Wel of niet met de wind in de haren rijden?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Gebruikersavatar
Erik Bosch
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 112
Lid geworden op: 1 mei, 2005 13:31

Wel of niet met de wind in de haren rijden?

Berichtdoor Erik Bosch » 27 jul, 2017 21:23

Gents,

Kon bij de Pz.Kpfw. IV, de Panther en de Tiger II de bestuurder met zijn hoofd uit het luik rijden?

Zo ja, hoe werkte dat dan? Dat de stoel omhoog moest, snap ik maar bijvoorbeeld bij de Panter en de Tiger II zie ik zo snel niet de mogelijkheid om de voetpedalen ook naar een hogere stand om te zetten omdat ze achter/onder de assen van de aandrijfwielen verstopt zaten... Of zie ik iets over het hoofd?

Dank alvast!
Erik.
Huidig(e) Project(en): Tamiya 1/35 Jagdpanzer IV/70 (V)

Gebruikersavatar
boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 4166
Lid geworden op: 17 feb, 2004 16:52
Locatie: Borculo
Contacteer:

Re: Wel of niet met de wind in de haren rijden?

Berichtdoor boris bakker » 28 jul, 2017 8:39

Hoe het technisch werkt weet ik niet maar ik ken meerdere voorbeelden van Panthers en KT's waarbij het wel gebeurde. Heerlijk toch... er gaat niks boven de lucht van verschroeide akkers en brandend rubber in de Franse zomermaanden ;)

Groeten Boris
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding

Gebruikersavatar
peter van dijk
Berichten: 3115
Lid geworden op: 17 feb, 2004 19:25
Locatie: Barneveld

Re: Wel of niet met de wind in de haren rijden?

Berichtdoor peter van dijk » 28 jul, 2017 11:36

Goeie vraag ! ben er altijd van uitgegaan dat de wapperendeharen rijpositie mogelijk was, maar
voor de Tiger 1 vond ik alvast dit :
"There was no provision for vertical adjustment.
In fact the frame in the Bovington vehicle was raised 40mm by small metal blocks inserted under the legs, as shown here."

Gevonden (met plaatjes) op tiger 1.info

Voor de Panther G vond ik dit op history of war (geen plaatjes) :
A new driver’s seat was introduced, and could be raised up so that the driver’s head would emerge from his hatch, allowing for better visibility when moving away from the battlefield.

in hoogte verstelbaar groetje ;)
Laatst gewijzigd door peter van dijk op 28 jul, 2017 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Gebruikersavatar
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 2411
Lid geworden op: 17 feb, 2004 13:09
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wel of niet met de wind in de haren rijden?

Berichtdoor Niels Henkemans » 28 jul, 2017 11:45

Op ML is dit voor de Tiger I uitgebreid besproken (inclusief plaatjes). Voor de Pz.IV, V en VI B weet ik het niet. Lijkt er niet op dat het een ontwerp vereiste was.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Gebruikersavatar
Erik Bosch
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 112
Lid geworden op: 1 mei, 2005 13:31

Re: Wel of niet met de wind in de haren rijden?

Berichtdoor Erik Bosch » 6 aug, 2017 16:11

Gents, bedankt voor jullie input!

Grtz,
Erik.
Huidig(e) Project(en): Tamiya 1/35 Jagdpanzer IV/70 (V)


Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten