Aanbieding van de DAF/Ford 1ton PAK trekker.

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Gert Mons

Aanbieding van de DAF/Ford 1ton PAK trekker.

Bericht door Gert Mons » 29 jun, 2018 14:42

Ik zag op een website uit Hongarije de FORD/DAF 1 ton PAK trekker staan, die in 1940 bij de KL in gebruik is geweest. Op 29 en 30 Juni krijg je 10% korting. Hierdoor is de prijs incl verzending nu €60.
zie link

https://www.dnepromodel.com/1940_Ford_D ... 44921.aspx

Weet iemand of de PAK zelf ook ergens verkrijgbaar is?

Groet
Gert
JWdeBoer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Aanbieding van de DAF/Ford 1ton PAK trekker.

Bericht door JWdeBoer » 7 jul, 2018 10:43

Rob Tas heeft de PAG in zijn programma. Daarnaast levert hij ook e bovengenoemde kit.
Greetz,

Jan-Willem de Boer
http://www.jwdeboer.nl
Gert Mons

Bericht door Gert Mons » 7 jul, 2018 18:08

Bedankt JW!
Ik had zo gauw niet aan de 1/35 lijst van Rob gedacht.

Groet
Gert
Wouter Siepman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Wouter Siepman » 16 jul, 2018 12:30

Er is inmiddels ook een 1938 versie uit van dezelfde fabrikant, deze 1940 (de motorkap/neus is het verschil) variant heb ik volgens mij nog nooit in de eigen NL kleuren gezien. Ik keek altijd op het overvalwagen.com froum voor foto verzamel topics.
Gert Mons

Bericht door Gert Mons » 16 jul, 2018 14:11

Wouter,
bedoel je dat het 1940 model van Dneprmodel niet correct is voor een voertuig dat daadwerkelijk door de KL in 1940 is gebruikt?
groet
Gert
Wouter Siepman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Wouter Siepman » 16 jul, 2018 14:22

Ik vermoed van niet inderdaad. Ik heb heel veel foto's gezien van onze jongens in pag trekkers met de 1938 modeljaar neus (voor de Ford variant, want je had natuurlijk ook nog de Chevrolets) maar ik heb eigenlijk nog nooit een foto gezien van de 1940 modeljaar neus met onze jongens erin, wél heel veel PAG trekkers met de 1940 neus in rusland (onder duits bewind, die natuurlijk ook de oudere modeljaren over namen). Ik vermoed zelf dat de productie flink was opgeschaald maar dat deze voor de meidagen nog niet klaar waren en later gewoon zijn afgebouwd voor de duitsers. En/of dat Vandoorne gewoon door is blijven gaan met de conversies, Ford bleef toch ook gewoon leveren aan duitsland via Ford Koeln?

Op zich geen ramp, als je hem nog niet hebt besteld is de 1938 neus nu ook te verkrijgen, en als je de 1940 variant hebt (en je wil hem niet zo bouwen, want dat er geen fotos van zijn (of dan toch zeer weinig) wil niet zeggen dat ze niet ingezet zijn geweest, dan kun je denk ik bijvoorbeeld de ICM Ford 917T kit (modeljaar 1938 neus) gebruiken om de neuzen te ruilen. Dat was iig mijn plan. Er is ook een speciale 4x4 versie met een heftiger (verhoogd) onderstel en grotere wielen (of iig banden) en ik meen dat ik daarvan wel eens een 1940 neus heb gezien met onze jongens.

Op dit forum staat enorm veel informatie/fotomateriaal terug te vinden:

https://www.tapatalk.com/groups/theovervalwagenforum/

het Pag trekkers topic waar ik me op baseer:

https://www.tapatalk.com/groups/theover ... -t125.html

Een bouwverslag van de modeljaar 1940 (deze kit dus) van Marcus "Panzer" Serra met ontzettend veel informatie en juiste omschrijvingen info:

http://panzerserra.blogspot.com/2016/10 ... -case.html

Overigens staan hier (overvalwagen forum) ook veel foto's tussen (ietwat offtopic als je het als een ford topic beschouwd) van de op Chevrolet basis omgebouwde Pag trekker. De Chevrolet neus (ook daar waren verschillende modeljaren van, de special artillerie trekkers met die houten opbouw hadden meestal de 1937 Chevrolet neus) lijkt wel wat op de 1940 ford neus. Je kan de Chevrolet heel makkelijk herkennen aan het mooie druppelvormige achterwiel (net als bij de voorwielen dus) spatborden (de Ford variant had hier een simpele rond maar wel plat spatbord (ik vermoed door DAF zelf gemaakt).

Bij die eerste foto van een ford met modeljaar 1940 neus zie je bijvoorbeeld een houten hut die heel erg aan Rusland doet denken op de achtergrond (deze foto is zelfs gebruikt op het bouwdoosje als box art).

