Vragen over geallieerde voertuigen?....

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Vragen over geallieerde voertuigen?....

Berichtdoor erik bakker » 17 mar, 2010 19:20

thanks martin, en natuurlijk de rest ook heel erg bedankt voor de hulp.

en voor nu ga ik zoeken naar een alternatief.

groeten erik.

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 17 mar, 2010 21:00

ha Niels ,
naar mijn beste weten landde de 2nd armd div op 2 juli in normandie,maar misschien heb ik het mis,12 juni past nog binnen de FOC,
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 17 mar, 2010 21:28

bert lindeboom schreef:ha Niels ,
naar mijn beste weten landde de 2nd armd div op 2 juli in normandie,maar misschien heb ik het mis,12 juni past nog binnen de FOC,
groeten,bert

Die jongens van 2AD (weet zo niet welke CC) vochten op 13 juni al mee met de 101AB tegen GvB bij Carentan. Volgens Mark Bando landden de eerste onderdelen op 9 juni in Normandië, de laatste onderdelen landden echter pas op 2 juli.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 18 mar, 2010 11:08

De 2nd Amored Division was een van de onderdelen die op Omaha beach aankwamen een dag naar D-Day. Deze divisie is wat minder bekend, dan bijv het 29ste, Iste, 5de etc, maar genoeg over te vinden.

Hieronder een stukje tekst ter ondersteuning van mijn argumentatie:
After training in Ireland and Wales from October 1943 to June 1944, the 2d Infantry Division crossed the channel to land on Omaha Beach on D plus 1, 7 June 1944, near St. Laurent-sur-Mer. Attacking across the Aure River, the Division liberated Trevieres, 10 June, and proceeded to assault and secure Hill 192, the key enemy strongpoint on the road to St. Lo.

Bron: http://www.knowledgerush.com/kr/encyclo ... _Division/
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 mar, 2010 11:14

Johanna, lees nu eens goed wat je nu eigenlijk heb gepost :wink:

J.Prummel schreef:De 2nd Amored Division was een van de onderdelen die op Omaha beach aankwamen een dag naar D-Day. Deze divisie is wat minder bekend, dan bijv het 29ste, Iste, 5de etc, maar genoeg over te vinden.

Hieronder een stukje tekst ter ondersteuning van mijn argumentatie:
After training in Ireland and Wales from October 1943 to June 1944, the 2d Infantry Division crossed the channel to land on Omaha Beach on D plus 1, 7 June 1944, near St. Laurent-sur-Mer. Attacking across the Aure River, the Division liberated Trevieres, 10 June, and proceeded to assault and secure Hill 192, the key enemy strongpoint on the road to St. Lo.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 18 mar, 2010 11:21

Ben woordblind helaas, want ik heb wel het juiste gequoted maar niet goed aangeven, sorry, bedoel dus US 2nd Infantry Division, al wordt dit ook als amored aangeven.
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 mar, 2010 11:34

Ach, kan gebeuren :wink: Je informatie over 2.Inf.Div. lijkt me correct, maar ik vond het toch nodig om te reageren om verwarring te voorkomen. Juist omdat we fijn over de inzet de de 2AD aan het discussiëren waren.

Ben benieuwd naar je figuurtjes.

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 18 mar, 2010 14:06

Dank Niels, geen probleem, duidelijkheid is zeker prettig en ook prima dat je me daar op attendeert.

Dan wel een vraag waarom Dragon de figurendoos US Infantery, 2nd Amored Division heeft genoemd? De figuren hebben helaas geen herkenningsteken op hun jasjes waardoor ik ook moeite had om te herkennen tot welk onderdeel ze behoren. Gelukkig is hun uitrusting redelijk universeel en ik schilder ze toch niet in de camo kleur.

Gr

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 mar, 2010 14:15

Dit camouflage uniform werd (vooral/alleen) door die eenheid gedragen. Vanuit commerciële overwegingen was het waarschijnlijk interessanter om deze boxart te gebruiken en zo'n specifieke titel. Veel Dragon doosjes hebben daar last van. De specifieke titel zorgt dat mensen gaan twijfelen of ze de figuurtjes ook voor andere eenheden en/of locaties kunnen gebruiken.

