waardevol.

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 24 nov, 2013 20:25

@ Richard

Hoe ziet de definitieve beoordelingslijst er voor deze FOC uit ?
Of is dat de lijst zoals je die op pagina 1 hebt laten zien ?

groet
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 25 nov, 2013 7:42

Volgens mij kan Richard wel een doosje aspirientjes gebruiken....
Ik zou zelf hoofdpijn krijgen van al deze wensen, ideeën, suggesties en commentaren. :?

Succes Richard!!
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 26 nov, 2013 17:32

Ron van Wiggen schreef:Volgens mij kan Richard wel een doosje aspirientjes gebruiken....
Ik zou zelf hoofdpijn krijgen van al deze wensen, ideeën, suggesties en commentaren. :?

... Tja ... comes with the territory, denk ik ...
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ronald Schoenmakers » 27 nov, 2013 8:14

Beste medeplakkers en FOC deelnemers

Laten we elkaar nu even niet meer voor de gek houden !
We weten allemaal dat Martin met de Sherman de terechte winnaar gaat worden, Dat was hij al bij het publiek en niets afdoende aan de prestaties van de andere deelnemers kan ik me echt niet voorstellen dat dat bij de "officiele" jurering anders zou worden.
Ongeacht welke jurerings methodieken je er ook op los laat.....

Ik denk dat alle deelnemers trots kunnen zijn op hun resultaat en als er wat op aan te merken is/was , is er voldoende mogelijkheid geweest om dat tijdens de FOC te doen !
Ik (en dat is puur persoonlijk) zit niet meer te wachten op 3 juryleden die nu nog iets van mijn knutselwerkje moeten gaan vinden ! beetje mosterd na de (reeds verteerde) maaltijd

We hebben in deze thread onze mening kunnen geven over hoe wij persoonlijk denken over een succesvolle doorstart van de FOC.
Laten we nu Richard even rustig de tijd geven om dit allemaal te laten bezinken en te overdenken wat hij met de FOC wil, en niet, terwijl de verf en lijm dampen van de vorige FOC nog in de hobbykamers hangen, alweer beginnen te speculeren over nieuwe FOC onderwerpen, waarbij iedereen eigenlijk wat anders wil......

Dus mijn voorstel :
We feliciteren Martin met zijn terechte plek in de Gallerij der Groten
Geven Richard ruim de tijd om eens rustig na te denken
En gaan ,als Richard er klaar voor (of misschien wel mee :roll: ) is , ergens na de feestdagen eens kijken of er animo is voor een nieuwe FOC ,in welke vorm dan ook .

Greetz Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald Schoenmakers op 28 nov, 2013 7:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 27 nov, 2013 9:16

Beste medeplakkers,

als deelnemer aan de laatste FOC en inzender van eindfoto's wil ik graag ingaan op Ronald zijn voorstel:

Dus mijn voorstel :
We feliciteren Martin met zijn terechte plek in de Gallerij der Groten
Geven Richard ruim de tijd om eens rustig na te denken
En gaan ,als Richard er klaar voor (of misschien wel mee ) is , ergens na de feestdagen eens kijken of er animo is voor een nieuwe FOC ,in welke vorm dan ook .

Helemaal mee eens!
Ik zit niet meer te wachten op een oordeel van een jury. Laat die beoordeling maar zitten.
Martin gefeliciteerd en Richard bedankt voor je inzet en neem je tijd!
Laat je niet gek maken, het is en blijft maar een hobby.

Groet,
Willem

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 27 nov, 2013 18:22

Persoonljk, en dat is dus mijn mening, hecht ik ook geen moer aan de mening van een jury, maar veel meer aan die van de kijkert thuis.enige vorm van partijdigheid ontkom je dan misschien niet aan, maar dat terzijde.

Waar t om gaat bij een show? Wie heeft t mooiste model, en dat t best uitgevoerd. Op onze bouwdag hebben we de discussie gevoerd, een sherman van dragon legt t kwa detail af tov een van tasca met metalen loopjes en extra pe spullen, maar t totaalbeeld moet ook kloppen...

