Info gezocht: Panzer II D "Bruckenleger"

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters

Plaats reactie
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Info gezocht: Panzer II D "Bruckenleger"

Bericht door Willem Visser » 20 apr, 2018 16:42

Beste medeplakkers,
Ik heb van Bronco de Bruckenleger Panzer IID nog op voorraad liggen.

Bij het bekijken van de bouwbeschrijving vroeg ik mij wat dingen af. Ik heb wel ideeën maar nog geen zekerheid. Iemand die kan meedenken of wellicht een andere bron weet?

1. Brückenleger. Gezien de vaste opbouw en de scharnierende rijplaten er bovenop denk ik dat het meer een soort "Rijdende Oprit" is dan een bruggenlegger. Zie de scharnierarmen (nummer 1 op de tekening) aan de zijkant van de opbouw die aan de rijplaten vastzitten..... Was dat de bedoeling van het voertuig? Bij een obstakel zo dicht mogelijk naderen, de rijplaten aan de achterzijde vastmaken en zodanig er voor zorgen dat volgende voertuigen de barrière konden nemen?

Afbeelding

2. De scharnieren. Aan de scharnierende rijplaten zit alleen aan de buitenzijde een staaf (nummer 1) die het voertuig verbindt met de rijplaat. Als je die rijplaat dan zou gaan scharnieren heb je denk ik teveel zijwaartse beweging waardoor het scharnieren niet eenvoudig zal lukken. Zouden er niet vier van die armen aan het voertuig gezeten hebben in plaats van twee zoals op het model. Lijkt mij logischer. Twee armen per rijplaat, een aan elke zijde. Wie weet meer?

3. De klemmen (nummers 2 op de tekening). Die zaten op de sdkfz 251/7 om de rijplaten vast te maken aan de steunen aan de zijkant van het voertuig. Hier zorgen ze er voor dat de platen vast zitten aan .... eh de lucht? Weg laten zou ik denken.....

4. Inzet van het voertuig: zou het er dan in de praktijk zo uitgezien hebben: (het betere knip en plakwerk :D )

Afbeelding

Hieronder de enige foto (bij mij bekend) van het echte voertuig. Niet echt duidelijk .....

Afbeelding

Wie weet meer?
Ik hoor het graag voor ik het model (ooit) ga bouwen.
Hartelijke groet,
Willem
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Info gezocht: Panzer II D "Bruckenleger"

Bericht door Marc Brandes » 20 apr, 2018 19:09

Willem,

Is de "brucke" op de versie met PzII met "gewone" wielen het zelfde?
Mogelijk helpt je dat.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 20 apr, 2018 21:18

Hoi Marc,
Daar moet ik eens even naar gaan zoeken ....
Wellicht en dan zou dat antwoorden op kunnen leveren.
Ik ga zoeken maar als e iemand iets weet .... laat maar horen, alle input is welkom.
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 20 apr, 2018 21:22

Zo te zien is het een ander systeem, andere opzet; wel die hefbomen/buizen voor het naar achter klappen.
Maar was het zoeken waard.
Afbeelding

Want zo vond ik wel een antwoord: zie hieronder de Pz38t's met brugdelen. Die worden zo opgesteld dat een hindernis genomen kan worden over het voertuig waarop de "brug" ligt.
Dat is een antwoord, nu de rest nog ....
Afbeelding
Afbeelding

Hartelijke groet,
Willem
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 22 apr, 2018 7:46

In het Nuts & Bolts boekje over de Pz.IID wordt gesuggereerd dat het houten platform eigenlijk alleen diende om de Übergangsschienen naar beneden te laten glijden. Met name bedoeld voor het snel overbruggen van beken en loopgraven en de twee illustraties van feitelijk gebruik tonen ook alleen de Übergangsschienen. Als ik de foto's bekijk die je geplaatst hebt van de tankjes waarover een andere tank zou moeten rijden krijg ik toch ook sterke twijfels over de praktische haalbaarheid hiervan. Voor de demonstratie is een inham/loopgraaf gegraven waarin de bruggenlegger keurig past, het lijkt mij dat er op het gemiddelde slagveld toch meestal niet veel van die fraaie loopgraven zijn waar de bruggenlegger precies in past ..... :mrgreen: . Ik denk dat een tankje met een laadbak vol stenen of takkenbossen handiger is in real life. Ongetwijfeld ook de reden waarom er maar 1 exemplaar vervaardigd is op het D1 chassis.

Groet,

Arjan
Laatst gewijzigd door Arjan Wiskerke op 22 apr, 2018 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 22 apr, 2018 9:44

Het idee is niet anders dan een Churchill of Sherman ARK, afgezien dan van dat deze PzKpfw II geen scharnierende brugdelen aan de voorkant had. Met een paar losse, van een SdKfz 251/7 bijvoorbeeld, is dat ook zo opgelost. Plus: als het obstakel steil genoeg is, dan kan een rupsvoertuig het gat tussen de bruggenlegger en het obstakel ook wel zonder die extra brugdelen oversteken (voor wielvoertuigen zal dat wat moeilijker gaan :)).
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 22 apr, 2018 12:29

Beste Arjan en Jakko,
dank voor jullie reacties.
Arjan: Het ziet er niet uit deze oplossing en in de praktijk zal het niet zo goed gewerkt hebben want net wat je zegt: waar vind je zo'n perfecte helling. En ja, Jakko, vergelijkbaar met dergelijke constructie op de Churchill tank.
Maar ze trainden er wel mee. Hier nog een foto die bij de andere bovenstaande foto's van de 35T hoort. Daar staat een 35T bovenop de oprit die op de andere 35T zit.
Afbeelding

Maar inmiddels heb ik wat extra foto's gekregen en is het aantal foto's van de Panzer IID Bruckenleger gestegen naar 3.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er door die foto's van overtuigd dat de twee scharnierende brugdelen (verglijkbaar aan die van de 251/7) aan elkaar gekoppeld waren zodat ze samen, gelijktijdig gelegd konden worden en evenwijdig bleven liggen. Ik denk namelijk dwarsverbanden te zien op de laatste foto tussen de twee bovenste brugdelen....... Zonder "bewijzen'' van het tegendeel ga ik hem maar op die manier bouwen :D

Hartelijke groet en veel bouwplezier.
Willem
EricReist
Contacteer:

Bericht door EricReist » 22 apr, 2018 20:37

Inderdaad hebben die PzKpFw II varianten verschillende brug versies. Ik zet tussendoor wat plaatjes die ik heb op een rij, verschillende had je al, en ik heb helaas weinig D versies...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Erich
Willem Visser