Cavalerie museum en TWENOT

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Willem de Boo

Cavalerie museum en TWENOT

Berichtdoor Willem de Boo » 18 nov, 2017 8:25

Als medewerker van het museum wil ik uw aandacht vestigen op het volgende.
Vanuit het verleden hebben de TWENOT en museum een band met elkaar.
In het verleden werden er ook bijeenkomsten gehouden maar deze zijn voor mij onbekende reden gestopt.
Ik kwam onlangs een document tegen waarin de TWENOT beloofde modellen te bouwen voor het museum.
Bij mijn weten is dit niet voorgekomen de laatste jaren en ik ben er toch al een leuk aantal jaren actief.

Regelmatig bezoeken Twenotters en andere voertuig enthousiastelingen dit mooie museum.
De meeste weten niet dat dit museum ook een technische bibliotheek bezit en een bibliotheek.
Deze kan men bezoeken op afspraak en bij afspraak zijn er meer dingen mogelijk.
Na-meten en andere voertuigtechnische zaken bekijken bijvoorbeeld.
Je moet wel met een duidelijke vraag of verzoek komen want lukraak snuffelen mag je in geen enkel museum.

Op Dinsdag en Woensdag ben ik zelf aanwezig en ben bereid mensen te helpen bij hun vragen.
Afspraak hiervoor hoeft niet, gewoon naar mij vragen als je er bent.

Op facebook meldde ik dat er nog vrijwilligers nodig zijn en dan bedoel ik geen sleutelaars want die hebben we genoeg.
Maar mensen die een handje willen helpen in winkel en collectie onderhoud.

Zeker ik kan een helpend handje gebruiken bij de uitzoek van documentatie en modellen.
We hebben ongeveer een kleine 500 mappen gekregen met allerlei documentatie over voertuigen van alle landen van deze wereld.
Daar zitten ook modelbouw artikelen bij.
Deze mappen moeten uitgezocht worden door mensen die iets van tanks en andere voertuigen weten.
Hetzelfde geld voor de modellen.
In het verleden zijn er een aantal geschonken en in de collectie is daar geen plaats voor.
Mochten er mensen onder u zijn die hun model terug willen kan dat.
De overige willen we wegdoen aan mensen die geïnteresseerd zijn in de renovatie van een gebouwd model.
Mocht u meer willen weten neem dan contact op of kom bij me langs in het museum, de koffie staat klaar.

Met vriendelijke groet,
Willem

henry klom

Re: Cavalerie museum en TWENOT

Berichtdoor henry klom » 18 nov, 2017 9:50

Willem,

in het verrre verleden waren er wel Twenot bijeenkomsten in het Cavalerie museum. De Twenot groeide echter in ledenaantal en ook nam het aantal handelaren toe bij die bijeenkomsten. Daarom is door ruimtegebrek in het museum een einde aangekomen aan de bezoeken met de Twenot.
Wijlen Frits Weisfelt (Twenotlid en museum medewerker) heeft jarenlang de 1/35 tank modellen collectie van het museum beheerd en aangevuld. Dit deed hij ook met hulp van andere Twenotleden en de schaalmodellen die in het museum tentoongesteld staan komen voort uit die samenwerking. NB; het grote messing model van de Renault tank in het museum is een bruikleen van een Twenot-lid

mvg
Henry Klom

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 18 nov, 2017 11:47

Goedenmorgen Henri,

Dit is voor een groot gedeelte mij ook wel bekend, alleen van het model niet.

Beheer vd modellen is na het overlijden van Frits min of meer bij mij beland.
Door het samengaan met museum verbindingsdienst is er ruimte gebrek ontstaan.
Hierdoor kunnen we niet alles meer in de expositie zetten en willen het overschot weg doen.
Dat kan zijn terug geven aan de eigenaars, maar ik heb hier geen lijsten van.

Bij sommigen staat het op de onderkant, onder andere welke van Frits zijn, maar daar kom ik ook niet mee verder.
Enkelen zijn ook gesneuveld na het instorten van een kast waarin ze stonden.
Dus het overschot kan weg.
Ik moet hier bij de aantekening maken dat de mooiste modellen in de collectie staan.
Dus wat in opslag' (drie kasten) staat kan weg voor iemand die een overhaul leuk vind of spare parts.

Met vriendelijke groet

Willem

henry klom

Berichtdoor henry klom » 18 nov, 2017 12:10

Willem,

het oorspronkelijke idee waarmee Frits aan de slag is gegaan was om een 1/35 model van elk Nederlands gepantserd voertuig in de collectie van het Cavalerie museum onder te brengen.

Voor zo ver ik weet waren alle gebouwde modellen die Frits bijeengebracht heeft schenkingen aan het museum. Indien er sprake is van een bruikleen, zoals bv bij die Renault tank, dan is daar een schriftelijke overeenkomst van opgesteld. Dit namelijk ivm met de verzekeringsdekking ingeval van schade tijdens het beheer door het museum. Als er geen schriftelijke overeenkomst is dan is er sprake van een schenking en dan is het museum eigenaar van het model.

Indien de modellen die niet in het museum tentoongesteld worden en niet behoord hebben tot de Nederlandse krijgsmacht dan kan ik me voorstellen dat die modellen van de hand worden gedaan. Allicht is het mischien een idee om rond te vragen of een ander museum interesse heeft in die overtollige modellen. Oorlogs en verzets-museum Overloon zou bv een instantie kunnen zijn die daar eventueel iets mee zou kunnen. Naar verluid is een ex-voorzitter van de Twenot daar aan de slag gegaan en allicht zou je die eens kunnen benaderen.

mvg
Henry

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 18 nov, 2017 16:41

Henry,

De modellen die nu in opslag staan zijn niet geschikt voor tentoonstellen omdat ze gewoon niet goed genoeg daarvoor gebouwd zijn.
Daarom worden ze ook niet aan andere musea aangeboden.
Ik hoop deze modellen een goede second life te bezorgen via andere modelbouwers cq liefhebbers.

Met vriendelijke groet

'WIllem

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”