FOC 16 einddatum gewijzigd.

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

FOC 16 einddatum gewijzigd.

Berichtdoor Richard Cramer » 17 okt, 2012 19:46

Hallo allen,

Tijd voor een nieuwe FOC.

Dacht het volgende: ik laat jullie tot zondag 21 oktober 15.00 uur. a.s. onderwerpen naar voren dragen. Zelf heb ik al een aantal ideeën, maar wellicht hebben jullie nog verassende input. Het zou mooi zijn wanneer je je keuze toelicht.

Die zondagavond zal ik vijf onderwerpen selecteren die de poll gaan vormen die zal lopen t/m zondag 28 oktober 23.00 uur. De FOC begint dan op maandag 29 oktober en zal lopen tot vrijdag 22 februari 2013 23.59 uur, de vrijdag voor de Modelbouwshow in Goes op 23 en 24 februari 2013.

Over de selectie voor de poll: onder het motto "voor elk wat wils", probeer ik de keuzes zo divers mogelijk te maken.

Verder pas ik de FOC-regels toe zoals die hier als sticky te lezen zijn.

Ik zou zeggen: laat de onderwerpen maar komen :) .

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: FOC 16 selectie gaat beginnen

Berichtdoor Peter Vierhout » 17 okt, 2012 20:33

Dan probeer ik maar de eerste te zijn, effe zien of dat lukt :
- Thema Afghanistan; biedt heeeel veel mogelijkheden; van figuren (Brits 1800+ tot nu) t/m pantservoertuigen (Bushmaster ?)
- 1:72 tank; doe eens gek en ga braille leren

Rest volgt,
groet,
Peter.

Edit:
- Panzer I Ausf. B ;eender welke variant. Dan bouwt men hetzelfde basis voertuig (afh. van merk bouw doos ?!?) en komt het verschil pas later
- gemechaniseerd geschut van na 1945; voor vrijwel elke beurs wel een model te vinden ?
A je to !!

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Oscar Becker » 17 okt, 2012 20:53

een Kubelwagen. Mooi compact dus ook voor de trage bouwers en voor de snellere zijn er zat uitbreidingsmogelijkheden. Tevens de hele oorlog gebruikt dus voor ieder wat wils voor een setting

Oscar

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 17 okt, 2012 20:59

Zoals eerder gezegd, pleit ik voor een FOC uit de "oude doos", dus een oude(re) kit opleuken en afmaken met plastic card, koperdraad en andere huis-, tuin- en keukenmateriaal.
Even geen AM, PE of resin, maar lekker op de oude toer knutselen!

:mrgreen:
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Maarten van Campenhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Maarten van Campenhout » 17 okt, 2012 21:08

Amfibievoertuigen: Schwimmwagen, Landwasserschlepper, AAVP-7A1, DUKW, Ford GPA en Terrapin zijn een paar van de vele mogelijkheden. Het voordeel is ook dat het een wat breder onderwerp is en dat je de bouwers wat meer vrijheid geeft.

En er kan ook nog eens geoefend worden op het maken van water :P !

Groetjes,

Maarten
Afbeelding
Wat is beter? Goedkoop geluk of verheven lijden? Zeg het maar, wat is beter?

Marc Tempels
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Tempels » 17 okt, 2012 21:20

Even een opmerking voor de nieuwe FOC Chief.

De Open Modelbouw Dag in Sneek vindt NIET op zaterdag 2 februari plaats i.v.m. het niet beschikbaar zijn van de locatie.
Hij wordt waarschijnlijk verplaatst naar zaterdag 19 januari 2013.
Voor verdere details verwijs ik je naar Wim Oldekamp.

Eventueel moet je dus de einddatum aanpassen.

Verder veel succes in je nieuwe functie 8)

Marc
Alles sal reg kom

Richard Polderman
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Richard Polderman » 17 okt, 2012 21:24

[quote="Maarten van Campenhout]En er kan ook nog eens geoefend worden op het maken van water :P ![/quote]

Op zich vind ik dat al een leuk onderwerp :!:

Richard. goed bezig!

