Resin zagen

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Gebruikersavatar
MarwinAlbertema
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 apr, 2010 17:30
Locatie: Leiden

Resin zagen

Berichtdoor MarwinAlbertema » 6 nov, 2017 14:35

Hallo medebouwers,
voor een bouwproject wil ik binnenkort een aantal grote, massieve resin delen (van zo'n 4 cm dik) op maat zagen. Het gaat om vier ponton rubberboten die schuin op een ondergrond op 1 lijn komen te liggen maar ivm de afmetingen moet er bij sommige een stuk afgezaagd worden.

Ze moeten strak gezaagd worden en met de hand zagen is dus geen optie. Heeft iemand suggesties wat de beste oplossing is (bv decoupeerzaag, cirkelzaag)?

Groet
Marwin

eelc0 brugman
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 feb, 2004 15:04
Locatie: dordrecht

Re: Resin zagen

Berichtdoor eelc0 brugman » 6 nov, 2017 15:15

Hoeveel ruimte heb je om de blokken vast te zetten. Zeker met een cirkelzaag lijkt het me niet wenselijk ze met de hand vast te houden.
Bedenk ook dat zaagbladen van een decoupeerzaag en cirkelzaag erg grof zijn voor modelbouw.
Wellicht kan je toch overwegen met de hand te zagen. Voor resinblokken gebruik ik altijd een zaag van Tamiya. Mooi dun, scherp en hoog zaagblad. In combinatie met een verstekbak kom je denk ik een heel eind.

Gebruikersavatar
MarwinAlbertema
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 apr, 2010 17:30
Locatie: Leiden

Re: Resin zagen

Berichtdoor MarwinAlbertema » 6 nov, 2017 15:30

Hallo Eelco,
bedankt voor je reactie, welke Tamiya zaag gebruik jij? Ik heb een Tamiya zaagje maar daarvan is het blad niet hoog genoeg, er zit namelijk een opstaand randje aan de bovenzijde van het zaagblad. Ik kan daarmee dus niet in 1 keer door de hele dikte van het resin zagen.

Mocht je dus nog kunnen achterhalen wat het productnummer is van de zaag die jij gebruikt dan zou dat mooi zijn!

Groet
Marwin

Gebruikersavatar
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr, 2004 17:27

Re: Resin zagen

Berichtdoor Marc Brandes » 6 nov, 2017 15:43

Heb net resin gezaagd met het bruine slijpschijfje van de Dremel. Goede controle en snel kunnen werken. Te klein voor jou project?
(Maakt wel heel veel stof, dus draag een mondkapje...)
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Gebruikersavatar
MarwinAlbertema
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 apr, 2010 17:30
Locatie: Leiden

Re: Resin zagen

Berichtdoor MarwinAlbertema » 6 nov, 2017 15:52

Hi Marc,
ik denk inderdaad dat dat voor mij te klein is. Het resin wat ik moet zagen is minimaal 4 cm dik, waarschijnlijk zelfs wat meer (heb het niet hier bij de hand momenteel) en met het Dremel slijpschijfje zal ik er niet in 1 keer doorheen komen waardoor het risico op schuine snedes aanwezig is.

Groet
Marwin

eelc0 brugman
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 feb, 2004 15:04
Locatie: dordrecht

Re: Resin zagen

Berichtdoor eelc0 brugman » 6 nov, 2017 16:35

modelbouw-dordrecht.nl/Tamiya-Thin-Blade-Craft-Saw-74024

Maar wellicht te smal bij nader inzien. Of eerst aan bovenzijde zagen, dan onderzijde.

Herman Haverhals
Berichten: 513
Lid geworden op: 19 jan, 2008 9:51
Locatie: Herveld

Re: Resin zagen

Berichtdoor Herman Haverhals » 6 nov, 2017 17:13

X-Acto had een grof 'grote' zaag blad (10cm hoog), ik heb die voor dit soort gevallen, maar kan die nergens vinden...(Online).
Heb je al een figuurzaag overwogen (wel grof zaagbladje) dan jouw twee opties werken gewoon te grof.

Mine 5cents

Herman

P. Kok
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 sep, 2013 23:05
Locatie: Rotterdam

Re: Resin zagen

Berichtdoor P. Kok » 6 nov, 2017 19:07

Hoi Marwin,

Gezien het formaat zou ik je toch adviseren on een verstekbak te gebruiken met een kapzaagje (ook wel toffelzaag genoemd), tenzij je natuurlijk aparte hoeken moet zagen. Zo'n toffelzaag heeft best wel een fijne vertanding, niet zo fijn als een modelbouwzaagje, en dat is maar goed ook want anders wordt het nauwkeurig zagen juist lastiger.

Groeten Paul

Henri van Meel
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 jan, 2011 18:19

Re: Resin zagen

Berichtdoor Henri van Meel » 6 nov, 2017 20:58

Paul was mij net voor en ik wilde ook de kapzaag voorstellen.

Uiteindelijk zal je het gezaagde gedeelte toch moeten schuren om het vlak te krijgen.
De kapzaag heeft dan een vrij fijne betanding waarbij je ook nog eens een goede controle hebt over het te zagen gedeelte.
Het is een stijve zaag die in de houtbewerking wordt gebruikt om inkepingen te maken.
Ten minste....vroeger!
Ik heb er nog "pennen" van kozijnen mee moeten leren zagen.

Een andere optie is misschien een figuurzaag.
Minder stabiel blad.
Wel meer sturing hoe je wil zagen en kan zeker de dikte aan die je vermeld.

En nogmaals: schuren moet je toch!

Gebruikersavatar
MarwinAlbertema
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 apr, 2010 17:30
Locatie: Leiden

Re: Resin zagen

Berichtdoor MarwinAlbertema » 7 nov, 2017 9:07

Allen bedankt voor de adviezen! Schuren zal inderdaad niet te vermijden zijn dus daar hou ik wel rekening mee. Ik zal de voorgestelde zagen uittesten op wat resten resin voordat ik echt aan de slag ga!

Marwin

Arjan Wiskerke
Berichten: 2102
Lid geworden op: 19 sep, 2007 10:03
Locatie: Hulst

Re: Resin zagen

Berichtdoor Arjan Wiskerke » 7 nov, 2017 10:11

Een gewone metalen verstekzaag (dus niet een losse kapzaag met zo'n smal houten verstekbakje) met een zaagblad voor metaal/kunststof. Ik bedoel zo'n ding :

https://www.bol.com/nl/p/kreator-krt811 ... country=BE

Ik gebruik zo'n ding al ruim 25 jaar voor allerlei klussen. Op marktplaats zijn die al voor een tientje te koop. Bij zagen van kunststof altijd rustig zagen want als het zaagblad te heet wordt gaat het plastic/resin vervormen en /of gaat je zaag stroppen.

Arjan

Gebruikersavatar
MarwinAlbertema
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 apr, 2010 17:30
Locatie: Leiden

Re: Resin zagen

Berichtdoor MarwinAlbertema » 7 nov, 2017 14:18

Dank Arjan, interessant, ik ga er achter aan!

Marwin

Henri van Meel
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 jan, 2011 18:19

Re: Resin zagen

Berichtdoor Henri van Meel » 7 nov, 2017 18:54

De zaag die Arjan laat zien is inderdaad ook een goed alternatief.
Heeft ook een vrij fijne vertanding ten opzichte van andere zagen.

Het warm worden van de zaag heeft te maken dat hij zijn rotzooi niet op tijd kwijt kan en dat je daardoor wrijving krijgt.
Dat is wat de warmte dan veroorzaakt.


Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten