Vragen over duitse voertuigen?.....

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Richard Polderman
Site Admin
Site Admin

Vragen over duitse voertuigen?.....

Berichtdoor Richard Polderman » 15 mar, 2010 10:31

.....dan is dit de topic voor vraag en antwoord.

Groeten,

Richard

John van Pelt

Re: Vragen over duitse voertuigen?.....

Berichtdoor John van Pelt » 15 mar, 2010 10:50

Ik heb een vraag, als ik een 251 in de Normandie setting plaats, van welke legereenheid kan ik deze dan het beste deel laten uitmaken?
En wat zijn daar de markings van?

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 15 mar, 2010 11:19

Een van de Panzer divisies.

Pz.Lehr Div had nogal veel halftracks: klik. Aardig linkje: klik
21.Pz.Div.: klik. Het lijkt me dat je hier de m.SPW moet hebben voor de 215. Het zou alleen ook nog kunnen dat een deel daarvan uit Franse voertuigen bestond. Precieze aantallen en typen kan ik je niet vertellen.
Voor 12SS: link. Kijk naar de vermelding van SPW en in de tabel naar 3,7cm le.IG (Sf) en 7,5 cm le.IG (Sf).
2.Pz.Div: klik. Ook veel ht's.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

John van Pelt

Berichtdoor John van Pelt » 15 mar, 2010 11:27

Thanks.
Nog een vraag, het is toch ook goed te doen om een aanhanger achter de halftrack te plaatsen he?

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 15 mar, 2010 11:48

Voor je er iets achter hangt zou ik eerst eens kijken wat zo'n ding normaal gesproken wel of niet zou trekken. Het trekken van aanhangers was zeker niet de hoofdfunctie van dit soort voertuigen. Op ML zijn hier wel een aantal posts over te vinden.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 15 mar, 2010 12:34

Heb m'n lijstje even geleend uit een reactie op de poll, hij pas hier waarschijnlijk beter dan daar. Eerst nog even een linkje. Deze website is altijd een goed begin om vragen te beantwoorden: http://web.telia.com/~u18313395/normand ... gerob.html.

En dan nu het lijstje.
Dit zijn nu alleen nog de rupsvoertuigen in Duitse dienst. Voor Panzerwagens en halftracks heb ik wat meer tijd nodig. Die voeg ik hier later wel aan toe.
Dit lijstje zit min of meer in m'n hoofd dus dat gaat wat sneller Uiteraard is dit een versimpelde weergave van de werkelijkheid. Zie het maar als een overzicht van de verschillende voertuigen die binnen de foc passen. De eenheden zijn nogal globaal dus specifiekere vragen zijn altijd welkom.
De rode letters geven aan dat ik dit graag nog even na zou willen kijken of dat er een ander belangrijk 'issue' is. Laat maar weten als ik iets over het hoofd heb gezien. Ik denk niet dat er eenheden van deze lijst af moeten, maar bij sommige voertuigen moeten ze er misschien nog wel bij.

Enfin, de lijst:

Duits:
Pz.I Fahrschulpanzer m/ Holz-Gas-Anlage: Pz.Ers.u.Aub.Abt.100

Pz.II: aangetroffen op Carpiquet (vliegveldbewaking of 12SS)
Wespe: 12.SS.Pz.Div. (voertuigen Pz.Lehr nog in Duitsland). Misschien ook nog munitionspanzers gebruikt, maar dat is uitzoek werk

Pz.III: 21.Pz.Div. ; Pz.Ers.u.Ausb.Abt.100
Pz.Beob.wagen: 12SS
StuG III Ausf.G: 352.Inf.Div. ; 243.Inf.Div. ; 346.Inf.Div. ; Pz.Lehr. ; Stug.Abt.902
Bergepanzer III: Lehr

