Poll 01: Schaffen we de FOC af?

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Schaffen we de FOC af?

Ja
16
25%
Nee
47
75%

Totaal aantal stemmen: 63

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Poll 01: Schaffen we de FOC af?

Berichtdoor Richard Cramer » 7 nov, 2013 12:45

Hallo allen,

Simpele vraag: is het zinvol om, in welke vorm dan ook, met de FOC door te gaan?

Om enig inzicht in de gedachten hierover te krijgen wil ik deze poll laten staan t/m 30 november.

O ja: nu is het heel makkelijk om massaal ja te stemmen, maar ik ga er van uit dat we hier op het forum op een normale manier met onze hobby (AFV's, de militaire geschiedenis, de krijgsmacht, modelbouw: vul maar in) bezig zijn. Op sensatiestemmers zit ik dus niet te wachten. Stem eerlijk of stem niet...

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Jan Peters
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: Poll 01: Schaffen we de FOC af?

Berichtdoor Jan Peters » 7 nov, 2013 13:06

Als er geen animo voor is, waarom zou je er dan mee door blijven gaan?
Zet het concept gewoon in de koelkast, er kan altijd nog een keer opnieuw gestart worden :wink:
Mijn 0,02 cent.
Jan
Ik spreek überhaupt maar een woord Duits....

Geert-Jan Meeuwissen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Geert-Jan Meeuwissen » 7 nov, 2013 15:48

In de huidige vorm?
Ja.

Kijkende naar de originele doelstelling van de FOC moet je, naar mijn idee,
of het wedstrijdelement, of
het element waar we van elkaar kunnen leren laten vallen.

GJ
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd

Arjan Wiskerke

Berichtdoor Arjan Wiskerke » 7 nov, 2013 19:20

Kan iemand verwijzen naar een link of zoiets waarin staat beschreven wat de FOC precies behelst (inhoud (doelstellingen) en vorm). Lijkt me wel zinnig dat we precies weten waar we het over hebben voordat we gaat stemmen. Er lijken ook nogal wat stemmen op te gaan voor een vorm die richting group build gaat waarbij de doelstelling "het leren van elkaar" overeind blijft. Met andere woorden, het gaat mijns inziens niet over wel of niet een FOC, maar over wel of niet in een andere vorm. Of is de FOC de FOC niet meer als er aan de vorm gesleuteld wordt (dat idee krijg ik van de berichten van Richard en Jan) ?

edit: Voor alle duidelijkheid, "FOC" staat simpelweg voor Forum Online Contest. Bij een group build-achtige vorm is er toch nog steeds sprake van een FOC. Pas als ook het wedstrijdelement eruit gehaald wordt kun je spreken van het afschaffen van de FOC.

Arjan

Herold Derksen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Herold Derksen » 7 nov, 2013 20:37

Arjan Wiskerke schreef:Kan iemand verwijzen naar een link of zoiets waarin staat beschreven wat de FOC precies behelst (inhoud (doelstellingen) en vorm).

Da's niet zo moeilijk;
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=62&t=23012

Groet Herold.

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 7 nov, 2013 23:44

Voor wie het allemaal rustig wil nalezen, hieronder de correspondentie die ik tot een paar dagen geleden met mijn twee juryleden heb gevoerd. Het betreft een drie-gesprek tussen Bas Slaats, Johannes Haspels en mijn persoontje:

Hoi Bas,

De items die gescoord worden op de checklist zijn toch wel een soort abstract van de tips en aandachtspunten die doorgaans binnen een gemiddelde draad worden aangehaald. Dat is bij het FOC-scoren niet anders. Wat betreft de timing om een lijst als deze samen te stellen; als je zoiets doet, moeten de contestors eigenlijk de lijst van tevoren gezien hebben.

