NL leo1 bergingstank met motorblok?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Gert Mons

NL leo1 bergingstank met motorblok?

Bericht door Gert Mons » 30 mei 2019 12:39

Medeplakkers,
ik bouw momenteel de Elite Models leopard 1 bergingstank. Ik wil er een Nederlandse uitvoering van maken. Perfect Scale Modelbau heeft een mooi reserve Leo1 motorblok in het programma. Dat blok wil ik op het achterdek van de bergingstank plaatsen. Alleen..... ik heb nog geen foto's kunnen vinden van deze combinatie. Mijn vraag is dus: heeft de KL haar reserve motorblokken voor de Leo 1 tank ook daadwerkelijk op het achterdek vervoerd van de bergingstank, of gebeurde dit uitsluitend bij de Bundeswehr? Foto's zijn dus zeer welkom! Alvast mijn dank
Gert
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: NL leo1 bergingstank met motorblok?

Bericht door Jakko Westerbeke » 30 mei 2019 18:10

AfbeeldingBergepanzer 2 by Jakko Westerbeke, on Flickr

Dit was op een open dag van de Landmacht in 1988.

Maar je hebt een leuk moment gekozen om een Bergepanzer van Elite te gaan bouwen …

Afbeelding
Gert Mons

Bericht door Gert Mons » 30 mei 2019 18:21

Bedankt voor de goede foto, Jakko. Vooral de achterzijde en de plaatsing van het motorblok zijn goed te zien. Het Elitemodel had ik al 20 jaar op de plank liggen, dus het werd de hoogste tijd om het eens in elkaar te zetten. het TAKOM model zal ongetwijfeld beter gedetailleerd zijn :cry:
Groet,
Gert
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 31 mei 2019 09:26

Gert Mons schreef:
30 mei 2019 18:21
Bedankt voor de goede foto, Jakko. Vooral de achterzijde en de plaatsing van het motorblok zijn goed te zien.
Helaas heb ik er meer geen, maar een kijkje in deel 2 van Leopard 1 Trilogy leert dat daar een paar goede foto’s en tekeningen instaan van onder meer de steun waarop de motor staat.
Gert Mons schreef:
30 mei 2019 18:21
Het Elitemodel had ik al 20 jaar op de plank liggen, dus het werd de hoogste tijd om het eens in elkaar te zetten. het TAKOM model zal ongetwijfeld beter gedetailleerd zijn :cry:
Ik ken dat … ik had ooit een Stridsvagn 103 van Accurate Armour gekocht, en een maand later kwam Trumpeter met hun plastic versie. Nu bleek die nogal wat fouten te hebben, dus dat viel nog mee, maar ik heb ook een AA FV 432 liggen, waarvan er nu ook heel wat plastic modellen zijn die waarschijnlijk beter en in elk geval makkelijker te bouwen zullen zijn.
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 04 jun 2019 06:12

Hoi Gert,

Bij de KL werd net als bij de BW een motorblok op het achterdek meegenomen.
Dit gebeurde veelal tijdens oefeningen en schietseries.
Vaak was er over de motor dan een hoes geplaatst deze hoes had een grijze kleur, zelfde als de afdekhoes van de Leopard tank,
Misschien een tip voor als je geen motor hebt of geen zin om deze motor te detailleren en schilderen :D .

Op de kazerne was deze motor veelal opgeborgen bij de direct steunende TD eenheid.
Want in feite is de bergingstank een stuk gereedschap voor dagelijks gebruik en dan heeft het geen zin met een motor rond te rijden .

Als er tijdens oefening of schietserie geen motor mee ging op het achterdek zat wel de steun voor de motor erop.
Dan kon in ieder geval een defecte motor gelicht en vervoerd worden.

Overigens in het cavaleriemuseum Amersfoort is een motor te zien geplaatst op de vervoers steun.
Dit is een nog werkend exemplaar dus compleet
Voor mensen die daar eventueel foto's van nodig hebben email me dan maak en stuur ik ze op.

Met vriendelijke groet

Willem de Boo
Joey Tolhuisen

Bericht door Joey Tolhuisen » 19 aug 2019 22:55

Nou wil ik de Takom als nl gaan bouwen.
Nou was ik geen genist, maar een zandhaas.
En zie tot nu de tracks anders zijn, wat zijn de verdere verschillen? Als ik foto's bekijk, zijn de rookpotten hetzelfde.

Mvg Joey Tolhuisen
Plaats reactie