Eerste operationele tank Nederland?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Eerste operationele tank Nederland?

Bericht door Bas Slaats » 7 feb, 2018 9:41

Heren,

we weten allemaal dat we in Nederland voor WO2 effectief geen tanks hebben gehad, naast een FT-17 welke voor demo /test doeleinden ingezet is geweest.

Waar ik in geïnteresseerd ben is, welke tank(s) als eerste daadwerkelijk operationeel zijn ingezet. Voor zover ik kan nagaan is dit niet tijdens WO2 zelf geweest, daar de Prinses Irene Brigade geen tanks organiek heeft gehad?

Ergens tussen eind WO2 en de start van de Polynesische acties is dus een eskadron tanks (Shermans? )bij elkaar geplaatst welke de start vormde van de huidige Nederlandse cavalerie. Vermoedelijk hangt in Amersfoort ergens het antwoord, maar daar heb ik dan overheen gelezen...

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Arjan Wiskerke

Re: Eerste operationele tank Nederland?

Bericht door Arjan Wiskerke » 7 feb, 2018 10:15

Bas Slaats schreef:

Ergens tussen eind WO2 en de start van de Polynesische acties
Bij Polynesische acties denk ik eerder aan Thor Heyerdahl, het waren "politionele" acties. Het was nog vroeg denk ik :) .

Groet,

Arjan
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 7 feb, 2018 11:19

Dit zal de VCL Light Amphibious Tank A4E12 zijn geweest.
Hiervan heeft het KNIL er twee besteld (elk met verschillende bewapening), maar ze waren niet succesvol en dus hebben "we" er niet meer aangeschaft.
Eentje is nog in actie geweest tegen de invasie van de Japanners, maar zou problemen hebben gekregen met de wielophanging, waardoor deze vanuit de lucht werd vernietigd.

CAMs heeft er een leuk model van op 1/35, maar ik zou je niet kunnen zeggen of deze goed te bouwen is of niet.
Daar kan je vast elders op het forum meer over vinden.
henry klom

Dus niet in Polynesië ?

Bericht door henry klom » 7 feb, 2018 14:27

In Nederland begint het circus voor de KL op 15 jul 1947 op papier met de oprichting van het proefeskadron vechtwagens. Maar feitelijk schijnt het pas gevormd te zijn op 24 mrt 1948.

Het KNIL had voor de oorlog al een operationele tankeenheid en tijdens de oorlog waren er ook operationele tank eenheden in Suriname en de Antillen. Ook de Mariniers Brigade is al tijdens de oorlog uitgerust met tanks.
henry klom

Dus niet in Polynesië ?

Bericht door henry klom » 8 feb, 2018 7:48

De eerste na-oorlogse KL tankeskadrons zijn VEW 5 t/m 8. En die werden opgeleid bij KNIL depot pantsertroepen op Java. De eerste na-oorlogse operationele tank voor de KL is dus de Stuart tank!

Het proefeskadron vechtwagens in NL was een proef die begon met 4 RAM tanks. Het proefeskadron is later uitgebreid en omgedoopt tot depot vechtwagens. Pas in 1950 wordt het depot geformeerd tot een operationeel eskadron en vormde als eskadron de basis voor de formatie van RHPA.
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 8 feb, 2018 13:34

Dat is alles bij elkaar nog best een verhaal. Best een interessant onderwerp, een Stuart in KL uitvoering in toen nog Nederlands Indië.

Zijn hier nog afbeeldingen van bekend? Lijkt me een leuk onderwerp om eens te bouwen. Kan zo mee doen in Overloon in het thema " modern" . :wink:

Gr Bas
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 25 feb, 2018 18:36

Heel gaaf. Dank je wel!

Gr Bas
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 25 mar, 2018 16:55

Geachte mensen,

Ik ben bezig met het uitzoeken wat betreft het hoe en wat met betrekking tot de tanks in de Kl na wo 2.
Is een heel gepuzzel in oude documenten en met foto's en data zijn niet altijd duidelijk.
Eventjes snel en kort.
Het is inderdaad begonnen met het proef eskadron in 1947 dit had op een gegeven moment meer dan 20 tanks, Ram en Sherman.
Daarnaast werd op de Bernhard kazerne en Willem III kazerne in Amersfoort het personeel opgeleid voor Nederlands Indië.
Daarvoor waren een aantal Stuart tanks ter beschikking. Tot op heden kom ik op vier.
In voormalig Nederlands Indië was ondertussen het 1e t/m het 4e eskadron vechtwagens met Stuart tanks in actie.
Deze werden afgelost door 5e t/m 9e eskadron (het 7e werd ontbonden vanwege gebrek aan tanks).
In 1959 hebben ze (met tegenzin) hun tanks overgedragen aan Indonesië uiteindelijk heeft het Cavalerie museum er eentje terug gekregen voor de collectie.

De organisatie van het proef eskadron tussen oprichting en 1950 is wat schimmig door ontbreken van documenten met juiste data en aantallen. In 1950 werden door Amerika nog een aantal Shermans geleverd van het type M4 A1 E8 76mm en M4a1 75mm maar ook hiervan zijn juiste aantallen (nog) niet bekend. Maar wel voldoende om 2 eskadrons (RHPA en RHvS) er mee uit te rusten.
Onder deze voertuigen zaten ook een onbekend aantal M4A1E9 75 mm bij en onbekend aantal M4 105mm bij. Hiervan hebben er in ieder geval 5 bij de Cavalerie gediend bij 102 verkennings bataljon.

Tot zo ver

Met vriendelijke groet

Willem de Boo
henry klom

Bericht door henry klom » 25 mar, 2018 20:11

Daarnaast werd op de Bernhard kazerne en Willem III kazerne in Amersfoort het personeel opgeleid voor Nederlands Indië.
Daarvoor waren een aantal Stuart tanks ter beschikking. Tot op heden kom ik op vier.
In voormalig Nederlands Indië was ondertussen het 1e t/m het 4e eskadron vechtwagens met Stuart tanks in actie.
Neen, de eerste KL tankbemanningen werden als eenheid samengesteld op de Adolf kazerne in Amersfoort. Veel meer dan een beetje teambuilding was het niet want na een maandje werden ze verscheept naar Java voor de tankopleiding op de Stuart tanks bij 'KNIL depot pantsertroepen'.
VEW 1 t/m 4 waren volledige KNIL eenheden en hebben dus nooit tot de KL behoord!
Plaats reactie