Ik denk dat een dergelijke lijst voornamelijk zinvol is om onderbouwd terug te koppelen van hoe er feitelijk naar gekeken is en om de verschillende juryleden op eenzelfde manier een foto-reeks te laten kijken. Een meerkoppige jury betekent voor een uitslag dat er 'meer regressie naar het gemiddelde' wordt toegepast ... wat meer objectief dus. Iemand sec een 6 geven voor een foto kan de vraag laten opkomen wat het verschil was geweest tussen een 6 en een 9; door middel van transparante tekst-onderbouwing van een cijfer krijgt het geheel een opbouwend en meer begrijpelijk karakter.

groet Frank

Richard, Johannes,

op zich zinvolle aanvulling, maar dan wordt het wel heel klinish wat mij betreft. Wat is dan nog de meerwaarde van een meerkoppige jury. Het is juist die "x"factor wat een model speciaal maakt, en juist dat aspect vang je niet met een strakke lijst. Dan kun je bijna van tevoren uitrekenen wat je gaat winnen. Ik ken modellen van sommige Belgische bouwers zie geniaal in uitvoering zijn, maar nul ,nul uitstraling hebben. Daarnaast heb ik meermalen meegemaakt dat een model op foto in het echt tegenvalt, omdat je ook de slechte kanten van model ziet. Iemand die kundige foto's maakt en er mogelijk zelfs nog wat op fotoshopt zou een technische perfect model kunnen bouwen die hoog scoort, maar het in een "echte" wedstrijd niet gaat redden. Creativiteit en presentatie daarentegen zijn juist die dingen die ervoor zorgen dat een model er echt uitspringt, ook al zal niet ieder boutje op zijn plek zitten. Daar kan ik iets zinnig iets toevoegen met mijn jury rapport waardoor de persoon in kwestie echt iets leert van zijn werk en het voor een ander interessant wordt om te volgen. Appearance is everything :D

gr Bas

Verstuurd: 31 okt, 2013 9:44
door Johannes Haspels

Heren,

Bij deze alvast even wat bijstellingen (in het groen) wat betreft de bouwfase ...

Richard Cramer schreef:Jurering

1. MODEL
1.1 bouwfase
1.1.1 Wordt er een SBS gebruikt om uit te leggen hoe men te werk is gegaan?
Dit is een presentatie-item. Ik vind persoonlijk niet dat deze vraag relevant is, omdat we eindfoto's beoordelen.
1.1.2 Gaat men in op vragen die over de bouw gesteld worden?
Niet relevant; sommigen hebben geen tijd of zin om dat te doen. Ook dit slaat meer terug op sociale interactie, leunend op vraag-antwoordstructuren. We beoordelen sec eindfoto's !

1.1.3 Zijn braampjes en gietnaden verwijderd?
1.1.4 Zijn er breuken aanwezig?
1.1.5 Zijn er lijm- en/of soldeerresten te zien ?
1.1.6. Zijn eventuele onderdelen vervangen door betere alternatieven ? (schaalverschil, dikte etc)
1.1.7. Passende gereedschap gebruikt ? (dus geen diepe groeven door de grof schuurpapier etc.
....
....

1.2 verffase
1.2.1 Is alles helemaal dekkend geschilderd/gespoten op alle zichtbare plaatsen? (achter/tussen wielen etc)
1.2.2 Is de verf aangebracht zonder spinnen, “druppels” of overspray?

2. ALGEHELE PRESENTATIE

2.1 Originaliteit : is het model een originele keuze
2.2 Wat is de eerste- en de algemene indruk die het onderwerp geeft?
2.3 Wanneer het onderwerp in een diorama/op een sokkel is gepresenteerd, hoe is dat dan gemaakt/afgewerkt?

gr Bas

Re: jureren

Verstuurd: 30 okt, 2013 21:00
door Richard Cramer

Ha die Frank en Bas,

Excuses voor mijn late reactie, ik had helaas enkele dagen geen PC tot mijn beschikking waarop ik op mijn gemakkie dit bericht kon schrijven...

Het volgende: naar aanleiding van het reglement zoals dat bestaat, een schrijven in het verleden (van jullie beiden) met als onderwerp de jurering in de breedste zin van het woord en mijn persoonlijke gedachten hierover, heb ik besloten om het roer om te gooien. Het onderstaande zullen de nieuwe richtlijnen en beoordelingspunten worden.