Hopelijk helpt dit, Er is ook een diecast 1/34 model (merk "first gear) "van de Chevrolet (model 1938) die je evt om zou kunnen bouwen (komt denk ik aardig in de buurt van 1/35) naar een pag trekker met behulp van deze kit (of huisvlijt). Zie bijvoorbeeld hier:

https://www.ebay.com/itm/1-34-Maytag-19 ... itleDesc=0
henry klom

Bericht door henry klom » 16 jul, 2018 23:16

even plat gezegd; je hebt geen ene ruk aan dat hele model

Het voertuig op de foto waar het model is op gebaseerd is helemaal geen PAG-trekker. Het is 2 1/2 tons artillerie trekker terwijl de 1938 en 1939 PAG trekkers 1 1/2 ton voertuigen zijn. De Ford cabines van de 1 1/2 tonners zijn smaller en kleiner dan de 2 1/2 tonners. Door bij het bouwen van de master van het model uit te gaan van een 2 1/2 tons cabine is die dus te breed. Als je dan de rest van de opbouw gaat afpassen aan foto's van 1 1/2 ton voertuigen dan is die opbouw geheel uit verhouding tot die cabine. Het resulterende model lijkt dus ook voor geen meter op een pagtrekker.

Met het plaatsen van een G917 cabine (ook 2 1/2 ton) op dat model krijg je dus ook geen vooroorlogse Nederlandse PAG-trekker.

Aha, dus je kan dit model dus wel als een Nederlandse artillerie-trekker gebruiken. Nou nee want de artillerie-trekker heeft een andere opbouw dan de PAG-trekker en die zit er niet op.
Wouter Siepman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Wouter Siepman » 17 jul, 2018 14:36

Nou, dat wist ik helemaal niet, ik was er van uit gegaan dat die neuzen en opbouw plaatwerk sowieso allemaal universeel was (en wist overigens niet eens dat er verschil was tussen 1,5 en 2,5 ton) chassis.

Heb je evt. nog wat meer info die je hier zou willen delen Henry? Je kunt dit soort topics vaak jaren later nog weer terugvinden (als je toevallig net bezig bent met / dit project overweegt) dus het zou denk ik heel nuttig zijn.

Heh, Wat jammer, ik dacht dat we de pag trekker met dit kitje (ik ben ook niet zo kapot van de kit, erg priegelig) wel konden bouwen.
Gert Mons

Bericht door Gert Mons » 17 jul, 2018 15:34

Inderdaad erg balen, ik heb de kit net binnen. Zo zie je maar, dat het word "DAF" niet altijd hoeft te betekenen dat je direct de goede kit te pakken hebt.
Ik zal het voertuig toch maar bouwen en er een PAG achter zetten, anders is het geld helemaal weggegooid. :(
Gert
Wouter Siepman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Wouter Siepman » 17 jul, 2018 15:52

ik zit in hetzelfde schuitje, (heb de 1940 kit en de ICM vrachtwagen voor de motorkap&neus switcheroo) je krijgt van mij iig de aanmoedigingsprijs! :D
henry klom

Bericht door henry klom » 17 jul, 2018 20:31

Wouter Siepman schreef:
17 jul, 2018 14:36

Heb je evt. nog wat meer info die je hier zou willen delen Henry? Je kunt dit soort topics vaak jaren later nog weer terugvinden (als je toevallig net bezig bent met / dit project overweegt) dus het zou denk ik heel nuttig zijn.
Neen, ik gooi liever geen parels voor de zwijnen. Boven mijn eigen onderzoekswerk komt mijn naam te staan en niet die van een of andere lulhannes die een gegooglede opmerking kopieert en uit zijn verband rukt.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 18 jul, 2018 9:38

henry klom schreef:
17 jul, 2018 20:31
Neen, ik gooi liever geen parels voor de zwijnen. Boven mijn eigen onderzoekswerk komt mijn naam te staan en niet die van een of andere lulhannes die een gegooglede opmerking kopieert en uit zijn verband rukt.
Mooie mening over je mede-forumgebruikers …
Gert Mons

Bericht door Gert Mons » 18 jul, 2018 9:50

Inderdaag erg jammer dat de discussie zo'n wending neemt. Het overgrote deel van de forumbezoekers hier willen gewoon een leuk model bouwen als het even kan ook nog historisch verantwoord. Ik denk dat Wouter het gewoon goed bedoelt; als iemand anders meer kennis heeft over dit onderwerp dan is het zijn recht om die kennis niet te willen delen op dit forum. Maar om een ander die blijkbaar wat minder kennis heeft direct als lulhannes af te schilderen, getuigt van arrogantie. Laat iedereen bedenken dat dit een hobby-forum is en dat we er niet professioneel ons brood mee hoeven te verdienen. Ik ga in ieder geval lekker mijn DAF trekker bouwen, al of niet met wat modificaties :wink:
Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rob Landsbergen » 18 jul, 2018 11:09

Jakko Westerbeke schreef:
18 jul, 2018 9:38
henry klom schreef:
Helemaal mee eens!
henry klom

Bericht door henry klom » 18 jul, 2018 12:21

Jakko Westerbeke schreef:
18 jul, 2018 9:38
henry klom schreef:
Tja Jakko, nu doe je toch echt een poging voor een ere-plaats in de 'uit verband rukken categorie'...

