Overloon FOC

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

john kooyman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Overloon FOC

Berichtdoor john kooyman » 16 feb, 2013 12:30

he arno ik ben even de boeken ingedoken om zeker te zijn. GJ heeft helemaal gelijk dat er in west europa geen m3 grant/lee gun tanks zijn gebuikt.
er zijn wel recovery versie gebuikt maar alleen door de amerikanen de britten hebben in begin 1943 al hun grant in noord afrika naar het front in burma gestuurd.
in april 1943 waren allen m3 vervangen door m4 aan gezien de invasie van sicily begon op 10 juli 1943 zijn er dus geen m3 gun tanks daar gebruikt.
de Britten hebben in west europa alleen m3 cdl tanks gebruikt maar die zijn zeker niet bij overloon gebruikt. de enige britse 11th Armoured Division en die maakte gebruik van shermans, stuarts en cromwells. van de US 7th armored division weet ik niet veel zover ik weet werden er door de US 7th armored division alleen maar shermans gebruikt. ik hoop dat je hier wat aan hebt arno

john
Publish and be damned.
the duke of wellington Replying to a blackmail threat.

Arjan Wiskerke

Berichtdoor Arjan Wiskerke » 16 feb, 2013 12:32

Geert-Jan Meeuwissen schreef:Ik heb een meer praktische vraag:
Ik wil een stug van Kampfgruppe Walther gaan bouwen.
Wat voor markeringen zouden daar op moeten?

GJ

Het is mij überhaupt niet duidelijk of de Kampfgruppe over Stugs beschikte. In "Brabant bevrijd" staat een foto van een Stug III (blz.152) die volgens de bijgaande tekst behoorde tot deze Kampfgruppe. Panzer Brigade 107 beschikte evenwel niet over Stugs en SS-Panzerjäger Abteilung 10 (Roestel) ook niet. Dus van welke eenheid zouden die Stugs dan moeten zijn?

edit: Kennelijk gaat men ervan uit dat de Stugs afkomstig waren van de 2. of 3. Kompanie van s.H.Pz.Jg.Abt. 559. In "Brabant bevrijd" wordt overigens niet vermeld dat deze eenheid bij de Kampfgruppe Walther hoorde (of ik moet er overheen gelezen hebben).

http://forum-der-wehrmacht.de/thread.php?threadid=7953

edit II: De schrijvers van het eerder genoemde boek hebben het meerdere keren over de Sturmgeschütze IV van Panzer Brigade 107, dit leidt wellicht tot verwarring omdat het in werkelijkheid Jagdpanzer IV betrof.

Arjan

Arno Cornelissen
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Arno Cornelissen » 16 feb, 2013 23:54

john kooyman schreef:he arno ik ben even de boeken ingedoken om zeker te zijn. GJ heeft helemaal gelijk dat er in west europa geen m3 grant/lee gun tanks zijn gebuikt.
er zijn wel recovery versie gebuikt maar alleen door de amerikanen de britten hebben in begin 1943 al hun grant in noord afrika naar het front in burma gestuurd.
in april 1943 waren allen m3 vervangen door m4 aan gezien de invasie van sicily begon op 10 juli 1943 zijn er dus geen m3 gun tanks daar gebruikt.
de Britten hebben in west europa alleen m3 cdl tanks gebruikt maar die zijn zeker niet bij overloon gebruikt. de enige britse 11th Armoured Division en die maakte gebruik van shermans, stuarts en cromwells. van de US 7th armored division weet ik niet veel zover ik weet werden er door de US 7th armored division alleen maar shermans gebruikt. ik hoop dat je hier wat aan hebt arno

john

Dank je wel John!

gegroet,

Arno Cornelissen
Uit gouden korenaren schiep God de Bredanaren en uit het restant de rest van het land!

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 17 feb, 2013 15:17

Arjan Wiskerke schreef:
Geert-Jan Meeuwissen schreef:Ik heb een meer praktische vraag:
Ik wil een stug van Kampfgruppe Walther gaan bouwen.
Wat voor markeringen zouden daar op moeten?

GJ

Het is mij überhaupt niet duidelijk of de Kampfgruppe over Stugs beschikte. In "Brabant bevrijd" staat een foto van een Stug III (blz.152) die volgens de bijgaande tekst behoorde tot deze Kampfgruppe. Panzer Brigade 107 beschikte evenwel niet over Stugs en SS-Panzerjäger Abteilung 10 (Roestel) ook niet. Dus van welke eenheid zouden die Stugs dan moeten zijn?

edit: Kennelijk gaat men ervan uit dat de Stugs afkomstig waren van de 2. of 3. Kompanie van s.H.Pz.Jg.Abt. 559. In "Brabant bevrijd" wordt overigens niet vermeld dat deze eenheid bij de Kampfgruppe Walther hoorde (of ik moet er overheen gelezen hebben).

http://forum-der-wehrmacht.de/thread.php?threadid=7953

edit II: De schrijvers van het eerder genoemde boek hebben het meerdere keren over de Sturmgeschütze IV van Panzer Brigade 107, dit leidt wellicht tot verwarring omdat het in werkelijkheid Jagdpanzer IV betrof.

