verschil airborne jeep tov standaard jeep?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

roger hurkmans

verschil airborne jeep tov standaard jeep?

Berichtdoor roger hurkmans » 29 okt, 2017 13:01

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn van een airborne jeep tov een standaard Willy? ik heb Tamiya's willy als basis!
Het volgende is mij al bekend:
-geen handvat aan de zijkant
-reservewiel op voorzijde ipv achter
-voorbumper iets korter aan beiden kanten

Is er nog iets meer wat ik moet veranderen?

Groet,

Roger

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: verschil airborne jeep tov standaard jeep?

Berichtdoor Niels Henkemans » 29 okt, 2017 13:22

Geen onderwerp waar ik verstand van heb, maar het afneembare stuur is een andere aanpassing. (Ga ervan uit dat je een Britsee jeep op het oog hebt?) Verder waren er volgens mij nog een heleboel kleine aanpassingen. Geloof dat er wel een aantal ombouw sets voor de Tamiya kit bestaan. Zoals deze: klik.
Of anders misschien toch voor de Bronco airborne jeeps gaan...
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 29 okt, 2017 13:33

Hoi Roger,

Zoals Niels ook al aangeeft heb ik de indruk dat je het hebt over de Britse Airborne jeeps.
De Amerikaanse hadden niet echt veel aanpassingen ten opzichte van de standaard jeep.

Voor de Britse Jeep versie is Bronco inderdaad een zeer goed model zonder dat je zelf alle aanpassingen hoeft te doen.
Wil je Tamiya als de basis houden dan is naar mijn weten de aftermarket sets van Resicast de beste om te hebben.
Resicast heeft diverse uitvoeringen en zou je even op zijn site moeten checken welke voor jou het meest geschikt is.

Grtz.
Henri

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 29 okt, 2017 13:46

Het moet inderdaad een britse jeep worden! Ik heb ook nog een conversieset liggen van Swatch Design (SAS uitvoering) hiervan kan ik al aardig wat gebruiken! Alleen over de achterplaat heb ik nog mijn twijfels die zitten er ook 2 verschillende bij,heeft iemand hiervan een afbeelding ?

Groet,

Roger

Jack Vreeswijk

Berichtdoor Jack Vreeswijk » 29 okt, 2017 14:03

Op internet kun je veel vinden. Misschien hier eens een kijkje nemen:

https://www.facebook.com/pg/britishairb ... e_internal
Bij de fotopagina staan helemaal onderaan originele tekeningen waar je misschien iets mee kunt...

http://www.ww2fabrications.com/britishairborne.htm
Deze maken replica onderdelen van originele tekeningen.

Succes ermee ;)

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 29 okt, 2017 17:57

Roger!.....dat kan niet, heh.....gauw je mond spoelen! Willy is wat wij mannen tussen onze benen hebben hangen! De Jeep is een WILLYS!

Je hebt bij Britse airborne jeeps een hoeveelheid standaard aanpassingen....en daarnaast heb je nog aanpassingen voor een specifieke rol....zo hadden Singals jeeps een verlaagde wielkast linksachter voor het plaatsen van de radio; Jeeps als trekker voor de Pack Howitzer en 6 ponder hadden dan weer een rek op de voorklep voor munitiekisten.
Standaard wijzigingen zijn naast de wijzigingen die je zelf al noemde en het afneembare stuurwiel die Niels al noemde ook bijvoorbeeld het verwijderen van het rechterstepje achter het voorspatbord, het verplaatsen van de jerrycan naar het interieur van de jeep, verwijderen bumperettes aan de achterzijde.....en verplaatsen van claxon knop van stuur naar het dashboard. Vaak werd ook het voorraam verwijderd.

Rob van Meel heeft een boekje geschreven over deze wijzigingen; ik heb een oudere druk van het boekje dat ik voor je kan scannen.
Daarnaast heeft er ook ooit een artikel in de TANK gestaan over ombouw van airborne Jeeps.

Wat Henri al zei....Resicast heeft veel conversies panklaar in de verkoop; mooie setjes.

Alleen over de achterplaat heb ik nog mijn twijfels die zitten er ook 2 verschillende bij

Het zou kunnen dat het verschil zit in het verwijderen van de jerrycan- en reservewiel steun(?)

Alex

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 29 okt, 2017 19:41

Jack,Alex,

Bedankt voor jullie reacties!

