Cookie terug naar Overloon
Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman
- bert lindeboom
- Lid van de Twenot
Cookie terug naar Overloon
Deze week kreeg ik het persbericht toegestuurd dat sherman tank Cookie die thuishoorde in het museum van Oveeloon en in 2006 was verkocht aan een Canadese veteranen vereniging voor plaatsing als monument innitalie weer terugkomt naar Overloon. Helaas ben ik niet zo handig in het koppelen van dit document aan mijn bericht. Daarom laat ik het maar zo weten, ik kan in ieder geval mijn ondertekst aanpassen
Groeten, Bert
Groeten, Bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)
<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...
de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)
www.19afdva.nl
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)
<"Cookie's"verwijderen>
de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)
www.19afdva.nl
- PoppyBooks
- Contacteer:
- bert lindeboom
- Lid van de Twenot
Re: Cookie terug naar Overloon
Thanx richard, dat ism,is mn bericht compleet.
Groeten Bert
Groeten Bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
<"Cookie's"verwijderen>
www.19afdva.nl
<"Cookie's"verwijderen>
www.19afdva.nl
- Marc Brandes
- Lid van de Twenot
Goed nieuws!
Groeten,
Marc
"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."
Groucho Marx
Marc
"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."
Groucho Marx
- erik jan eskes
Heren,
Dat is op zich mooi nieuws - de terugkeer van COOKIE.
Heb ik nog wel een vraag welke Sherman Mk V (M4A4) er dan geruild gaat worden - is dat de Sherman in US markings welke in het museum op een dieplader gereden wordt, of hebben ze er nog één?

Aangezien dit type vnl door Commonwealth eenheden gebruikt werd, is dat afhankelijk van je interesse wel/niet een groot gemis.....
Cheers
Erik Jan
Dat is op zich mooi nieuws - de terugkeer van COOKIE.

Heb ik nog wel een vraag welke Sherman Mk V (M4A4) er dan geruild gaat worden - is dat de Sherman in US markings welke in het museum op een dieplader gereden wordt, of hebben ze er nog één?

Aangezien dit type vnl door Commonwealth eenheden gebruikt werd, is dat afhankelijk van je interesse wel/niet een groot gemis.....
Cheers
Erik Jan
- Martin Monne
Hier is nog wat meer informatie te vinden, in de basis een Engelstalige versie van het artikel in de eerder vermelde tweede link:
http://www.7tharmddiv.org/overloon-cookie-returns.htm
Echter deze passage uit het bovenste "Context" kader:
Maar wel fijn dat Cookie weer terug komt waar hij thuis hoort.
lijkt te doelen op "Able Abe", die buiten op het museumterrein staat. Dat is echter geen M4A4 en lijkt me (dus) ook niet het juiste type dat de Canadezen hebben gebruikt.Local historians gathered together and obtained the battered wheel-less shell of a WWII tank and restored it with great accuracy (and effort and expense) and dedicated it in 2011 in the square outside the Museum entrance. (Click here to see the tank.) Now the local historians have arranged to swap the rebuilt tank so that "Cookie" can come back to Overloon where it rightfully belongs.
Maar wel fijn dat Cookie weer terug komt waar hij thuis hoort.
- erik jan eskes
Psst Martin
COOKIE komt terug waar ie hoort!
Cheers
Erik Jan
Niet verder vertellen.Hier is nog wat meer informatie te vinden, in de basis een Engelstalige versie van het artikel in de eerder vermelde tweede link:
Local historians gathered together and obtained the battered wheel-less shell of a WWII tank and restored it with great accuracy (and effort and expense) and dedicated it in 2011 in the square outside the Museum entrance. (Click here to see the tank.) Now the local historians have arranged to swap the rebuilt tank so that "Cookie" can come back to Overloon where it rightfully belongs.
lijkt te doelen op "Able Abe", die buiten op het museumterrein staat. Dat is echter geen M4A4 en lijkt me (dus) ook niet het juiste type dat de Canadezen hebben gebruikt.

Cheers
Erik Jan
-
Erik Jan, het gaat inderdaad om die M4A4 uit de ex-Marshall collectie; een voormalig schietdoel.is dat de Sherman in US markings welke in het museum op een dieplader gereden wordt, of hebben ze er nog één?
Martin, ik zou dat stuk onder "Context", maar met een flinke korrel zout nemen, want dat stuk dat de directeur is ontslagen om Cookie is wel erg "RTL Boulevard", en ligt toch echt iets anders. Ook het feit dat "Able Abe" die geruild gaat worden is niet correct....die is immers geen eigendom van het museum, maar van de stichting die ook het voorbereidende werk heeft gedaan voor de potentiële terugkeer van "Cookie"....."potentieel", want het is nu wel aan het museum om hier een klap op te geven en hopelijk doen ze dat ook.
Eerlijk is eerlijk aan het wisselen van 2 Shermans zit natuurlijk toch een financieel plaatje verbonden.....maar het terughalen van Cookie kan je natuurlijk wel hele leuke publiciteit opleveren.
Alex