Groeten,

Richard

Goof Muilwijk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Goof Muilwijk » 17 okt, 2012 21:53

Ik zou "pantserwagens" wel leuk vinden. Zoals wikipedia het zo leuk omschrijft: een gepantserd militair wielvoertuig.
Voor ieder wat wils, van een Rolls-Royce Armoured Car, een Sd.Kfz.232, een YPR 408 tot een Stryker en alles er tussenin. In alle schalen ruimschoots te krijgen in alle prijsklassen.

Wat ik ook wel leuk zou vinden, is een overzicht van de oudere FOC-onderwerpen. Uit de titels en modellen kan ik wel een beetje herleiden waar een oudere FOC over gegaan heeft, maar een lijstje is dan weer een eind makkelijker :? Zo heb ik de indruk dat in 2007 al een keer "strijdwagens" gebouwd zijn, maar....

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 17 okt, 2012 22:15

@ Marc, jij schreef:
De Open Modelbouw Dag in Sneek vindt NIET op zaterdag 2 februari plaats i.v.m. het niet beschikbaar zijn van de locatie.
Hij wordt waarschijnlijk verplaatst naar zaterdag 19 januari 2013. Voor verdere details verwijs ik je naar Wim Oldekamp.

Dat wist ik. Mijn gedachte was dat 2 februari een mooie datum was (zo'n drie maanden vanaf nu). Mocht de Open Dag werkelijk worden verplaatst dan houd ik nog 2 februari aan: heeft iedereen mooi de tijd om zijn/haar model af te ronden en mee te nemen naar Sneek :) .

@ Goof, jij schreef:
Wat ik ook wel leuk zou vinden, is een overzicht van de oudere FOC-onderwerpen

Ik ook. Ben al een tijdje achter de schermen bezig oud-winnaars te benaderen voor foto's en een chronologische volgorde, met de bedoeling om de "Galerij der Groten" in ere te herstellen. Zal zo een topic openen waarin de gegevens staan die ik tot nu toe verzameld heb. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen de lijst compleet te maken.

groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 17 okt, 2012 22:26

1/72 vind ik wel een leuk idee...wat Peter V. (alias de plakker) zegt, voor velen een nieuwe ervaring en vaak ook goedkoop. Misschien moet het 1/72-1/76-1/87 worden om iets meer mensen over te halen....of krijg je dan toch weer teveel spreiding?

Thema "water" of "amfibie" vind ik een hele goede en bied heel veel mogelijkheden tot uitwisselen van technieken en materialen.

Ik gooi nog maar eens een balletje op voor de UFOCFOC....of "Shelf-Queen" FOC. Stof dat half afgebouwde model (van een voorgaande FOC bijvoorbeeld)eens af en gebruik de meningen van anderen om de motivatie terug te vinden en het model af te maken.

Wat ik vooral graag zou zien is dat er wat meer gekeken wordt naar de uitgangspunten van de FOC.....technieken delen, elkaar helpen en van elkaar leren zijn de belangrijkste FOC-punten. Alleen maar updates in je eigen Topic plaatsen en geen nieuwe technieken proberen lijkt teveel op iedere andere "webstrijd".

Alex
Afbeelding

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 18 okt, 2012 5:50

Ik ga weer pleiten voor een 'voertuig'-foc. Thema focs bieden wel de mogelijkheid aan veel mensen om mee te doen maar met zo'n onderwerp is het lastiger om samenhang te creëren op technisch vlak. Wanneer men allemaal hetzelfde voertuig bouwt wordt die technische kennis een veel zwaarder onderdeel binnen de foc dan wanneer de keuzen van de deelnemers kunnen uitlopen van een Abrahams tot een sig 33 op Lorrain onderstel in Afganistan o.i.d.

De keuze voor een wat kleinere schaal [1/72 of 1/48] vind ik zo gek nog niet, hiermee drukken we de kosten en verkorten we de bouwtijd.