Alex, het wordt mij steeds duidelijker waar de verschillen zitten bij de Willys tov de airborne versie(zo goed! :wink: ) Het raam ontbreekt inderdaad ook bij de jeep die ik voor ogen heb! ik ga er mee aan de slag en zodra ik wat foto's heb zal ik deze posten!

alvast dank voor alle informatie!

Groet,

Roger

peter stoof
Contacteer:

Berichtdoor peter stoof » 30 okt, 2017 11:11

Roger,

Check even mijn site, daar staat het artikel van Ton Burger wat in De Tank heeft gestaan en wat ik heb gebruikt voor de ombouw van de Tamiya jeep.

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl ... e-artikel1

Groeten, Peter.

erik jan eskes

Berichtdoor erik jan eskes » 31 okt, 2017 14:34

Hallo Roger

En dan is er ook nog deze site voor de ombouw van Britse Airborne Jeeps:

http://arnhemjim.blogspot.nl/2012/11/th ... borne.html

Jim heeft ook een heel artikel over de ombouw van de Universal Carrier in de Airborne uitvoering; en een overzicht van de AoS markings.
Ik vind zijn site erg informatief.

Cheerio

Erik Jan

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 1 nov, 2017 20:32

Ha roger
Hett hangt ook nog af van wat de functie van de jeep was,verkenning,artillerie trekker, ze zijn allemaal in detail anders.Is denk ik wel handig om eerst te bedenken wat het idee achter de jeep is voor jou
Groeten,Bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 4 nov, 2017 21:33

Het is de bedoeling om een airborne jeep na te maken van een foto( heb geen photobucket meer dus kan hem helaas niet posten :( ) hier zijn de rubber blokjes op de motorkap zichtbaar maar er ziet geen voorruit op! Waarschijnlijk door de haast na de landing niet aangebracht! Het lijkt mij logisch om de gaten van de raambevestiging gewoon te laten voor wat ze zijn of moet dit anders,zitten de rubberblokjes er toch altijd gewoon op?

Hoor graag weer jullie reactie! :wink:
Groet,

Roger

frans van der stelt

Berichtdoor frans van der stelt » 5 nov, 2017 11:31

Roger,

de meeste jeeps hadden een rek op de motorkap voor allerlei zaken en die rubberen doppen werden er dan toch afgehaald.

Wat voor versie ga je maken, misschien heb ik dan wat info voor jou, ik heb in de loop der jaren wel wat info verzameld.
Ook dat zeldzame boekje van van Meel heb ik.

Frans

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 5 nov, 2017 15:21

Roger,

Je ziet beiden op originele foto's...sommige Jeeps hadden de blokjes (houten blokjes met canvas stripje erop) nog, bij anderen zijn ze weg.
hetzelfde zie je bij de borgingen aan de zijkant van de motorkap.....degene om de kap op de spatborden te klemmen zitten er eigenlijk altijd...degene die er naast dit om het raam vast te zetten in neergeklapt stand zitten er de ene keer wel de andere keer niet.
Ik krijg de indruk dat de jeeps waarbij er sprake is van munitieopslag op de motorkap, de blokjes vaak verwijderd zijn omdat ze in de knel komen met het rek.

Het raam zit bij een Jeep aan de zijkant van de body bevestigd. bij enkele schaalmodellen is dit gereduceerd tot alleen een gaatje, maar in werkelijkheid zit daar een beugel waarom het raam werd bevestigd. Volgens mij bleven die beugeltjes bij de meeste Airborne jeeps gehandhaafd, zodat raam monteren in ieder geval mogelijk bleef.

Afbeelding
bron:http://www.jaysww2jeeps.com/wwii-jeep-body-parts-ford-gpw-willys-mb/willys-mb-ford-gpw-windscreen-retaining-bracket-wing-nut

Alex
Afbeelding

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 5 nov, 2017 21:55

De meeste jeeps hadden geen raam,die waren uitgerust met radio's vaak wel omdat die hun kap behielden ivm regen.Dat gaat niet zo goed samen met electrische apparatuur.Bij deze was het reservewiel nog achter op gemonteerd echter een cm of 10 naar links.De meeste voor artillerietrekker bestemde jeeps hadden rekken op de motorkap.Echter op foto's van jeeps/trekkers van the light regiment (75mm pack how.)is bij geen een een rek op de motorkap gemonteerd en zitten de voorruitblokjes er nog eel.Ze zojn overigens van hout.
Groeten,bery
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”