Vraag over PE onderdelen plakken op plasctic

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Roelof Louwes
Berichten: 177
Lid geworden op: 2 jun, 2004 18:57
Locatie: Franeker

Vraag over PE onderdelen plakken op plasctic

Bericht door Roelof Louwes » 26 okt, 2017 7:36

Dag,

Wat is de beste methode om kleine PE onderdeeltje op plastic te plakken?
Tot nu toe heb ik dit altijd kunnen voorkomen maar met de Type 94 van IBG schaal 1/72 ontkom ik er niet (meer) aan....... :roll:

Ik laat mij over PE toepassingen graag door goede informatie en instructies ondersteunen.

Vriendelijke groet,

Roelof
LIFE IS A COMPLEX OF FUNCTIONS RESISTING AGAINST DEATH !
Gebruikersavatar
boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 4175
Lid geworden op: 17 feb, 2004 16:52
Locatie: Borculo

Re: Vraag over PE onderdelen plakken op plasctic

Bericht door boris bakker » 26 okt, 2017 9:02

CA lijm.
Afhankelijk van het onderdeel / de situatie kun je kiezen voor de vloeiende of gelversie. Ik gebruik beiden even veel.
Succes!

Groeten Boris
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Berichten: 1099
Lid geworden op: 17 feb, 2004 18:13
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vraag over PE onderdelen plakken op plasctic

Bericht door Bas Slaats » 26 okt, 2017 9:37

Hele kleine delen kun je ook lijmen /fixeren met blanke lak of verdunde houtlijm.
Een coctailprikker met een drupje kneedgum of bluetack helpt met het positioneren van delen.

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Alex van de Wetering
Berichten: 1055
Lid geworden op: 4 dec, 2006 17:07
Locatie: Hoofddorp

Re: Vraag over PE onderdelen plakken op plasctic

Bericht door Alex van de Wetering » 26 okt, 2017 10:17

Voor grotere lappen PE wil ik nog wel eens een gaatje (of meerdere gaatjes) door het plastic boren....dan etswerk positioneren en aan de achterkant secondelijm (CA) door de gaatjes laten lopen. Dat doe je uiteraard alleen als de achterkant niet zichtbaar is.

Positioneren van etswerk kan naast blue-tack ook met een stukje Scotch magic tape....werkt vooral erg goed als je een klein etswerkje waterpas op een vlak wil lijmen.


Alex
Afbeelding
Gebruikersavatar
peter van dijk
Berichten: 3340
Lid geworden op: 17 feb, 2004 19:25
Locatie: Barneveld

Re: Vraag over PE onderdelen plakken op plasctic

Bericht door peter van dijk » 26 okt, 2017 13:39

Ook ik gebruik hoofdzakelijk CA voor PE tegen plastic.
Af en toe gebruik ik 2 componenten epoxylijm.

Belangrijk voor goed verlijmen van PE is dat men het goed schoon maakt vooraf.
Even licht opschuren terwijl het onderdeel nog niet is losgeknipt werkt makkelijk.
Ik gebruik daarvoor meestal zo'n glasvezelpen.
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Gebruikersavatar
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 1609
Lid geworden op: 14 apr, 2004 17:27

Re: Vraag over PE onderdelen plakken op plasctic

Bericht door Marc Brandes » 26 okt, 2017 16:21

Ooit een tip gelezen van Steve Zaloga:
Lijm op de bevestigingspunten vd pe een klein stukje plastic. Daarna kan je de pe met plasticlijm plakken en je hebt tijd om alles in positie te brengen.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
erik.keizer
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun, 2011 23:03

Re: Vraag over PE onderdelen plakken op plasctic

Bericht door erik.keizer » 29 okt, 2017 15:39

Voor kleine onderdeeltjes waarbij je ze nog een beetje wilt kunnen verschuiven gebruik ik eerst een heel klein beetje klevende lijm zoals Revell Contacta Special of 2K epoxy. Maar het kan ook met de gebruikelijke plastic lijm!(Revell, UHU, Humbrol etc.) Die kleeft net genoeg (of maakt het plastic oppervlak een beetje zacht) om het PE vast te houden en nog een beetje te kunnen verschuiven. Als het onderdeeltje dan goed staat een klein beetje secondenlijm langs de rand doen en het zit vast.

E
Plaats reactie