De opmerking gaat helemaal niet over de forum leden maar wel over de uit eigen ervaring opgedane reden om geen onderzoeksgevens op een open en doorzoekbaar forum als dit te plaatsen.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 18 jul, 2018 18:12

henry klom schreef:
18 jul, 2018 12:21
Tja Jakko, nu doe je toch echt een poging voor een ere-plaats in de 'uit verband rukken categorie'...
Ik deed daar helemaal geen poging naar, ik las wat je geschreven hebt als antwoord op een oprechte vraag van een mede-lid. Je bericht geeft nergens aan dat het níét slaat op iedereen op dit forum.
henry klom schreef:
18 jul, 2018 12:21
De opmerking gaat helemaal niet over de forum leden maar wel over de uit eigen ervaring opgedane reden om geen onderzoeksgevens op een open en doorzoekbaar forum als dit te plaatsen.
Misschien moet je jezelf dan wat genuanceerder uitdrukken, want zoals het er nu staat is het heel makkelijk op te vatten als een belediging voor de rest van ons hier.

Daarnaast vraag ik me heel erg af wat er zo verschrikkelijk is aan het delen van kennis die je verzameld of uitgevogeld hebt. Het is niet alsof je het hebt over iets waar je octrooi op aan kunt vragen, auteursrechtelijke bescherming op kunt hebben, of iets dergelijks — tenminste, dat lijkt mij.
henry klom

Bericht door henry klom » 18 jul, 2018 19:08

Ik deed daar helemaal geen poging naar, ik las wat je geschreven hebt
Doe dan maar eens een poging om te leren lezen :D
Daarnaast vraag ik me heel erg af wat er zo verschrikkelijk is aan het delen van kennis die je verzameld of uitgevogeld hebt. Het is niet alsof je het hebt over iets waar je octrooi op aan kunt vragen, auteursrechtelijke bescherming op kunt hebben, of iets dergelijks — tenminste, dat lijkt mij.
Koop jij wel eens een boek in een boekwinkel :?:
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 19 jul, 2018 9:33

henry klom schreef:
18 jul, 2018 19:08
Doe dan maar eens een poging om te leren lezen :D
Lees wie het zegt … wie van ons ging er ook alweer helemaal uit z’n naad omdat hij een opmerking blijkbaar niet goed gelezen had?
henry klom schreef:
18 jul, 2018 19:08
Koop jij wel eens een boek in een boekwinkel :?:
Hoe is dat relevant?

Kennis uit onderzoek kan iedereen opdoen, want de informatie die benodigd is, is érgens al beschikbaar — het is dus vooral een kwestie van tijd en moeite erin steken. Dat jij dat gedaan hebt en zo dingen bij elkaar gepuzzeld hebt die anderen niet weten: goed gedaan. Dat je niet met de rest van ons wilt delen wat je weet wanneer je ernaar gevraagd wordt, vind ik echter enigszins arrogant.
henry klom

Bericht door henry klom » 19 jul, 2018 11:06

Goh Jakko en wat is jouw bijdrage aan relevante informatie in dit draadje?

Je loopt alleen maar een beetje te trollen en anderen uit te dagen. En dan zou ik geen kennis delen, hoezo dit dan;
P1010963.JPG
P1010963.JPG (47.03 KiB) 755 keer bekeken
Dus je kan van mij opzouten
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 19 jul, 2018 18:11

henry klom schreef:
19 jul, 2018 11:06
Goh Jakko en wat is jouw bijdrage aan relevante informatie in dit draadje?
Dat is dan weer een poging mij hypocriet te laten lijken zodat ik overkom als niet beter dan jij, met als implicatie dat ik dus m’n mond zou moeten houden.
henry klom schreef:
Je loopt alleen maar een beetje te trollen en anderen uit te dagen.
Helemaal niet. „Trollen” is:—
The Jargon File schreef:To utter a posting on Usenet designed to attract predictable responses or flames; or, the post itself. Derives from the phrase “trolling for newbies” which in turn comes from mainstream “trolling”, a style of fishing in which one trails bait through a likely spot hoping for a bite. The well-constructed troll is a post that induces lots of newbies and flamers to make themselves look even more clueless than they already do, while subtly conveying to the more savvy and experienced that it is in fact a deliberate troll. If you don't fall for the joke, you get to be in on it.
Ik zeg hier helemaal niks om een respons uit te lokken, ik merkte puur en alleen op dat je je medeforumgebruikers zo te zien niet erg hoog acht. Het gevolg daarvan is blijkbaar dat jíj je beledigd voelt, terwijl dat toch echt een beetje de omgekeerde wereld is als je het mij vraagt …
henry klom schreef:
En dan zou ik geen kennis delen, hoezo dit dan;

P1010963.JPG
Een foto van twee modellen. Wat bewijst die?
henry klom schreef:
Dus je kan van mij opzouten
Ah, de rede zijn we alweer voorbij :(
Gesloten