@ Bas: zoals je zo kan lezen heb ik weinig tot geen punten van jouw opzet gebruikt. Dit omdat deze m.i. eigenlijk alleen toepasbaar is bij wedstrijden die gekoppeld zijn aan fysieke bijeenkomsten (denk dat je het ook met dat in gedachten geschreven hebt). Neemt niet weg dat ik je inzet en gedachten zeker waardeer.

@ Frank: zoals jij kan zien heb ik jouw opzet als leidraad genomen, hier en daar heb ik punten weggelaten of toegevoegd. Ook jouw inzet en gedachten worden door mij gewaardeerd

Uiteraard wil ik jullie (als eerste juryleden "nieuwe stijl") mening/suggestie horen. Echter, hoewel dit een democratische maatschappij is, de uiteindelijke beslissing om een suggestie al- dan niet te gebruiken ligt bij mij. Natuurlijk ben ik dan wel bereid om indien nodig een beslissing toe te lichten.

De opzet zoals ik die deze week op het forum gedeelte wil gaan plaatsen:

Doelstelling van de F.O.C:

- Dat deze toegankelijk is voor iedereen, dus voor de beginner tot aan de expert toe.
- Dat we elkaars vragen beantwoorden.
- Dat we technieken uitwisselen met- of zonder hulp van foto`s
- Dat we een leuke wedstrijd mogen hebben
- Dat de beginners en de wat minder getalenteerde modelbouwers inspiratie en lering mogen putten uit het getoonde werk.

De opzet is allemaal aan hetzelfde model- of thema te werken. Voorbeeld hiervan is bijv. een M113 en al zijn varianten. Of als thema bijv. woestijnoorlog, waarbij men dus vanaf 1900 tot het heden een model kan kiezen zolang uit het eindresultaat het thema te herleiden is (dus in het genoemde voorbeeld “woestijnoorlog” geen Aerosan op een ijsschots…).

Resin en PE zijn optioneel, maar wordt niet meegenomen in de beoordeling omdat het om verschillende redenen niet voor iedereen weg gelegd is. Eindresultaat staat centraal.

Grondplaatje of diorama is toegestaan maar niet verplicht en word ook niet mee genomen door de jury, tenzij dit voorafgaand aan de start van de FOC anders is aangegeven.

Jurering

1. MODEL

1.1 bouwfase

1.1.1 Wordt er een SBS gebruikt om uit te leggen hoe men te werk is gegaan?
1.1.2 Gaat men in op vragen die over de bouw gesteld worden?
1.1.3 Zijn braampjes en gietnaden verwijderd?
1.1.4 Zijn er breuken aanwezig?
1.1.5 Zijn er lijm- en/of soldeerresten te zien/

1.2 verffase

1.2.1 Is alles helemaal dekkend geschilderd/gespoten op alle zichtbare plaatsen?
1.2.2 Is de verf aangebracht zonder spinnen, “druppels” of overspray?

2. ALGEHELE PRESENTATIE

2.1 Originaliteit : is het model een originele keuze
2.2 Wat is de eerste- en de algemene indruk die het onderwerp geeft?
2.3 Wanneer het onderwerp in een diorama/op een sokkel is gepresenteerd, hoe is dat dan gemaakt/afgewerkt?

Op ieder subonderdeel is maximaal 10 punten te scoren, in totaal dus 100 punten per jurylid: maximale score is 300 punten per model.

Uiteraard wordt en en ander met opbouwende kritiek onderbouwd

Ik probeer steeds drie vrijwilligers te vinden die niet aan de wedstrijd deelnemen.

Foto`s: dit kan een probleem zijn omdat niet iedereen goede foto's kan maken met de middelen die hij heeft. Schakel eventueel neven, ooms, tantes en buren in om je modellen te fotograferen.

Tip: maak foto`s met een neutrale achtergrond. Dit is geen vereiste maar zal onder het kopje “presentatie” zeker wel in de beoordeling worden meegenomen.

Van het eindresultaat wordt niet meer als zes foto’s gevraagd.

