Wat en hoe van goede jurering

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

PietvanHees
Contacteer:

Wat en hoe van goede jurering

Berichtdoor PietvanHees » 30 jun, 2017 6:07

Ha die mede bouwers,

Op het einde van een bouwavond komen een aantal bouwers op een van de heikele stokpaardjes rondom modelbouw: jurering. Blijkbaar wordt er overal anders geteld / gejureerd. Frustratie: Een winnaar van een zilveren medaille die bijna overal wel een medaille scoorde maar in een andere competitie niet eens brons krijgt. Ja, ik weet het : Scholen van schilderwerk, vriendjespolitiek, publieksprijzen, alles kan mee wegen, maar toch.

Een van de opmerkingen / ideeën echter blijft me bezig houden: Als je een vergelijkbaar / meetbaar systeem op zou weten te zetten van plus en minpunten die iedereen hanteert, zou je de creatieve factor, het "wow gehalte", de originaliteit moeten kunnen wegen en belonen.

Meetbaar als: bouw: geen uitdrukkers en naden zichtbaar. Schilderwerk: geloofwaardige kleurverloopjes voor de schaal van voertuig. Diorama: realistische vegetatie. etc etc.

Is dat niet iets waar de hele hobby profijt van zou hebben?
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: Wat en hoe van goede jurering

Berichtdoor Johannes Haspels » 30 jun, 2017 16:25

Het lijkt me een lastige zaak; als je een beetje zoekt en leest waar deze initiatieven doorgaans op stranden, denk ik dat het ergens niet beter gaat worden dan dat het nu gaat. De (neiging tot) vriendjespolitiek zal veelal onherkenbaar aanwezig blijven als basis voor eender welke beoordeling. Ik denk dat slechts dubbelblinde wedstrijden enige kans van soelaas biedt. Zie dat maar eens te regelen. Maar allez ... da's ook maar mijn mening. :)
Laatst gewijzigd door Johannes Haspels op 30 jun, 2017 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 30 jun, 2017 16:54

Fijne 'can of worms', Piet.
Kwantificeren van zaken die eigenlijk per definitie kwalitatief zijn is gedoemd te mislukken. Zelfs al zou het kunnen, hoe bepaal je dan de wegingsfactor? Ik ken modellen die uitstekend geschilder waren maar niet goed gebouwd waren. W.m.b. is het dan game over, maar andere mensen denken daar heel anders over.

De Twenot heeft in het verleden score formulieren gehad, maar dat was niet de oplossing. Beste oplossing? Nooit meedoen aan wedstrijden en fijn voor jezelf bouwen/schilderen. :mrgreen:

Ik denk trouwens dat er veel minder sprake is van vriendjespolitiek dan van reputatievoordeel: Goede bouwer = automatisch goed model.
Jureren blijft mensenwerk, inclusief smaak, voorkeuren, etc. De basis is nogal simpel: je ziet snel genoeg wat de beste/betere modellen zijn. Die bekijk je dan eens wat beter en vervolgens bepaal je de prijzen. En ja, dan glipt er wel eens wat tussendoor, zowel positief als negatief.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 30 jun, 2017 22:07

Heel interessant vraagstuk waar al menig club, show en forum zich op stuk gebeten heeft. Als huiswerk ga ik je opgeven om de theorie van Kano te bestuderen over klantentevredenheid. Deze is mijns inziens ook heel toepasselijk voor modelbouw jurering. Goud bevindt zich uiteraard rechtsboven :wink:
Dan kunnen we morgen op de beurs onder genot van * kijken hoe we dit dienen te implementeren bij Twenot 8)

de theorie: https://en.wikipedia.org/wiki/Kano_model

Afbeelding

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 2 jul, 2017 19:10

Gisteren met de Matchbox challenge voor het eerst gemerkt hoe lastig jurering is. Nou hadden we ook maar 1 categorie en daarin vliegtuigen, auto's, tanks al dan niet met diorama.

