AFV Club 35038 M4 Sherman VVSS T48-Tracks

Plaats hier je ervaringen met up- en backdate sets, tracks, loopjes en wat er verder allemaal voorhanden is.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Richard Polderman

Plaats reactie
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

AFV Club 35038 M4 Sherman VVSS T48-Tracks

Bericht door Jakko Westerbeke » 13 jul, 2018 11:42

Al redelijk wat jaartjes geleden heeft AFV Club setjes met rupsbanden voor de Sherman en aanverwante tanks zoals de M3 Lee/Grant uitgebracht. Omdat ik T-48 rupsbanden nodig had voor een paar modellen, heb ik er twee setjes van gekocht.

Voor wie niet bekend is met specifieke Sherman-rupsbanden: de T-48 heeft een rubberen V-profiel, en werd veel gebruikt op Amerikaanse en in mindere mate op Britse Shermans tijdens WOII.

Afbeelding

AFV Club heeft ook setjes met andere soorten Sherman-rupsband uitgebracht, maar in hoeverre het volgende daarop van toepassing is, kan ik niet zeggen. (Ergens vermoed ik wel dat één bespreking voldoende is voor allemaal.)

Inhoud
In de doos vind je zes gietraampjes, elk met 28 schakels, 56 verbindingsstukken en 28 verbredingsstukken („extended end connectors”). Alles bij elkaar is dat 6 × 28 = 168 schakels, wat voldoende zou moeten zijn voor één tank, want de meeste Shermans reden op 79 schakels per kant (dus 158 per tank); de langere M4A4 en M4A6 hadden 83 schakels per rupsband (166 per tank), dus ook dat zou moeten kunnen.

Bouw
Elke schakel bestaat uit één stuk met twee pinnen aan elke kant die aan de schakel vastgegoten zijn; in tegenstelling tot bijvoorbeeld de vergelijkbare rupsbanden van Bronco hoef je hier dus niet de eigenlijke schakels om de pinnen heen te lijmen. De verbindingsstukken zijn aan de randen van het gietraam gegoten, met twee gaten er doorheen voor de pinnen van de schakels. De rupsband zou „werkend” moeten zijn, oftewel zonder lijm in elkaar blijven hangen door gewoon de verbindingsstukken op de schakels te schuiven.

De schakels zelf zitten op twee punten vast aan het gietraam, halverwege de lange kanten. Ze komen makkelijk los met een tangetje of een mes, waarna natuurlijk die punten bijgewerkt moeten worden. Aan de binnenzijde van élke schakel zit helaas ook nog eens een ronde afdruk van een uitdrukker van de mal, en die gaan zichtbaar zijn over bijna de volle lengte van de rupsband … De enige oplossing is om die allemaal eraf te schrapen of -vijlen, wat niet echt een leuk werkje is, maar het is redelijk te doen. De beste manier vond ik om de schakel tussen duim en wijsvinger vast te houden zodat de pinnen in die vingers prikken, en hem dan met de middelvinger van dezelfde hand van onderaf te ondersteunen. Je kunt dan zonder veel moeite met een kleine vijl de afdruk weghalen.

Dat gedaan blijkt dat deze set veel slechter ontworpen is dan de rupsbanden voor de M48- en M60-tanks die AFV CLub ook verkoopt: bij die laatste zitten de verbindingsstukken eveneens aan de randen van het gietraam, en op zo’n afstand dat je de schakels er zo in kunt schuiven. Door dan de rand met verbindingsstukken van de andere kant van het gietraam in korte stukken te knippen, schuif je die zo op de vrije kant van de schakels en daarna pas snijd je de verbindingsstukken los. Heel makkelijk, en je bent zo klaar.

Helaas kan dat alleen niet met de Sherman-rupsbanden, omdat ten eerste de verbindingsstukken nét wat dichter op elkaar zitten dan nodig is voor de schakels om te passen, en ten tweede, ze verkeerd om zitten: de kant die naar buiten moet aan de rupsband, zit ook naar buiten aan het gietraam. Gevolg is dat je alle verbindingsstukken los moet snijden, één voor één schoon moet maken, en dan pas op de schakels kunt zetten.