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 18 mar, 2010 18:17

ha johanna ,
ik haalde alleen de armoured divisions aan vanwege de mogelijke aanwezigheid van sherman 105mm tanks in normandie.Deze werden als eerste verstrekt aan armd.div's ,zelfs al is de 2nd armd div op 13 juni geland dan valt dit type tank dus buiten het bestek van de FOC ,waarmijn reaktie in de eerste plaats om ging.Ik heb veel info doorgespit en kwam veel tegen als landingsdatum van de 2nd armd div eind juni en meest concreet 2 juli,maar het is zeer aannemelijk dat ze er al eerder waren.
even over de vraag ,infantry,2nd armd.div..Een amerikaanse armd.div bestaat tegen het eind van wo2 uit 1 of 2 pantserregimenten en een infanterie regiment ,elk bestaande uit een aantal battalions ,niet te verwarren met de britse regimenten die de sterkte hebben van een battalion ,feitelijk is een us regt vergelijkbaar met een britse brigade.een us infanterie divisie bestaat uit een aantal infanterie regimenten en daar wordt dan een onafhankelijk tankbattalion aan toegevoegd.Die infanterie van 2nd armd ,41st inf.regt,heeft een omvang van een mannetje of 3000 en is een organiek onderdeel van de armoured division,naast het pantser,dit is even beknopt en roept waarschijnlijk weer vragen of opmerkingen op maar is om een klein beetje idee te geven van de organisatie,
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 18 mar, 2010 19:05

Ha Bert,

Bedankt voor je uitleg, altijd leerzaam.
Blijkt soms niet te volgen, maar wat de infanterie van het 2nd betreft, die waren wel op tijd voor deze FOC geland ;)

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 19 mar, 2010 9:15

ha johanna,
misschien begrijp ik jou nu verkeerd ,maar volgens mij struikel je nog steeds over het woordje infantry.De 2nd armoured division en de 2nd infantry division zijn twee totaal verschillende eenheden,de een bestaat hoofdzakelijk uit infanterie en de amndere uit tanks ,maar heeft zijn eigen infanterie.de 2nd infantry division is op tijd geland voor de foc ,maar de infanterie van de 2nd armoured division dus niet,zoals niels aangeeft vanaf 13 juni.

2nd infantry division bestond uit 3 infanterie battalions, 9th,23rd en 38th inf bn ,maar daarnaast nog uit 4 artillerie battalions 12th ,15th,37th en 38th arty bn met nog een eigen recon-troop,medical bn,engeneer bn,quartermaster bn en signal co.geen tanks ,deze werden er aan toegevoegd en was een onafhankelijk tankbattalion,dit kon dus ook per operatie veranderen,terwijl de andere eenheden organiek tot de divisie behoorden,

de 2nd armoured was evenals de 3rd iets anders georganiseerd dan de andere 18 atmoured divisions,maar 2nd zag er zo uit,

3 armoured regiments,41st armoured infantry regiment,63rd armd bn en 67 th armd.bn,de eerste was een infanterie eenheid ,de laatste twee waren tanks,dan was er nog divisional arty,14th art.bn en een armd art.bn de 78th ,ook hier weer engeneer-,medical- etc. battalions ,echter allemaal met de aanduiding armoured,zij waren dus mobieler dan een infanterie divisie

bij de 2nd inf div was de veld artillerie getrokken,105mm m2A1's getrokken door GMC's ,bij 2nd armd div waren dit priests,Als 2nd inf div op d-Day werd ondersteund door priests dan waren dit priests van een onafhankelijk arty battalion wat niet organiek tot de divisie behoorde,
hoop dat het een beetje duidelijk is,organisaties van eenheden is een hobby apart,het britse ligt me beter ,maar in grote lijnen maken ze mekaar niet veel,in ieder geval is het niet zo dat als je een infanterie eenheid hebt ,dit alleen maar voetvolk is ,daar zit veel meer bij,en bij tanks is het niet alleen tanks.
groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 19 mar, 2010 10:10

Hoi Bert,

Ik weet niet of we elkaar helemaal verkeerd begrijpen, jij weet gewoon meer van dit onderwerp en ik heb zitten zoeken of de doos die ik wilde bouwen wel op tijd was geland voor het FOC. De beschrijving van Dragon maakt het onduidelijk waardoor ik er niet meer uitkwam. Voor zover ik op beeld gezien heb werden infantery onderdelen ondersteund door wielvoertuigen en halftracks, maar dat laatste heb ik al veel minder gevonden. Ik heb in de kast thuis vrij veel fotomateriaal maar doordat ik niet zo thuis ben ik al die divisies etc is het begrip niet atlijd duidelijk.

