Cookie terug naar Overloon

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Cookie terug naar Overloon

Bericht door bert lindeboom » 15 jul, 2018 9:31

Deze week kreeg ik het persbericht toegestuurd dat sherman tank Cookie die thuishoorde in het museum van Oveeloon en in 2006 was verkocht aan een Canadese veteranen vereniging voor plaatsing als monument innitalie weer terugkomt naar Overloon. Helaas ben ik niet zo handig in het koppelen van dit document aan mijn bericht. Daarom laat ik het maar zo weten, ik kan in ieder geval mijn ondertekst aanpassen
Groeten, Bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Cookie terug naar Overloon

Bericht door bert lindeboom » 15 jul, 2018 16:17

Thanx richard, dat ism,is mn bericht compleet.
Groeten Bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 15 jul, 2018 19:25

Goed nieuws!
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
erik jan eskes

Bericht door erik jan eskes » 18 jul, 2018 12:09

Heren,

Dat is op zich mooi nieuws - de terugkeer van COOKIE. :P

Heb ik nog wel een vraag welke Sherman Mk V (M4A4) er dan geruild gaat worden - is dat de Sherman in US markings welke in het museum op een dieplader gereden wordt, of hebben ze er nog één?

Afbeelding

Aangezien dit type vnl door Commonwealth eenheden gebruikt werd, is dat afhankelijk van je interesse wel/niet een groot gemis.....

Cheers

Erik Jan
Martin Monne

Bericht door Martin Monne » 31 aug, 2018 10:34

Hier is nog wat meer informatie te vinden, in de basis een Engelstalige versie van het artikel in de eerder vermelde tweede link:

http://www.7tharmddiv.org/overloon-cookie-returns.htm

Echter deze passage uit het bovenste "Context" kader:
Local historians gathered together and obtained the battered wheel-less shell of a WWII tank and restored it with great accuracy (and effort and expense) and dedicated it in 2011 in the square outside the Museum entrance. (Click here to see the tank.) Now the local historians have arranged to swap the rebuilt tank so that "Cookie" can come back to Overloon where it rightfully belongs.
lijkt te doelen op "Able Abe", die buiten op het museumterrein staat. Dat is echter geen M4A4 en lijkt me (dus) ook niet het juiste type dat de Canadezen hebben gebruikt.

Maar wel fijn dat Cookie weer terug komt waar hij thuis hoort.
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash
erik jan eskes

Bericht door erik jan eskes » 31 aug, 2018 11:09

Psst Martin
Hier is nog wat meer informatie te vinden, in de basis een Engelstalige versie van het artikel in de eerder vermelde tweede link:

http://www.7tharmddiv.org/overloon-cookie-returns.htm

Echter deze passage uit het bovenste "Context" kader:
Local historians gathered together and obtained the battered wheel-less shell of a WWII tank and restored it with great accuracy (and effort and expense) and dedicated it in 2011 in the square outside the Museum entrance. (Click here to see the tank.) Now the local historians have arranged to swap the rebuilt tank so that "Cookie" can come back to Overloon where it rightfully belongs.
lijkt te doelen op "Able Abe", die buiten op het museumterrein staat. Dat is echter geen M4A4 en lijkt me (dus) ook niet het juiste type dat de Canadezen hebben gebruikt.
Niet verder vertellen. 😌 COOKIE komt terug waar ie hoort!

Cheers

Erik Jan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 31 aug, 2018 22:15

is dat de Sherman in US markings welke in het museum op een dieplader gereden wordt, of hebben ze er nog één?
Erik Jan, het gaat inderdaad om die M4A4 uit de ex-Marshall collectie; een voormalig schietdoel.

Martin, ik zou dat stuk onder "Context", maar met een flinke korrel zout nemen, want dat stuk dat de directeur is ontslagen om Cookie is wel erg "RTL Boulevard", en ligt toch echt iets anders. Ook het feit dat "Able Abe" die geruild gaat worden is niet correct....die is immers geen eigendom van het museum, maar van de stichting die ook het voorbereidende werk heeft gedaan voor de potentiële terugkeer van "Cookie"....."potentieel", want het is nu wel aan het museum om hier een klap op te geven en hopelijk doen ze dat ook.
Eerlijk is eerlijk aan het wisselen van 2 Shermans zit natuurlijk toch een financieel plaatje verbonden.....maar het terughalen van Cookie kan je natuurlijk wel hele leuke publiciteit opleveren.

Alex
Afbeelding
Plaats reactie