vraag over "cuff titles" SS troepen

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

vraag over "cuff titles" SS troepen

Berichtdoor Richard Cramer » 15 aug, 2017 22:29

Hallo allen,

Waren de mouwarmbanden die SS troepen droegen (alleen) onderscheidingen die verdiend konden worden, of hadden alle individuele soldaten deze onderscheidingen?

Ik ben o.a. bezig met een vignette met zeven figuren. Om ze allen van mouwarmbanden te voorzien zou ik drie Archer setjes moeten kopen. Naast het feit dat ik dan tot mijn 93e voldoende decals heb (... :roll: :wink: ...) zit ik op die uitgave niet echt te wachten....

Is het dus mogelijk dat bijv. drie figuren de armband wel hebben en de andere vier niet?

Ik hoor het graag :D .

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Pepijn Heerkens

Re: vraag over "cuff titles" SS troepen

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 15 aug, 2017 23:03

Heel goed mogelijk.
Niet iedere divisie had deze cuff titles. Dit was een soort eer voor de divisie, regiment, etc. om deze te mogen dragen.
Zo heb je dus divisies welke cuff titles hadden en enkele zonder. En er werd redelijk veel gewisseld met troepen. Veel dingen werden "on the spot" besloten en zo werden er groepen gevormd waar van alles in zat. Dat was soms SS, samen met Luftwaffe en meer. Dit gebeurde natuurlijk meer en meer richting het eind van de oorlog.

De volgende divisies mochten geen cuff titles dragen:
6. SS-Gebirgs-Divison "Nord")
13. Waffen-Gebirgs-Division der SS "Handschar" (kroatische Nr. 1)
14. Waffen-Grenadier-Division der SS (ukrainische Nr. 1)
15. Waffen-Grenadier-Division der SS (lettische Nr. 1)
19. Waffen-Grenadier-Division der SS (lettische Nr. 2)
20. Waffen-Grenadier-Division der SS (estnische Nr. 1)
22. SS-Freiwilligen-Kavallerie-Division "Maria Theresia"
23. Waffen-Gebirgs-Division der SS "Kama" (kroatische Nr. 2)
24. Waffen-Gebirgs-(Karstjäger-)Divison der SS
25. Waffen-Grenadier-Division der SS "Hunyadi" (ungarische Nr. 1)
26. Waffen-Grenadier-Division der SS (ungarische Nr. 2)
29. Waffen-Grenadier-Division der SS (russische Nr. 1)
29. Waffen-Grenadier-Division der SS (italienische Nr. 1)
30. Waffen-Grenadier-Division der SS (russische Nr. 2)
31. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division
32. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division "30. Januar"
33. Waffen-Division-Kavallerie-Division der SS (ungarische Nr. 3)
35. SS- und Polizei-Grenadier-Division
36. Waffen-Grenadier-Division der SS
37. SS-Freiwilligen-Kavallerie-Division "Lützow"
38. SS-Grenadier-Division "Nibelungen"

Hieronder zaten dan wel weer regimenten die eigen cuff titles hadden.
Wat overigens de vereisten waren om deze cuff titles te verdienen, weet ik niet precies, maar dat kan ik wel voor je na vragen.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 16 aug, 2017 9:00

Om lang verhaal kort te maken, ja je kan soldaten neerzetten met armband en je kan er ook zonder bijzetten.

Je ziet dat op gezette tijden Ärmelstreifen werden uitgedeeld en het was een vorm om aan te geven dat je bij een bepaalde eenheid behoorde, willekeurig welke divisie dan ook of een bepaald regiment in een divisie. Duidelijke voorbeelden hiervan zijn Das Reich en Wiking. En je ziet ook aantal
Ärmelstreifen waren er ook om aan te geven als verdienste tijdens een gevecht en deze zijn beperkt gebleven. Je ziet ze bij Afrika, Kurland, Kreta en in een andere vorm zie je dat ook terugkomen in een schild bijv. het Krimschild en Demjansk schild. Maar een Streifen was vooral heel specifiek om aan te geven bij welke eenheid je zat en minder een "onderscheiding", hoewel er wel zeker een bepaalde mate van trots bij zat als men hem mocht dragen. Je ziet dat er bij bepaalde eenheden het nodige huisvlijt aan te pas kwam omdat ze een Streifen wouden hebben. Er zijn verhalen bekend van jonge soldaten van de 12.SS.Div. die in Normandië zelf hun armbanden maakten.....terwijl het orgineel pas later na de terugtocht werden uitgedeeld.

Gr.JW
Afbeelding

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 16 aug, 2017 9:26

j.w.stokkers schreef:Er zijn verhalen bekend van jonge soldaten van de 12.SS.Div. die in Normandië zelf hun armbanden maakten.....terwijl het orgineel pas later na de terugtocht werden uitgedeeld.

Zo zijn er ook banden van Estland bekend, waar enkele Nederlanders gewoon een W voor hebben gezet om zo zelf Westland bandjes te maken.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 16 aug, 2017 9:33

Heb je daar foto materiaal van?

