Wat gaan we bouwen met de nieuwe FOC (18)

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Herman Haverhals

Wat gaan we bouwen met de nieuwe FOC (18)

Berichtdoor Herman Haverhals » 25 okt, 2013 10:35

Traditioneel natuurlijk de vraag na het sluiten van de FOC wat gaan we maken in de nieuwe FOC.
Laten we weer leuke idieen spuien. Kan Richard weer (moeilijke) keuzes maken (of we maken het hem juist gemakkelijk... :roll: :roll: )

Dus ik denk dat we ons deze keer eens moeten concentreren op 1 voertuig en niet een Thema.
Dus gooi ik het maar in de groep:
* Panzer IV (geen Jagdpanzers of Hummels), kan gebouwd worden tot medio jaren 80e
* Panther (Alle versies)
* 38T (Alleen A t/m G en Hetzers)
* T34

Voor de kleinere beurzen...
* Sdkfz 250/251
* Pzkw I (alle versies)
* M3/M5 Stuarts

Wel allen vul de lijst maar aan...

Herman

Ron van Wiggen

Re: Wat gaan we bouwen met de nieuwe FOC (18)

Berichtdoor Ron van Wiggen » 25 okt, 2013 14:44

Nahh....
Ik foc nie' meer. Zo'n deadline doet mijn wispelturige bouwwijze geen goed...
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 26 okt, 2013 12:50

Ron van Wiggen schreef: ... Ik foc nie' meer. Zo'n deadline doet mijn wispelturige bouwwijze geen goed...

Same here :!:
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 26 okt, 2013 14:28

Hoi Herman,
wat we gaan bouwen?
Het moet iets zijn wat (weer) veel bouwers aanspreekt.....
Het moet iets zijn waardoor veel bouwers ook de deadline kunnen halen ........
We moeten de modern-bouwers, de WW1-bouwers en de WW2 bouwers en alles daartussen ook aanspreken .......
De deadline moet niet te dicht bij zijn en niet te ver weg....

Nou ga er maar aan staan Richard :D

Om aan de bovenstaande "eisen" tegemoet te komen zou het onderwerp een breed vlak moeten beslaan.
Op de tweede plaats kwam vorige keer uit de poll: "iets met water of sneeuw" als ik het me goed herinner.
Daar kan iedereen wat mee, wellicht niet diegene die geen diorama's bouwt, maar realistische sneeuw op een voertuig kan ook een hele opgave zijn.

Ik dacht zelf meer aan een onderwerp als:
"gewondentransport"

Je kan dan een aantal figuren maken die een gewonde transporteren, je kan een ambulance uitvoering maken van je moderne of oude voertuig en dat kan zowel soft-skin als gepantserd zijn. Je kan een diorama maken, een model op zich of wat dan ook.

Ik ben benieuwd.
En Frank en Ron, jammer dat jullie niet mee gaan doen, we kunnen van jullie bouwkwaliteiten altijd weer wat leren!

Groet,
Willem

Werner Nica

Berichtdoor Werner Nica » 26 okt, 2013 20:15

Herman Haverhals schreef:Traditioneel natuurlijk de vraag na het sluiten van de FOC wat gaan we maken in de nieuwe FOC.
Laten we weer leuke idieen spuien. Kan Richard weer (moeilijke) keuzes maken (of we maken het hem juist gemakkelijk... :roll: :roll: )

Dus ik denk dat we ons deze keer eens moeten concentreren op 1 voertuig en niet een Thema.
Dus gooi ik het maar in de groep:
* Panzer IV (geen Jagdpanzers of Hummels), kan gebouwd worden tot medio jaren 80e
* Panther (Alle versies)
* 38T (Alleen A t/m G en Hetzers)
* T34

Voor de kleinere beurzen...
* Sdkfz 250/251
* Pzkw I (alle versies)
* M3/M5 Stuarts

Wel allen vul de lijst maar aan...

Herman

De 251 misschien, keuze en varianten genoeg en ook voldoende upgrades per variant op de markt ofwel rotb.

Herman Haverhals

Berichtdoor Herman Haverhals » 27 okt, 2013 7:32

Werner Nica schreef:De 251 misschien, keuze en varianten genoeg en ook voldoende upgrades per variant op de markt ofwel rotb.

