Boek: "In the Fire of the Eastern Front"

Welke boeken heb je en wat vindt je ervan?
En een goede film of documentaire gezien? Vertel het hier svp

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Albert Reuten

Boek: "In the Fire of the Eastern Front"

Berichtdoor Albert Reuten » 13 feb, 2011 18:04

Afbeelding

Dit boek beschrijft de ervaringen van de Nederlander Hendrik Verton als vrijwilliger bij de Waffen SS aan het Oostfront.

Ondanks dat ik pas op pagina 90 (eigenlijk begint nu pas de deelname aan het frontgebeuren) van het 260 bladzijden tellende boek ben aangeland, is mijn enthousiasme over dit boek erg groot :D

Hij schrijft in heel heldere en makkelijk leesbare stijl, en gaat gedetailleerd in op allerlei zaken die elkaar opvolgden in het ontstaan en begin van de oorlog. Waren voor mij zelf veel nieuwe zaken bij die ik in ieder geval nog niet wist. Haalt ook regelmatig andere boeken en/of schrijvers aan om naar te verwijzen.

Het pact dat werd gesloten tussen Stalin en de US en Uk, waarna enorme hoeveelheden wapens en transportmiddelen naar Rusland werden verscheept. Een uitspraak van Churchill nadat de oorlog was afgelopen als "We slaughtered the wrong swine" en dat het begin van de koude oorlog betekende.

Zijn ervaringen tijdens zijn zware opleiding en aan het front daarna, worden dusdanig beschreven dat je het echt voor je ziet.

Kan het eenieder aanraden.

Gr. Albert

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Boek: "In the Fire of the Eastern Front"

Berichtdoor Peter Vierhout » 13 feb, 2011 21:45

Ik heb het boek net uit en ik kan het niet aanraden voor iemand die een beter beeld wil krijgen van de strijd aan het Oostfront.
Wat mij opviel in het boek is de eenzijdigheid in de weergave van het gebeuren en de ander kijk op de geschiedschrijving. Op zich is het leerzaam om dit een keer te lezen maar ik krijg niet het idee dat de auteur echt geleerd heeft van het verleden. Op mij kwam het boek over als een verwijtende aanklacht tegen Nederland (in het algemeen) terwijl de auteur van mening is dat men toch begrip had moeten hebben voor de auteur als zijnde een voorvechter tegen het communisme. Geen onbekende kijk op de dingen maar wel wat ongenuanceerd.

Over de strijd aan het Oostfront werd ik niet veel wijzer van dit boek en het is ook maar een gedeelte dat daar over gaat. Het latere stuk dat over de periode direct na de oorlog gaat vond ik veel informatiever (maar die periode bouw ik niet).

Mijn persoonlijke conclusie : als persoonlijk verslag een geslaagd boek, als naslag werk voor de hobby minder geschikt.
Dat wat mijn € 0,02 betreft :)
A je to !!

Terug naar “Boeken, Films en naslagmateriaal”