MiG-verf niet dekkend?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

MiG-verf niet dekkend?

Berichtdoor Rob Landsbergen » 20 nov, 2017 23:25

Hallo allemaal,

ik heb een probleem met het Gelboliv (RAL 6014) van MiG (nr 087). Ik krijg dat spul namelijk maar niet mooi dekkend. Op vlakken gaat het nog wel, maar het blijft steeds van de randen "weglopen". Op grotere delen, maar ook op kleinere zoals aandrijfwielen blijft op de randen de primer eronderuit komen. Het lijkt er op dat het veel te dun is.
Met andere verven heb ik dat probleem met die primer niet. De primer is de grijze van AV.

Het is de verfserie met de gele doppen. Ik gebruik het rechtstreeks uit het flesje en het probleem doet zich zowel bij spuiten als aanbrengen met het penseel voor.

Erg vervelend, want deze verf is de perfecte uni-bruinolijf van de KL.

Wie weet hoe dit komt en nog belangrijker, wie weet hoe ik het kan oplossen?

Hartelijke groeten,

Rob

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: MiG-verf niet dekkend?

Berichtdoor Timo de Porto » 21 nov, 2017 13:08

Lagere druk en rustige laagjes opbouwen, dan wil het wel

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 21 nov, 2017 15:01

Heb ik geprobeerd, met 0,3 bar en inmiddels zo'n 5 laagjes. Lost het probleem niet op.

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 21 nov, 2017 15:13

Ik heb dit zelfde probleem gehad met Hataka en ben er na veel frustratie mee begonnen met het verwijderen van de verf. Dat is er niet mooier op geworden, maar heb daarna met Mr. Hobby gespoten en dat was fantastisch (wel wat te dik, maar dat is mijn eigen schuld).
Hoopte dat Mig beter was, aangezien ik daar een setje van heb liggen, dus ik lees graag met je mee.

Het lijkt er op dan dat pigment gewoon weinig aanwezig is en het zich langs de randen op hoopt. Ondanks idioot goed schudden.. kan het zijn dat het pigment in het flesje simpelweg onderin blijft zitten?

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 21 nov, 2017 15:27

Nee, zo'n "beginnersfout" maak ik echt niet meer. :D

Ik schud elk flesje altijd wel een minuut of drie vrij intensief. Dit is er bovendien een met een metalen kogeltje in het flesje, dus dat pigment komt wel los.
Het doet zich ook voor bij andere flesjes met dezelfde kleur.

eelke warrink

Berichtdoor eelke warrink » 21 nov, 2017 19:58

Ik heb alleen maar slechte dingen gehoord over deze MiG-verf met gele doppies, met precies dezelfde kritiek die jij hier ook geeft: het dekt niet, de verf vormt druppels op het oppervlak enz. ... Ik zou een ander merk proberen.

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 21 nov, 2017 21:07

Hallo Eelke,

ja, dat gevoel begint mij onderhand ook te bekruipen. Maar welke? Deze verf lijkt echt als twee druppels water (beter: verf) op de oude KL-verf (RAL 6014). Heeft iemand suggesties?

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 21 nov, 2017 22:05

Hai Rob,

Klinkt hetzelfde als dit topic van een week geleden:

viewtopic.php?f=2&t=33528

Ik adviseer overstappen! Veel te dun dat spul en tijdrovend....

Succes! Ditmar

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 22 nov, 2017 13:50

Hai Ditmar,

ik dacht dat dat topic meer over het algemene gebruik van MiG-verven, vandaar dat ik er maar een apart onderwerp van heb gemaakt, want ik heb het tot nu toe alleen met deze ene kleur.

En ja, overstappen begint ook mijn voorkeur te krijgen, maar zoals gezegd zou ik graag suggesties zien over alternatieven die ook een goede benadering zijn van het oude UBO.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 23 nov, 2017 17:14

Goed kijken of ak interactive wat heeft, werkt prettiger als mig, en komt van vallejo en anders heeft vallejo zelf ook 1000 kleuren die door de airbrush willen als je maar verdunner gebruikt :mrgreen:

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Bert Koopman » 25 nov, 2017 14:01

Rob,

Ik denk dat je je verf te dik opzet, er wordt voor deze verf maar eigenlijk voor alle airbrush verven gezegd werk met meerdere dunne laagjes.
Zorg er ook voor dat tussen de laagjes een korte aan droog tijd zit.
Het weglopen op hoeken is een fenomeen wat ook in de 1:1 wereld voorkomt en daar voorkomen wordt door de hoeken af te ronden.
Maar ook door in dunne laagjes te werken.
Ben zelf nog maar net een paar maanden met deze verf van MIG bezig maar ben er wel voor 90% tevreden mee.
Er zijn wel aanloop problemen geweest waardoor ik teveel verf op een model aanbracht en een mooie bobbeltjes huid kreeg.
Maar dat probleem laag meer aan een ophoping van verf op een onvoorziene plaats in mijn verder schone Airbrush.

