Boek: Grenadiers: The Story Of Waffen SS General Kurt 'Panze

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Maarten van Betuw

Boek: Grenadiers: The Story Of Waffen SS General Kurt 'Panze

Berichtdoor Maarten van Betuw » 22 apr, 2011 18:19

Afbeelding

Een pakkend verhaal over de hoogte- en dieptepunten van Duitse militair die wereldwijd bekendheid geniet.

Meyer besteed, gelukkig, weinig pagina`s aan zijn levensjaren voor zijn indiensttreding bij de Waffen-SS. Al snel gaat het over hoe de energieke officier een gevechtseenheid wil creëren binnen de LLSAH. De eerste gevechten in Polen en Holland worden kort beschreven maar je krijgt al snel de indruk waarom de schrijver de bijnaam 'Snelle Meyer' kreeg. De gevechtshandelingen- en beschrijvingen worden een stuk spannender met de race door Frankrijk. Uiteraard komt de campagne in de Balkan aan bod. Daarna komt de veldtocht in Rusland. Hier worden, vanzelfsprekend, de meeste pagina`s aan besteed. Alle grote veldslagen komen aan bod zoals Barbarossa '41, Zomer '42 en Karkov '43. De oprichting van de Hitlerjugend Divisie en de dramatische gevechten in Normandië '44 mogen niet achterblijven. Ten slotte wordt uitvoerig het strafproces, opsluiting en vrijlating van Meyer besproken.

Naar mijn mening is dit een erg goed boek. Ik kon het moeilijk neerleggen. Alles is duidelijk en zeer boeiend beschreven en de pagina`s lezen lekker snel weg. Vooral de enorme gevechten in Rusland lieten op mij een grote indruk achter. Je kan merken dat Meyer dit boek kort na zijn vrijlating (1954) had geschreven want er worden heel wat leuke, opmerkelijke en aangrijpende gebeurtenissen beschreven. Dit boek is een aanrader voor iedere geschiedenisfanaat en geeft een persoonlijke blik op WO2.

Gr. Maarten

Ron van Wiggen

Re: Boek: Grenadiers: The Story Of Waffen SS General Kurt 'P

Berichtdoor Ron van Wiggen » 22 apr, 2011 18:40

Ik heb de Duitse variant ui '53 (?) en ik kan je alleen maar gelijk geven.
Hoewel de beste man soms wat dramatisch en heroïek uit de hoek wil komen....
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Re: Boek: Grenadiers: The Story Of Waffen SS General Kurt 'P

Berichtdoor j.w.stokkers » 24 apr, 2011 12:02

Een foto van een bezoek aan het graf van Kurt Meyer van afgelopen november met aantal van zijn toen jonge soldaten en 1 die ook bij Kurt Meyer was tijdens Griekenland, Balkan en Rusland t/m Kharkov maart 1943. Toen samen overgegaan naar HJ-Division. Heb tijdens dit weekend ook kennisgemaakt met zijn jongste dochter, zijn oudste dochter heb ik al daarvoor aantal maal ontmoet, en deze jongste dochter heeft het orgineel manuskript in haar bezit. Het valt haar op hoeveel er nog steeds naar het graf van haar vader komen en hoeveel navraag er gedaan wordt bij de plaatselijke VVV en kerkhof over de exacte locatie van het graf. Na haar verblijf in Spanje haar thuis nogmaals ontmoeten en ze dan meer wil vertellen over de Kurt Meyer als privé persoon.

Afbeelding

Heb in eerder stadium al een uitspraak gedaan over het boek en Ron geeft dit helder weer, puur historsch kloppen er aantal zaken niet, zijn de details waar je al overmatig geïnteresseerde wel achterkomt tijdens het lezen, maar neemt niet weg dat het boek lekker leesbaar is en vlot te doen is.

Opmerkelijker vindt ik de manier waarop deze groep zich na de oorlog heeft gevonden en men elkaar, tot op de dag van vandaag, op vele manier blijft steunen en/of ondersteunen d.m.v. bijv. geld!
JW
Afbeelding

Terug naar “Boeken, Films en naslagmateriaal”