wat is het geheim van Mig verf airbrushen

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Ad_Jansen
Contacteer:

wat is het geheim van Mig verf airbrushen

Berichtdoor Ad_Jansen » 13 nov, 2017 13:26

Heren / dames,

Tijdens één van de beurzen heb ik een setje mig verf gekocht om wat meer afwisseling in mijn kleuren te hebben.

Gisteren heb ik het geprobeerd in mijn airbrush maar dat liep uit op niets

Met een hele lage druk van minder dan 1 bar heb ik een model proberen te spuiten maar het hechte niet. Er bleven druppels op staan sterker nog de druppel trokken naar elkaar toe tot grotere druppels. Met een weer wat hogere druk blies ik het alle kanten op

Ik heb het flesje (met kogeltje) heel goed geschud, ontvetten doe ik nooit...... en in dit geval heb ik ook geen verdunner gebruikt. (omdat het er al wat waterig uitzag) De ondergrond was gewoon plastic (Thunder bergehetzer) ik heb ook een ouder niet geschilderd model geprobeerd met het zelfde ellendige resultaat.

Nu na droging ziet het er glanzend uit (van wat er nog wel op zat)

Pepijn Heerkens

Re: wat is het geheim van Mig verf airbrushen

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 13 nov, 2017 14:40

Ik lees graag met je mee voor eventuele tips, aangezien ik zelf ook zulke setjes heb liggen.
Heb het nog niet eerder geprobeerd, maar heb wel een vergelijkbaar verhaal gehad met Hataka verf.
Op het internet zag ik deze voorbij komen. Wellicht heb je hier al wat aan:
https://www.youtube.com/watch?v=yZHAqxSHHvc

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 13 nov, 2017 16:47

Vreemd, maar: ontvetten is zeer zeker aan te raden, net als primer, persoonlijk gebruik ik skull white van games workshop, zorgt ervoor dat de verflaag veel beter hecht en mooier vloeit!

Luchtdruk, ik gebruik rond de 1 bar, varierend van 1,2 tot 0,8 denk ik, en dan wil het allemaal redelijk aardig, verdunnen en flow improver hoeft bij mig en ak niet.

T is wel een zootje *** troep, maar beter als vallejo air, dekt beter en minder tip dry, maar zo lekker airbrushen als humbrol met wasbenzine zal het niet doen.

Vet in je airbrush helpt trouwens ook niet mee, dus pas op met needle juice e.d.

Het vergt enige oefening maar het is te doen, en tot die tijd, niet gooien, diep zuchten, een borrel doet wonderen en stug opnieuw proberen

Ad_Jansen
Contacteer:

Berichtdoor Ad_Jansen » 13 nov, 2017 18:17

Hoi heren bedankt voor het antwoord en de link als ik dit van te voren wist
Met veel geduld en oefening moet het te doen zijn dus
jammer hoor maar wat een stap terug ten opzichte van
Tamiya verf met lacquer thinner wat bij mij prima werkt

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 14 nov, 2017 12:07

Ik heb ook verschillende verfsoorten geprobeerd, met soms als resultaat dat de airbrush een jaar in de kast ging... maar ik blijf ook terugkomen op de klassieke Tamiya acryl met de verdunner. Ouderwetsch lekker ;-)

Ad_Jansen
Contacteer:

Berichtdoor Ad_Jansen » 14 nov, 2017 13:12

Gisteren een nieuwe poging gedaan....... en het is in eerste instantie redelijk gelukt in ieder geval geen druppels meer maar nog wel een lichte glans.

Daarna wat vermengd met mat vernis van Vallejo en daarna nog 2 dunne lagen mat vernis erover heen en nu ziet het netjes uit.
Ik heb er persoonlijk geen goed gevoel over om met een glanzende ondergrond te beginnen met verweren :oops:

Mijn doel was wat meer afwisseling/keuze in de basiskleuren te krijgen zonder steeds de Tamiya te mengen en dat is nu gelukt.
De meningen zijn toch verdeeld wat nu de juiste kleuren zijn..... :D :D

Dus volgende keer ga ik eerst wat primer aanbrengen en dan een paar dunne lagen met wat vernis mengen.

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Bert Koopman » 14 nov, 2017 21:15

MIG maar ook AK en Vallejo zijn waterbased verven !!
Wat gebeurt er als je op een vet oppervlak water gooit juist het vormt druppeltjes en grotere druppels.
Denk maar aan je autoruiten als je net door de wasstraat bent geweest allemaal water pareltjes
Ontvetten is dus een must, bij mij gaan de modellen zekere een half uur in het warme water met afwasmiddel.
Gebruik al jaren Vallejo en sinds kort ook AK en Ammo van MIG bij een druk van 0,7 tot 1 bar
Er is een YouTube filmpje van Ammo wat het een en ander uit legt.
Maar zorg er ook voor dat je spuit goed schoon is anders krijg je een ander vernevelings-beeld wat zeker ook je verf laagje gaat beïnvloeden.