Pz.IV kurz: 21.Pz.Div (nog checken, maar uit m'n hoofd Ausf.B, C en E)
Pz.IV lang: 21.Pz.Div.; 12.SS.Pz.Div.; Pz.Lehr (moet dit checken maar waarschijnlijk 21Pz: Ausf.G & H; 12SS: Ausf.H & J; PzLehr: Ausf.H)
Jagdpanzer IV: Pz.Lehr
StuG.IV: 17.SS.Pz.Gren.Div.
Hummel: 12.SS.Pz.Div. (voertuigen Pz.Lehr nog in Duitsland)
Wirbelwind: Geïmproviseerd, Flakvierling in Pz.IV onderstel

Panther D: 12.SS.Pz.Div.
Panther A: 12.SS.Pz.Div. (late); Pz.Lehr (late, mid, early)
Panther G: 12.SS.Pz.Div. (uiteraard early)
Bergepanther: s.SS.Pz.Abt.101

Tiger I: s.SS.Pz.Abt.101

Borgward: Onderdeel van Funklenk-eenheden, vaak verbonden aan Panzerdivisies, maar geen onderwerp waar ik veel van weet

RSO (niet gepantserd maar heeft wel alleen rupsbanden ): veel verschillende eenheden. Juist ook veel inf. eenheden als ik de K.St.N. goed heb begrepen.

Tjechisch:
Marder III 7,62cm (r): 17.SS.Pz.Gren.Div.
Marder III Ausf. H: 17.SS.Pz.Gren.Div.
Marder III Ausf.M : 352.Inf.Div.; 243.Inf.Div.; 346.Inf.Div.
Flakpz.38: 21.Pz.Div.; 12.SS.Pz.Div.; Pz.Lehr.
Grille Ausf.?: Ben ik erg slecht in thuis. Pz.Lehr; 12SS; 17.SS.Pz.Gren.Div.

Frans:
Char B1 Bis: Pz.Ers.u.Ausb.Abt.100; Pz.Abt.206
Char B1 Bis Flamm: mogelijk 1 bij Pz.Abt.206
Char B1 Bis Fahrschulpanzer: Pz.Ers.u.Ausb.Abt.100

Somua S-35: Pz.Ers.u.Ausb.Abt.100 ; Pz.Abt.206 ; mogelijk ook 21.Pz.Div. maar die kunnen allemaal voor D-Day zijn weggestuurd. Andere optie is dat de Befehlspanzers juist wel zijn gebleven.

Hotchkiss H-39: Pz.Ers.u.Ausb.Abt.100; Pz.Abt.206
‘Marder I’, 75mm Pak40 Hotchkiss: 21.Pz.Div.
Hotchkiss 105mm: 21.Pz.Div.
Grosser Funk- und Befehlspanzer: 21.Pz.Div.

Renault R-35: Pz.Ers.u.Ausb.Abt.100; evt. Pz.Abt.206
Pzj. 47mm(t)/R35: Schnelle Brigade 30
Ook zonder koepel als tractor of munitionspanzer ingezet. In ieder geval deel hiervan was eerst Pzj. Eenheden nauwelijks te achterhalen.

FT-17 : mogelijk gevochten op Cotentin of ingezet als trainingsvoertuig.

Marder I Lorraine : 709.Inf.Div. + 716.Inf.Div
Lorraine 105mm : 21.Pz.Div.
Lorraine 150mm : 21.Pz.Div. ; mogelijk 716.Inf.Div.
Lorraine VCB: ingezet als Beobachtungspanzer): 21.Pz.DIv.
Grosser Funk- und Beobachtungspanzer auf Ls. : 21.Pz.Div.

Renault UE: in redelijke aantallen terug te vinden

2.Pz.Div is een lastig onderwerp. De eerste onderdelen bereikten het front zo rond 12 juni, maar met name het zware materieel had daar meer tijd voor nodig. Heb er daarom voor gekozen deze divisie hier niet op te nemen. Veel ander materieel had 2.Pz.Div. waarschijnlijk toch niet.

