CMk 3069 T-34/76 model 1943 Chtz Conversion

Plaats hier je ervaringen met up- en backdate sets, tracks, loopjes en wat er verder allemaal voorhanden is.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Benjamin de Groot
Contacteer:

CMk 3069 T-34/76 model 1943 Chtz Conversion

Berichtdoor Benjamin de Groot » 29 jan, 2009 12:18

De 'Formochka' koepel is waarschijnlijk een van de meest opzienbarende dingen die je op een T-34 chassis kan zetten. De productie ervan begon in oktober 1942 bij UTZM om het gebrek aan koepels op te kunnen vangen. Toen de productie stopte in maart 1944 waren er circa 2050 van deze koepels gemaakt. In de modelbouwwereld is de 'Formochka een ondergeschoven kindje. Tamiya heeft een kit van een ChTZ T-34 met deze koepel, hoewel de dimensies onnauwkeurig zijn. Daarnaast is er een van CMK in resin. Deze heeft de latere commandantskoepel en is geschikt voor Dragon en Zvesda kits.

Inhoud
De conversie heb ik rechtstreeks bij CMK zelf besteld voor een prijs van 30,00 euro minus verzendkosten. Binnen een week had ik het pakketje in huis. De inhoud bestaat uit 13 resin onderdelen voor de koepel, 1 metalen loop en een velletje met twee decals. De gietkwaliteit van de onderdelen is zeer goed en de koepel zelf is hol van binnen. Bij het verwijderen van de gietblokken moet met name opgelet worden bij de vetilatorkap en de kanonmantel waar de gietblokken mijns inziens op ietwat onhandige plekken zitten. De pasvorm is prima in orde en de instructies zijn helder en eenvoudig.

Nauwkeurigheid?
Hier gaat CMK de fout in. De voorkant van de koepel is vrij aardig, maar de achterzijde is te kort, loopt te sterk taps toe en de bovenzijde in de achterzijde is te flauw. Hierdoor wordt de koepel te klein en is de commandantskoepel te klein nagemaakt. Ook ontbreekt een strook onderaan waar de bovenzijde en onderzijde van de koepel in elkaar vallen. Het zal niet echt in het oog springen voor de gewone toeschouwer, maar voor de echte mierenjeweetwellers zal het toch een chirurgische ingreep betekenen. De onderzijde van de koepel is van zichzelf te klein voor de dragon-koepelring uit de 1944 premium edition kit. Zelf heb ik dit opgelost door 4 banden van evergreen strip (0.4 x 1.5 mm) rondom te plakken.
De commandantskoepel niet voorzien van kijksleuven, terwijl deze wel op de zijkant van de koepel zitten. Als je de conversie op een T-34/85 van dragon zet, zou je dit op kunnen lossen door ze uit deze kit te halen. Je kunt ze ook zelf fabriceren uit U-vormige strips evergreen. Daarnaast zijn de luiken van de commandantskoepel te groot om dicht te maken zonder plastische chirurgie. De meegeleverde kanonmantel heb ik ook nog niet op foto's terug kunnen vinden en is vanuit mijn optiek bijzonder waardeloos. Tenslotte zijn de 2 PT-7 periscopen verkeerd weergegeven. Op zichzelf zijn ze in orde, maar op de koepel zitten uitsparingen omgeven met een lasnaad. De periscoop-assemblage hoort echter vastgeschroefd te zijn. Een gevolg hiervan is dat de voet van de periscoop zelf gescratched moet worden. Tenslotte moet hierbij opgemerkt worden dat twee periscopen een ware luxe was. Voor een echt goede weergave is het handig om van referentie-foto's te werken.
Als laatste moeten de hijsogen uitgeboord worden en zijn deze enigzins vereenvoudigd in vergelijking met foto's.

Conclusie
De conversie zelf heeft wat accuratesse betreft nog flink ruimte voor verbetering en een paar strips evergreen en wat filler zijn geen overbodige luxe. Helaas is het niet de grote stap vooruit in verhouding met de Tamiya-koepel, wat ik er aanvankelijk wel van verwachtte. Maar aan het eind van de dag hebben we niet veel keuze hebben op dit gebied. Conclusie: beggars can't be choosers.
Laatst gewijzigd door Benjamin de Groot op 17 feb, 2009 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Celebrating over a thousand posts of groveling and general internet pollution...

Benjamin de Groot
Contacteer:

Berichtdoor Benjamin de Groot » 17 feb, 2009 9:41

edit: review aangepast op 17-02-2009. Heb de koepel nog eens grondige bekeken en kwam tot nieuwe conclusies.
Celebrating over a thousand posts of groveling and general internet pollution...

Terug naar “After-Market sets”