Accessoires: Modelkasten T54E1 tracks

Plaats hier je ervaringen met up- en backdate sets, tracks, loopjes en wat er verder allemaal voorhanden is.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Accessoires: Modelkasten T54E1 tracks

Berichtdoor Martin Dogger » 21 sep, 2006 15:40

Omschrijving
Veel kits komen met rubber of vinyl tracks. Deze zitten niet altijd mooi om de loopwielen heen vanwege de spanning. Aftermarket tracks zijn een oplossing, en een van de fabrikanten is Modelkasten.
Zij hebben voor de Sherman serie voertuigen verschillende tracksets te koop. De set die ik heb gekocht, is voor de T54E1 serie tracks, een metal variant met een zogeheten chevron erop. De set komt in een doosje, met foto van een Sherman Ic Hybrid op de voorkant, en een technische tekening van de links. In de doos zitten een aantal gietramen, met verschillende onderdelen. Het is allemaal strak gegoten, met weinig tot geen flash, en slechts enkele pinmarks. Foto's volgen nog.

Beoordeling
Laat ik gelijk beginnen met een nadeel van deze set. Hij kost erg veel tijd om in elkaar te zetten! Elke link bestaat uit meerdere onderdelen. Nu is dat bij Sherman tracks vaak al zo, omdat deze niet door middel van pinnen vastzitten op de manier van Russische of Duitse tracks. Maar hier gebeurt dat door endconnectors, driehoekige geleide tanden, die de links aan elkaar maken.
Elke MK link bestaat uit een onderplaat, twee pinnetje binnenin, een bovenplaat en de losse chevron. Dan heb je per twee link twee ECs nodig om de boel aan elkaar te zetten. En voor de EC is er ook nog een losse bout, die normaal het spul bij elkaar houdt. Je hebt dus negen onderdelen per link!!! Tijdrovende set plastic dus.

Aan de andere kant krijg je gigantisch mooi detail. Door alle losse onderdelen is het detail erg scherp, zijn alle 1:1 bouten, hoekjes, enz heel goed nagemaakt, en 'zit' de track ook zoals hij zou moeten. Maar voor minder geld heb je ook een AFV Club set, die ook goed detail geeft.

De verpakking is wel erg goed overigens. De losse gietramen zitten allemaal apart in zakjes gegroepeerd, en zitten in de doos ook beschermd met karton erom heen.
Conclusie
Kortom, erg mooi detail en een set van hoge kwaliteit. Maar wees voorbereid op veel werk om alles netjes in elkaar te krijgen. Hier heb je zeker meerdere avonden voor nodig. Voor detail en verpakking geef ik een 9, voor gebruiksvriendelijkheid een 4. Gemiddeld wordt dan dus een 7+.

Informatie
Modelkasten, SK-45 M4.T54E1 tracks. Mijn set kwam van www.plasticmodelbouw.nl. Ik heb er €36.95 voor betaald. Ook De Lancier in Gouda en Scale Line in Zetten hebben MK in assortiment.

Terug naar “After-Market sets”