Nederlandse AMX13/105 IR box: opgelost, en nieuwe vraag!

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Wouter Van den Berghe

Nederlandse AMX13/105 IR box: opgelost, en nieuwe vraag!

Bericht door Wouter Van den Berghe » 5 okt, 2018 23:19

Hallo,

Momenteel ben ik bezig aan de Takom AMX 13/105, die ik als een Nederlands voertuig wil afwerken. Ik heb voldoende foto's gevonden om de Takom kit (waar helaas wel wat foutjes en gebreken in zitten) te kunnen detailleren, enkel de kabel naar de IR box aan de zijkant vind ik ergens terug, zowel op de museumvoertuigen als op originele foto's. Er loopt een kabel onder de box, die van de originele antenne (t.h.v. de pivot van de koepel) naar de nieuwe positie achter de box gaat, maar er lijkt geen connectie te zijn naar de box zelf? Ook zie ik op het voertuig zelf niet echt een koppeling of dergelijke waaraan de kabel kan worden aangesloten. Kan iemand me hierbij helpen?

https://www.flickr.com/photos/gurthisme ... 921418091/

https://www.flickr.com/photos/gurthisme ... 921418091/

Alvast bedankt,

Wouter.
Laatst gewijzigd door Wouter Van den Berghe op 22 okt, 2018 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Nederlandse AMX13/105 IR box

Bericht door Jakko Westerbeke » 6 okt, 2018 9:38

Ik wilde je verwijzen naar m’n foto’s van de AMX in Soesterberg, maar die heb je zo te zien al gevonden :) Helaas weet ik het ook niet — misschien dat de beste oplossing een tripje richting het NMM is, of kijken of er iemand toevallig die kant op gaat en foto’s wil nemen van de benodigde details?

Overigens zou je me een plezier doen door te beschrijven wat er niet klopt aan het model van Takom, omdat ik er ook eentje heb liggen die nog eens gebouwd moet worden als Nederlandse.
henry klom

Bericht door henry klom » 6 okt, 2018 14:27

Helaas zitten er op de AMX van het Cavalerie Museum geen kabels. Duidelijk is echter wel dat er geen aansluitpunt zit onder die ophangbeugels zelf. Zo te zien gaat die kabel door het ronde gat in de rechterophangbeugel naar voren. Maar waar die dan uitkomt zou ik je niet kunnen zeggen.
cav amx 02.JPG
cav amx 02.JPG (88.47 KiB) 694 keer bekeken
cav amx 01.JPG
cav amx 01.JPG (96.04 KiB) 694 keer bekeken
Wouter Van den Berghe

Bericht door Wouter Van den Berghe » 6 okt, 2018 16:38

henry klom schreef:
6 okt, 2018 14:27
Helaas zitten er op de AMX van het Cavalerie Museum geen kabels. Duidelijk is echter wel dat er geen aansluitpunt zit onder die ophangbeugels zelf. Zo te zien gaat die kabel door het ronde gat in de rechterophangbeugel naar voren. Maar waar die dan uitkomt zou ik je niet kunnen zeggen.
Hallo Henri,

Die gaten onder de box is voor de kabel naar de antenne door te laten, zoals op de foto's in de links die ik heb gepost. Misschien loopt de kabel voor de box ook langs daar, maar ik zou niet weten waar hij dan in de koepel gaat?
Wouter Van den Berghe

Bericht door Wouter Van den Berghe » 6 okt, 2018 17:14

Jakko Westerbeke schreef:
6 okt, 2018 9:38
Ik wilde je verwijzen naar m’n foto’s van de AMX in Soesterberg, maar die heb je zo te zien al gevonden :) Helaas weet ik het ook niet — misschien dat de beste oplossing een tripje richting het NMM is, of kijken of er iemand toevallig die kant op gaat en foto’s wil nemen van de benodigde details?

