de plek. oosterbeek september 1944

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Martin Hiskemuller
Contacteer:

de plek. oosterbeek september 1944

Berichtdoor Martin Hiskemuller » 8 apr, 2012 13:45

"De Plek" -oosterbeek september 1944- van auteur Frans van Deijl. (ISBN 9789066570924) Nieuwsgierig door de titel, heb ik dit hele kleine boekje (12,5 x 16,5 en slechts 64 blz.) aangeschaft via Bol.com (tweede hands maar in goede staat). Het boekje bevat geen foto's alleen een overzichtskaartje waarbij opvalt dat juist "de plek" niet is aangegeven... :roll:

Het betreft een uiterst beknopt boekje met de geromantiseerde fictieve belevingen en gedachten van de schrijver bij een bijzondere plek; Oosterbeek in september 1944.
In gedachten gaat de schrijver heen en weer in de tijd met als centrale thema de lokatie "op een steenworp afstand van Hotel Hartenstein" zonder dit precies duiden. Hij noemt deze plek "het kleine dal". (Ik stel mij voor dat het gaat om de tuin achter Hartenstein. De Schrijver noemt het afgelegen zonder huizen en met vooral grote beukebomen. De plek van de schrijver heeft in de directe omgeving ook een ruiterpad. Maar voorzover mij bekend, is daar geen ruiterpad...)

Hij beschrijft zijn eigen hebberige gevoelens waar het gaat om opgegraven relikwiën uit de strijd rond Hartenstein. En in zijn fantasie wil hij zelfs uit het museum originele spullen zich toeeigenen en noemt ook een dergelijk voorval.

Zonder historisch te onderbouwen roert de schrijver vele facetten van de slag aan. Het is de vraag of het nu juist een sterk of zwak punt is. Zo noemt hij bijvoorbeeld de zaak Lindemans, alias King-Kong en diens mogelijke verraad, de betrokkenheid van Prins Bernhard wordt ook nog even genoemd, majoor urquhart, die de luchtfoto's zwaar overdreef volgens zijn superieuren en zo zijn er nog meer zaken. Hij lijkt de film "Een brug te ver" even kort samen te vatten. En door de namen van schrijvers of getuigen te vermelden lijkt het alsof hij goed op de hoogte is. Maar Oosterbeek ligt bijvoorbeeld niet in nationaal park de Hoge Veluwe en er zijn meer details waardoor ik mij afvraag of de schrijver wel terplekke is geweest.

Hij heeft het over Duitse riotguns :?: , Dakota met het geluid van rolls Royce motoren :?: Ook beschrijft de auteur de geestelijke toestand van militairen alsof die gillend of roepend om hun moeder over het slagveld kropen. Ook beschrijft hij moedwillige gruwelen zoals die bij mijn weten niet hebben plaatsgevonden in de slag om Arnhem. De schrijver beroept zich op getuigenverklaringen van zowel Engelse als een enkele Duitse militair waarbij de vraag rijst of dit wellicht fictieve figuren zijn. Hij geeft aan zich te hebben ingegraven in een schuttersputje op "de plek" en zo de ultieme eenwording te beleven met de soldaten van weleer en wat die hebben doorgemaakt in september 1944...

Het is al met al niet een boekje wat aan mijn verwachtingen voldeed en of dhr. Van Deijl de intentie heeft gehad om historisch iets corrects neer te zetten is maar zeer de vraag. Zijn subtitel had ook "Bastogne december 1944" kunnen zijn of "Ieper 19weetikveel" :?

Toch is het al met al, geen afrader want ik heb lekker weer eens een boekje uitgelezen, in één ruk zoals dat heet! De schrijver heeft dus wel voor elkaar gekregen, dat een slechte lezer zoals ik, geboeid is blijven lezen tot de laatste bladzijde...Dat dan weer wel!!!

Terug naar “Boeken, Films en naslagmateriaal”