Arjan

Hoi Arjan,

"Probleem" van veel van deze publicaties is dat ze elkaar "herhalen" en ook weinig research doen in de vele bronnen die vandaag de dag steeds meer aanwezig zijn. Rapporten, naoorlogs, al gauw als waarheid aannemen en ook hier geen verder onderzoek doen. Volgens mij is de genoemde foto op blz.152 één van de Stugs van 344. Infanterie Division (Sturmgeschütz Abteilung 1344). Ook niet KG Walther maar KG Goltsch. Ben niet zo'n Stug kenner dus wat voor type Stug is dit?

Zelfde is eigenlijk ook met het boekje van Antal Giesbers Blz.12 en 503rd Brigade Sturmgeschütz 3!? Kom hier ook niet echt veel verder mee.

107 had inderdaad geen Stugs en SS-Pz.Jäger 10 dus alleen maar Jagdpanzers IV. De beperkte Stugs die er waren zaten bij het Pz.Rgt.10

Gr.JW
Afbeelding

n. drent
Contacteer:

Berichtdoor n. drent » 17 feb, 2013 15:41

Voornaamste verschil tussen StuG IV en stugIII is de kijkspleten/periscopen bij de bestuurder. Bij de StuGIII zit die vooraan, en bij de StuG IV zitten deze bovenop:
Afbeelding
StuGIII

Afbeelding
StuGIV

Het verschil tussen de uitvoering (A t/m weet ik 't) zelf weet ik ook niet. Maar hiermee zie ik altijd het verschil tussen StuG IV en StuG III

Misschien dat ik wel meedoe met de FOC, met een 6ponder en britse soldaten. Zou wel moeten kunnen volgens mij?
...

Geert-Jan Meeuwissen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Geert-Jan Meeuwissen » 17 feb, 2013 16:20

n. drent schreef:Voornaamste verschil tussen StuG IV en stugIII is...

Het aantal loopwielen. :twisted:
Stug 3 is gebaseerd op panzer 3, stug 4 op panzer 4.

GJ
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 27 feb, 2013 20:51

market garden is het meest bekend van de aanval over de smalle weg ,over door para's bevrijdde bruggen,het plan was echter breder,de hoofd actie was toebedeeld aan de drie bekende para divisies die de weg effenden voor XXXcorps echter de rechter en linkerflank werden beveiligd door een corps aan elke kant,12th corps links en 8th corps rechts,deze waren ook brits,de oorspronkelijke acties in het gebied waar Overloon ligt zijn dus Brits, pas in oktober werden de britten tijdelijk afgelost door de 7th armoured division die daar naartoe werd gestuurd en daar slechts een week verbleef waarna de britten het overnamen,een amerikaanse armoured division heeft standaard een aantal bergingstanks en dat waren voor het merendeel nog M31 trv's ,dus op de M3 gebaseerd,
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 27 feb, 2013 21:15

En ook halftracks als de M2 en M3? Ik heb ze wel op een aantal foto's gezien net als een M7 Priest.
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 28 feb, 2013 12:31