Uiteraard vochten er ook in de week na D-Day nog een flink aantal andere Duite eenheden, omdat die geen beschikking hadden over Panzers zijn ze in deze lijst niet terug te vinden. 91.LL.Div en 77.Inf.Div zijn hier twee voorbeelden van.
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 19 mar, 2010 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 15 mar, 2010 13:55

Lijstje met de belangrijskte Duitse eenheden die binnen de FOC passen. Kijk voor details eerst hier

Infanterie eenheden
Fallschirm Jäger Regiment 6
3. Fallschirm Jäger Division
77. Infanterie Division
91. Luftlande Division
243. Infanterie Division
265. Infanterie Division (Met KG)
275. Infanterie Division (Met KG)
346. Infanterie Division
352. Infanterie Division
709. Infanterie Division
711. Infanterie Division
716. Infanterie Division

Panzer eenheden Heer
2. Panzer Divisie
21. Panzer Division
Panzer-Lehr Division
100. Panzer Ausbildungs und Ersatz Abteilung
206. Panzer Abteilung
902. Sturmgeschütz Abteilung

Panzer eenheden SS
12. SS-Panzer Division "Hitlerjugend"
17. SS-Panzer Grenadier Division "Götz von Berlichingen"
101. schwere SS-Panzer Abteilung

Artillerie eenheden
III. Flak-Korps (LW)
7. Werfer Brigade
101. Stellungs-Werfer Regiment
101. SS-Artillerie Abteilung
456. Artillerie Abteilung
457. Artillerie Abteilung
989. Artillerie Abteilung
992. Artillerie Abteilung
1151. Artillerie Abteilung
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 25 mar, 2010 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank Langeler

Berichtdoor Frank Langeler » 15 mar, 2010 19:48

Zie je Niels, daarom ga ik niet ,met je in discussie...... :wink:

Gr. Frank
Catch 22

I was crazy and could be grounded. All I had to do was ask; and as soon as I did, I would no longer be crazy and would have to fly more missions. I would be crazy to fly more missions and sane if I didn't, but if I was sane I had to fly them. If I flew them I was crazy and didn't have to; but if I didn't want to I was sane and had to. Yossarian was moved very deeply by the absolute simplicity of this clause of Catch-22 and let out a respectful whistle.
"That's some catch, that Catch-22," Yossarian observed. "It's the best there is,"

Erwin Verhoeve

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 15 mar, 2010 19:50

Heeft iemand toevallig ook foto's van Sd.Kfz.7 + 88mm Flak? Ik zit er over te denken om deze combi misschien voor de FOC te gaan doen, maar zou eerst eens beelden ervan willen zien voor ik de beslissing neem om mee te doen of niet.
Ik zag namelijk dat vrijwel iedere Pz.Div. ze heeft gehad, maar beeldmateriaal is vrijwel niet te vinden op het net helaas.

Groet, Erwin
Don't mention the war!!! I mentioned it once and I think I got away with it!

peter stoof
Contacteer:

Berichtdoor peter stoof » 16 mar, 2010 13:23

Hoi,

De Duitse 105 cm guns die de easy company uitschakelde, was dit een Le FH 18/40 of een Le FH 18M?
Iemand hier meer info over?

Ik zag dat AFV hier twee leuke modellen van heeft, misschien dat ik hier iets mee kan doen deze f.o.c.

Peter

Erwin Verhoeve

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 16 mar, 2010 15:09

Erwin Verhoeve schreef:Heeft iemand toevallig ook foto's van Sd.Kfz.7 + 88mm Flak? Ik zit er over te denken om deze combi misschien voor de FOC te gaan doen, maar zou eerst eens beelden ervan willen zien voor ik de beslissing neem om mee te doen of niet.