Met de prijsuitreiking van de SMC in het achterhoofd waar 23 categorieën en honderden medailles al gauw 1,5 uur weg tikken snap ik dat je niet eindeloos kunt differentiëren. Maar is zo'n wedstrijd niet meer dan "kijk eens hoe goed ik ben" ? Je leert toch ook van wat een ander op zijn model / figuur / diorama goed en "fout" doet? Als we vers bloed in de modelbouw erbij willen hebben zul je nieuwkomers of dat nou kinderen zijn of volwassenen moeten stimuleren / leren / helpen.

Wat is dus het doel van die club of beurs die die wedstrijd houdt? Bij de Mafva in Duxford hadden ze voor de leden 14 categorieën en een 15e voor niet leden. Mijn zwaar verbouwde Engelse (Van Tamiya M3 White naar M9 International) halftrack stond er tussen een 1:24 super geschilderde London Doubledecker en een standaard Phantom straaljager. Competitie tussen de leden is dus voor de Mafva belangrijker.
Daarnaast: niemand die ook maar een idee heeft van wat er voor modificaties aan dat ding zitten, dus om te winnen was ie bij voorbaat kansloos.

Meedoen vind ik zeker in een clubverband belangrijker dan winnen. Als je ziet hoe het aantal ingeschreven modellen bij een twenot wedstrijd in de afgelopen jaren achteruit holt is dat gewoon jammer!
Jureren is moeilijk, en mijn criteria van goed gebouwd of geschilderd zijn totaal anders dan die van 10 anderen, maar ik kan me nog heel goed herinneren dat ik voor een ding dat ik een jaar of 8 geleden hier en daar ingeschreven heb niets won, maar ook niet hoorde WAAROM het niet goed (genoeg) was.

Zeker, het is "a can of worms" maar als je een heel aantal objectieve dingen kunt tackelen, maak je het toch mogelijk dat super gebouwde en matig geschilderde objecten langs matig gebouwde en super geschilderde dingen een eerlijke weging krijgen en dat dan de creativiteit en de wow-factor meer gaan mee wegen ondanks minpunten.

Is het niet een interessant ding om eens te inventariseren bij de clubs in Nederland en in het buitenland wat hun criteria zijn en vooral WAAROM?
groetjes,

Piet
_________

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 2 jul, 2017 19:54

Hoi Piet,

Interessant betoog ! Bedoel jij een checklist met zaken en vragen als deze ?

1. onderdelen zijn goed schoongemaakt en vrij van ongewenste giet-effecten
2. onderdelen zijn passend geplaatst
3. geen lijmresten aanwezig
4. voertuig is passend op ondergrond geplaatst
5. voertuig is passend op ondergrond geweatherd
6. schakels rupsbanden correct geplaatst
7. …

Zo ja, waarom anders niet gewoon hier ter plekke -met alle geinteresseerden- die rits handelingen in kaart brengen ?
Dat zou misschien een mooie checklist op kunnen leveren ...

Groet
Johannes
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 2 jul, 2017 23:06

Juist!

Samen staan we sterk.
groetjes,

Piet
_________

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 2 jul, 2017 23:14

Interessant weer !
Aan de checklist heb ik zo gauw niets toe te voegen.

Wat ik graag zou zien wanneer ik heb meegedaan aan een wedstrijd is een jury rapport.
Of ik wat win of niet is voor mij niet belangrijk, maar wil altijd dolgraag weten
wat de plus-en de minpunten zijn. Heb ik meer aan dan wel of geen 'souvenir'.

Een manier van jureren : iedereen krijgt standaard een x aantal punten.
Bij criteria die minder goed uitgevoerd zijn volgt punten-aftrek.
Bij 'gelijkspel' hanteert de jury dan 1 of 2 extra beoordelingen zodat er 1 hoogste score overblijft.

mijn 2 centen ;)

groeten
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 3 jul, 2017 12:57

Jury rapporten zijn veel werk. Als je dat voor iedereen moet doen....
Wil je feedback, trek dan gewoon een bekende modelbouwer/jurylid aan z'n jasje en vraag wat ie er van vind. Ik weet dat veel modelbouwers daar moeite mee hebben, maar blijf anders gewoon een tijdje bij je model staan. Komen ze vanzelf langs ;-)

Misschien kan een van onze bestuursleden eens een historisch overzichtje geven van hoe er gejureerd is, want een aantal punten in deze thread zijn volgens mij al eens toegepast en weer afgevoerd.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Martin Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Martin Visser » 3 jul, 2017 16:36

Jury sporten zijn en blijven altijd subjectief. Daarbij doe je mee aan een wedstrijd en wordt je dus beoordeeld. Wil je feedback, ga dan naar een modelbouw club, spreek "goede" modelbouwers aan en vraag om feedback.

Binnen de wedstrijd van modelbouw zijn altijd factoren aanwezig die de jurering beïnvloeden, zoals
juryleden
eerste indruk
algemeen niveau op de wedstrijd tafel
onderwerp van model
bekendheid van de bouwer/het model

Zelfs het onderscheid maken tussen, beginners, gevorderden en masters is onder heven aan subjectiviteit. Wanneer ben je beginner, wie beslist dat. Wat wordt er onder master verstaan?
Over het algemeen wordt het onderscheid gemaakt op basis van wedstrijd ervaring en je "verdiensten" daar. Afgelopen Twenot bijeenkomst in overloon heb ik mij verbaast dat er bij de beginners betere modellen stonden dan bij de gevorderden. Hier was zichtbaar dat de beginners "jongere" talent volle bouwers waren die weinig wedstrijd ervaring hadden (maar waarschijnlijk weel de hele boekenkast hadden vol staan met alle MIG/AK/AMMO boek + producten) en bij de gevorderde stonden een paar modellen van oudere modelbouwers die al jaren met de hobby bezig zijn.

tja, wat doe je dan. Het voordeel van de twenot lijst is dat je als jurylid gedwongen wordt objectiever te kijken naar de verschillende modellen. Echter blijf je met de vraag zitten of de afwerking op het te jureren niveau, acceptabel, goed of geweldig is. Waarbij je eigen kijk hierop weer zwaar mee weegt. Wat vind ik als jury lid acceptabel? Bijv bij de masters ben ik van mening dat alles perfect moet zijn om daar goud te winnen. Als je dan weer met een lijst gaat lopen zijn alle master per definitie geweldig gebouwd, geschilderd en verweerd dus iedereen goud.
(hierbij moet ik zeggen dat ik geen master ben en dus al weer anders daar naar kijk dan een echte master modelbouwer)

Bij jureren zonder lijst wordt er natuurlijk gekeken of iets goed gebouwd zijn, geen naadjes aanwezig enzo. Daarbij zal bij beginners daar wat soepeler mee om gegaan worden dan bij de masters.
Maar ik wil wel zeggen dat over het algemeen de afwerking, schilderen en verweren het zwaarst mee tellen. Als je als bezoeker kijk wordt je blik automatisch getrokken naar dat ene mooie model met die highlights en mooie finish.
Zo houdt de ene modelbouw/jurylid van mooie goed uitgevoerde zware verwering en de andere weer niet. Beide modellen zijn goed uitgevoerd en het is de style van de modelbouwer die je moet gaan beoordelen. Kijk je naar de uitvoering van de diverse technieken of naar het meer realistisch effect?

Daarom zitten er (vaak) 3 juryleden in een team waarbij ze als het goed is niet dezelfde smaak hebben.