De winnaar van de publieksprijs en degene die door de “vakjury” tot winnaar wordt uitgeroepen krijgen een plaatsje in de Galerij der groten, alsmede eeuwige roem.

Algemene regel voor de goede orde: alleen reacties posten die bij het topic horen, voor andere praatjes gaan we naar het Twenot Cafe.

Groeten, Richard.

Tot zover, ik hoor graag wat julie er van vinden. Bij goed gevolg wil ik maandag de juryleden bekend maken (de derde ben ik zelf 8) :roll: :mrgreen: :wink: ....). Ik dacht max. zo'n maand uit te trekken voor de jurering. Minder kan??

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Arjan Wiskerke

Berichtdoor Arjan Wiskerke » 7 nov, 2013 23:57

Persoonlijk vraag ik me af of er überhaupt een jury hoeft te worden samengesteld, het lijkt mij dat een publieksprijs (beoordeling via stemming door forumbezoekers) toch ook prima is. Scheelt een hoop geregel en tijd (lijkt me een pluspunt voor degene die de FOC moet/mag organiseren). Wat je zou missen is het commentaar van "experts" maar als forumgenoten eerlijk zijn met hun commentaar (en het niet laten bij nietszeggende gemeenplaatsen) tijdens en na de bouw/afwerking krijg je ongetwijfeld in essentie dezelfde feedback.

Arjan

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 8 nov, 2013 17:38

Ik ben blij dat niet ik de nodige mensen heb uitgemaakt voor het-een-en-ander tijdens onze peebee-uitwisseling ...

Arjan Wiskerke schreef: ... Wat je zou missen is het commentaar van "experts" maar als forumgenoten eerlijk zijn met hun commentaar (en het niet laten bij nietszeggende gemeenplaatsen) tijdens en na de bouw/afwerking krijg je ongetwijfeld in essentie dezelfde feedback. ...

Goed punt :!: ... en het scheelt ook nog eens beoordelingstijd :)
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

wim meesters
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor wim meesters » 8 nov, 2013 21:58

Hoewel ik zelf niet snel meedoe (heb mijn eigen bouwprogramma) wil ik toch ook wel iets zeggen.

Ik volg de FOC altijd met belangstelling, er valt heel wat moois te zien en gelukkig ook vaak met toelichting.
Alleen al daarom jammer om te stoppen.
Verder valt me op dat er altijd meer als genoeg aanmeldingen zijn, de belangstelling is er dus wel en ook de onderwerpen spreken blijkbaar aan.

Het probleem zit hem dus in het "afvallen".
Dat zou eens uitgezocht moeten worden.
Is de tijd te kort of te lang ? Of wordt eea onderschat ?
Ik weet dat niet, maar ondervraag de afvallers eens naar de diepere reden, dan komt er misschien ook een oplossing.

Mijn mening dus voor wat het waard is,

Groeten, Wim
Doe het met een zachte g...

Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ronald Schoenmakers » 9 nov, 2013 10:02

Wim, en andere FOC geinteresseerden ,

Ik spreek voor me zelf ,maar kan zomaar voorstellen dat er mensen zijn die sommige punten herkennen !

Ik heb verschillende keren meegedaan met de FOC waarbij ik slecht enkele keren de eindstreep hebt bereikt, maar meestal niet.
De reden daarvan is bij mj op ten duur meestal gebrek aan interesse'..of eigenlijk interesse in een nieuw onderwerp !
Ik begin enthousiast aan een project ( dit geldt helaas niet alleen voor de FOC onderwerpen) zoek allerlei materiaal en achtergrond info bij elkaar en ga druk aan de slag ......tot het moment dat ik ineens ergens een ander potentieel onderwerp zie , en ik daar weer van alles over ga bedenken en bij zoeken.
Daarnaast vind ik de uitzoek, bouwfase erg leuk, maar als het richting schilderen gaat wordt bij mij het enthousiasme ook al snel minder.
Het originele onderwerp verdwijnt dan snel naar de achtergrond en hoewel ik er nog wel mee door ga ben ik eigenlijk al meer bezig met het volgende, als er dan nog iets flink tegenzit (en dat gebeurt nogal eens bij mij )verdwijnt de drang op het af te maken als sneeuw voor de zon.
De boel verdwijnt dan in een doos in de kast en voila..... een nieuwe "Shelf Queen", welke over het algemeen bij mij een zeer onzekere toekomst tegemoet gaan :roll:
Klinkt herkenbaar ?