Change of plans... de 7+88 is toch teveel werk voor deze FOC, daar heb ik simpelweg te weinig tijd voor.
Net dus naar andere opties zitten zoeken op het net en daarbij zag ik dat de Sd.Kfz.250/7 ook in Normandië is gebruikt.
Gevonden foto's laten alleen neu-versies zien, nu heb ik die niet liggen maar toevallig heb ik nog wel een alte liggen (en een neu-je kopen voor de FOC heb ik even geen geld voor over 8) )
Iemand die dus weet of "unser alte 250/7" ook in Normandië ingezet is?

Groet, Erwin

Dirk-Jan Gijsbers

Befehls Panthers HJ

Berichtdoor Dirk-Jan Gijsbers » 16 mar, 2010 15:11

Ervan uitgaande dat de HJ divisie ook Befehls Panthers had, mijn vraag waar deze bij waren ingedeeld? Regimentsstaf, Batalionsstaf of ook op Compangie niveau?

Groetjes
DIRK
Until glue dries, try not to move.

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 16 mar, 2010 15:17

Erwin Verhoeve schreef: Net dus naar andere opties zitten zoeken op het net en daarbij zag ik dat de Sd.Kfz.250/7 ook in Normandië is gebruikt.
Gevonden foto's laten alleen neu-versies zien, nu heb ik die niet liggen maar toevallig heb ik nog wel een alte liggen. Iemand die dus weet of "unser alte 250/7" ook in Normandië ingezet is?

Wou je de mortier variant maken? Interessant!!! Heb je foto's van de 250/7 neu (in Normandie)?

Eric

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 16 mar, 2010 15:24

Weet niet precies wat de K.St.N hierover zegt, maar als ik het overzicht in Pintan mag geloven hoorden er 3 in de Regt. Stabskp. en nog eens 3 in I.Bat Stabskp. Geen in de gewone Kp's.
Ben niet goed thuis in de Befehlspanther, maar de foto's die ik ken laten vaak geen 'gewone' Panthers zien. Van de A's ken ik verdacht veel vroege versies en volgens mij zijn er nog wel andere afwijkingen. Voor de nummering van de HJ Befehlspanthers zou je eens op ML of Axis History kunnen zoeken.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 16 mar, 2010 15:50

Erwin Verhoeve schreef:Net dus naar andere opties zitten zoeken op het net en daarbij zag ik dat de Sd.Kfz.250/7 ook in Normandië is gebruikt.
Gevonden foto's laten alleen neu-versies zien, nu heb ik die niet liggen maar toevallig heb ik nog wel een alte liggen (en een neu-je kopen voor de FOC heb ik even geen geld voor over 8) )
Iemand die dus weet of "unser alte 250/7" ook in Normandië ingezet is?

Of het vroege of late 250's zijn weet ik niet, maar dit lijkt me een goed begin punt voor je zoektocht: http://forum.axishistory.com
Gewoon zoeken met 250/7. Op dat forum zijn zat 250 foto's te vinden, ook van eenheden die in Normandië vochten. Kijk daarvoor ook maar eens in threads over Falaise.

Erwin Verhoeve

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 16 mar, 2010 20:16

EricReits schreef:Wou je de mortier variant maken? Interessant!!! Heb je foto's van de 250/7 neu (in Normandie)?

Inderdaad, dit is wel de bedoeling.
Heb ;m al een tijdje op de plank liggen (lees: de oude dragon 250/3 + de tamiya mortier set = één 250/7 :D ) en wil er nu eindelijk eens aan gaan beginnen. Vind deze FOC wel een mooie timing ervoor.

Niels Henkemans schreef:Of het vroege of late 250's zijn weet ik niet, maar dit lijkt me een goed begin punt voor je zoektocht: http://forum.axishistory.com
Gewoon zoeken met 250/7. Op dat forum zijn zat 250 foto's te vinden, ook van eenheden die in Normandië vochten. Kijk daarvoor ook maar eens in threads over Falaise.

