Wat gaan we bouwen met de nieuwe FOC (18)

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

peter stoof
Contacteer:

Re: Wat gaan we bouwen met de nieuwe FOC (18)

Berichtdoor peter stoof » 2 nov, 2013 22:27

Hoi,

Ik denk dat jullie het punt wel duidelijk hebben gemaakt en ben benieuwd of het nu deze keer wel doorgang vind.
Volgens mij is dit ook de opzet van de F.O.C. allemaal hetzelfde item met dezelfde afwerking.
Er zijn er maar weinig die alle technieken step by step laten zien maar dat is wel de hoofdmoot van de F.O.C.
Laten we dit nu maar eens doen, of het nou die jerrycan of het 3 tone kleurenschema is, het gaat om die technieken te delen met elkaar, toch....

Ik ben benieuwd....

Peter.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 3 nov, 2013 11:07

misschien een idee om via een handelaar allemaal dezelfde kit te gaan bouwen? t hoeft niet ingewikkeld of duur, maar gewoon recht uit de doos, noem eens een hetzer, bouw em alleen maar met standaard onderdelen, geen aftermarket spullen op evergreen na, natuurlijk kun je wel wat spulletjes gebruiken om je modelletje aan te kleden zoals bv een wapen of een jasje wat er op ligt te liggen, maar geen uitgebreide stowage sets waarbij je geen model meer ziet, en ook geen uitgebreide AM sets die een model erg duur kunnen maken, maar gewoon 10 man die dezelfde kit bouwt, al dan niet in andere setting?

zijn bv zat leuke vrachtwagenkitjes uitgekomen de laatste jaren, ik heb van miniart volgens mij een GAZ gezien, of zo'n russische pantserwagen, zoiets...

dan kun je ook daadwerkelijk van een ander zien en leren hoe een ander te werk gaat, de een leest van te voren de hele tekening en trekt z'n eigen plan, de ander volgt trouw de bouwtekening, de ene schildert met de hand, een ander met de airbrush, verschillende kleurtjes, maar bv ook verschillende manieren om die 6 stukjes PE die bij de kit zitten te gebruiken (bij wijze van spreken dan).

just my 2 cents, als het een FOC zou worden waaraan iedereen exact hetzelfde model bouwt zonder AM erop en eraan, dus echt RUDD behalve styreen, dan lijkt het mij erg leuk om mee te doen en te leren!

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 3 nov, 2013 12:54

Allemaal een specifieke kit bouwen en dan recht uit de doos zal voor velen zeker bijdragen aan het halen van de deadline, inclusief mijzelf. Ik zou er alleen voor willen pleiten om voor onderdelen die niet of nauwelijks zelf te maken zijn toch uitzonderingen op het 'uit de doos' principe te maken. Denk aan mg loopjes, antennes en schietbuizen. Gedraaide exemplaren van deze onderdelen dragen naar mijn idee erg veel bij aan het eindresultaat van een model. Hetzelfde geld voor rupsbanden, deze hoeven van mij niet per se workable te zijn maar dropveters kunnen wat mij betreft echt niet! Gelukkig zijn er voldoende kits met losse links tegenwoordig.

Zaken die verder bij mij opkomen zijn de omvang van het onderwerp. In een Panther gaat veel meer tijd zitten dan in een Schwimmwagen. Iets dat in de overweging meegenomen zou kunnen worden. Daarnaast is er nog de periode in het jaar waarin een foc loopt. De zomermaanden zijn bij veel bouwers erg rustig terwijl de herfst en winter wat actievere perioden zijn.

Groet,

Erik

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 3 nov, 2013 14:00

zie mijn vorige post maar als niet geplaatst, idee is al gedaan in de vorm van de tilly. excuus

Herman Haverhals

Berichtdoor Herman Haverhals » 3 nov, 2013 17:32

Even een kleine samenvatting.
We willen:
1) 1 onderwerp
2) Rudd (muv Loopjes/tracks/antennes/figuurtjes)
Dit alles bouwen met 1 onderwerp
3) Sneeuw
4) hard edge 3 tone
Dit alles zodat we veel steun en van elkaar kunnen leren. :lol: :lol: :lol:

Dus Richard eigenlijk hebben we het gemakkelijk gemaakt voor je:
1 poll met welk voertuig +
1 poll met welk onderwerp (of dit mag de moderator zelf bepalen) :mrgreen: :mrgreen:

Dus bijv voertuig allemaal een panzer IV J in de sneeuw. :wink: :idea:

Herman

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 3 nov, 2013 17:43

ik zou zelf opteren voor een eenvoudiger voertuig, maar ik heb net zitten kijken bij mij bekende handelaren, die hebben van alles 1 tot 4 kits in voorraad, dus als er dan zeg maar 20 twenotters mee zouden willen doen hebben we al een probleem :shock:

het zou bv naar mijn idee ook best in 1:48 of nog kleiner kunnen, bv 1:72...

frans van der stelt

Berichtdoor frans van der stelt » 3 nov, 2013 20:44

Hoi, hoewel ik nooit mee doe, wil ik toch wel een suggestie geven omdat ik toch altijd wel de vorderingen van jullie volg.