Gr Johanna

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 19 mar, 2010 10:41

ha johanna,
halftracks voor vervoer van infanterie is iets van de armoured divisions,de standaard infanterie divise had geen halftracks in de infanterie battalions,alleen evt.voor het trekken van anti-tank kanonnen en in de recon-troop.Mijn kennis van uniformen is wat beperkt,ik dacht wel dat de lay-out van het camo-uniform hetzelfde is als de standaard outfit.ik begrijp dat je voor de 2nd armd div.infanterie-mannetjes van dragon gaat?De sectoren die veroverd waren waren relatief klein gezien de massa mensen en materieel die erin gestampt moesten worden,vandaar dat je op foto's vaak veel voertuigen en mensen ziet,maar deze zijn niet per definitie van dezelfde eenheid.Maar de keuze voor D-Day is op zich ruim zat,het bepalen van de eenheid is wat lastiger,
groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 19 mar, 2010 10:46

Hoi Bert,

Ik gebruik inderdaad de genoemde doos, ze bewaken een stel Duitsers die opgepakt zijn en afgevoerd worden. Verder wat andere figuren en ik leg niet zo de nadruk op de onderdelen waartoe ze zouden moeten behoren, na wat ik gelezen heb duizelt het me behoorlijk en ik denk dat ik prima iets binnen FOC kan bouwen omdat de uniformen genoeg mogelijkheden bieden en verder pas ik aan met restanten die ik heb liggen. Binnenkort foto's in mijn topic en dat is het ook wat zichtbaarder.

Gr

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 19 mar, 2010 10:54

ha johanna,
het is een verwarrende materie als je je er voor het eerst in verdiept,dat zie je goed als je de tread terugleest,uiteindelijk was het allemaal een reaktie op de vraag of een M4 105mm kon meedoen,en dat kreeg een beetje een wending.Voor jouw plan kan zit je niet eens vast aan een bepaalde divisie omdat er op de stranden veel ondersteunende eenheden waren die vaak de krijgsgevangenen onder hun hoede namen,
succes,
groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 19 mar, 2010 11:09

Zal ik het nog maar ff samenvatten? :wink:

1: Johanna, die Dragon figuurtjes kan je gewoon bouwen, maar voor de foc moet je ze dan niet met het camoflage patroon schilderen.
2: Die Dragon figuurtjes worden gepresenteerd als infanterie van de 2nd Armored Division. Net als bij Duitse Panzer Divisies, maakten infanterie eenheden ook deel uit van Armored Divisions. Binnen zo'n divisie waren verschillende soorten eenheden ingedeeld, ook artillerie, tanks, etc.
3: De Dragon figuurtjes zijn vrij standaard Amerikaanse infanteristen en zijn dus geschikt voor meerdere eenheden.
4: De 2nd Infantry Division (Indianen hoofd) was een infanterie divisie die niets te maken had met de 2nd Armored Division.
5: Zowel de 2nd Infantry Division als de 2nd Armored Division passen binnen de FOC-periode. De eerste onderdelen van de 2nd Infantry Division kwamen op 7 Juni aan. De eerste onderdelen van 2nd Armored Division op 9 juni.
6: De vraag is alleen welke eenheden van deze divisies op 13 juni al geland waren. Zeker in het geval van de 2nd Armored waren dat niet alle eenheden.
7: Welke infanterie eenheden van de 2AD op 13 Juni al geland waren kan ik niet zeggen. Krijg alleen wel de indruk dat Task Force Rose (van CCA) bij Carentan verscheen met tanks en infanterie. De samenstelling van CCA kan ik zo gauw niet terug vinden.

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 19 mar, 2010 11:53

linkje,

http://www.history.army.mil/documents/e ... AD-ETO.htm

hier zie je dat de eerste elementen landden op 9 juni ,op 13 juni voor het eerst in gevecht waren en op 2 juli de volledige divisie in Normandie was,ook zie je welke tank-eenheden etc toegevoegd waren,
groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 19 mar, 2010 12:14

De link die Bert hierboven heeft geplaatst kan je terug vinden in een algemeen overzicht van Amerikaanse divisies in Europa:
http://www.history.army.mil/documents/e ... OB-TOC.htm. Erg mooi overzicht.

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 19 mar, 2010 17:58

Heren, ik heb nog een vraag. Ik heb een minart doosje met de Bantam 40 BRC met een serie Amerikanen. Kan ik aannemelijk maken dat deze Bantam rondreed in de eerste dagen of moet ik toch een Willy jeep gebruiken? Zelf kon ik niets vinden, behalve dat de Bantam in het lend-and-lease programma belandde en bij de Engelsen oa terecht kwam, alleen ga ik er niet echt vanuit dat VS en Britsche troepen elkaar ontmoet hebben in de eerste dagen na D-Day.

Kan iemand me adviseren?
Gr

Terug naar “FOC-Archief”