Gr.JW
Afbeelding

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 16 aug, 2017 9:38

zo heb ik gelezen dat deze banden officieel pas gedragen mochten worden na goedkeuring van hogerhand, en dat deze evengoed dus best wel een officieel karakter hebben. in hetzelfde boekje van osprey warrior staat beschreven hoe bepaalde eenheden na disfunctioneren hun banden niet meer mochten dragen, echter alles staat in dozen dus om het zo even te pakken is niet te doen. afhankelijk van eenheden zijn er ook eenheden die de banden nooit gehad hebben. ik zou ze zelf persoonlijk grotendeels weglaten, ik vind ze zelf vaak te opvallend in het geheel, tenzij het natuurlijk juist om de figuur zelf draait, maar als het in een dio komt zal het op andere vlakken zeker duidelijk zijn tot welke divisie de manschappen behoren.

ik weet trouwens dan weer niet of de banden zijn gedragen op een smock, ik ken ze eigenlijk enkel op het feldgrau, dus dat ga ik eens uitfeugelen

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 16 aug, 2017 9:44

Alles wat met uniformen, armbanden, onderscheidingstekens werd van hogerhand ter goedkeuring voorgelegd. Ome A. was zelf bijna bij alles betrokken. Als het om smock gaat dan zou ik ze ook weglaten b.t.w.!
Maar het was een veel voorkomend object dus zou ik ze zeker inpassen, mits toepasbaar bij de scène, eenheid, locatie en datum!

Gr.JW
Afbeelding

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 16 aug, 2017 10:15

na wat neuzen lijkt het erop dat ze alleen op de wat strakkere uniformen zitten, zoals het standaard feldgraue uniformjasje, en de zwarte panzeruniformen, maar ook op het erbsenmuster uniform, wat ook wat strakker van snit is, terwijl de smock en de overjassen wat ruimer zijn kwa vorm. ik weet niet of de Ärmelstreifen los als armband om het uniform zit, of dat ie rondom vastgenaaid is of hoe dat werkt, plaatjes die ik vind in boeken en op internet zijn eigenlijk enkel van de losse bandjes of bandjes die vrij strak om een arm te lijken te zitten, waarbij het er sprekend op lijkt dat ie helemaal, of in ieder geval deels vastgenaaid zijn.

stom eigenlijk, ik heb leuke voorbeelden van diverse SS jassen, uniformen, camoflagekleuren, en rangherkenningstekens, maar iets basaals en duidelijk aanwezigs als de Ärmelstreifen heb ik dan weer zo goed als niets van, terwijl ik ook de setjes van archer gewoon heb. binnenkort als het mooie weer weer gedaan is, de nieuwe babykamer en het schuurtje klaar zijn, dat ik dan weer eens wat figuren oppak om te schilderen, kom dr nu eigenlijk niet aan toe, en ik zit nu dan ook te kijken naar hoe de stratenmakers achter in de tuin druk bezig zijn om alles netjes en recht te maken, waarna ik weer verder kan met het schuurtje, druk druk druk.

jw, misschien moeten we het er op de bouwdag nog eens over hebben, ik verwacht toch nog wel het nodige over uniformen van je te kunnen leren

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 16 aug, 2017 11:32

j.w.stokkers schreef:Alles wat met uniformen, armbanden, onderscheidingstekens werd van hogerhand ter goedkeuring voorgelegd. Ome A. was zelf bijna bij alles betrokken. Als het om smock gaat dan zou ik ze ook weglaten b.t.w.!
Maar het was een veel voorkomend object dus zou ik ze zeker inpassen, mits toepasbaar bij de scène, eenheid, locatie en datum!

Gr.JW

@ allen: dank voor jullie uitgebreide reacties :D !

@ JW: de setting is 3e SS-Panzerdivisie "Totenkopf", Charkov, februari/maart 1943. Een tweetal met smock, de rest met "great coat". Van deze vijf ga ik er nu dus drie een Ärmelstreifen geven. Denk aan de officier en nog twee willekeurige figuren. Lijkt me plausibel, toch?

Groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 16 aug, 2017 11:43

j.w.stokkers schreef:Heb je daar foto materiaal van?

Gr.JW

Ik moet mezelf hier hier corrigeren.
Het was andersom.
Zoals ik al eerder schreef, mocht Estland geen cufftitles maken, maar toch zie je ze.
Dit zijn Westland cufftitles, welke zijn aangepast om er Estland van te maken.
Hier zijn wel foto's van zoals deze:
Afbeelding

Er is het een en ander te vinden op Warrelics en Wehrmacht Awards Forum.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 16 aug, 2017 13:16

Richard heb je een foto van de figuren die je wil gebruiken?

Gr.JW
Afbeelding

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 16 aug, 2017 13:32

Richard heb je een foto van de figuren die je wil gebruiken?

Zeker wel 8) ....

Alle figuren zijn van Evolution (machtig mooie figuren overigens...):

Onderstaande figuren kunnen m.i. wel een Ärmstreifen krijgen:

Afbeelding
Van deze set beide, maar de rechter figuur krijgt 'm.