Dus de tijd is over het algemeen bij mij niet de factor. Maar meer de disipline om een model af te maken !
Uiteraard moet er wel voldoende tijd zijn om de kit op een fatsoenlijke manier in elkaar te zetten en te schilderen.
Maar te lang is voor mij eigenlijk ook geen optie, omdat dan de gedachte alweer snel bij andere onderwerpen liggen.

Nu zullen sommige zeggen: maar je hebt wel uitstel aangevraagd bij de afgelopen FOC !
Inderdaad ,maar dat kwam hoofdzakelijk omdat ik in de tussentijd dus alweer met wat anders bezig was te bedenken.
Omdat mijn voorstel als onderwerp was gekozen, vond ik dat ik het eigenlijk niet kon maken om te stoppen en dus ben ik doorgegaan ....Ik werd ook wel ontzettend onder druk gezet door een andere FOC deelnemer ( W.V te H :D ) bij een ander onderwerp was ik waarschijnlijk gestopt.
Dit voorstel om uitstel werd met instemming ontvangen , en de looptijd met ruim een maand verlengd , maar er waren uiteindelijk maar twee deelnemers (waaronder ondergetekende) die daar gebruik van hebben gemaakt ...... (dit is slecht een observatie en geen oordeel !)
Wat mij zegt dat de factor tijd dus eigenlijk niet zo'n issue is :!:

Ik heb gestemd voor behoud van de FOC
Ik heb mijn eigen ideeen erover, maar zal ,als het onderwerp mij aanstaat , in de toekomst zeker mee proberen te blijven doen.

Ik wens Richard heel veel wijsheid en succes met de beslissing hoe de FOC verder gaat !
Ik ben heel benieuwd wat eruit komt .

Greetz
Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald Schoenmakers op 9 nov, 2013 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 9 nov, 2013 11:25

Ik heb ook op Nee gestemd, wat Ronald geschreven heeft sluit ik me bij aan, dat probleem herken ik ook, interessse verdwijnt en dat heeft ook deels te maken met dat het FOC weinig interactie kent. Er wordt gereageerd op bepaalde topic, anderen zakken af en daar zitten ook de meeste uitvallers. Een jury is niet nodig als deelnemers elkaar meer helpen en dan komt als het goed is ook genoeg los wat nu in een juryrapport staat en het haalt de druk er af die bij sommige mensen wellicht tot stoppen neigt omdat ze net niet af krijgen en dan is een juryrapport vaak in de trant van datgene wat je zelf ook kon bedenken.
Een te brede opzet leidt tot niks, daarvoor is al een forumdeel en juist een klein onderwerp, duidelijke afbakeningen, hetzelfde bouwen of een zelfde techniek gebruiken zorgt er voor dat het FOC zich onderscheid van andere fora gedeelten.

My two cents ;)
Johanna
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 9 nov, 2013 13:42

Daarom heb ik dus op "ja" gestemd.
De FOC in de huidige opzet biedt te weinig houvast, interactie en onderlinge steun. De opzet vind ik vaak te ruim, maar ik kan me voorstellen dat het anders moeilijk is deelnemers te vinden.
Zelf ben ik inmiddels een zeer wispelturige bouwer gebleken. Zo bouw ik een handvol kits achter elkaar, zo doe ik maanden niets.... Voor mij persoonlijk zou het wellicht meer stimulerend zijn een beperktere opzet te zien, zodat er interactie ontstaat.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 9 nov, 2013 20:30

Het lijkt mij leuk, goed en leerzaam om binnen de vereniging regelmatig samen iets te ondernemen als een foc, groupbuild o.i.d. Er zijn genoeg voorbeelden van andere verenigingen of online communities waar dit een succes is. Om meer drive te creëeren om iets af te maken moeten we volgens mij terug naar het oorspronkelijke idee van de foc, en dat was 'samen' aan 'hetzelfde' bouwen. Of dat nu hetzelfde voertuig is of een zelfde schildertechniek doet er in weze niet toe. Hoewel bij dat laatste de onderwerpen qua bouw alweer mijlen ver uit elkaar kunnen liggen, iets dat de samenhang in de beginfase van zo'n groupbuild niet ten goede zal komen.