Groet Bert

Ad je mag anders wel langs komen om te zien hoe ik er mee werk (spijkenisse)
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 14 nov, 2017 22:05

Hallo :)

graag wil ik hier iets toevoegen over de gebruikte luchtdruk :
Er bestaat geen magische instelling voor airbrush luchtdruk.

1 Bar aan de compressortank uitgang is geen hele Bar bij ingang van de spuit.
De slangkoppeling aan de tank, de slang lengte en type slang bepaalt de uiteindelijke druk in de spuit.
Bovendien verandert de druk bij de nozzle tijdens verstellen van de hoeveelheid verf die met de lucht gemengd wordt.

Interessant te weten misschien is welke druk de optimale verstuiving geeft bij jouw AB.
Die verschilt per merk. Misschien heb je die specificaties op een bijgeleverde tabel.
Anders kun je die wellicht terugvinden bij de fabrikant.

Deze wijsheid heb ik niet van mijzelf hoor... Paul Budzik heeft zeer interessante informatie over airbrushen (en meer).
Stukje over luchtdruk begint alhier

Happy Spraying :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 15 nov, 2017 0:44

Nog een tip die ik laatst bij SMC kreeg. De meeste acrylverdunners van de merken werken niet goed bij hun eigen merk. Beetje mee experimenteren dus en vaak doet bijvoorbeeld druppeltje tamiya thinner of alcohol erbij wonderen. Maar dat is dus heel variabel per kleur/merk/type..

Zijdeglans basislaag is trouwens prima uitgangspunt voor decals en washes e.d. Met esn klein beetje pigment is nadien alles wel weer mat te krijgen.

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 15 nov, 2017 18:21

Ik blaf er altijd nog van die satijn vernis van games workshop eroverheen voor de juiste satijnglans, zodat weatheren daarna makkelijk gaat, maar ook omdat de acryl pisdun en erg zwak is, wil bvb op klinknagels na vasthouden ook wel eens verdwijnen

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 15 nov, 2017 23:56

peter van dijk schreef:Hallo :)

1 Bar aan de compressortank uitgang is geen hele Bar bij ingang van de spuit.
De slangkoppeling aan de tank, de slang lengte en type slang bepaalt de uiteindelijke druk in de spuit.

Volgens mij is 1 bar bij het uitgaan van je tank nog steeds 1 bar bij het in gaan van je spuit.
Slanglengte en slangdiameter doet daar niets aan af. De druk verlaagt wanneer je begint te spuiten.
Grotere doorgang is groter drukverlies, vandaar het gebruik van druktanks.
Des te groter het verbruik op je luchtnetwerkje des te groter de buffertank die er achter zit.

Tenzij je boven op de Kilimanjaro staat...
Dan gelden er andere regels...

Rico
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”

Ad_Jansen
Contacteer:

Berichtdoor Ad_Jansen » 16 nov, 2017 13:40

Heren bedankt voor alle reacties, het verhaal over de druk is iets om over na te denken :D :D .

Zelf probeer ik met een zo laag mogelijke druk te spuiten. Ik begin ruim onder de 1 bar en voer de druk op tot het er vloeiend uitkomt tot maximaal 1.2 bar zo niet dan ga ik wat verdunnen.

@ Bert dat Vet daar had ik zelf ook al aan gedacht maar ik hoopte dat ik zoals gewoonlijk onder de afwas uit kon komen. Zelf zit ik nu te bedenken dat dit toch gaat lukken door eerst een nevel van Tamiya als pre shade / basis ga gebruiken in plaats van primers.

Over dat lang komen is een goed idee volgens mij bouw jij ook Duits toch??

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 16 nov, 2017 13:58

Bovenop de kilimanjaro gelden dezelfde regels rico, alleen zit je met een meetverschilletje, 1 bar op de regelaar is 1 bar op de slang, je regelaar zit tenslotte vlak voor je slang. Tussen de compressor, tank en regelaar heb heb je wel hogere druk...

Ad, tamiya zou je denk ik prima kunnen gebruiken als primer, meteen een mooie pre shading als je zwart gebruikt.

Mig en ak zijn niet vergevings gezind, en ik kan er aardig mee overweg, maar bvb geert wierstra zat of zit vaak op bijeenkomsten te airbrushen met acryl en kent de kneepjes volgens mij over alle kanten, heb em bvb geen flow improver zien gebruiken

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 16 nov, 2017 15:21

Ad_Jansen schreef:Zelf probeer ik met een zo laag mogelijke druk te spuiten. Ik begin ruim onder de 1 bar en voer de druk op tot het er vloeiend uitkomt tot maximaal 1.2 bar zo niet dan ga ik wat verdunnen.
juustem ! dat is qua druk dé manier om uit te vinden wat voor een ieder persoonlijk fijn werkt. Veel plezier :D

afregelbaar groetje ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Ad_Jansen
Contacteer:

Berichtdoor Ad_Jansen » 16 nov, 2017 20:35

:D :D

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 17 nov, 2017 0:08

Heb vandaag zelf ondervonden dat spuiten met Mig Ammo een uitdaging is. Via de Twenot fb pagina begrijp ik intussen dat "extreem cleaner" (van AK?) hierbij goed combineert, maar dat moet ik dus zelf nog ondervinden...

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”