En in het geval van de vorige foc, bouw een model na van een foto, is mijn keuze anders van die van vele anderen, maar dat is omdat ik er misschien anders tegenaankijk...

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 27 nov, 2013 18:41

Ron van Wiggen schreef:Volgens mij kan Richard wel een doosje aspirientjes gebruiken....

Volgens mij mag er een deuske antidepressiva bij inmiddels ... :lol:

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 28 nov, 2013 21:07

Hallo allen,

Wat vliegt de tijd als je het naar je zin hebt... Het is elf dagen geleden dat ik hier voor het laatst een reactie heb laten noteren, hoog tijd dus voor wat zinnigs.

Laat ik eens van hak op de tak wat reacties geven.

Johannes schrijft:
wat vind jij als FOC-master van de opsplitsing van een parallelle bouwen-FOC enerzijds en verven-FOC anderzijds ?
Is daar een zogenaamd draegvlack voor ? :)

Op zich vind ik het een goed idee, ik geniet veel van "naked kits" zoals die hier in bouwverslagen langskomen. Ik denk echter ook dat er geen breder draagvlak voor zo'n FOC is, simpelweg omdat ik denk dat de meesten onder ons bouwen met de bedoeling om een model uiteindelijk "af" in de vitrinekast te krijgen: geschilderd dus.

In reactie op het bericht van Eric Reist: daar kan ik niet veel meer aan toevoegen, het geschreven komt vrijwel overeen met wat mijn gedachten over een FOC zijn.

In reactie op Harold: een gemotiveerde SBS is ook onderdeel van een (nieuw) reglement zoals ik dat voor ogen heb en zoals ik dit hier eerder heb weergegeven. Punt daarvan is dat niet iedereen de tijd, de know how en de zin vind om een SBS te maken. Enerzijds denk ik dus dat het "verplicht" stellen van het maken van een SBS leid tot minder deelnemers, anderzijds denk ik ook dat die deelnemers die dan wel meedoen meer gemotiveerd zijn om de vorderingen via SBS te delen en dat er daardoor ook weer meer interactie komt.

@ Oscar: vijf of zes foto's beoordelen is meer dan ik verwacht van juryleden. De mensen die ik destijds aangeschreven heb zijn in mijn ogen allen mensen die uit eigen motivatie door de topics zullen spitten. Ik heb nooit gedacht dat juryleden in het verleden zich enkel en alleen door de zes eindfoto's hebben laten leiden. Ik ga er van uit Dat dat in de toekomst niet anders zal zijn...

Johannes schreef:
Hoe ziet de definitieve beoordelingslijst er voor deze FOC uit ? Of is dat de lijst zoals je die op pagina 1 hebt laten zien ?

Dat was wel mijn intentie, hoewel ik veel voel voor het voorstel van Ronald om de jurering te laten voor wat het is.

aspirines nodig met al die voorstellen etc. / .... comes with the territory ...

In het algemeen: ik heb een dikke huid en kan veel hebben. Ik geef toe dat elf dagen reactie niet echt netjes is wanneer men van mij als moderator een reactie verwacht. Aan de andere kant heb ik zo wel een aardig beeld kunnen vormen over hoe er over de FOC wordt gedacht, de meningen druppelden "gewoon" door.

FOC-moderator zijn heeft meerdere kanten. Zo heb je door het in goede banen leiden van een FOC en bijv. het opmaken van een Galerij de Groten een wezenlijk aandeel in het mogelijke plezier van deelnemers en andere forumbezoekers. Anderzijds kost het opzetten van de FOC in de huidige vorm veel tijd en moeite. Tijd en moeite die ik er wel voor over heb ondanks de eerder genoemde drukke baan en twee kleine kinderen. Als dat het enige was....