Resultaat van mijn werk met Mig kun je zien op http://www.dmmb.info/t12585f5-the-Opel-Blitz-B-stoff-tanker-Fz-Pos-No.html
Van de vijf Opel Blitz tankers staan er twee in Humbrol (1en3)
Nummer twee de Azimut stond in Humbrol German Green en is direct daar op gespoten met de MIG kleuren.
Nummer 4 en 5 zijn rechtstreeks op het materiaal gespoten nadat beide modellen een goede ontvettings- beurt hadden gekregen.
Nummer 4 een plastic Blitz van Italery, en nummer 5 een Leadwarrior resin model zonder primer rechtstreeks gespoten.

Dus je ziet er valt mee te werken je moet alleen je techniek aanpassen, er is trouwens op het WWW een YouTube filmpje van MIG waar hij uitlegt hoe je er mee om moet gaan. https://www.youtube.com/watch?v=gyte6l1Gokw

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet

Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 25 nov, 2017 14:47

Bert,

dank voor je reactie, maar nee, dat is het ook niet. Ik werk altijd al in dunne laagjes met, afhankelijk van het type verf, een korte of iets langere droogtijd tussen laagjes. Gaat altijd uitstekend, ook op scherpe randen/hoeken, en ook met andere MiG- en AK-verven.

Op de aandrijfwielen, want daar speelt het probleem vooral, heb ik inmiddels al zo'n 8 dunne laagjes gezet. Het blijft op de hoeken weglopen.

Het probleem doet zich, zoals al gezegd, alleen voor bij deze kleur van MiG. Ik denk dat er òf te weinig pigment in zit òf dat het pigment zich niet voldoende aan de drager hecht. De verf is, als je er een druppeltje van op een plaatje legt, ook een beetje doorschijnend. Wat in het Engels "opaque"
heet.

Ik heb nog één trucje in gedachten dat ik dit weekeinde eens ga proberen. En lukt dat ook niet, dan zal er op dit model vrij veel tot op het blanke metaal
weggesleten verf te zien zijn...

Groeten,
Rob

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 27 nov, 2017 13:12

Nou, opgelost. Min of meer.

Ik heb die hoeken en gaten waar de verf maar niet wilde blijven zitten voorzien van een laagje matte vernis van Vallejo. Idee daarachter was dat die "open structuur" van een matte laag het pigment in die verd... verf tenminste wat meer houvast geeft. Dan trekt het pigment daar in.

Daarna weer een laagje van de RAL 6014 eroverheen gespoten. En jawel, nu dekt het wel op die randen. Eindelijk...

Door al die laagjes is het detail van de bouten e.d. aan de binnenring van de aandrijfwielen wel behoorlijk ondergeverfd. Ik denk dat deze tank in een modderig diorama zal komen te staan... :wink:

Dus de volgende keer eerst maar een laagje vernis over de tank voordat ik de verf zelf er op zet. Een soort pre-varnish, zullen we maar zeggen. Ach, dat is weer eens iets anders...

Groeten,
Rob

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 27 nov, 2017 17:54

Primer doet hetzelfde

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 27 nov, 2017 23:00

In dit geval, en met deze primer, dus niet. Zie eerste post.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 28 nov, 2017 18:42

Ik heb net een andere issue gemerkt, mijn model was mig panzergeel, afgeplakt voor cammo, spuit er verf of en t wordt helemaal niks, staat nu in de dasty, en de mig ligt in de kliko, vallejo en ak blijft het voortaan bij...

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Bert Koopman » 29 nov, 2017 14:29

Door al die laagjes is het detail van de bouten e.d. aan de binnenring van de aandrijfwielen wel behoorlijk onder geverfd.

Rob, dat is toch prima dat alles onder dikke lagen verf zit, dat is toch presies hoe de KL haar voertuigen onder laat smeren ??
Lichting na lichting en zeker twee lagen per lichting, dus ik zie het probleem niet.

Tenminste in mijn tijd in het KL legergroen die verfpotten moesten leeg want volgend jaar komen er weer nieuwe :twisted:

Groet Bert,

Trouwens een prima tip :!: :!:
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"

Winston Churchill 15 of januari 1945

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”