En hiervan is ook een ambulance versie te maken (ook wel in de sneeuw :P :P )

Marc Pleijsier

Berichtdoor Marc Pleijsier » 27 okt, 2013 16:59

Bredere onderwerp keuzes zijn inderdaad voor een groter aantal van ons reden om mee te doen op all vlakken van naties en tijdvakken.

Bijvoorbeeld:
Verkenners
Open voertuigen
Gewonden verzorging/transport
Bevoorrading
Verbindings- troepen
Achter vijandelijke linies (SF)
Inzet in verstedelijkt gebied
Kerst tijd
Oud en nieuw (ik bedoel hier niet 31 december, maar bijvoorbeeld een nieuw voertuig die in contact komt met een oud voertuig, Voorbeeld: een PZ III die een WO1 voertuig paseert, of een PZ I die een groep poolse cavaleristen gevangen neemt. Al zijn dit nog alleen WOII voorbeelden.)

Met een beetje fantasie kan ik nog even zo doorgaan.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 27 okt, 2013 17:39

Johannes Haspels schreef:
Ron van Wiggen schreef: ... Ik foc nie' meer. Zo'n deadline doet mijn wispelturige bouwwijze geen goed...

Same here :!:

Amen... 8)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 1 nov, 2013 14:51

Hoewel een breder onderwerp zeer waarschijnlijk een grotere groep bouwers trekt draagt het naar mijn idee niet bij aan een groter aantal bouwers dat ook daadwerkelijk de eindstreep haalt. Zie de laatste foc met het onderwerp 'bouw een foto na'. Hieraan ben ik zelf ook mede schuldig trouwens... :oops:

De ultieme samenhang in een foc creëer je toch wel door allemaal hetzelfde voertuig te bouwen volgens mij. Een andere mogelijkheid om de neuzen dezelfde kant op te krijgen zou iets als 'sneeuw camouflage' o.i.d. kunnen zijn. Met 'rode kruis voertuigen' is de enige samenhang dat rode kruis dat er uiteindelijk op komt te staan, naar mijn idee te weinig.

Een specifiek voertuig of in mindere mate een vrij gespecificeerd onderwerp trekt waarschijnlijk minder bouwers maar de kans dat meer deelnemers de eindstreep halen zal hoger liggen.

Groet,

Erik

Marc Pleijsier

Berichtdoor Marc Pleijsier » 1 nov, 2013 15:54

Nog een optie:

Box art.

Of te wel bouw het voertuig (of figuren) zoals op de box art te zien is, voor sommige merken is dit vrij simpel omdat er alleen een voertuig te zien is, maar voor anderen is er een diorama of vignet optie zoals die van Dragon.

Geert-Jan Meeuwissen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Geert-Jan Meeuwissen » 1 nov, 2013 17:48

Werner Nica schreef:De 251 misschien, keuze en varianten genoeg en ook voldoende upgrades per variant op de markt ofwel rotb.

Is al een keer gedaan en toen een stille dood gestorven.

Verder niet echt een idee van wat een goed onderwerp zou zijn.

GJ
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 2 nov, 2013 0:31

Persoonlijk zou ik gaan voor de .............Jerrycan*! Zeer universeel toepasbaar en uiterst nuttig stukje uitrusting waarvan iedere modelbouwer denk ik er wel meerdere exemplaren bezit :wink:

Maar effe serieus, om een FOC goed tot zijn recht te laten komen en het zowel voor de toeschouwer dan wel voor de deelnemers een interessante happening van te maken, is het essentieel dat het onderwerp zeer beperkt wordt. Door een FOC op te starten met de jerrycan als onderwerp, is het mogelijk om te gaan experimenteren en zo uit je comfort box te stappen om zo tot grotere hoogte te komen. Kijk naar de laatste werkjes van bijvoorbeeld Marcel en Rogier of een Mig, om maar eens wat namen te noemen, en zie dat zij met hun niveau van afwerking meer leven in een jerrycan weten te stoppen dan menig ander bouwer in een heel diorama. Stel dat iedere FOC deelnemer drie Jerrycans maakt met drie verschillende manieren van bouwen en afwerking, dan heeft die persoon waarschijnlijk veel meer bij geleerd dan dat hij weer een tank af geraffeld heeft om de deadline te halen. Doordat het gedetailleerde doch overzichtelijke artikelen betreft kan er behoorlijk de diepte in worden gegaan, zonder dat de eindresultaat in gevaar komt en nadien kan ieder voor zichzelf bewust keuzes maken om met een bepaalde optimale manier van werken meer complexe projecten aan te gaan. En voor de kijkers wordt een x aantal afwerkmethodes getoond incl het eindresultaat, welke gezamenlijk een zeer interessant overzicht geven.