Misschien is het een idee om twee groupbuilds tegelijk of iets overlappend naast elkaar te laten lopen. Zo bieden we toch iets voor een grotere groep. Een groupbuild voor een specifiek voertuig waarbij afgewisseld kan worden tussen een duits, geallieerd en een modern onderwerp. En daarnaast een groupbuild waarbij de afwerking centraal staat, bv. whitewash, woestijn, olive drab, panzergelb of zoiets.

Niet iedereen zal blij zijn met welke onderwerpkeuze dan ook maar dat doet er niet toe. Het gaat erom dat diegene die wel kiezen om deel te nemen gemotiveerd zijn om iets af te maken waarbij er uiteindelijk een boel foto's op het forum staan of modellen op een showtafel op een bijeenkomst staan.

Kortom, de vraag of we de foc af moeten schaffen kan wat mij betreft met ja en nee beantwoord worden. Het gaat erom of we aan een vervolg gaan werken en zo ja hoe dat ingevuld gaat worden!

Groet,

Erik

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 9 nov, 2013 21:18

Ik zeg gewoon doorgaan alleen wat ik al vaker heb benoemd moet je wat langer de tijd nemen voor een FOC. Vaak meld ik mezelf aan maar ik kan gewoon niet in bijv. 3 maand een project af krijgen. Je kan je FOC ook ombouwen naar iets meer thema gericht voor bijv. de middelste ledenbijeenkomst die ik ook komend jaar weer een thema wil gaan geven.

Gr.JW
Afbeelding

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 9 nov, 2013 22:57

Niet verwacht mijn naam hier terug te vinden 8) Maar aangezien ik achter de schermen al het een en ander in gang heb gezet (waaronder blijkbaar een FOC moderator een depressie bezorgen :( ) zal ik ook maar wat extra toelichting verschaffen. Persoonlijk denk ik niet dat we de FOC dienen af te schaffen, wel dat de "C" daarvan kan komen te vervallen. Meer dan de eeuwige roem is er toch niet mee te winnen. Om een goed voorbeeld te geven van hoe een en ander kan verlopen wil ik jullie graag verwijzen naar de braille groupsbuild op Missing Lynx, dit keer met als thema 'soft skins". http://www.network54.com/Forum/47210/thread/1383696917/BRAILLE+SCALE+GROUP+BUILD+-+2013.2+-%27+Soft-skins%27+-+Week+18...

Hierbij wordt er wel binnen een thema gebouwd, incl (langdurende) deadline, maar dan zonder wedstrijd aspect, wat blijkbaar toch een hoop mensen afschrikt. Het procedé is betrekkelijk simpel. Je bouwt mee in het thema en op een vast tijdstip in de week laat je je voortgang (of gebrek daaraan) zien. De rest van de wereld kan hierop zijn op en aanmerkingen geven, waarmee de bouwer weer (een week) verder kan. Gemeenschappelijk doel is om elkaar vooruit te helpen en zo de lat iedere keer weer wat omhoog te krikken. Daarmee probeer je dus elkaar tot grote hoogte te bewegen in plaats van elkaar (symbolisch) als concurrent te beschouwen. Het wedstrijdgedeelte bewaren we dan voor de echte bijeenkomsten.