Overigens zou je me een plezier doen door te beschrijven wat er niet klopt aan het model van Takom, omdat ik er ook eentje heb liggen die nog eens gebouwd moet worden als Nederlandse.
Hallo Jakko,

Bednakt voor je foto's, ik heb er al heel wat aan gehad! Momenteel ben ik voor drie maand in Litouwen, dus even heen en weer is me wat ver :)
De foutjes van Takom:
  • De tracks: Nederlandse hebben tracks met rubber pads, maar zonder de twee "blokjes met gaatjes" die op de tracks in de kit zitten, dewelke wel correct zijn voor de Argentijnse. Ik denk dat je het makkelijk kunt oplossen door de rubber pads uit deze kit gewoon op de standaard 'stalen' tracks te plakken, dewelke Takom ook apart verkoopt.
  • Op de koepel van de commandant is een ring gemonteerd, wss deel van de bevestiging van de MAG, dewelke ontbreekt.
  • Achteraan de koepel en aan de voorkant van de materiaalbakken op de fenders zijn twee keer twee buisjes gemonteerd, wss voor camouflage ofzo te bevestigen, dewelke ontbreken.
  • Volgens de instructies moet je gaten boren in de glacis, om een box op te monteren: deze box was echter niet gemonteerd op Nederlandse AMX'en.
  • Er staan een soort van 'koepeltjes', waaruit de bedrading komt, op de achterzijde van de montageplaat van de rookpotten, dewelke ontbreken in de kit.
  • Over het linker achterlicht zit een beschermend plaatje, wat ontbreekt in de kit.
  • De ophanging van de IR box vind ik nogal simpel gedaan, er ontbreken heel wat bouten en gaten.
  • De opening voor de coax is tevens niet correct voor een Nederlandse AMX.
  • Op de kanonmantel ontbreken de montagepunten voor het originele (Franse?) IR zoeklicht.
  • Ten slotte de antenne's: Takom heeft twee versies door elkaar gehaald: vroege exemplaren hadden deze op de originele plaats, thv de pivots van de koepel. Bij de latere versie werd de linker antenne achter de IR box geplaatst, en loopt er een kabel vanuit de originele plaats. Volgens de instructies moet je zowel de twee vroege als de late antennevoet monteren. Ook is er een soort 'doos' rond de basis van de latere exemplaren geplaatst, dewelke ontbreekt.
Op je walkaround kun je zien wat ik hier opsom. Ik zal proberen om foto's van mijn model te plaatsen binnenkort.
Dat zijn de voornaamste zaken denk ik, of hetgene wat met tot nu toe is opgevallen :)

Alvast bedankt voor jullie input!
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 7 okt, 2018 9:40

Wouter Van den Berghe schreef:
6 okt, 2018 17:14
Bednakt voor je foto's, ik heb er al heel wat aan gehad!
Mooi, dan heb ik ze niet voor niks genomen :)
  • De tracks: Nederlandse hebben tracks met rubber pads, maar zonder de twee "blokjes met gaatjes" die op de tracks in de kit zitten, dewelke wel correct zijn voor de Argentijnse. Ik denk dat je het makkelijk kunt oplossen door de rubber pads uit deze kit gewoon op de standaard 'stalen' tracks te plakken, dewelke Takom ook apart verkoopt.
Volgens iemand anders hier (ik geloof Rob Landsbergen) heeft Friulmodel wel de juiste rupsbanden. De rubber blokken op het Takom-model hebben twee afgeschuinde hoeken terwijl de Nederlandse helemaal rechthoekig waren.
  • Achteraan de koepel en aan de voorkant van de materiaalbakken op de fenders zijn twee keer twee buisjes gemonteerd, wss voor camouflage ofzo te bevestigen, dewelke ontbreken.
Die waren voor konvooivlaggetjes, als ik het goed heb. Je ziet ze op zo’n beetje elk Nederlands voertuig, van NEKAFs tot Leopards.
Op je walkaround kun je zien wat ik hier opsom. Ik zal proberen om foto's van mijn model te plaatsen binnenkort.
Ik heb het model nog niet met m’n eigen foto’s vergeleken, omdat ik nog niet van plan ben het binnenkort te gaan bouwen, dus alvast bedankt voor deze lijst met benodigde correcties.
Wouter Van den Berghe

