Renault FT-17

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Bas Slaats
Contacteer:

Re: Renault FT-17

Berichtdoor Bas Slaats » 10 mei, 2017 22:37

In the Renault archives, I found only one FT, ordered in 1925 and delivery in 1927 but some sources talk of two FT...

The investigations are not ended !

(sorry for my bad English)

Pascal

http://www.network54.com/Forum/47210/message/1494445095/Re-+Numbers

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 13 mei, 2017 5:44

Na nog wat navraag en gespit gedaan te hebben kreeg ik een duidelijk antwoord vanuit deskundige hoek.

Er is slechts één FT 17 aangekocht zonder bewapening.
Dit voertuig was voornamelijk bedoeld om onze verdediging te testen.
Omdat men een leeg gat in de toren niets vond heeft men een dummy geplaatst.

Dit klinkt mij als logisch in de oren.
Ondanks dat we misschien allemaal een verhaal over een dapper tankje willen horen dat verdwenen is in de tijd.

r.de bie

Berichtdoor r.de bie » 31 mei, 2017 12:13

Ik vond dit nog in de Legerkoerier van september 1964....
Afbeelding

Knap..op z'n kop..... :roll: :?

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 2 jun, 2017 7:02

Soms wil het toeval ook wel eens een handje helpen.
In mijn geval door het in handen krijgen van het Vechtwagen rapport (36 blz) dd 22 november 1928 N0 43 van de commissie vechtwagen.
Hierin staat o.a . te lezen, kort samengevat:

''dat de aanhangwagen voor vervoer speciaal aangemaakt is en de eerste oplevering niet voldeed en veelvuldig in reparatie moest.""

"'De ontvangen vechtwagen niet was voorzien van eene bewapening deze moest door de A.I. aangebracht worden. Niet gebouwd zijnde voor onzen Mitr. M.08, is dit technisch moeilijke vraagstuk, voornamelijk door medewerking van het commissielid 1e luitenant Jelgersma, op zeer vernuftige wijze tot oplossing gebracht."
verder is er in het rapport ook sprake van schietoefeningen met de mitrailleur (pag 26) waarbij de conclusie was: " dat het vuren uit de rijdenden wagen onder voor den schutter zeer omstandigheden moet geschieden en dat de uitwerking daardoor ten zeerste in nadeeligen zin beïnvloed wordt. veel hinder werd in de wagen ondervonden door de gasontwikkeling van den mitrailleur en door de hulzen."

"Het materieel is geweest en is nog in onderhoud bij de school compagnie van den motordienst. Met de bediening is belast de Sergeant Haase en de Korporaal Molenaar."

De laatste zin in het rapport luidt " Het gebruik van den beproevingswagen bij mobilisatie is uitgesloten."

Overigens blijkt ook uit het rapport duidelijk dat men met de aanschaf van deze tank men deze wilde gebruiken om te bezien in hoeverre bepaalde hindernissen en terrein een tank konden hinderen of stoppen. Daarom heeft men op verschillende plaatsen en onder diverse omstandigheden de tank beproefd. De aanwezigheid van de grote aantallen mensen die men op de foto''s kan zien kwam doordat men dit ook wilde. Voor deze demonstraties werden zo veel mogelijk militairen uitgenodigd om te kunnen zien waar een vechtwagen toe in staat was.

Met vriendelike groet,

Willem

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 8 jun, 2017 8:17

Willem,

dank je wel, dat is heel nuttige informatie.

Het weerlegt overigens wel je eerdere opmerking dat er in de bewapeningsloze toren een dummy is geplaatst. Er zijn immers, zo blijkt uit het verslag, ook schietoefeningen gedaan, o.a. tijdens "vuur en beweging", en dat was geen succes vanwege de overlast door kruitdampen en hulzen binnen de tank.

Kortom, geen dapper tankje, maar tenminste wel een met tandjes, ook al bestonden die tandjes dan uit één Schwarlose 08.

Groeten,

Rob

Gert Mons

Berichtdoor Gert Mons » 8 jun, 2017 15:59

Ik heb thuis nog een Legerkoerier uit de begin jaren zeventig, waarin een interview met sgt Haase staat. De sgt kreeg tijdens de "demonstraties" bij het nemen van waterhindernissen met zijn Renault op verschillende plaatsen in de Hollandse waterlinie, vrijwel altijd de opdracht om "zijn" tank moedwillig vast te rijden in de modder. Op die manier zou de onoverwinnelijkheid van de waterhindernissen worden aangetoond, en zou de Nl bevolking vertrouwen behouden in de Landsverdediging, incl de verouderde Hollandse Waterlinie. Een stuk politieke en militaire propaganda dus uit de dertiger jaren. Sgt Haase bleek in het genoemde interview nog steeds kwaad op deze vorm van volksverlakkerij. Hij heeft achteraf gelijk gehad, we weten allemaal wel dat de Linie een overblijfsel was uit de 17e eeuw. Ik zal nog eens in het artikel kijken of er sprake was van een tweede tank, maar ik weet vrijwel zeker van niet.
Gert

Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Rob Landsbergen » 8 jun, 2017 20:08

Gert, ja, volgens mij heb ik die Legerkoerier ook nog ergens liggen.

En tijdens die (wat we tegenwoordig zouden noemen "gescripte") demonstraties zijn ook die bekende foto's en filmopnamen gemaakt van het half weggezonken tankje in de modder of de waterpartij.

Een "mooi" voorbeeld van hoe je een ongewenste werkelijkheid mooier kunt voorstellen....

Groeten,

Rob

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 21 jun, 2017 20:17

Tja het tankje blijft ons bezig houden.
Inderdaad mijn vermelding dat het een dummy zou zijn is officieel onderuit gehaald.
Maar ik ben er ondertussen wel achter dat er geen tweede tank geweest is en de eerste van de aardbodem verdwenen is.
De aanschaf van de eerste was overigens bedoeld om onze verdedigingswerken te beproeven en niet de tank.
Staat ook in het rapport en daarom waren er altijd zo veel mogelijk militairen aanwezig zodat ze met eigen ogen konden aanschouwen wat het effect van verdedigingswerken op een tank(je) hadden.

groet,
Willem

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 18 jul, 2017 15:13

Afbeelding

Alex van de Wetering

Berichtdoor Alex van de Wetering » 18 jul, 2017 15:46

https://studiezaal.nijmegen.nl/ran/_int ... 1732300055

"weiland" ?? "Boerenpummels"??? Schande! :mrgreen:

Dit lijkt verdacht veel op mijn oude achtertuin....(lees..."dit is") , de Ripperda Kazerne in Haarlem.

mooi filmpje!

Alex
Afbeelding

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”