2 vragen over Sd.Kfz. 232/8rad : kijker & antenne

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

2 vragen over Sd.Kfz. 232/8rad : kijker & antenne

Berichtdoor Johannes Haspels » 30 jul, 2017 15:44

Beste allen,

Ik heb 2 vragen omtrent de Sd.Kfz. 232:

1] KIJKER

Ik heb een foto opgeduikeld van een Sd.Kfz. 232 met een kijker, ik vermoed een zoals b.v. in een StuG zat ...

Afbeelding

Ik heb geprobeerd om foto's te vinden hoe de scope bevestigd was in de toren. Misschien met dezelfde stangconstructie als in een StuG?
Ben erg benieuwd naar foto's met zo'n scope in de geopende boven-hatch van de 232, zoals zichtbaar op deze foto, maar dan van boven.

Helaas heb ik (nog) niks kunnen vinden en hoop ik dat iemand een duidelijke afbeelding heeft van boven of wellicht een close-up van achteren met geopende torendeurtjes.

2] ANTENNE

Op verschillende foto's van de Sd.Kfz. 232-8rad zie ik een extra half-ronde beugel bevestigd op het (stationaire) antenne-bevestigingsdeel op de koepel. Dit zie je niet op alle 232/8r-foto's :!:

Afbeelding

Ik kan dit natuurlijk gedachteloos toevoegen aan mijn project, maar ik wil toch graag weten wat het is. Ik vermoed iets met Funk.
Kan iemand mij zeggen waar die extra beugel voor diende ?

Alvast dank ! :)

groet,
Johannes
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

EricReist
Contacteer:

Re: 2 vragen over Sd.Kfz. 232/8rad : kijker & antenne

Berichtdoor EricReist » 2 aug, 2017 14:25

Hi Johan,

Ik heb je per email al wat foto's gestuurd betreffende die eerste vraag: er zit een rond luikje voor het luik van de bemanning, en daar zou die periscoop door passen. Niet verbonden met het kanon, zo lijkt het.

Die tweede vraag is intrigerender... ik had die beugel al eens opgemerkt maar dacht dat het een handige steun was om je aan vast te houden bij het rijden. Edoch, er lijkt aan de linkerzijde toch een draad verbonden te zijn. Het lijkt me vreemd als het een aparte antenne is juist op die plek... maar goed, waarom dan die draad? Wellicht eens posten op ML?

Oh ja wat beugel foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en eentje qua leuke kleuren...
Afbeelding

Erich

Johannes Haspels
Contacteer:

Re: 2 vragen over Sd.Kfz. 232/8rad : kijker & antenne

Berichtdoor Johannes Haspels » 3 aug, 2017 17:15

Erich,

Dank voor jouw overmatige repliek alhier en het spannende mailtje.
Deze foto's hebben weer de nodige details die ik kan verwerken in mijn project.

Dankbare groet :!:

Der Johann
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”