Bericht door Wouter Van den Berghe » 7 okt, 2018 10:09

7 okt, 2018 9:40

Volgens iemand anders hier (ik geloof Rob Landsbergen) heeft Friulmodel wel de juiste rupsbanden. De rubber blokken op het Takom-model hebben twee afgeschuinde hoeken terwijl de Nederlandse helemaal rechthoekig waren.

Halllo Jakko, bedankt voor de informatie, dat van die vlaggetjes wist ik niet. En inderdaad, Friul heeft de correcte tracks, en het is veel minder werk dan de plastic tracks :)

Wouter.
Wouter Van den Berghe

Bericht door Wouter Van den Berghe » 22 okt, 2018 16:01

Ik heb de oplossing gevonden: onderaan de basis van de drie rechter rookpotten is een soort dop gemonteerd. Aangezien deze er aan de linkerkant niet is, deed dit me vermoeden dat dit iets met de IR box te maken kon hebben.

Afbeelding

En inderdaad, bij toeval op deze foto gestoten waarin de kabel ingeplugd is:

Afbeelding

Gezien de positie van de plugs in de box zelf, denk ik dat de kabel niet onder de box door loopt, zoals de kabel naar de antenne, maar gewoon tussen de box en de koepel, bovenop de montagepunten van de box.
Wat me naadloos bij het volgende probleem in de kit brengt, namelijk de IR-box zelf: de achterste onderste rand is aangepast, er is namelijk een driehoekje uitgehaald, wss om ruimte te maken voor de plugs op het frame. De foto's zijn duidelijker dan mijn uitleg :D. Enkel het museumexemplaar heeft de 'originele' box, geleend van een Leopard mss...

Afbeelding

Helaas heeft Takom de standaardversie voorzien, en nog helaaser heb ik deze al stevig verlijmd... En ik weet niet of ik het ga veranderen, een tactisch geplaatst camo-net kan soms wonderen doen :)

Dan heb ik een nieuwe vraag: weet iemand wat dat witte vierkant met oranje driehoek is? Het lijkt mij een markering voor tijdens oefeningen?

Afbeelding

Alvast bedankt,

Wouter.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 22 okt, 2018 18:18

22 okt, 2018 16:01
IR box
Even een terzijde: bij de Landmacht heet wat jij consequent „IR box” noemt, gewoon „zoeklicht” :) (In elk geval in 1 TH9-0414 voor de Leopard 1-V, en aangezien het daar om zo goed als hetzelfde apparaat gaat, zal dat bij de AMX-13 ook wel het geval geweest zijn.)
Gezien de positie van de plugs in de box zelf, denk ik dat de kabel niet onder de box door loopt, zoals de kabel naar de antenne, maar gewoon tussen de box en de koepel, bovenop de montagepunten van de box.
Die indruk krijg ik ook, als ik naar deze foto’s kijk.
Dan heb ik een nieuwe vraag: weet iemand wat dat witte vierkant met oranje driehoek is? Het lijkt mij een markering voor tijdens oefeningen?
Inderdaad, maar wat dit symbool precies betekent kan ik je zo niet zeggen (en online vinden blijkt moeilijker dan gedacht :().
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Nederlandse AMX13/105 IR box: opgelost, en nieuwe vraag!

Bericht door Marc Brandes » 22 okt, 2018 22:24

De Amerikanen gebruikten in de Koude Oorlog een groene driehoek op een wit vierkant om tijdens oefeningen vijandelijke troepen aan te geven.
Mogelijk is dit iets vergelijkbaars.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 23 okt, 2018 9:29

Marc Brandes schreef:
22 okt, 2018 22:24
De Amerikanen gebruikten in de Koude Oorlog een groene driehoek op een wit vierkant om tijdens oefeningen vijandelijke troepen aan te geven.
Dat gaat minstens terug op FM 30-101 The Maneuver Enemy, een hilarisch werkje met richtlijnen voor soldaten die als oefenvijand gaan dienen. Altijd al Esperanto willen leren? Dan kan dat hieruit! (Trouwens met dank aan Bert Lindeboom voor het exemplaar uit 1953 dat ik in m’n bezit heb :))
Marc Brandes schreef:
22 okt, 2018 22:24
Mogelijk is dit iets vergelijkbaars.
Dat idee had ik ook, en toen ik gisteravond nog eens in het Nederlandse Troepen ( :roll: ) van Tankograd zat te kijken, zag ik daar ook een aantal voertuigen op oefening met zo’n zelfde papier met oranje driehoek. Helaas geen bijschriften die dat uitlegden, maar nu moet ik zeggen dat dat boek sowieso nogal algemene heeft in plaats van het te hebben over wat er ook echt op de foto te zien is.
Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rob Landsbergen » 23 okt, 2018 21:12

Klopt, dat van dat verschil in de rubberblokken had ik gemeld :D

En die oranje driehoeken werden inderdaad gebruikt bij oefeningen. Daarmee werden de voertuigen van de tegenpartij gemarkeerd. Wel zo handig als beide partijen met dezelfde voertuigen rijden.

Rob
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 24 okt, 2018 9:40

Rob Landsbergen schreef:
23 okt, 2018 21:12
Hoeveel werk is het om nieuwe te maken? Aan de ene kant zou dat eenvoudig genoeg moeten zijn door rechthoekjes uit plastic plaat te snijden, aan de andere kant lijkt me ook dat je de randen daarvan af moet ronden willen ze als rubber blokken overkomen, en dat gaat héél veel werk zijn, zou ik denken.

Voor de volledigheid: voor een vroege AMX heb je trouwens ook nog de optie voor de geheel stalen rupsbanden.
Wouter Van den Berghe

Bericht door Wouter Van den Berghe » 24 okt, 2018 16:23

Rob Landsbergen schreef:
23 okt, 2018 21:12

En die oranje driehoeken werden inderdaad gebruikt bij oefeningen. Daarmee werden de voertuigen van de tegenpartij gemarkeerd. Wel zo handig als beide partijen met dezelfde voertuigen rijden.

Rob
Waar zou men dergelijke driehoeken hangen? Enkel aan de zijkanten van de koepel, of ook op de voor- en achterkant van het voertuig?

Wouter.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 24 okt, 2018 18:09

In het eerder door mij genoemde Nederlandse Troepen staat op bladzijde 19 een foto van een AMX-13 in een Duits dorp, met een camouflagenet dat over de voorkant van het voertuig ligt en over de plank tussen de spatborden heen hangt. Hierop is nét zo’n bord met driehoek te zien, liggend op het camouflagenet en zeg maar net achter diezelfde plank. Op bladzijde 22 staat een M113 C&V (met .50-mitrailleur) voorzien van zo’n driehoek onderaan in het midden op de boeggolfkeerplaat; op bladzijde 32 dan eenzelfde voertuig (met 25 mm-kanon) met een driehoek op dezelfde plek (en ook nog eentje links op de zijkant onder het bestuurdersluik). Twee bladzijdes verder een M113 waarbij het bord aan de rechterbovenhoek van de opengeklapte keerplaat hangt.

