Humfox

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Humfox

Bericht door Bas Hermsen » 10 feb 2019 17:07

Ik wil dit voertuig gaan bouwen, maar ik heb niet heel veel informatie. Wie kan mij hiermee opweg helpen?

Het gaat om het voertuig dat in Nederlands-indie is gebruikt door de 7 december Divisie en dan specifiek 1 - 1 Regiment Huzaren van Boreel. Ik heb daar een foto van met mijn opa op een Humfox, dit wil ik in een vignette nabouwen. Eerst dacht ik dat het een Humber was, maar dit blijkt dus een hybride voertuig te zijn. Ik kan op fotos zo wel een aantal verschillen eruit halen, maar weet zo niet alles. Dus als iemand schaaltekeningen heeft van zo'n voertuig dan zou ik daar heel blij mee zijn.
Alex van de Wetering

Re: Humfox

Bericht door Alex van de Wetering » 10 feb 2019 18:40

Bas,

Mooi project. Als ik me niet vergis is de HUMFOX niet veel meer dan de Humber toren op een GM Fox onderstel. Volgens mij heb ik van beide wel wat tekeningen; van de Fox heb ik ook wat fabrieksfoto's. Ik zal even wat voor je opzoeken.

Ik denk dat de Bronco Humber een hele goeie basis is. Hier in Noord-Holland is momenteel een FOX in restauratie; misschien kan je al wat met de foto's van hun facebook pagina. https://www.facebook.com/pg/collectie/p ... 8432085828

groet,
Alex
Afbeelding
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 11 feb 2019 13:14

Bas,

Ik heb wat gemaild naar je gmail adres. Helaas bleek ik alleen een kleinschaal tekening van de FOX te hebben....geen 1/35.

hopelijk kan je wat met de info. Het zou me overigens niets verbazen als er ook in De TANK ooit wel iets heeft gestaan over de HumFox (?)

Alex
Afbeelding
Gert Mons

Bericht door Gert Mons » 17 feb 2019 18:01

Bas,
in het verre verleden hebben Kees Blijleven en J.Janse een losbladig boekje uitgegeven ivm het 10-jarig bestaaan van de Twenot(1986). Hierin staat wel een A4- beschrijving en een grove tekening van de HumFOX. Dat is de enige referentie die ik kan vinden.
In het boek "Vier eeuwen NL Cavalerie, deel II " van LTGEN Bartels staan veel pantservoertuigen uit de Indie periode afgebeeld, maar ik heb geen foto met de aanduiding "Humfox" kunnen vinden. Bij het Cavaleriemuseum zullen ze ongetwijfeld nog wel een ex van dit boek ter inzage hebben.
succes
Gert
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 07 mar 2019 15:32

Bedankt voor de informatie. Ik ben er al achter dat een Humber onderstel/chassis niet zomaar is om te bouwen naar een Humfox... Dit project gaat nog even in de koelkast.
JWdeBoer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door JWdeBoer » 08 apr 2019 17:17

Bas,

Hier bij mij in Winkel is men bijna klaar met het restaureren van een Fox. :)

Afbeelding

Je kan het ea volgen en informeren bij Paul Visser via deze facebook pagina: https://www.facebook.com/collectie

Ik heb door de jaren heen zelf ook wat foto's gemaakt.
Het kwam er iig op neer dat de voertuigen qua oonderstel heel erg van elkaar verschillen....
Greetz,

Jan-Willem de Boer
http://www.jwdeboer.nl
Plaats reactie