Ik heb in het jaar dat ik nu moderator ben, bij de twee FOC's onder mijn auspiciën soms de vreemdste PB' s mogen ontvangen. Van verzoeken tot verruiming van de regels, suggesties tot het bevoordelen van bepaalde deelnemers en het aannemen van steekpenningen toe... Mensen zijn soms bloedserieus over iets waarvan ik vind dat het de deelnemers (en de moderator) plezier moet geven. Ik moet me soms in de vreemdste bochten wringen om op een politiek correct manier aan te geven dat iets niet kan zonder voor dictator uit te worden gemaakt, dan wel me op Twenot-bijeenkomsten te moeten verdedigen voor beslissingen die ik genomen heb waar ik gewoon een leuke dag wil hebben!

Ja, IK maak de uiteindelijke beslissing, daarvoor ben IK tenslotte de FOC-moderator. Maar ik voel er dus weinig voor om me voor elke scheet die ik laat te excuseren. We zijn met meer dan 2000 (al- dan niet actieve) forumleden, ik heb niet de illusie dat ik iedereen te vriend kan houden. Wel of geen jury, een ruim opgezette- of juist kleinschalige FOC, waarop te beoordelen, etc: er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn.

Alsof er een ballon leegloopt.....

Om kort te gaan: ik denk dat de opmerking van Ronald Schoenmakers hout snijdt. Wanneer mijn beide juryleden het er mee eens zijn dan laten we het bij een publieke stemming waarbij we dan Martin Visser als winnaar uitroepen. Na de feestdagen wil ik dan met een concreet voorstel komen aangaande de opzet van de FOC in de toekomst.

Tot zover.

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 28 nov, 2013 21:27

@ Richard

Ik denk dat jouw posting -o.a. als reactie op voorgaande replies- goed te begrijpen is. Wat betreft de moeite voor een jurering volg ik je wens om 't er bij te laten zitten; het is wel duidelijk zo.

Ik denk dat de snelheid in reageren hierin een behoorlijke invloed heeft gehad om uiteindelijk bepaalde replies te kunnen lezen, maar uiteindelijk zijn het nuttige replies geweest die een nieuw licht laten schijnen op het fenomeen 'FOC'.

Twenot groeit :!: :D

groet

Dan Raadtgever
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Dan Raadtgever » 29 nov, 2013 9:05

Goed om te zien dat Ronald, Willem en Richard het uiteindelijk eens zijn met mijn opmerking van een week daarvoor........ :mrgreen: :?
Gewoon lekker blijven plakken................

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 29 nov, 2013 10:55

Hoi Dan,
Ik denk dat er meer FOC deelnemers rondlopen die zich al langer afvragen of de jurering nog iets toevoegt aan de FOC.

2 november schreef RS te U in een reactie op "het volgende FOC onderwerp" ook al iets:
Misschien zou dit zelfs meegenomen moeten worden in de jurering (?) ,als er al gejureerd moet worden :roll: (maar dat is weer een hele andere discussie.)

Niets ten nadele van de mensen die zich ingezet hebben over de afgelopen jaren! Maar veelal kwamen er zaken in de beoordeling terug die ook al in de reacties in het topic voorbij waren gekomen. Soms wat extra zaken maar daarvoor moesten wel weer een paar vrijwilligers veel tijd steken in een beoordeling.

Ook voor mij is de publieksprijs voldoende.

Dat wij (RS en ik) nu aangeven dat er voor ons niet meer gejureerd hoeft te worden is vanuit een andere invalshoek dan die van anderen die hier reageren. Wij hebben beiden een inzending bij de laatste FOc en ik denk dat het de discussie wegneemt als we nu al over zouden stappen naar alleen een publieksprijs. Mijn mening.....

Ik hoop maar dat het nu voor Richard even wat rustiger wordt. Als ik zo lees wat je blijkbaar als FOC organisator voor je kiezen krijgt begrijp ik eerlijk gezegd niet dat hij nog door gaat. Maar goed, blijkbaar is het hier op het forum een afspiegeling van de maatschappij waar het niet meer alleen om de hobby gaat maar ook andere belangen mee spelen.

bij de twee FOC's onder mijn auspiciën soms de vreemdste PB' s mogen ontvangen. Van verzoeken tot verruiming van de regels, suggesties tot het bevoordelen van bepaalde deelnemers en het aannemen van steekpenningen toe... Mensen zijn soms bloedserieus over iets waarvan ik vind dat het de deelnemers (en de moderator) plezier moet geven. Ik moet me soms in de vreemdste bochten wringen om op een politiek correct manier aan te geven dat iets niet kan zonder voor dictator uit te worden gemaakt, dan wel me op Twenot-bijeenkomsten te moeten verdedigen voor beslissingen die ik genomen heb waar ik gewoon een leuke dag wil hebben!