ha Johanna,
krijgsgeschiedenis met als accent noordwestEuropa in Wo2 en de opbouw van de geallieerde legers is mijn hobby en in het licht daarvan verbaast het me soms hoe weinig pure modelbouwers beseffen wat precies het aanbod voertuigen is van bv een Divisie.Iedere keer wordt er om lijsten gevraagd van voertuigen die je zou kunnen bouwen ,maar dat is mijns inziens niet te doen,want het aanbod is megagroot,dan heb je zo'n lijst neergezet ,onvermijdelijk heeft iemand een foto gezien van een voertuig die er niet in voorkomt.Ik wil wel een beeld schetsen van wat zo'n divisie ongeveer had.
een Amerikaanse pantserdivisie zoals 7th Armoured division in 1944 bestond uit combat commands CCA,CCB en CCR(reserve)ongeveer zoals een kampfgruppe bij de buren,dit was een mix van de beschikbare eenheden binnen de divisie om een zo groot mogelijke gevechtskracht te hebben,een divisie beschikte over zijn eigen artillerie en ondersteuningseenheden,tevens behoorden infanterieregimenten tot de basis,die laatste hadden de beschuikking over halftracks terwijl dit in een infanteriedivisie vrachtwagens waren.Een beetje divisie had rond de 3 tot 4 duizend voertuigen ,waarvan nog geen 10% tanks,je vind er dus buiuten die tanks M2 en M3 halftracks ,M4 mortarcarriers,priests ,bruggelegmateriaal,dozers,noem het maar op,bij de britten is dit niet anders,nu waren de amerikanen alleen vertegenwoordigd door 1 divisie,de britten hadden er een Corps ,dan wordt het nog groter want die bestaat uit meer divisies,in dit geval 8th corps wat bestond uit 11th armd div en 3rd inf.div.,je hebt dan de voertuigen van 2 divisies plus die van corps,die laatste heeft zijn eigen luchtdoel en antitankartillerie maar beschikt ook over een onafhankelijke pantserbrigade ,tevens wordt corps ondersteund door een AGRA,dat is armygroup-royal artillery,dit is een artilleriegroep die officieel onder legergroepcommando viel maar werd toegewezen aan een corps,zo'n Agra had regimenten artillerie onder zich varierend van medium tot heavy,ofwel van 25ponders tot aan 240mm Howitzer en 8inch kanonnen
Een britse pantserdivisie heeft 1 pantserbrigade en 1 infanteriebrigade,de laatste heeft halftracks voor transport,een infanteriedivisie heeft 3 infnateriebrigades en geen pantser,die ondersteuning wordt gedaan door de onafhankelijke pantserbrigade die vanuit corps wordt toegevoegd voor een actie.
zoals je ziet is dit een oneindige variatie aan materieel,churchillbruggeleggers waren er bv ook aanwezig,de FOC is nog nooit zo breed geweest,ik kan ook wel info blijven spuien maar dan wordt het 1 grote brei,als iemand specifiek vragen heeft dan help ik graag
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 28 feb, 2013 13:16

Ha Bert,

Dank voor je uitleg, ik weet welke divisies daar actief waren, maar ik ben meer van de algemene geschiedenis en hoe de slag verlopen is, is iets wat ik beter weet dan waar een divisie uit bestaat. Dat jij daar meer interesse in hebt is overduidelijk en dat is ook prettig want zo weet ik dat ondertussen mijn halve kast WOII Amerikaans aan FOC zou kunnen meedoen ;)
Met foto's is het niet altijd duidelijk of ze daadwerkelijk tonen wat er op staat en daarmee bedoel ik dat foto's soms op een andere plek en tijd gemaakt zijn en toch aangeboden worden als zijnde onderdeel van een veldslag in een ander land of tijd en het blijft gokken. Gelukkig komt er meer materiaal wat het allemaal duidelijker maakt en proberen ook diverse personen zowel de krijgs- als de militaire geschiedenis in kaart te krijgen. Archieven worden nu grotendeels ontsloten en dat maakt het zoeken ook makkelijker.

Dan heb ik een specifiekere vraag en ik weet niet of je dit weet: ik ben een M2A1 aan het bouwen, daar was ik jaren geleden mee begonnen en deze week weer opgestart, heb je zo en ik had zoiets van, als ik naar Overloon ga kan ik een model meenemen voor dit FOC zeker met zoveel deelnemers :-)
Welke markeringen en identificatie hadden deze voertuigen? Ik weet hoe het embleem van het 7th Armoured divisie eruit ziet, dat er ook wat andere onderdelen aan toegevoegd waren, maar hoe de markering op de voertuigen eruit ziet is me onduidelijk. Ben benieuwd of dat weet en alvast bedankt!
Gr Johanna
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 10 mar, 2013 20:20

Ha Johanna,
het duurde even ,maar goed,soms kom je niet aan alles toe wat je wilt doen.Ik heb geen specifieke foto's van M2A1's van 7th armoured kunnen vinden,maar meestal zaten deze in de ondersteunende eenheden,zoals antitank etc,Halftracks vond je vooral in de armoured infantry battalions waarvan een Armoured division er 3 had,de eenheden van 7th Armoured waren:

23rd armd inf bn - 17th tank bn - 434th armd field arty bn - 87th Cavalry reconnaisance sqn
38th armd inf bn - 31st tank bn - 440th armd field arty bn - 33rd Armoured engeneer bn
48th armd inf bn - 40th tank bn - 489th armd field arty bn - 77th Armoured medical bn
129th Armoured ordnance bn
147th armoured signals coy

markeringen zijn standaard US systeem,in dit geval : 7 driehoek 23 I(grote i) voor 23rd inf of 7 driehoek 147 S voor 147th signals ,deze markering staat rechts op de bumper en links staat dan het voertuignummer binnen de eenheid bv B19 voor het 19de voertuig van de B-company,de driehoek is het teken dat het een armoured division is,bij een infanteriedivisie staat na het divisie nummer een I ,bij een leger een A van Army enz.
hoop dat je hier mee verder kan,
groeten,bert
Laatst gewijzigd door bert lindeboom op 10 mar, 2013 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 10 mar, 2013 20:28

