Trumpeter/Archer: Kleuren en decals voor BR 52

Plaats hier je ervaringen met up- en backdate sets, tracks, loopjes en wat er verder allemaal voorhanden is.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Kanne Berends

Trumpeter/Archer: Kleuren en decals voor BR 52

Berichtdoor Kanne Berends » 12 jan, 2007 23:10

Na de aanschaf van de BR 52 Kriegslokomotive van Trumpeter was ik nogal teleurgesteld over de decals. Daarom heb ik van Archer het setje AR35219 aangeschaft. Hierbij mijn mening hierover:

Locomotief nummers:

Trumpeter:
* qua schrifttype en inhoud lijken deze correct.

Archer:
* letters naar mijn gevoel iets te dik
* 52.1198: de punt hoort hier niet thuis, wel een spatie
* 52 8079-7: dit is een computernummer van begin 70er jaren

Eigendomsmerk (Hoheitszeichen):
(Adelaar met swastika, ook Pleitegeier genoemd)

Trumpeter:
* geen swastika maar wit vierkantje in de lauwerkrans
* vleugels te dik (hoog)

Archer:
* wel swastika
* de kop kijkt de verkeerde kant op

Overigens werden de Hoheitszeichen op de BR 52 vaker niet dan wel aangebracht. Correctie door simpel weglaten behoort dus zeker tot de opties.

Gattungsbezeichnung (G56 etc):

Trumpeter:
* niet kompleet afgedrukt

Archer:
* oké

Overige opschriften:

Trumpeter:
* een zootje!
Voorbeeld: Geschwicht und Tender
Nog een voorbeeld: Wasser 30 m2 :shock: Kohle 10t

Archer:
* een zootje!
Voorbeeld: Lstrte Wt Wmt
Nog een voorbeeld: Wasser 38 m2 (jaja!) Kohle 18(!) t

De opschriften moeten zijn:

Lok (afgezien van het loknr.):
- G 56 15
- Knorrbremse [P-G] m. Z.
- Letzte Br. Unt.
- Gestängebauart: Tr 1942
alles in wit

Tender:
- Knorrbremse (P-G)
- Letzte Br. Unt.
- Gestängebauart Te 1942
- Gew. Lok u. Tender____t
- Br. Gew. P____t
________G____t
(underscores dienen als tab, dus geven open ruimte aan)
- Wasser 30 m3
- Kohle 8t
eveneens alles in wit.

Eventueel kan de zanddom aan weerszijden voorzien worden van een waarschuwingsteken voor bovenleiding: een rood bliksemsymbool op een wit rechthoekig vlak.

Algemeen:

De druk van de decals van Trumpeter is ronduit slecht te noemen; een uitzondering vormen de loknrs.
De druk van Archer is haarscherp.

Conclusie:

Zelfs wanneer je het beste van beiden combineert kun je er nog steeds helemaal niks mee.

Kleurstelling

Naar aanleiding van de kleurenschema's van Trumpeter het volgende:

In 1940 werd een voorschrift uitgevaardigd -ivm verduisteringsmaatregelen- dat de stootvlakken van de buffers moesten worden voorzien van een 50 mm brede witte ring

In 1942 werd vervolgens voorgeschreven dat te bouwen kriegslok BR 42, 52 en 86 geschilderd dienden te worden in eisengrau RAL 7011. Doel hiervan was niet zozeer vanuit camouflage-technisch oogpunt, maar de maatregel diende vooral om de lok als Kriegslok herkenbaar te maken (anders zou iedereen maar op zoek gaan of klagen over zaken die er niet zijn).

In november 1942 volgde het bevel dat Kriegslok voortaan schwarzgrau RAL 7021 dienden te worden geschilderd. Na overleg met de Luftwaffe werd hiertoe besloten om de zichtbaarheid vanuit de lucht te verminderen.

Op grond van bovenstaande kan men stellen dat alle vanaf 1943 gebouwde loks BR 42, 52 en eventueel 86 hieronder vielen.
(Citaat uit Eisenbahn Magazin 2-1979: "Der Anstrich der Baureihe 52 -auch der des Laufwerks- war bis Ende der vierziger Jahre einheitlich feldgrau")

Volledigheidshalve wil ik hier nog vermelden dat er eind 1944 een echt camouflage-patroon is voorgeschreven, bestaande uit de volgende kleuren:

- dunkelgrün RAL 6007 (plm 18% van de oppervlakte)
- isargrün (geen RAL nr) (plm 23%)
- umbraun hell (idem) (plm 25%)
- sandgelb RAL 1002 (plm 3%)
- steingrau RAL 7001 (plm 1%)

Voor isargrün en umbraun gelden als alternatief resp. resedagrün RAL 6011 en blaßbraun RAL 8025.
NB Dit zijn de oude RAL nrs.

Gezien het tijdstip van uitvaardiging kan gesteld worden dat er slechts weinig loks in deze camo zijn geschilderd. Een bekend voorbeeld is de 05 003.

Kleurenschema's Trumpeter:

Gezien bovenstaande en gezien het relatief hoge loknr kan gesteld worden dat het zwart-rode schema eerder betrekking heeft op de na-oorlogse toestand van de lok. Een Pleitegeier is daar echter volstrekt niet op zijn plaats.
Overigens horen de buffers, remslangen en lantaarns zwart geschilderd te zijn en niet, zoals door Trumpeter gesuggereerd, rood.

Over het camo-patroon heb ik in de mij ter beschikking staande literatuur niets kunnen vinden. Op het internet evenwel zijn diverse voorbeelden te vinden die getuigen van de creativiteit van de Duitsers mbt hun materieel.

Aan diezelfde creativiteit zijn misschien wel de merkwaardige houten windleiplaten toe te schrijven: meestal reden de Kriegslok rond zonder windleiplaten (want goedkoper, simpeler, en sneller klaar).

Bronnen:

Anstrich und Bezeichnung von LOKOMOTIVEN, Das Erscheinungsbild deutscher Lokomotiven von 1871 bis heute, Wolfgang Diener, transpress Verlag, 1996 Stuttgart

Die Baureihe 50, Band 1 Deutsche Reichsbahn, Ebel/Wenzel, EK-Verlag, 1988 Freiburg

Deutsche Kriegslokomotiven 1939 bis 1945, Gottwald, transpress Verlag, 1998 Stuttgart

diverse tijdschriften zoals Eisenbahn Magazin, Eisenbahn Kurier etc.

Kanne Berends
Laatst gewijzigd door Kanne Berends op 11 jun, 2010 20:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Ook stilte maakt deel uit van muziek

John van Hooijdonk
Contacteer:

Berichtdoor John van Hooijdonk » 9 feb, 2007 7:59

Kanne,

Hulde voor je grondig werk! Hier heb ik iets aan....

Bedankt, John. 8)
Dutch member of KMK Belgium.

Afbeelding

Terug naar “After-Market sets”