modelling Churchills - book 1

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Rob Mutschler

modelling Churchills - book 1

Berichtdoor Rob Mutschler » 8 mei, 2015 8:54

Vers van de pers is het boek over het bouwen van de Churchill, uitgegeven door Inside the Armour.
Eigenaar Chris Meddings laat samen met 4 andere (bekende) modelbouwers 5 modellen van de Churchill de revue passeren.
Dit zijn: 1. Sabre, een mark 4 AVRE met fascine (takkenbos)
2. B19 Irish mark 6 (in na-oorlogse dienst)
3. een Crocodile in winteruitvoering
4. de gun carrier (als wrak)
5. een Russische mark 2
een aardige diversiteit aan onderwerpen dus.
Waar dit boek afwijkt van andere moderne modelbouwboeken is het feit dat veel aandacht wordt besteed aan de bouw en super-detaillering. Verhouding tussen bouwen en schilderen (en verouderen) is pak 'm beet 50-50.
Leuk is dat bij 4 van de 5 modellen wordt begonnen met een analyse van een foto. Daar wordt gewezen op bijzonderheden als de positie van de ventilator op de toren, soort extra bepantsering etc. etc. en natuurlijk hoe dat in modelbouw weer te geven, welke merken zijn gebruikt en waar extra detaillering nodig is.
Grote voordeel van het boek is dat natuurlijk gebruik wordt gemaakt van de moderne bouwdozen van AFV club. Een inmiddels 10 jaar oud boekje van Osprey over het bouwen van de Churchill (Mark Bannerman) gebruikte de Tamiya kit, er was toen niets anders. Overigens is ook dat boekje nog steeds de moeite waard.
In een apart onderdeel van het boek wordt uitvoerig beschreven hoe om te gaan met het bouwen van het onderstel van de AFV Club kits. Handig, want het bouwen van dit gedeelte geeft een hoop modelbouwers soms hoofdpijn.
Daarnaast zijn er een aantal bladzijden met detailfoto's van echte Churchills, plus nog een aantal schaaltekeningen van specifieke onderdelen voor de scratchbouwers.
totaal aantal bladzijden is 107 en deze staan vol foto's van goede kwaliteit.
Het is de bedoeling dat meer boeken volgen over dit onderwerp en als dezelfde kwaliteit wordt geleverd zijn ze meer dan de moeite waard.
Ik had het geluk dat ik een van de klanten was die een decal setje erbij kreeg om de getoonde modellen na te kunnen bouwen. :D
Het boek is niet goedkoop, ik was met porto 32 pond kwijt. Ik heb het boek bestel bij de site van Inside The Armour.
Kortom: een aanrader!

Rob Mutschler

Terug naar “Boeken, Films en naslagmateriaal”