Crusader Dozer

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Herman Haverhals

Crusader Dozer

Berichtdoor Herman Haverhals » 18 jul, 2017 13:21

Hoi,

Een vraag aan de experts onder ons. Ik wil een ombouw projectje starten een revell Crusader ombouwen naar een Crusader Dozer (ARV).
Maar ik loop tegen een probleempje op.
Het schijnt dat er twee types zijn.
Crusader dozer I.jpg
Crusader dozer I.jpg (10.01 KiB) 321 keer bekeken

en deze..
Crusader dozer II.jpg
Crusader dozer II.jpg (7.52 KiB) 321 keer bekeken

vergelijkbaar met deze centaur
Centauer dozer.jpg
Centauer dozer.jpg (9.6 KiB) 321 keer bekeken

Nu de vraag is welke werd en wanneer gebruikt

Tweede vraag die ik heb is hoe scharnierde de arm op het "ruitmechanisme"? (
Iemand een foto uit Bovetington van de centaur waar dit op te zien is?)

Vraag drie is hoe zat het "ruitmechanisme" aan de tank gemonteerd?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen...

Herman
(Die ook nadenkt welke halftrack hij gaat bouwen een 251 of Maultier)

Alex van de Wetering

Re: Crusader Dozer

Berichtdoor Alex van de Wetering » 18 jul, 2017 15:11

Herman,

Leuk project!
Ik meen dat er maar twee prototype Crusader dozers zijn gebouwd en dat ze afgezien van opruimwerk in een munitiefabriek niet operationeel zijn ingezet......maar dat durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen. De ontwikkeling van deze proto's heeft uiteindelijk geleid tot de Centaur dozer, die wel in serie is gebouwd, vanaf de tweede helft van 1944, o.a. op basis van Centaur Close support tanks.
Bovenstaande zou ook kunnen verklaren waarom de voertuigen er in de twee foto's ook zo verschillend uitzien......twee verschillende proto's om de effectiviteit met elkaar te kunnen vergelijken. (Er is ook nog een foto van het exemplaar dat werd verbouwd voor bovengenoemde bergingswerkzaamheden in de munitiefabriek)

Er zijn minimaal 2 Centaur Dozers in NL; 1 bij Sindorf en 1 bij BAIV. De laatste is te koop en hier http://www.baiv.nl/centaurdozer1943_1944/ vind je foto's die je mogelijk meer duidelijkheid geven over de ophanging van het blad. Dat ruitvormige deel is puur om het blad aan de romp van de tank te bevestigen...tussen de wielen door. De Centaur die in Hermanville, Normandië, staat is ook een ex-dozer.....daar kan je de restanten van de bevestiging tussen de loopwielen nog aardig zien.

Overigens is de dozer iets anders dan de ARV. De ARV heeft een groot A-frame aan de voorzijde van de tank voor reparaties, terwijl de dozer echt bedoeld is om snel rommel opzij te duwen.

succes,

Alex
Afbeelding

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”