Interieurkleuren Duitse pantsers WO2

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen

Plaats reactie
Pepijn Heerkens

Interieurkleuren Duitse pantsers WO2

Bericht door Pepijn Heerkens » 2 mei, 2018 14:28

Hallo,

Op Facebook is een discussie ontstaan over interieurkleuren van Duitse tanks ten einde van de eerste wereldoorlog, waaruit bij mij verwarring is ontstaan.
Bij mijn weten moeten deze ivoorwit zijn (en open voertuigen zouden de basiskleur van de buitenkant hebben).
De bouwer van een model heeft de hatches echter in primer rood.

Een andere reaguurder zegt echter:
The Germans stopped painting interiors ivory/elfbine in September 1944. This was at the same time that they stopped painting the exterior in over all panzer yellow. Also when zimmerit was drop. In January 45 that started painting the inside of the turrets elfbine again, but not the inside of the hulls. Hatch faces would always be the color of the outside base. Yes I know you can find one or two photos of elfbine hatch faces, but a thousand showing the other way around.
De vraag is:
Wie heeft er gelijk en hoe zat dit nu?
Werner Nica

Re: Interieurkleuren Duitse pantsers WO2

Bericht door Werner Nica » 3 mei, 2018 15:48

Gaat het nu over eind WWII of eind WWI?
In titel WWII, in vraag WWI en uitleg in Engels WWII.
Ik vermoed dat het over WWII gaat.
Wat bedoel je met het einde?
Helemaal op het einde werd er niet nauw gekeken naar het verven toe. Dit om tijd te winnen. Zo zijn er zelfs tanks/voertuigen de strijd in gestuurd waarvan zelfs de buitenkant van bvb de turret zelfs nog in de rode grondkleur zat.
Kan dus kloppen dat er in de loop van 1944 gestopt is met de ivoorkleur voor het interieur. Dit was louter om tijd te sparen en de voertuigen vlugger te kunnen inschakelen. Net hetzelfde met zimmerit, dit werd niet meer aangebracht onder de noemer "heþ kan in brand vliegen bij een impact" maar was eigenlijk om het voertuig vlugger te kunnen inschakelen. (Geen zimmerit scheelde tussen de 24 a 36 uur dat de tank vlugger inzetbaar was.)
Plaats reactie