Een paar jaar geleden hebben wij bij de SMF de Tilly build gedaan, allemaal het zelfde model bouwen en schilderen in een dag.

Nu hoeft dat voor een FOC dit natuurlijk niet in een dag, maar 1 maand moet toch kunnen.

Voordeel hiervan is dat het allemaal niet te lang duurt zodat er altijd mensen afhaken, en je leert van elkaar de verschillende technieken die we allemaal gebruiken.

Zoals Bas al zei, je kan een jerrycan pakken, maar ik zou gaan van een klein voertuig zoals een jeep, kubel, swimmie of een of andere motorfiets die je snel gebouwd hebt.

Via de diverse internet winkels of gewone winkels moet hier toch wel aan te komen zijn. Het hoeft geen dure Bronco of Dragon doos te zijn, maar bij voorbeeld een oude doos van Italeri die nog verrassend goed zijn (jeep kubel swimmie).
Deze kosten niet zoveel en zijn heel goed om je technieken te laten zien.

Mijn 0,02 centjes

Frans
Laatst gewijzigd door frans van der stelt op 4 nov, 2013 6:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Dominique Vanderschaeghe

Berichtdoor Dominique Vanderschaeghe » 3 nov, 2013 20:47

ik zou het zo breed mogelijk willen houden en bv eens in een anders schaal gaan bouwen, stel bv 1/72, zonder thema, keuze zat , goedkoop en de leadtime is heel kort...

cheers
Dom
waarom stoppen ze een wit balletje in een blik Guinness ? alsof je nadien nog in staat bent om te ping-pongen ...

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 3 nov, 2013 21:10

Wat ik me afvraag ;
wat zijn doorgaans de redenen van de uitvallers om uit te vallen :?:
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 6 nov, 2013 0:18

Mijn excuses voor het lang ontbreken van enige reactie mijnerzijds. Heb even een forumdipje: lange dagen op het werk, veel verplichtingen in het huishouden, geen tijd om te bouwen laat staan om allerlei fora af te struinen...

En om eerlijk te zijn heb ik op dit moment ook niet echt veel zin om een gemotiveerd antwoord te schrijven aangaande de ontwikkelingen rondom de FOC. Heb hier wel gedachten over, maar om deze goed te verwoorden heb ik nog wel wat alinea's nodig (en dus ook de tijd en zin om deze te schrijven).

Maar goed, neemt niet weg dat ik hier wel enige verantwoordelijkheid draag... Daarom bij deze de toezegging dat ik voor het einde van deze week hier op terug kom. Dank voor jullie begrip.

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 6 nov, 2013 1:32

Johannes Haspels schreef:Wat ik me afvraag ;
wat zijn doorgaans de redenen van de uitvallers om uit te vallen :?:
ik had niet "het FOC gevoel", zoals sommigen heel goed omschreven hebben.
Het voelde niet anders dan bouwen voor fotoalbum (in je eentje dus), maar nu met deadline, en die deadline was het enige wat we (op 2 Fokkers na) gemeen hadden.

Nu ik jullie FOC inzichten heb gelezen, en terugkijk naar mijn deelname durf ik te beweren dat,
als we (bijvoorbeeld :mrgreen: ) allemaal de Dodge WC-63 hadden gekozen,
ik zeker m'n klus voltooid zou hebben juist vanwege het SAMEN bouwen kijken denken lullen leren aanmoedigen over één en hetzelfde onderwerp.

En mocht men baat hebben bij een competitiegevoel, ontstaat dat eerder als een ieder hetzelfde voertuig bouwt denk ik..

Maar misschien moet er ook een duidelijk scheidslijn zijn tussen groepsbouw en online contest.
En dan lijkt mij dat een groepsbouw veel meer tijd in beslag mág nemen dan een wedstrijd.

Een onderwerp in de stijl van dat jerrycan-idee vindt ik trouwens écht Top !

Happy Modelling :D
Peter
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Terug naar “FOC-Archief”