Wie durft deze uitdagende challenge aan?

gr Bas

* uiteraard had hier net zo goed krik of kerstboom kunnen staan :?
"Perfect is the enemy of done"

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 2 nov, 2013 0:33

Hallo allen,

Ik volg dit topic al een paar dagen in stilte en niet zonder reden. Momenteel heb ik met de twee mannen die toegezegd hebben samen met mij FOC 17 te beoordelen PB-verkeer over de te volgen koers in de toekomst. Wil de FOC geen stille dood sterven dan denk ik dat er een aantal zaken moet veranderen op het gebied van jurering en onderwerpkeuze.

Dat gezegd hebbende ben ik best bereid kort op een aantal zaken in dit topic in te gaan...

De 251 en boxart worden op dit moment zeker geen keuze. De 251 omdat het al een keuzemogelijkheid was bij FOC 16, boxart wordt het niet omdat hij als afgeleide al onderwerp van FOC 17 was. Verder zal ik in de toekomst inderdaad meer kleinschalige, specifieke onderwerpen als keuzemogelijkheid aandragen.

Maar eerst deze FOC maar eens afronden. Ik verwacht in de loop van volgende week de juryleden bekend te kunnen maken waarna we de modellen gaan beoordelen.

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ronald Schoenmakers » 2 nov, 2013 8:36

Beste Foc aanhangers
Ik doe ook maar even een duitje in het zakje.

Zo de geschiedenis van de verschillende FOC's een bekeken te hebben ben ik van mening dat het eigenlijk een onmogelijke competitie is
Naar mijn mening is de bedoeling van de FOC om met meerdere deelnemers een overeenkomstig onderwerp te gaan bouwen en in het bouw/schilder proces van elkaar te leren en van opbouwende info te voorzien .
En met het eerste gaat het eigenlijk al fout: Het overeenkomstig onderwerp !
Neem een specifiek onderwerp: noem maar wat: bv een Sherman
de een bouwt een vroege Sherman in de woestijn , de 2e tijdens het ardennenoffensief op een uitgebreid diorama met figuren , de volgende een pacific setting schaal 1/72 nog iemand met een israelische M51 en als klap op de vuurpijl gaat iemand een Sherman DD scratchen.. (:shock:) is dat dan met elkaar te vergelijken en kunnen we dan nog wat van elkaar leren ?
Volgens mij komen er in dit voorbeeld al verschillende takken van sport te voorschijn :
Braille scale,dioramabouw, figuurschilderen ,scratchen .interesse in verschillende tijdvlakken,,,,
en dat moet dan ook nog eens bejureerd worden !

Eigenlijk zou je dan één specifieke Sherman moeten pakken en kijken wat iedereen ervan maakt (vergelijkbaar met de Jerrycan van Bas)
Afgelopen FOC heb ik de Calliope gemaakt , Herman Haverhals toevallig ook , en daar had ik wel het gevoel dat we elkaar konden helpen
We liepen tegen dezelfde problemen aan, zagen fouten van elkaar vonden oplossingen en deelden dat met elkaar met als resultaat dat we er allerbei van leerden en het model beter werd !
Hoe geweldig de modellen van Willem en Martin ook zijn, FOC technisch had ik er natuurlijk niet zoveel aan.
Hoe zou dat in deze specifieke Foc dan opgelost kunnen worden....... 1 foto kiezen kiezen en die met alle deelnemers na gaan maken.
Dan krijg je interactie omdat we allemaal met hetzelfde onderwerp bezig zijn

Probleem daarmee is dat je dan wel een aantal mensen moet hebben die interesse hebben in dat (zelfde) onderwerp
en dat is dus probleem 2 iedereen heeft eigen voorkeuren .smaak, interesse enz

DUS .....
Ik weet het ook niet , maar het kiezen van het ideale FOC onderwerp waar bij een redelijk aantal deelnemers de eindstreep behalen is volgens mij een bijna onmogelijke opdracht.

Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met de FOC en ben het met Richard eens dat er eens goed nagedacht moet worden.

Greetz Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald Schoenmakers op 2 nov, 2013 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 2 nov, 2013 9:28

Ik denk dat je een heel goed punt hebt, Ronald.
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

Martin Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Martin Visser » 2 nov, 2013 9:39

Verder ingaan op het verhaal van Ronald,

Wat je bijv kan doen is een FOC maken over een duitse hard edge 3 tone.
Dan maakt mijn inziens het voertuig niet uit (iedereen blij, behalve de sherman bouwers ;) ) Maar dan kan je wel een hoop leren hoe je een hard edge camouflage patroon maakt.
Al moet ik zeggen dat het idee van de jerrycan of de panzer/tank crew dezelfde bedoelingen hebben.

Groet Martin
Shermans :)

Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ronald Schoenmakers » 2 nov, 2013 12:32

Dit allemaal lezende heb in nog een opmerking die ik eigenlijk vergeten ben in mijn eerdere bericht.

Voor mij is de het belangrijkste aan een FOC dat we van elkaar leren
Neem bv het onderwerp: german 3 tone hard edge camo

Belangrijker dan de uiteindelijke 6 eind foto's (die beoordeeld worden) vind ik de manier hoe dat voorelkaar is gebokst...
Welke verf gebruik je, hoe plak je af , hoe verweer je de verschillende kleuren enz
dus werkwijze, voorbeelden, gebruikte materialen , Tips & tricks , gebruikte achtergrond info enz vind ik eigenlijk veel belangrijker dan het uiteindelijke resultaat "an sich" :!:
Hier hebben we de wedstrijdtafels met de te winnen titels en medailles al voor bij de beurzen en bijeenkomsten !
foto's van mooie modelllen kunnen we overal vinden, maar de manier waarop die modellen tot stand zijn gekomen vind ik ook wel interessant
Misschien zou dit zelfs meegenomen moeten worden in de jurering (?) ,als er al gejureerd moet worden :roll: (maar dat is weer een hele andere discussie.)

greetz Ronald

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 2 nov, 2013 15:19

Nou, een beoordeling aan de hand van werkwijze, originaliteit en vindingrijkheid vind ik persoonlijk vrij hoog scoren... :roll:
Dat mis ik in veel bouwsels nl. Kwestie van plastic basis, resin updeetje d'rop, koperen friemelwerk eraan, verf en verwering volgens de laatste modelbouwmodes en je hebt een "winnaar".

boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor boris bakker » 2 nov, 2013 18:31

Heren,

Ik denk persoonlijk dat een specifieker onderwerp motiveert om de eindstreep te halen.
Het motiveert namelijk om met de resultaten van anderen mee te gaan en je hebt directe referenties/ maatstaven en doelen om naar te streven.
Ik denk dat vaak het onderwerp te breed geweest is waardoor er (te) weinig samenhang was binnen de FOC wat eigenlijk niet veel verschil maakt met een voertuig binnen het fotoalbum.
Als iedereen nagenoeg hetzelfde bouwt eer je meer van elkaar en het voertuig en trek je je aan elkaar op.
Ik weet iig dat dit voor mij wel zo zou werken.
Het is misschien weinig ambitieus maar allemaal een T-34, Cromwell of Tiger bouwen heeft wel het beste effect van de FOC denk ik.
KMK heeft dit intern al vaak bewezen met groot succes.

Groeten!
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding

Arjan Wiskerke

Berichtdoor Arjan Wiskerke » 2 nov, 2013 20:25

Ik denk dat een group build heel wat leerzamer en inspirerender is dan de huidige opzet van de FOC. Je kunt dan ook gewoon een build voor drie categorieën organiseren (Axis. Allied en Modern). Ik zou in dit geval ook willen pleiten voor recente bouwdozen om een déja vu gevoel te voorkomen .

Arjan

Terug naar “FOC-Archief”