Waterslide of Dry transfer decals?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Waterslide of Dry transfer decals?

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 30 jun 2019 12:03

Even een korte vraag naar de algemene ervaringen met decals (voordat ik een lading aanschaf van best prijzige sheets :wink: ).

Heb zelf een voorkeur voor Dry transfers, maar met dunne outline panzer turretnummers wordt het soms erg riskant. Ik heb bij waterslide nog steeds het idee van de glimmende, verkleurende plakkaatjes die zelfs met Set en Sol nauwelijks goed te krijgen zijn, maar vraag me af of dit eigenlijk nog wel opgaat voor merken als Echelon en Star Decals?

Ik hoort het graag!
grt
Ptr
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Arjan Wiskerke

Re: Waterslide of Dry transfer decals?

Bericht door Arjan Wiskerke » 01 jul 2019 07:55

Ik ben geen liefhebber van dry transfers, in veel gevallen erg lastig aan te brengen (afhankelijk van het oppervlak waar ze op moeten komen) en ze moeten in één keer op de juiste plek zitten (geen mogelijkheid tot correctie). Ik heb onlangs decals gebruikt van Echelon ( 1/35 PT boat nummers) en die zagen er perfect uit. Ik heb uiteindelijk toch kans gezien om die nummers te verkloten omdat ik een spuitbus blanke lak gebruikt heb van de Action (FOUTE ZUINIGHEID) :( . Het oplosmiddel in die bussen is zo agressief dat er "blaren" verschenen op de decals van Italeri en Echelon. Dat oplosmiddel lost overigens ook de lijm op van maskeer tape hetgeen ook weer voor ellende zorgt .....

Afbeelding

Arjan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 01 jul 2019 16:43

Peter,

Ik gebruik beiden, maar heb een voorkeur voor afwrijvers.....en om dezelfde reden die jij aangeeft; er is in feite geen drager zichtbaar, wat je wel vaak hebt bij Water slides. Daarnaast maak ik vaak registratie en nummers na van foto's en dan kan je met afwrijvers goed uit de voeten. Ik plaats de afwrijver met een stukje scotch magix tape op het voertuig (scotch over de hele afwrijver heen) en wrijf daarna met een potlood over het oppervlak (dus door de tape heen op de afwrijver). Zo kan je hem goed op z'n plek houden tijdens het aanbrengen....want net wat Arjen zegt; je kan het niet herpositioneren. Ziet de afwrijver wel op de verkeerde plek....dan kan je hem met wat tape verwijderen....en moet je een nieuwe afwrijver plaatsen.

Op grillige oppervlakken (motor roosters of bijvoorbeeld zimmerit) gebruik ik dan juist weer water slides; ik probeer altijd zoveel mogelijk drager rondom de daadwerkelijke transfer weg te snijden....om silvering bij voorbaat te voorkomen. Met set en sol krijg je de transfers mooi op hun plek, maar silvering is volgens mij alleen helemaal te voorkomen door de decal op een glanzend oppervlak aan te brengen....dan een laagje glans lak, gevolgd door een laagje matte lak over de decal te spuiten. Om te zorgen dat de transfer niet wordt opgevreten door de lak, kan het helpen eerst een dun nevel-laagje met lak te spuiten en dan pas een goede laag eroverheen te spuiten.

Overigens heb ik de ervaring dat zowel dry decals als waterslides na jaren loskomen van het model....dus fixeren met blanke lak is in beide gevallen raadzaam.
Ook wel eens gehad dat na verloop van tijd de afwrijvers niet meer van het vel loskomen......of dat juist de waterslides niet meer plakken.

Er is nog een derde optie.....die je volgens mij de laatste jaren niet meer veel ziet, maar dat zijn de tamponeer- of spuitmaskers....o.a. van Stencil-it.

Alex
Afbeelding
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 01 jul 2019 22:05

Arjan en Alex, onwijs bedankt voor de input!

:!:
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 02 jul 2019 09:28

Alex van de Wetering schreef:
01 jul 2019 16:43
Er is nog een derde optie.....die je volgens mij de laatste jaren niet meer veel ziet, maar dat zijn de tamponeer- of spuitmaskers....o.a. van Stencil-it.
Die kun je met een computer, printer en hobbymes ook zelf maken, in elk geval voor de eenvoudigere en grotere markeringen. Nummers op de zijkanten van torens bijvoorbeeld. Voor dingen als bumpercodes of nummerborden in 1:35 zou ik het niet proberen :)
Plaats reactie