Groet,

Erik

Eric de Graaf
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Eric de Graaf » 18 okt, 2012 6:46

Alles is goed, als het maar moderne wielvoertuigen zijn.....

Groeten Eric

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Peter Vierhout » 18 okt, 2012 7:09

LOL @Eric de G. :lol:
A je to !!

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 18 okt, 2012 10:38

Mijn voorkeur zit ook bij de gepantserde wiel voertuigen, heb ik eindelijk een reden om met die mooie Bronco Humber Mk.IV te beginnen.

Ook zou ik een FOC gericht op personen of vrachtwagens leuk vinden. Er komt zoveel nieuws uit op dit gebeid waardoor de keuze enorm is.

Ik merk wel wat het wordt.

Groet

Marcel :D
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

peter stoof
Contacteer:

Berichtdoor peter stoof » 18 okt, 2012 11:12

Hoi,

Net wat o.a. Alex en Eric aanhalen, ga ik ook voor de F.O.C. waar die in eerste instantie voor is bedoeld, technieken uitwisselen.
Allemaal het zelfde model voertuig en uitvoering die met z'n allen bouwen en afwerken zodat we met die technieken zoveel mogelijk van elkaar leren.
Fouten en missers toegestaan, maar plaats ze op het forum zodat we elkaar kunnen helpen.
Volgens mij hebben we dan weer een F.O.C die meerdere bouwers aantrekt.

Groeten, Peter.

Remco Vonk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Remco Vonk » 18 okt, 2012 11:48

Dag mede-bouwers,

Tot nu toe heb ik pas 1x mee gedaan met de FOC (en niet gehaald :oops: ) maar misschien een idee om te kiezen voor een ruime FOC als bijvoorbeeld een "natuur" diorama. Want los dat er een voertuig in komt en wat figuren, waar iedereen daarin vrij is, kan men denk ik een hoop leren over een diorama bouwen, van hoe men om gaat met water (transparante kit zoals Ronald heeft gedaan tot aan resin) tot aan vegetatie en eventueel nog een gebouwtje.

Voertuigen bouwen, schilderen en verweren kunnen de meeste wel, maar een diorama bouwen denken een hoop aan maar gebeurd dan helaas niet. Dus vandaar misschien een interessante FOC.

Ben benieuwd wat de FOC gaat worden. Succes straks Richard met het opmaken van de poll.

Groeten,

Remco
Afbeelding

Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bas Hermsen » 18 okt, 2012 12:48

- 1:72 en verwerken van water in de ondergrond al vastleggen
- laten stemmen op 5 type voertuigen/tanks (geen thema)

:wink:

Bruce Oomen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bruce Oomen » 18 okt, 2012 13:14

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een thema zoals bv pantserwagens of vrachtwagens of een wat minder gebouwde periode zoals bv 1900-1939.
Een specifiek voertuig of schaal trekt me een heel stuk minder.

Bruce
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor erik bakker » 18 okt, 2012 13:21

misschieen een beetje een vreemde, maar je ziet af en toe wel eens fotos voorbij komen van tanks op de zogenaamde proving grounds. waarbij verotuigen tot het maximale worden getest en dus regelmatig volledig los komen van de grond of tot aan de koepel weggezakt in de modder. misschien wat ver gezocht maar toch wel interesant.
en anders een foc in de kleinere schaal lijkt me ook wel grappig, is ook niet al te duur.

Groeten Erik.

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 18 okt, 2012 16:56

Hoi Richard,
ik gooi maar weer eens een oude bekende op:
- "maak een foto na".
Uitleg:
Moderator kiest een foto van een tank/pantservoertuig/vrachtwagen of wat dan ook voor militair voertuig in een bepaalde setting.
Deelnemers maken het voertuig na (voordeel: iedereen maakt een zelfde voertuig en dan kun je van elkaar leren) en de dioramabouwers bouwen het originele tafereel er om heen.
Zo maar een idee ....... 8)
Succes Richard!

Groet,
Willem

Terug naar “FOC-Archief”