Hoe dan ook kost jureren gewoon een hoop tijd. Vooral als je op SMC 400-500 modellen moet jureren.
Dan moet je eerst een quick scan doen, en is het schrijven van rapporten helemaal niet te doen.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje te begrijpen is. Maar de algemene strekking staat in de eerste zin :wink:

Groet Martin
Shermans :)

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 3 jul, 2017 22:26

@ allen:

Namens het bestuur en de wedstrijdleiding (Johan Bijl en mijn persoontje) wil ik hier kort op reageren:

Johan en ik zijn van mening dat we de Twenot wedstrijd, die de laatste jaren aan verval onderhevig was, uit het dal willen trekken. De wedstrijd in Overloon in maart was daartoe een eerste aanzet: een mooie, internationale opkomst, goed gevulde wedstrijdtafels, maar ook het bekende trial and error...

Er zijn vragenlijsten uitgegaan naar de 22 deelnemende juryleden, de feedback is in behandeling genomen en wordt gebruikt om waar nodig de wedstrijdopzet- en regelementen te verbeteren. Het gaat te ver om alle voors- en tegens hier in dit topic te bespreken, maar waar het op neerkomt is dat het onmogelijk is om het iedereen naar zijn/haar zin te maken. Eventuele veranderingen in de opzet zullen altijd tegen bezwaren aanlopen.

Waar we als Twenot naartoe willen is een stabiele wedstrijd, dicht bij het karakter van de vereniging, met een mooie opkomst op identiek niveau.
Een duidelijke, voor iedereen acceptabele wijze van jureren is daarbij wenselijk, maar zoals hierboven al meermaals is geschreven, niet altijd even makkelijk te bereiken.

We werken er aan :) !

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Mario Wens

Berichtdoor Mario Wens » 5 jul, 2017 15:58

Toen de Twenot enige jaren geleden cursussen 'hoe te jureren' ging geven ben ik definitief afgehaakt. Modelbouw is voor mij nooit een wedstrijdsport geweest, en na wat prijzen is het nieuwe daar ook wel van af. Als kleine schaal bouwer heb ik sowieso nooit het gevoel gehad dat die categorie (als het al een aparte categorie was) serieus werd genomen. Ik vertik het bovendien mijn model te weatheren alsof er tien jaar geen onderhoud aan is gepleegd, en van chipping te voorzien hoewel op de foto's van het origineel geen chipped paint te bekennen is, alleen maar omdat het in de mode is. Dertig jaar geleden bouwde men allemaal als Verlinden-kloon omdat die stijl op dat moment 'hot' was, en nu als Mig Jimenez bijvoorbeeld. Ik dacht dat het doel van modelbouw was een leuke hobby te zijn. Prestatiedwang heb ik al genoeg op mijn werk...

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Peter Vierhout » 5 jul, 2017 21:01

@Mario Wens : leuk geschreven !! :D

Zelf bouw ik voor mijn plezier en tot voor kort schreef ik de modellen die ik af had altijd in voor de wedstrijd; gaf toch enige vorm van feedback (mijn modellen reizen als Twenot standmateriaal Europa door en oogsten daar alleen bewondering :shock: :wink: ).
Wat jureren betrof schijn ik een redelijk constante bouwer te zijn, als ik het afmeet aan mijn bronzen plakken :mrgreen: Verder kan een jury het toch nooit goed doen, menige deelnemer overschat zijn eigen capaciteiten .... 8)

Zoals Richard Cramer schrijft wil men met de wedstrijd dicht bij het karakter van de vereniging blijven en daar is het waar bij mij de schoen wringt, wat doen vliegdingen, fantasy en dergelijke dan in een Twenot wedstrijd ?!?!? Zo'n wedstrijd zie ik niet als behorende bij onze vereniging dus doe ik niet meer mee. Overweeg zelf helemaal niet meer te komen, ik zie amper nog verschil met de IPMS Nationals behalve dan in grootte. Dan wordt het voor mij logischer om alleen de grootste beurs die ik ken te bezoeken, ook als is die in Hongarije ...... :lol: :lol: :lol:

Zo, ben ik dat kwijt, nu verder plakken.
Peter.
A je to !!