Hallo Bert, hier kan ik zeker wat mee. De halftrack is vandaag net in de verf gezet en ik heb bij de kit een los nummer vel en dat maakt het een stuk makkelijker.
Bedankt voor het opzoeken van de informatie!
Gr Johanna

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 10 mar, 2013 20:57

Ha johanna,
vergat 1 klein dingetje ,tussen het nummer van het regiment of coy staat een streep,dus 23-I of 38-I, 87-R of 147-S,ook even goed om te vermelden dat eenheden met bepaalde functies binnen een armoured division begonnen met de zelfde cijfers,recce sqn's met 8 ,signals met 14,dus recce van 2nd armd was 82-R,van 5th armd was 85-r,signals resp 142-S en 145-S,
groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 10 mar, 2013 21:32

Zoiets had ik gezien, bedankt voor de toevoeging.

Pelle Couwenhoven

Berichtdoor Pelle Couwenhoven » 29 mar, 2013 18:49

Dames en heren, appels en peren;

Ik heb even een vraagje. Ik heb deze kit in de kast liggen;
Afbeelding

En nu vraag ik me af; kan ik hiermee meedoen met de FOC? Ik weet dat er Duitse paratroepen zijn ingezet bij Overloon (dacht ik, tenminste, ik kan er ook volledig naast zitten) maar werd toen dit uniform gebruikt? En kan ik Splinter B camo hierop toepassen?

Alvast bedankt!

Groet Pelle
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution."

~Albert Einstein

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 1 mei, 2013 9:07

1944 check
para's check
blauwe uniformjasje nope
fg43 not likely
kar98 check

helft van de figuren kun je dus wel gebruiken volgens mij. maarrruuuhhh, splinter B camo? NOOOOIT van gehoord, is dat een patroon met allemaal letters en streepjes ofzo?

H.J. Vink

Berichtdoor H.J. Vink » 22 mei, 2013 13:48

Beste mensen, dit is de eerste keer dat ik op een item in één van de forums reageer.
Het onderwerp de slag om Overloon heeft mij vanaf mijn lagere school tijd al geïnteresseerd. Wat betreft de vraag over de Stug IV kan ik heel duidelijk zijn.
Deze heeft niet rond Overloon gevochten en volgens mij ook geen Stug III. Wel is de Jagdpanzer IV daar in actie geweest. Bewijs daarvan kun je vinden in het boek "De slag in de schaduw". Vooral de wegwijzer, waar deze Jagdpanzer langs rijdt, spreekt voor zichzelf. Ook in het boek "Einddoel Maas" wordt hier over gesproken. Verder wil ik graag wijzen op het, door de Duitsers ingezette, Russische materiaal zoals het 87 mm. luchtdoelgeschut, dat naar 88 mm is opgeboord.
Ook het stuk 155 mm. veldgeschut is daar door de Duitsers ingezet. Deze stukken staan helaas naast het museumgebouw weg te roesten, omdat men zich in het museum afvraagt wat dat geschut daar moet. Ook werd de vraag gesteld wie nu werkelijk de slag om Overloon gestart is. Dat waren de amerikanen van de "Lucky Seven". Alleen hadden zij het snelle herstelvermogen van de Duitsers onderschat en daardoor te weinig verkenningen uitgevoerd. Zij zijn daardoor op de lijn Vortum-Mullem en halverwege St. Anthonis-Overloon blijven steken. Ook maakten de Duitsers gebruik van het westelijke afwateringskanaal om hen af te weren. Toen de Amerikanen door de grootte verliezen uit de strijd werden genomen, werd het van de Amerikanen overgenomen front de startlijn voor de Britten.
Hoop zo iets aan deze FOC te hebben kunnen bijdragen.

Groet, Henri

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 26 mei, 2013 12:26

Hallo Henri,

Bedankt voor je bijdrage :D ! De Overloon-FOC loopt nog een paar weken, ben benieuwd wat de resultaten zijn die tijdens de bijeenkomst worden geshowd.

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

peter stoof
Contacteer:

Berichtdoor peter stoof » 24 jun, 2013 10:04

Hoi,

Gisteren kon ik helaas niet naar Overloon vanwege een feestje voor mijn dochter voor het behalen van haar diploma, op een eerlijke manier....
Ik kon er dus niet bij zijn maar ben toch wel heel benieuwd hoe het daar is afgelopen met deze Overloon F.O.C.
Hebben jullie informatie wie er heeft gewonnen.
Iemand ook foto 's gemaakt?

Groeten, Peter.

Terug naar “FOC-Archief”