Staghound MKIII in NL dienst?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Gert Mons

Staghound MKIII in NL dienst?

Berichtdoor Gert Mons » 20 jun, 2017 15:03

Bouwmakkers,
het is mij bekend dat de KL na de oorlog een honderdtal Staghound MK1 verkenningswagens met 37mm kanon in gebruik heeft gehad. Nu kwam ik van Bronco de MKIII versie tegen, met de Crusader koepel en 75mm kanon.Afbeelding
Ik kon geen foto's ontdekken van deze versie in NL dienst. Maar..... ik kwam op een site van bunkers en verdedigingswerken een foto tegen van een ingebetonneerde opstelling van een Staghound MK III op vliegbasis Soesterberg. Van deze opstelling rest slechts nog het beton en de metalen romp; helaas geen koepel.
Afbeelding

Dit gegeven deed mij dus twijfelen of er toch niet een paar MK IIIs hebben dienst gedaan?
Ik hoor graag van de experts!

groet,
Gert

Willem de Boo

Re: Staghound MKIII in NL dienst?

Berichtdoor Willem de Boo » 21 jun, 2017 20:21

Beste Gert,

Aangezien ik me de laatste tijd bezig hou met de NL Cavalerie direct na wo II en aantallen ben ik uiteraard ook de Staghound tegen gekomen.
Deze hebben we alleen in de uitvoering gehad zoals ook te zien in het Cavalerie museum. Aantallen ben ik nog niet tegen gekomen.
Inzet was alleen bij territoriale eenheden.
Het voertuig in het museum is overigens een ex lesvoertuig.

Groet

WIllem

Gert Mons

Re: Staghound MKIII in NL dienst?

Berichtdoor Gert Mons » 24 jun, 2017 20:20

Bedankt voor jullie inputs. Ik ga er dus maar van uit, dat de MKIII niet in KL uitvoering heeft dienst gedaan

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”