Conclusie: middenop de voorkant zal de meest waarschijnlijke plek zijn.
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 6 nov, 2018 8:39

Leuke en interessante discussie. Veel aannames ook, graag feiten

De zgn IR box is inderdaad gewoon hetzelfde (Xenon) zoeklicht dat ook op de Leopard I en Centurion staat.
Kon gebruikt worden met gewoon wit licht alsmede IR. Beperking van het laatste was dat de doelen moeilijk waarneembaar waren.
Een foutje die ik bij de meeste modellen zie is dathet zoeklicht scherpe randen heeft. In werkelijkheid zijn de randen allemaal afgerond.

De oranje driehoek is niet oranje maar geel, Oranje komt door de kleur weergave van de foto.
Deze vierkante borden moesten zichtbaar aangebracht worden op diverse plaatsen op het voertuig.
Frontpantser of grill is duidelijk, voor de overige plaatsen afhankelijk hoeveel borden het voertuig gekregen had.
Werden ook wel als sticker uit gegeven zoals tijdens oefening Saxon Drive (1978) waren dit blauwe driehoekstickers.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 6 nov, 2018 10:39

Willem de Boo schreef:
6 nov, 2018 8:39
De oranje driehoek is niet oranje maar geel, Oranje komt door de kleur weergave van de foto.
Als ik wederom Nederlandse troepen erbij pak, staat op bladzijde 22 een M113 C&V, waarop de achtergrond van de brugclassificatie (of wat er dan ook op het rechter voorspatbord staat: het is iets zwarts op een gele schijf, maar te lezen is het niet) duidelijk anders van kleur is dan de driehoek — die eerste is geel, die laatste veel oranjer. Bij de latere M113 C&V en de M113 op bladzijdes 32 en 34 zijn de driehoeken echter duidelijk wel geel.

Mijn conclusie is dat ze in de jaren ’70 oranje waren, in de jaren ’80/’90 geel.
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 6 nov, 2018 15:35

Beste Jakko, ik vind het best als jij je conclusie baseert op foto's, we weten allemaal hoe die kunnen bedriegen wat kleur betreft.
Ik heb er zelf mee rondgereden in de genoemde periodes.
Heb ze toen alleen maar in geel gezien en zoals ook vermeld als blauwe sticker tijdens Saxon Drive.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 6 nov, 2018 19:10

Willem de Boo schreef:
6 nov, 2018 15:35
Beste Jakko, ik vind het best als jij je conclusie baseert op foto’s
Eh … misschien dat je even uit moet leggen waarop je vind dat ik anders conclusies moet baseren, dan op de mij ter beschikking staande gegevens?
Willem de Boo schreef:
we weten allemaal hoe die kunnen bedriegen wat kleur betreft.
De kleuren op foto’s verschillen van die in de werkelijkheid — maar twee dingen van dezelfde kleur zien er op dezelfde foto meestal niet anderskleurig uit (belichting daargelaten, maar op een foto van een militair voertuig in daglicht op een weg zal dat meestal geen factor zijn). Maar oordeel zelf:
geel.jpeg
geel.jpeg (67.28 KiB) 150 keer bekeken
Willem de Boo schreef:
Ik heb er zelf mee rondgereden in de genoemde periodes.
Ik zeg niet dat ze niet geel waren — ik zeg dat ik op een foto een M113 C&V zie met gele verf en een niet-gele driehoek.
Willem de Boo schreef:
Heb ze toen alleen maar in geel gezien
Het zou best kunnen dat jij toevallig alleen maar met gele in aanraking gekomen bent, terwijl er ook oranje waren. Daarnaast is het menselijk geheugen niet feilloos: het zou ook best kunnen dat je wel eens een oranje gezien hebt, maar je je vooral de gele herinnert (om welke reden dan ook).
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 7 nov, 2018 6:28

Ik mag dan wel op leeftijd zijn maar met mijn geheugen is niets mis.
Je hebt in deze gelijk, deze is inderdaad oranje ben benieuwd wat het verhaal hier achter is.
Ga dat niet invullen maar is een uitzondering, altijd leuk.
Plaats reactie