Bedankt voor de link! Heb de site zojuist al eens flink doorgespit. Helaas geen directe foto's maar wel voldoende bewijs dat nog een behoorlijk aantal oude 250's dienst deden bij de diverse units tijdens, en na, de invasie.
Ik heb ondertussen ook deze link gevonden naar een topic over de 250/7: http://www.network54.com/Forum/47207/message/1058697809/Sd-Kfz+250-7+in+action
Op deze foto's gaat het duidelijk om de neu-variant. Maar vooral de 4de foto spreekt me wel erg aan.
Ik denk dat ik me dus wat dichterlijke vrijheid ga veroorloven, als onze moderator dat geen probleem vind??

Dan ga ik, voorlopig, dus voor een Sd.Kfz. 250/7 van óf de 2.SS.Pz.Div óf de 12.SS.Pz.Div.
Ligt er alleen aan of ik er nog 1 of 2 geschikte figuurtjes bij kan vinden... en hoe oud deze ongeveer lijken... zijn het pubers dan wordt het de 12de, zijn het "mannen", wordt het de 2de.
Dat is dus de volgende zoektocht........ :mrgreen:

Thanks, Erwin

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 16 mar, 2010 20:23

Erwin Verhoeve schreef:Dan ga ik, voorlopig, dus voor een Sd.Kfz. 250/7 van óf de 2.SS.Pz.Div óf de 12.SS.Pz.Div.

Als Heer geen optie voor je is, zit je redelijk vast aan 12.SS.Pz.Div. (of misschien nog 17.SS.Pz.Gren.Div.). 2.SS.Pz.Div. arriveerde pas ruim buiten de FOC-periode in Normandië. 2.Pz.Div. is trouwens op het randje van de FOC.

Hornet heeft wel een aantal setjes met 'jonge' hoofdjes. Misschien kan je daar eens naar kijken.

Erwin Verhoeve

Berichtdoor Erwin Verhoeve » 16 mar, 2010 20:36

Niels Henkemans schreef:
Erwin Verhoeve schreef:Dan ga ik, voorlopig, dus voor een Sd.Kfz. 250/7 van óf de 2.SS.Pz.Div óf de 12.SS.Pz.Div.

Als Heer geen optie voor je is, zit je redelijk vast aan 12.SS.Pz.Div. (of misschien nog 17.SS.Pz.Gren.Div.). 2.SS.Pz.Div. arriveerde pas ruim buiten de FOC-periode in Normandië. 2.Pz.Div. is trouwens op het randje van de FOC.

Hornet heeft wel een aantal setjes met 'jonge' hoofdjes. Misschien kan je daar eens naar kijken.

Dat maakt het allemaal nog een stuk makkelijker: 12.SS.Pz.Div it is :D Thanks Niels!!
De overige units zijn voor mij namelijk geen optie (tenzij er natuurlijk een schitterende foto opduikt van een oude 250/7 in dienst van een andere eenheid 8) )

Ik zal ook gelijk eens kijken voor de hoofdjes van hornet, ook bedankt voor deze tip!

Groet, Erwin

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Oscar Becker » 16 mar, 2010 22:07

Ik wil de Jagdpanther Sd Kfz 173 van Gunze Sangyo gaan maken. Dit is een uitvoering zonder Zimmerit en gezien ik ook even dit spul zat ben hoop ik eigenlijk dat er toch kale versies rondreden in Normandie. Ik ben er inmiddels achter dat Schwere PJAbt. 654 er 8 had maar ik kan helaas verder niets vinden. Kan iemand helpen? Foto´s zouden natuurlijk helemaal super zijn...

bvd

Groet
Oscar

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 16 mar, 2010 22:26

Oscar, het is links en rechts al vermeld, maar de Jagdpanther heeft in de periode D tot D+7 niet in Normandië gevochten.
Hadden ze dat wel, dan hadden ze ook allemaal Zimmerit gehad :wink:

Terug naar “FOC-Archief”