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 5 jul, 2017 21:26

Een foto zegt meer dan 1000 woorden :wink:

Afbeelding

Komen jullie de volgende editie weer gezellig naar Breda :D

gr Bas

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 5 jul, 2017 22:28

Bij dat plaatje toch nog wat woorden:

Peter: Plakken is de bedoeling. Daar gaat het ook om. Ben een jaar geen lid geweest, (paar jaar terug) en daardoor is ook niet bekend hoeveel jaar ik al een buitenbeentje in Twenot-tankland ben. Moet ergens richting de 35 jaar zijn. Ergens 30-35 jaar geleden heb ik in Kralingse veer een van de weinige prijzen die ik ooit heb gewonnen, gekregen. De originaliteitsprijs voor een Blitz met aanhanger. Daarvan kan ik me nog herinneren dat het inspiratie en motivatie was.
Dat we in Breda een ludieke begonnen wedstrijd hadden was deels een opstap, een idee om zo'n wedstrijd nuttig te maken. Juist tegen die eenheidsworst. Schitterend die chips inderdaad, maar soms slaat het door. Omdat er één "school" ontstaat, één schilder richting.

Met de krimpende groep kinderen die nog iets creatiefs doen dreigt modelbouw een grijze hobby te worden. Da's zonde. Hoe krijg je de kleine groep nieuwkomers enthousiast? Door hun creaties te laten wedijveren met die van anderen.

Op de SMC hebben we al jaren de kid's club, en daar is een van mijn grootste lol: dat er meer meiden dan jongens een kit in elkaar zetten. Dat die meiden hun spitfire of starfighter dan roze schilderen is helemaal lachen. Twenot is al decennia lang meer dan alleen tanks. Soms moet je een beetje water bij de wijn doen. We leggen ze later wel uit wat een Sherman en een Panther tank is.

Ik ben al blij dat er blijkbaar over nagedacht wordt, en ik snap nu ook veel meer wat voor ontzettend lastig onderwerp het is. We hebben er allemaal onze frustraties bij, en dat is ook logisch. Ik ben pas de laatste jaren qua schilderwerk op enig niveau gekomen. Voor mij gaat het om bouwen, en heel vaak is de laatste ongeschilderde foto véél spectaculairder dan een strak geschilderd model. Daarover te jureren is alleen mogelijk als je weet van een onderwerp welke modellen en pe-sets er zijn en wat er verbeterd is. (Niet mogelijk dus.)

Mee doen is de olympische gedachte. Bij die Matchbox Challenge had ik naast de 2 "diorama-tjes" vrolijk 5 van mijn "jeugdzondes" gezet. 1:32 auto's van Matchbox. We hebben op het geheel leuke reacties gehad. Het was gewoon leuk.
groetjes,

Piet
_________

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Marc Brandes » 11 jul, 2017 19:58

Wat is goed?
Ik vind het jammer dat het historisch technisch gedeelte van het bouwen buiten de jurering blijft.
Veel modelbouwers spannen zich in om de door hun gebouwde tank te voorzien van kloppende technische details. (Bv de juiste loopwielen of luiken) Ik vind een model dat historisch technisch juist is beter dan een model dat dat niet is.

Goed is uiteraard wel: zonder kieren, onderdelen passend, ge-airbrushed zonder spinnen of overspray, etc. Valt hieronder ook de keuze tussen een kit A (met veel fouten) of kit B (bijna perfect) van hetzelfde voertuig? (Beiden RUD gebouwd.)

Wat is mooi?
Het lijkt alsof de manier van Mig Jimenez is gekozen tot maatstaf bij TWENOT wedstrijden. Wat als je dit niet mooi vindt? Misschien ben je meer gecharmeerd van de stijl van Mike Rinaldi of Steve Zaloga (minder chipping en meer stof)...

Deze twee punten tonen aan dat je een prachtig model kunt bouwen zonder kans op een prijs...