Dus FOC af schaffen en overgaan tot FOGB. :mrgreen:

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 10 nov, 2013 4:22

hallo mede "FOC wel of niet" geïnteresseerden :)

Van mij hoeft de FOC niet afgeschaft te worden in de eerste plaats, maarrr...
Interessant vraagstukje wel, met interessante meningen en voorstellen !

mijn hersenscheten (geïnspireerd door de vorige posten, topics en m'n eigen ervaring) :

FOC hoeft niet weg....haal er iets vanáf... en noem dát Groepsbouw.
Een wedstrijd gedeelte én een ontwikkel gedeelte.

FOC ? ik denk maar even hardop...
vergeet niet dat 't online wedstrijd is... dus niet de beoordeling hanteren van een Live wedstrijd.
Er moet gewerkt worden met digitale tools, da's toch heel anders dan dat men met de neus boven een echte wedstrijdtafel hangt.
Ik krijg 't bijv. zelden of nooit voor elkaar dat de kleur van de foto's echt matchen met die van het echte model.
En dan nóg... hoe ziet mijn foto er uit op andermans monitor die wel of niet gecalibreerd is,
of 1 of ander kleurprofiel heeft geïnstalleerd, danwel de monitor heeft ingesteld naar eigen inzicht...)
Wat mij betreft mogen de eindfoto's zwaarder meetellen, maar niet door een gekozen jury laten beoordelen.
Liever dat de kijkers stemmen op de deelnemers met een puntenpoll oid in een eindfoto topic..
Een gekozen jury zou dan een beoordeling kunnen maken van het topic op zích en de twee uitslagen opgeteld bepalen de winnaar.
Mijns inziens is jureren vanaf foto doorgaans niet echt goed mogelijk, of je moet aan fotografie hogere eisen gaan stellen...

FOC? : ik vind een Forum Online Contest eenn specialleke... wedstrijd in de eerste plaats...met behulp van internet...!
Doel :een model bouwen volgens vastgestelde eisen (naked, verhaal, rudd, dio, conversie, enz.).
Onderwerp : kan van alles zijn.. (zoals we steeds deden met een FOC) technisch, diorama, schilderen of shelfqueen afbouwen.
Tijdsduur : de duur kan variëren, maar limiet is 3 maanden (geen verlenging tenzij calamiteit zoals het ontploffen van interweb ofzo).
Middel : computer, internet, "chatten", foto's, text...maar vooral het in praktijk brengen van je ervaring en opgedane kennis.
Motivatie : gezamenlijk, gezellig, ervaring, onsterfelijke roem..
Het gaat om het hálen van die eindstreep vanwege dat 't een wedstrijd is....

Aldus gaat 't niet om perfectioneren van een model, maar om voltooing in maximaal 3 maanden.
Dus met je ervaring en opgedane kennis iets néérzetten in 90 dagen!
Dus niet de Sacrada Familia willen "proberen".... nee, jerrycans in het gras aanpakken..húp !
Je weet je missie..hebt je spullen, je tools, model op tafel... ready ?...steady!?.....GO!!

Hoe zie ik GroepsBouw : meer een gezamenlijke onderneming waar het de bedoeling is om te leren : van elkaar en voor elkaar.
Doel : wijzer worden door middel van het bouwen van een model of een diorama met specifiek aangegeven kenmerken.
Onderwerp : een model, dat voor iedere deelnemer gelijk is (schaal en fabrikant vrijlaten). Uitzonderingen qua "Ausf. XYZ" in overleg (maar moderator beslist en maakt poll).
Tijdsduur : Een GroepsBouw mag best 1/2 tot 1 jaar duren. In die tijd is er voldoende tijd voor onderzoek, experimenten, info uitwisselen en zélfs nog de mogelijkheid om een project af te ronden
Middel : net als FOC, maar met meer tijd en gedeelde interesse.
Motivatie : leerzaam, gezamenlijk, gezellig, gelijkgestemde topics, tijd, onderweg instappen goed mogelijk, lage tijds/wedstrijd-druk.

Omdat een ieder hetzelfde bouwt, is kijken bij anderen meer dan "alleen maar" effe kieke hoe ver of dat-ie is (met een model dat je misschien gewoon niet kan boeien...)
Gelijke modellen bouwen motiveert de discussie en inspireert daardoor.. maakt er over meepraten makkelijker..
Je zou ook dioramagroepsbouw kunnen doen : diootje bouwen met bepaald element in the picture : huizen, terrein, water (voertuigen figuren eigen keus)
Een eventuele stagnatie door pech of bij te bestellen spullen (of dipje) hoeft ook niet direct te knellen door de ruime tijd.

