2e WO RAL-kleurstalen?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Erik Bosch
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

2e WO RAL-kleurstalen?

Berichtdoor Erik Bosch » 19 aug, 2017 7:30

Er zijn in de loop der jaren al een hoop boeken met kleurstalen geschreven over de RLM-kleuren die gebruikt werden door de Luftwaffe.
Bijvoorbeeld:
https://www.amazon.com/Luftwaffe-Colour ... 1902109074

Bestaan er ook boeken met kleurstalen over de RAL-kleuren die gebruikt werden door de Wehrmacht?

Alvast bedankt!
Huidig(e) Project(en): Tamiya 1/35 Jagdpanzer IV/70 (V)

Bas Slaats
Contacteer:

Re: 2e WO RAL-kleurstalen?

Berichtdoor Bas Slaats » 19 aug, 2017 9:33

Bij mijn weten is er wel een boek in de maak: https://www.historycolors.de/english/publication/

Van de Luftwaffe zijn trouwens meerdere kleurstalen bekend die elkaar tegenspreken, dus in de praktijk blijft het subjectieve materie https://www.cybermodeler.com/color/rlm.shtml

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Erik Bosch
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik Bosch » 27 aug, 2017 11:53

Ey Bas,

Dank je wel voor je reactie! Het klopt wel dat de RLM kleuren nog steeds voor discussie en tegengestelde meningen zorgen maar ondertussen is door de boeken van Merrick en Ullmann toch een hoop kennis gebundeld. Zo'n online kleurvergelijker zoals van Cybermodeler neem ik dan weer met wat korrels zout omdat de electronische weergaven van de kleuren een hoop variatie laten zien ten opzichte van fysieke verfstalen.

Overigens zie ik de publicaties van Merrick als een revisie op zijn eerdere werk en heb ik veel vertrouwen in het werk van Ullmann aangezien hij uit de verfindustrie komt en ook weet heeft van de chemische bestanddelen en hun karakteristieken. Dat er daarnaast onbeantwoorde vragen blijven waarvoor de auteurs hun eigen aannames beargumenteren blijf je houden.

Ik raakte een beetje de weg kwijt in de variaties van Dunkelgelb voor de buitenzijde en Graugrün (Blaugrau?) voor de binnenzijde. De brede variatie in modellen en museumvoertuigen geeft wat dat betreft niet echt een houvast voor een "kleurtoon" als je ziet dat Dunkelgelb wordt geïnterpreteerd van lichtbeige via zandgeel tot groengeel... Ik ben blij dat er in ieder geval aan een publicatie wordt gewerkt. Tot die tijd zal ik mijn eigen natte vinger maar moeten gebruiken! :wink:
Huidig(e) Project(en): Tamiya 1/35 Jagdpanzer IV/70 (V)

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 27 aug, 2017 19:31

De goede kleuren op een voertuig krijgen is zelfs tegenwoordig nog een uitdaging. Zie maar eens een krasje op je auto netjes weg te krijgen. :wink:

Om een idee te geven over de variatie aan kleuren die mogelijk zijn, zie dit voorbeeld van " veldgrijs"

Afbeelding

Ik zou die natte vinger zeker nog even aanhouden. :mrgreen:

Hier staat trouwens een nette samenvatting van de meest gangbare praktijk qua kleurengebruik tussen 33 en 45: http://www.achtungpanzer.com/panzer-colors-1934-1945.htm

Gr Bas

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 27 aug, 2017 20:30

Ben benieuwd naar het Historycolors boek. Met dit in het achterhoofd:
Bas Slaats schreef:Van de Luftwaffe zijn trouwens meerdere kleurstalen bekend die elkaar tegenspreken, dus in de praktijk blijft het subjectieve materie Gr Bas

is er een reele kans dat het aangekondigde boek ook geen uitsluitsel biedt.

De Feldblusen zijn trouwens geen goed voorbeeld van het produceren van dezelfde kleur. Naarmate de oorlog vorderde werd er meer houtvezel in de stof verwerkt, dat verklaart het steeds bruiner worden van de stof.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 27 aug, 2017 20:45

Ik ben ook benieuwd naar dat boek en ik vermoed dat de initiële plandatum van uitgifte allang verstreken is.

Maar waarom zouden er voor de kleurstoffen wel tot het einde toe correcte (niet aangelegde) pigmenten toegepast zijn? Vermoedelijk is die industrie net zo in de problemen gekomen eind 44 door het aftakelen van het Duitse (logistieke) systeem als de rest van de industrie?

Gr Bas

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 27 aug, 2017 22:20

Bas Slaats schreef:Maar waarom zouden er voor de kleurstoffen wel tot het einde toe correcte (niet aangelegde) pigmenten toegepast zijn? Vermoedelijk is die industrie net zo in de problemen gekomen eind 44 door het aftakelen van het Duitse (logistieke) systeem als de rest van de industrie?

Gr Bas

Helemaal mee eens, maar dat helpt niet in het bepalen van de kleuren. Ik heb me er bij neergelegd dat het bepalen van deze kleuren deels een gok blijft. :wink: Uit alle oude kleurenfoto's en feiten, kies je dan toch wat je zelf mooi of "realistisch" vindt.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”