Is het een idee als TWENOT de regels voor jurering in pdf vorm (of ergens op de website) vrij beschikbaar maakt. Dan kan iedereen beslissen of hij/ zij zich hiernaar wil voegen en mee wil doen aan een wedstrijd...
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 11 jul, 2017 20:15

Het zouden eigenlijk twee categorieën moeten zijn.
Zo zou een fantastisch model punten mis lopen, omdat die niet historisch correct is, wat mogelijk niet eens de intentie van de bouwer is geweest.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 11 jul, 2017 21:19

Heren,

Een kleine aanvulling vanuit het bestuur.

Deel over hoe/wat/waarom we gekozen hebben voor aantal elementen is ruimschoots in de Tank ter sprake gekomen en uitgelegd.

Dat welke methode dan ook de maatstaf zou zijn is al gelijk naar het rijk der fabelen te sturen en is ook nooit sprake van geweest! Wellicht dat dat een eigen interpretatie is maar tijdens de jurering staat met nadruk dat er gelet moet worden of de gekozen methode van verwering juist is uitgevoerd en er staat niet dat methode a, b of c de methode is!

We hebben dus heel duidelijk gemaakt dat elke maar dan ook elke methode op gelijkwaardige manier beoordeeld moet worden en dat is al aantal jaar heel duidelijk vast- en uitgelegd.

De eerder genoemde jurycursus is begin deze eeuw eenmalig geweest onder de rook van Utrecht en is nooit geïmplementeerd binnen de Twenot om allerhande redenen.

Wie goed heeft/had opgelet de afgelopen 15 jaar is dat er diverse systemen zijn geweest en vele manieren van jureren hebben plaatsgevonden.

We hebben juist gekozen voor wat meer klasses/categorieën om juist iedereen een gelijke en vooral eerlijke kans te geven. Dat er fouten worden gemaakt is evident....helaas is geen enkel manier van jureren feilloos en op zelfs de grootste shows ter wereld ontstaat discussie. Helaas is het mensenwerk en mensen maken, gelukkig maar, fouten en daarvan kan je leren.

Dat er al dan niet naar historische punten wordt gekeken is ook gelijk naar het rijk der fabelen te sturen...vooral bij diorama's is daar haast niet aan te ontsnappen. Het is, en ook dat is van te voren kenbaar gemaakt, aan de bouwer zelf hoe hier mee om te gaan evt. d.m.v. een vorm van een A-4 met wat input. Dit ook vanzelfsprekend voor andere modellen en ook tijdens ons jubileum en afgelopen maart hier het nodige van kunnen zien bij de wedstrijdtafels. Het is niet te doen om van elk conflict/voertuig etc.etc.etc. een soort vakjury te maken....of we moeten naar 2000 leden gaan die dan elk een inzending separaat gaan beoordelen. Het moet wel leuk blijven, wellicht goed te beseffen dat we een hobby hebben en geen hoog analytische wiskunde bedrijven.

Hele lijsten met jury opties en boekwerken...nee sorry..we zijn de Twenot en we blijven de Twenot. Een manual is ruim voldoende voor een model te bouwen maar ook nog manuals te maken hoe te jureren, welke klinknagel op te letten, waar elke inlijn moet zitten is de spreekwoordelijke brug te ver. Juryteams worden voor aanvang of via een andere vorm van communicatie gebriefd en geïnformeerd. Een wedstrijd reglement heeft tijden het jubileum in de Tank gestaan en ook voorafgaand aan de meeting eerder dit jaar in de Tank/forum/Facebook.

De wedstrijd was altijd omlijst met discussie, is en zal altijd discussie geven, zoals dat bij elke vorm van wedstrijd/jurering is, en daar heb ik mezelf ieder geval al aantal jaar terug bij neergelegd.

Uw voorzitter van dienst!
Afbeelding

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 11 jul, 2017 23:23

De wedstrijd was altijd omlijst met discussie, is en zal altijd discussie geven, zoals dat bij elke vorm van wedstrijd/jurering is, en daar heb ik mezelf ieder geval al aantal jaar terug bij neergelegd.

