Airbrush vraagje

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
MarwinAlbertema

Airbrush vraagje

Bericht door MarwinAlbertema » 10 apr 2019 09:45

Hallo!
Ik zou graag jullie expertise willen gebruiken mbt wat vragen die ik heb over airbrushen:

- stel je wil een mix maken van twee Tamiya kleuren, bv 60% van kleur A en 40% van kleur B. Wat gebruiken jullie om zo nauwkeurig mogelijk de hoeveelheden bij elkaar te krijgen (bv gebruik maken van een pipette oid)?

- wat is voor Tamiya acrylic verf de beste verhouding met de thinner? Ik lees dat sommigen Tamiya airbrushen zonder thinner, anderen gebruiken wel thinner maar wat is de optimale verhouding tussen hoeveelheid verf en thinner?

Groet,
Marwin
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Airbrush vraagje

Bericht door Jakko Westerbeke » 10 apr 2019 18:04

MarwinAlbertema schreef:
10 apr 2019 09:45
- stel je wil een mix maken van twee Tamiya kleuren, bv 60% van kleur A en 40% van kleur B. Wat gebruiken jullie om zo nauwkeurig mogelijk de hoeveelheden bij elkaar te krijgen (bv gebruik maken van een pipette oid)?
Ik doe dat over het algemeen half op het oog, maar je kunt ook allerlei andere methoden gebruiken. Een pipet is er daar eentje van, maar dan komt die wel vol met verf te zitten en ik vraag me af hoe goed je die dan weer schoon krijgt. Wat ik vorig jeer een keer deed, was op de buitenkant van een leeg Tamiya-verfpotje (uitgewassen en -gekrabd) met watervaste stift lijntjes zetten. Stel dat je 60% en 40% wilt mengen, dan zou je bijvoorbeeld op 6 mm en 6 + 4 = 10 mm boven de bodem een streepje kunnen zetten, om daarna het potje tot die niveau’s te vullen met de te mengen verf. Een vergelijkbare manier is om streepjes op een stokje (bijvoorbeeld een satéprikker) te zetten en dat in het potje te zetten wanneer je er verf in giet.
MarwinAlbertema schreef:
10 apr 2019 09:45
- wat is voor Tamiya acrylic verf de beste verhouding met de thinner? Ik lees dat sommigen Tamiya airbrushen zonder thinner, anderen gebruiken wel thinner maar wat is de optimale verhouding tussen hoeveelheid verf en thinner?
Daar is niet zo heel veel zinnigs over te zeggen, omdat het afhangt van wat je wilt bereiken en precies aan het doen bent: wil je goede dekking of doorschijnend, hoe fijn is de spuitkop van je airbrush, met welke druk spuit je, wat is het merk van je airbrush, enz.?
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 10 apr 2019 18:29

Ik gebruik ook een pipetje en tel dan het aantal druppels als ik ga mengen. Maar gebruik vrijwel nooit vaste mengverhoudingen en doe het op het oog/ gevoel. Ik gebruik altijd thinner (die met de gele dop) om te verdunnen. Meerdere dunne laagjes geeft een mooier resultaat dan in een keer een dekkende laag spuiten. Even afhankelijk van wat je gaat doen (camo of basislaag) doe ik 50-70% thinner!
MarwinAlbertema

Bericht door MarwinAlbertema » 11 apr 2019 08:02

Rob, Jakko,
dank voor jullie reactie, heel nuttig! Ik ga deze methodes uitproberen. Hoe goed een pipet schoon te krijgen is na gebruik moet ik ook nog ontdekken. Ik bouw vooral Olive Drab spul en de basis kleuren hierbij zijn veelal hetzelfde dus wellicht kan dezelfde pipet na schoonmaken steeds voor dezelfde kleuren worden gebruikt.

Ook de tip over meerdere dunne laagjes zal ik gebruiken, ik zal wat experimenteren met de hoeveelheid thinner.

groet,
Marwin
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 12 apr 2019 15:18

Hoi Marwin,

ook ik gebruik een pipet en tel de druppels.

Schoonmaken van de pipet doe ik als volgt :
Zuig een beetje thinner in de pipet (± 1cc)
Pipet schudden (met klein dopje erop)
Leeg de pipet in (afsluitbaar) glazen potje.
Herhaal het spoelen 1x.

De vuile thinner in het glazen potje bewaar en gebruik ik voor dergelijke schoonmaak beurtjes.
Blijft er toch verf achter in het spuitmondje van het pipet : daarvoor gebruik ik een mini tandborsteltje.

Schoonmaken van pipetten doe ik alleen na gebruik voor maken van verfmengsels.
Deze schoongemaakte pipetjes hou ik apart voor het doseren van verf.

Let er bij gebruik van "thinner" (dat is die agressieve, AKA "Cellulose Thinner") op dat dit niet op de huid komt !!!
Door de Tholueen wordt thinner namelijk rechtstreeks door de huid in de bloedbaan opgenomen.

Happy Painting :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
MarwinAlbertema

Bericht door MarwinAlbertema » 19 apr 2019 12:37

Bedankt Peter, goeie tips! Ik heb alvast een grootverpakking pipetten besteld :D

Handschoenen en halfgelaatsmasker met filters heb ik al klaar liggen, veiligheid voor alles!

Groet,
Marwin
Paul Meelen

Bericht door Paul Meelen » 19 apr 2019 21:43

Laatst dit youtube kanaal weer gevonden. Hierop de Panther reeks aan het bekijken (al wat oudere videos).
Hier zitten erg goede tips tussen met goede uitleg. Ook duidelijke uitleg hoe hij met de tamiya verf en thinner overweg gaat mbt airbrushen.
En heel dunne laagjes verf gebruikt met mooi resultaat (binnenkort zelf ook maar weer eens oppakken.... :roll: )

Aanrader: https://youtu.be/M_1mWo4CtZ4

Mocht je de gehele serie (10 episodes) willen kijken heb ik ze in een playlist gezet (handig kijken tijdens het eten :P )

Playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... KFbX-NVR4D
:D
MarwinAlbertema

Bericht door MarwinAlbertema » 01 mei 2019 11:37

Hi Paul,
dank je voor de Youtube suggesties en de link naar jouw Playlist, handig!

Groet
Marwin
Plaats reactie