Afbeelding

Afbeelding
Hier de linker

Afbeelding

Deze beide figuren komen er ook bij, maar deze krijgen dan geen Ärmstreifen:

Afbeelding

Afbeelding

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.

In Flanders fields.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 16 aug, 2017 14:22

Ja zijn heel mooie figuren, geloof dat ze wellicht de beste figuren zijn. De cuffs kan je in de kist laten zitten heb je voor deze serie niet nodig.
Let wel dat je ze pas later in de oorlog kan inzetten, vooral de gasten die op de grond liggen met hun anorak (parka) dit is het latere model met knopen die doorgaan tot onderaan. Was een latere modificatie omdat de gebruikers aangaven dat het lastig werken was met maar paar knopen, die je op het vroege model zat. Met knopen over de hele lengte was makkelijker in gebruik en vooral tijdens combat.

Gr.JW
Afbeelding

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 16 aug, 2017 14:32

Richard,

Je dio speelt zich af te Kharkov gedurende februari/ maart 1943, bij SS-T,

De gekozen figuren dragen of een lange wollen overjas of een camo smock.

De winterkleding werd uitgereikt en ingenomen aan gevechtseenheden op vastgestelde data.
http://www.dererstezug.com/winteranzug.htm
Volgens mij zat de armband alleen op de wollen gevechtsjas. Foto's van Charkov laten veelvuldig de knielange met konijnenbont gevoerde anorak zien...

De foto's van de Evolution figuren laten deze anorak zien, níet de overjas/ greatcoat...
Op de anorak zat geen armband. (Er zit trouwens ook geen smock in de Evolution sets. De jassen zijn de bontgevoerde anorak en de omkeerbare winterjas. :wink: )

JW heeft gelijk, de anorak met doorlopende knopen was een latere versie. De oorspronkelijke versie (met knopen tot de helft) kon leiden tot oververhitting bij de gebruiker. Deze jas was trouwens puur een Waffen SS product.

Wat ga je doen met de Sturmgewehre 40 en Gewehre 43?
Laatst gewijzigd door Marc Brandes op 16 aug, 2017 18:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 16 aug, 2017 14:55

Ha Richard,

kan je niet helpen met de cuff titles maar ben wel benieuwd naar je vignette! :D
Plaats je weer eens wat foto's? :wink:

Groet,

Rob.

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 16 aug, 2017 21:56

@ JW en Marc: (opnieuw) bedankt voor jullie reacties :) .

De cuffs kan je in de kist laten zitten heb je voor deze serie niet nodig

Ik begrijp uit de info die jullie me geven dat ik ze inderdaad niet hoef te gebruiken. Blijven toch de kraagspiegels etc. over: heb ik de set niet voor niets aangeschaft :wink: ...

Je dio speelt zich af te Kharkov gedurende februari/ maart 1943

Ik heb Charkov genomen omdat ik het voertuig dat op het vignette komt (een Schwimmwagen) de kentekens van de Totenkopf divisie heb gegeven, maar locatie is ondergeschikt aan setting/verhaal.

De bedoeling is niet zozeer om een diorama te maken, maar een wat algemeen vignette, waarbij ik me wil focussen op het schilderen van figuren en de sfeer in de scene. Het vignette hoeft dus niet perse Charkov te zijn, locatie is niet direct herkenbaar in het verhaal. Krivoi-Rog, Korsun of Cherkassy zijn ook opties. Hierdoor schuift de tijdlijn bijna een jaar op (wat ook het gebruik van het Sturmgewehr 44 en de anorak legitiem maakt...)

Er zit trouwens ook geen smock in de Evolution sets. De jassen zijn de bont gevoerde anorak en de omkeerbare winterjas

Kijk, dit is dus een goede reden waarom ik hier deze vragen stel :D . Het is precies zoals jij en Niels schrijven bij het topic van Peter: je moet weten hoe en waar je moet zoeken. ik doe het dan zoals Peter het doet waardoor ik net als hem vaak op de verkeerde, oppervlakkige sites terecht kom. Derhalve mag ik me graag verlaten op mannen die er meer kijk op hebben.

Plaats je weer eens wat foto's?

@ Rob: voorlopig zal de Sdkfz. 251/17 waarmee ik bij de FOC meedoe het enige bouwverslag met foto's zijn dat ik hier laat zien. Ik ben al maanden "post moe": heb hoegenaamd geen zin om zelf te posten en/of te reageren op anderen (ook niet op andere media overigens).

Momenteel ligt de focus op twee projecten: een Kingtiger diorama in een winterlandschap en dit vignette. Ik streef er naar om ze beiden bij me te hebben in Veldhoven. Met mijn normale bouwtijd moet dat mogelijk zijn, maar het is momenteel op verschillende vlakken in mijn privéleven nogal hectisch. Bouwen gaat dus echt met pieken en dalen...

groeten, Richard.

In Flanders fields

We are the dead.
In Flanders fields.