Een wedstrijd zonder discussie is geen wedstrijd. Kijk maar naar het Nederlands voetbal. :wink: De ware kunst is om hier respectvol mee om te gaan!

En bij deze nodig ik een ieder uit om zijn of haar model voor een oprechte jurering/beoordeling mee te brengen naar een bouwavond. Ik ben u graag van dienst voor de nodige commentaar en eventueel zelfs een prijs. :mrgreen:

gr Bas

boris bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor boris bakker » 12 jul, 2017 13:17

Beste allen,

Ik wilde me er buiten houden maar kan het toch niet weerstaan :wink: .

Je kunt formulieren en systemen maken tot je een ons weegt, maar er is maar één primaire factor die een goede jurering omhelst: Ervaren en bekwame mensen die een model naar waarde weten te beoordelen.

Je kan allerlei zaken op een rijtje zetten op een formulier maar als deze zaken niet op de juiste manier beoordeeld kunnen worden of worden toegepast faalt het systeem. Puntentelling werkt ook op meerdere fronten niet:
- Het oordeel van de jury leidt en als blijkt dat de puntentelling afwijkt van het oordeel wordt het handmatig "gemanipuleerd" om toch maar op het juiste resultaat te komen.
- Een lijst met criteria werkt niet. Niet elk punt is even relevant of kan de plank net misslaan en goede juryleden hebben die criteria niet nodig; ze weten toch wel waarop gelet moet worden en hebben een veel breder palet van criteria.
-Juryrapporten kosten vaak te veel tijd. Zoals eerder gesuggereerd kun je dan beter iemand even persoonlijk aan de jas trekken; dat is ook effectiever dan eenzijdige zwart-wit feedback.

Geloof me, goede juryleden hebben maar 10-15 seconden nodig om een oordeel te vellen over een model (dio's iets langer natuurlijk) en een uitkomst toe te kennen en daar gaat geen formulier iets aan doen. Het kaf van het koren scheiden kost uiteraard maar 2-3 tellen. Klinkt misschien respectloos of zakelijk maar zo is het gewoon in de praktijk. Een ervaren en goed jurykoppel zal daarom altijd tot bijna altijd wel unaniem zijn in het oordeel over al dan niet prijs en welke kleur. Het zal eerder de wederzijdse beleefdheid naar elkaar zijn om er niet zo snel langs te lopen, elkaar aan te horen en het gesprek aan te gaan maar het persoonlijke oordeel is voor 90% al gedaan met enkele snelle kritische blikken en met ervaring in het achterhoofd.

Hoe meer ruis hoe moeizamer de jurering. Houdt het simpel maar wel op basis van ervaren mensen die weten waarover ze het hebben en die naar waarde kunnen oordelen. Om die reden is het ook goed dat er nog maar 1x per jaar een wedstrijd is want anders krijg je bij sommige bijeenkomsten simpelweg niet de juiste mensen bij elkaar, worden er concessies gedaan en zijn uitslagen niet realistisch of zelfs waardeloos is de puurste zin van het woord. Ik weet het, het is niet makkelijk om het in de praktijk altijd goed te doen en belangrijker nog; om het gedragen te krijgen bij iedereen maar ik ben er van overtuigd dat de enige sleutel tot succes de juiste mensen is met geen poespas aan papierwerk wat enkel storend en verwarrend werkt in de praktijk en geen waarde toevoegt.
SMF doet dit naar mijn idee erg goed. Ze zijn zeer streng in het (tijdig) selecteren van juryleden en hebben een eenvoudig formulier waarop je één van de 4 vakjes kunt aankruisen; meer heb je niet nodig. Uiteraard is SMC van een heel andere orde en schaal maar de zaken waar zij mee te maken hebben gelden ook voor de TWENOT.

Groeten Boris
Der kampf gegen die eigenen oberen macht manchmal mehr arbeit als gegen die franzosen. (Guderian)
Afbeelding

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”