Dat is nogal een priegelwerk, want de verbindingsstukken zijn redelijk klein en amper vast te houden met een pincet, dus het zal met de vingers moeten. Pas goed op dat er geen wegspringen, want er zijn er precies genoeg voor het aantal schakels — je krijgt niks extra’s om verlies goed te maken! Na wat proberen vond ik de makkelijkste manier om een houten latje te nemen (de stok van een vuurpijl die ik op straat gevonden heb op 1 januari :)), een verbindingsstuk aan de ene kant van een schakel te doen, dan de schakel met de buitenkant naar boven op de lat te leggen, een tweede schakel in het verbindingsstuk te schuiven, en dan een verbindingsstuk op de andere kant te doen. Daarna weer een verbindingsstuk op een schakel zetten, die aan de rupsband hangen, en een verbindingsstuk aan de andere kant erop; herhaal tot de rupsband af is. Hierbij lag de lat met rupsband dwars voor me, zodat ik het tweede verbindingsstuk naar me toe op de rupsband moest schuiven — van de andere kant werken ging duidelijk veel minder goed.

Hier stak al snel een volgend probleem de kop op: niet alle pinnen aan de schakels zijn even dik. Aan sommige schakels blijven de verbindingsstukken goed zitten, bij andere vallen ze er zo vanaf als je de rupsband schuin houdt, en alles daartussenin. Dit ligt aan de schakels en niet aan de verbindingsstukken, want als je een ander neemt en op dezelfde schakel zet, blijft het probleem. Gevolg is dat het amper of niet mogelijk is de hele rupsband in één stuk te bouwen en op de tank te leggen, laat staan dat hij „werkend” is — als je dat probeert zal hij zo in verschillende stukken uit elkaar vallen. Je zult hem dus moeten lijmen en snel genoeg werken op de hele rupsband in één keer af te maken en op de tank te zetten voordat de lijm hard wordt. Een andere manier zal zijn om door alle schakels te gaan en te proberen welke wel goed zijn, zodat die te gebruiken zijn voor de bochten. Je kunt dan de lange rechte stukken onder- en bovenaan lijmen terwijl de rest buigbaar blijft — maar dat is natuurlijk een monnikenwerk. Je kunt ook proberen om de onderdelen eerst te schilderen en dan pas te monteren, waardoor de dikte van de verf er hopelijk voor zorgt dat de verbindingsstukken beter blijven zitten, maar dan heb je weer het probleem dat er zoveel schoongemaakt moet worden dat je de helft opnieuw zult moeten schilderen ná de montage.

Maar goed, nadat je dat allemaal gedaan hebt, kun je de rupsband rond de wielen van je Sherman doen. En dan kom je erachter, als je tenminste een M4A4 aan het bouwen bent, dat de rupsband 1,5 cm te kort is … Voor een ander model Sherman past hij waarschijnlijk precies, maar voor de langere romp heb je zo te zien acht schakels meer nodig dan er in de set zitten :( Gelukkig heb ik een tweede set die voor een ander model bedoeld was, maar gezien de problemen was ik toch al niet van plan om die daarvoor te gebruiken en liever een ander merk aan te schaffen, dus ik kan ze daaruit nemen. Toch snap ik dit niet goed: als AFV Club zeven in plaats van zes gietraampjes zou leveren, zou je er altijd genoeg hebben en nog extra om als reserverups op de tank te steken. Maar in allebei de doosjes zitten maar zes gietraampjes, dus zo te zien is het niet alsof ik toevallig een setje had met eentje te weinig.

Beoordeling
Uiterlijk: 8/10
Bouwgemak: 5/10
Kwaliteit: 2/10

Conclusie
Koop een ander merk.
Plaats reactie