Ik wordt er niet blij van als ik dit lees... moeten we hier, waar we bij elkaar komen voor een hobby, zo met elkaar omgaan?
Laten we allen alert zijn op dit soort zaken en elkaar er op aanspreken of het bespreekbaar maken.

Groet,
Willem

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 29 nov, 2013 13:02

Ik heb in het jaar dat ik nu moderator ben, bij de twee FOC's onder mijn auspiciën soms de vreemdste PB' s mogen ontvangen. Van verzoeken tot verruiming van de regels, suggesties tot het bevoordelen van bepaalde deelnemers en het aannemen van steekpenningen toe... Mensen zijn soms bloedserieus over iets waarvan ik vind dat het de deelnemers (en de moderator) plezier moet geven. Ik moet me soms in de vreemdste bochten wringen om op een politiek correct manier aan te geven dat iets niet kan zonder voor dictator uit te worden gemaakt, dan wel me op Twenot-bijeenkomsten te moeten verdedigen voor beslissingen die ik genomen heb waar ik gewoon een leuke dag wil hebben!

Ja, IK maak de uiteindelijke beslissing, daarvoor ben IK tenslotte de FOC-moderator. Maar ik voel er dus weinig voor om me voor elke scheet die ik laat te excuseren. We zijn met meer dan 2000 (al- dan niet actieve) forumleden, ik heb niet de illusie dat ik iedereen te vriend kan houden. Wel of geen jury, een ruim opgezette- of juist kleinschalige FOC, waarop te beoordelen, etc: er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn.

Alsof er een ballon leegloopt...

Als dit waar is en ik ben bang van wel dan morgen de mensen die dit soort vragen naar Richard sturen zich serieus afvragen of het normaal is dit soort dingen te doen, ik vind het ziek en zielig gedrag. Zelf ben ik jarenlang moderator op een andere site geweest en ik weet wat voor drek je over je heen krijgt, omdat er lui zijn die denken dat ze alles mogen zeggen en alle recht van spreken hebben zonder aanzien des persoon en dat je inzet om iets op dit forum te doen verdient een pluim en geen schop na.

Bij de vorige Foc heb ik gejureerd, heb inderdaad de verslagen gelezen en voor het oordeel spelen de 5 foto's vrijwel geen rol, dat doe je op uit de tekst en dan kun je meer zeggen over de kwaliteit van het verslag, reacties en foto's en dat is ook de opzet zoals ik het FOC toen zag.

Ik hoop dat degene die het leven van moderators menen te moeten beïnvloeden in eigen voordeel eens goed gaan nadenken en dat we een volgende FOC houden met de bedoeling samen iets te bouwen waar we allemaal van kunnen leren zonder dat er beoordeling aan vast hangt en wie dat wel wil kan altijd zijn mede bouwers vragen.

Hoop dat je motivatie blijft voor het modereren van het FOC, je doet het prima en dat is ook wat waard lijkt me.
Groet Johanna
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 29 nov, 2013 20:58

Na een lang en zwaar beraad heeft de jury unaniem besloten om dhr Visser als overwinnaar aan te wijzen. :mrgreen: Gefeliciteerd Martin!

@Richard: goede beslissing en fijn dat je de foc weer tot het middelpunt der belangstelling hebt weten te brengen. Zo te horen hebben ze je terecht als vrijwilliger aangewezen om deze toko te beheren. :D

En nu weer door met plakken (plakband en inpakpapier welteverstaan :roll: )

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Terug naar “FOC-Archief”