Epiloog :
Ik zou vanwege bovenstaande zeggen, FOC kan, GB kan, 't is maar waar je zin in hebt, maar het gaat
hoe dan ook om iets gezamenlijk te bouwen, het ene competitief, het andere educatief.
FOC zou dan ook strakkere richtlijnen mogen aanhouden, juist vanwege het wedstrijd element.
Ik zou er een rubriek bijmaken : groepsbouw.

Ook het meekijken op andere forums laat zien dat dit soort "bouwen in clubvorm" prima gaat.
Er is dan een aparte categorie (met daarin diverse groepsbouwsels of themabouw), met duidelijke spelregels,
en "strakke" moderators spelen hierbij een nuttige rol. Wellicht moeten er moderators bij..
Samen komen we er wel uit om een vorm te vinden lijkt me..

Dit alles met name door mijn persoonlijke beleving van de recente FOC en mijn afhaken daarvan..
nough said.. rechthoekige ogen..vierkante vinhertoppen...tot hier en voor nu, mijn stuivertje Afbeelding

Happy modelling ! Afbeelding
Peter
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Herman Haverhals

Berichtdoor Herman Haverhals » 10 nov, 2013 10:19

Laat ik ook een "duit" in het zakje doen.

Moeten we FOC afschaffen? Nee
Waarom niet? Simpel de laatste FOC zijn wel geteld 24 mensen begonnen 4 hebben de eindstreep gehaald. Nu dit klinkt weinig maar we vergeten dat de andere 20 wel een leuke tijd/plezier hebben gehad aan hun hobby.
Hebben we niet genoten van de Martins en Peter's bouw; de ene wel gehaald de andere niet. Who cares...
Het gaat toch om delen van informatie en ik weet zeker dat peter's dodge nu ook nog dient als inspiratie voor anderen.
Daar gaat het om plezier hebben met een hobby.

En de Jurering sluit ik me aan bij andere foto's geven niet weer hoe het eindresultaat is. (zelf heb ik altijd al problemen met foto's) Vind wel dat er een wedstrijd element moet zijn hoe en wat wel dat mag zijn kan Richard bepalen. Hij heeft nu genoeg suggesties zou ik zeggen.

Kom maar op met de volgende FOC Poll......

Herman

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 10 nov, 2013 10:20

'k heb geen riedel om hier neer te zetten,
geen stuivertje of 2 centen,
heb je een leuk onderwerp, ik de tijd en zin, dan doe ik mee.

Soms haal ik de eindstreep, soms niet, jammer.

Kom maar met een nieuwe uitdaging, ...

Rico.
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”

erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor erik bakker » 10 nov, 2013 19:54

ik zeg nee,

ook al heb ik van alle foc's waar ik aan mee gedaan slechts een afgerond.
ik kijk altijd met veel plezier naar de onderwerpen.
bij de laatste foc heb ik gewoon te veel hooi op de vork genomen waardoor ik het project niet overzag en daardoor maar een ander project heb opgepakt, ook dat ik van opleiding ben veranderd wat ook even de nodige hectiek heeft opgeleverd en dan ook nog eens op kamers gegaan hielp ook allemaal niet mee om mn hoofd er even naar te zetten.
als er weer een volgende foc komt ga ik zeker proberen om mee te doen en eindelijk te gaan finishen, zeker ook omdat ik nu eindelijk alles op de rit heb en vrijwel alles nu gaat zoals ik zelf wil heb ik weer een hoop meer zin in de hobby.

Groeten Erik

johannes winius
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor johannes winius » 10 nov, 2013 21:06

Ik zie 32 personen die tegen de afschaf zijn, dit zijn dus 32 personen die met de volgende FOC meedoen!
Errare humanum est
Johannes

AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “FOC-Archief”