Renault FT-17

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Renault FT-17

Berichtdoor j.w.stokkers » 18 apr, 2017 10:44

Heeft het Nederlands leger in de jaren 30 1 of toch 2 Renault FT-17 gekocht en wat is er met deze tank(-s) gebeurd? Het spoor loopt dood bij de Ripperdakazerne in Haarlem in 1940.

Gr.JW
Afbeelding

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Renault FT-17

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 apr, 2017 11:41

Pssst JW, het is Renault FT, niet FT-17. :wink:
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 18 apr, 2017 13:17

Dat weet ik alleen heeft deze naam een wat bredere herkenbaarheid en is het antwoord op deze vraag wat dat aangaat net even wat belangrijker :wink:

Gr.JW
Afbeelding

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 18 apr, 2017 13:26

Hoi JW.

Hier staat wat meer informatie:
http://www.grebbelinie.nl/page/tank

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 18 apr, 2017 14:11

Pepijn die ken ik....laat ik zo zeggen alles wat met google gevonden kan worden heb ik al wel gevonden. Maar wellicht dat er kennis is die niet online gedeeld is. Beide Renault's in ons land, Overloon/Soesterberg, hebben niks met de jaren 30 te maken in ons land. Dit zijn met grote zekerheid Beute Panzers te noemen.

GrJW
Afbeelding

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 apr, 2017 15:35

Zowel het voertuig in Soesterberg en Overloon zijn 'FT-31', FTs omgebouwd en uitgerust met de MAC31 tijdens de jaren 30. Dit type is veelvuldig ingezet door de Duitsers voor vliegveld bewaking. Omdat de Nederlandse FT(s) in 1927 is/zijn aangeschaft kan/kunnen dat geen 'FT-31' geweest zijn. Voertuig in Soesterberg is trouwens gebouwd door Berliet, dat kan je zien aan het loopwerk. Is zeker niet het voertuig dat te zien is op foto's van die Nederlandse FT(s).

Vraag me trouwens af of Nederland überhaupt wel een bewapend exemplaar heeft aangeschaft. Waarom zou je als je zelf andere wapens gebruikt?

Wil trouwens best wel een poging wagen om meer informatie te vinden als ik weer in het Nationaal Archief ben. Iemand een suggestie waar ik het het beste zou kunnen zoeken?
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 18 apr, 2017 16:10

Niels ja die van Overloon/Soesterberg zijn zeker niet de voertuigen die ons leger had aangeschaft. Ik zelf heb de theorie, mist deze dusdanig waren bewapend, dat deze door de Duitsers buit zijn gemaakt op ons land en elders zijn ingezet. Alles wat kon rijden en bewapend was is zoals we weten direct in Duitse dienst gekomen en waarom deze niet.

Gr.Jan Willem
Afbeelding

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 apr, 2017 19:30

Met dat 'direct' ben ik het niet eens. Een heleboel werd keurig geïnventariseerd en geborgen door speciale eenheden. Er is ook geen enkele reden om voertuigen in gebruik te nemen als een campagne al beslist is. Beetje joy riden misschien, maar officieel gebruik...
FTs waren trouwens niet al te betrouwbaar en ik zou eerlijk gezegd verbaasd zijn als dat ding in 1940 überhaupt nog inzetbaar was.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 18 apr, 2017 20:04

"Direct" ook beetje met een nuance lezen Niels maar er zijn FT's ingezet in het Duitse leger, los even van type.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwam nog wel dit artikel tegen, zover ik het kan beoordelen is de motor eruit gehaald en daarna dus "geparkeerd" bij de eerder genoemde kazerne. In het artikel wordt dan wel gesproken over 1 exemplaar.

Gr.JW
Afbeelding

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 apr, 2017 21:37

Nee JW,"zorgvuldiger formuleren ;-) Direct is direct.
Heb trouwens nooit gezegd dat de Duitsers geen FTs hebben ingezet. In m'n tweede post van deze thread heb ik dat zelfs al benoemd. In m'n posts over Normandië heb ik al een flink aantal laten zien.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 19 apr, 2017 8:57

Afbeelding

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 19 apr, 2017 10:33

Gezien de motor uit het voertuig gehaald was door Nederlanders en daarmee waarschijnlijk ook de bewapening (want die komt altijd wel ergens van pas), zou het met niets verbazen als dat het voertuig door de Duitsers was afgesleept.
Daarna zou hij misschien zijn gebruikt voor onderdelen om andere, min of meer werkende, FT-17's te herstellen als dit nog nodig was?
Of wellicht voor trainingsdoelwit zijn gebruikt. Er zijn wel wat video's op YouTube te vinden waar Duitsers op buitgemaakte pantsers oefenen met allerlei anti tank wapens.
Een andere suggestie zou onderzoek of omgesmolten kunnen zijn. Duitsland had natuurlijk veel staal nodig.

Hoe dan ook een mysterie in Nederlandse militaire historie. Heel interessant. Hopelijk weet er iemand meer :)

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 19 apr, 2017 21:40

Mogelijk dat iemand archief 2.13.54 kan checken :

http://www.gahetna.nl/collectie/archief/ead/index/zoekterm/Renault/eadid/2.13.54/wollig/uit/volledige-tekst/aan/gebruikersinbreng/aan

457 Brief van de commandant van de lichte divisie aan de commandant van het
veldleger inzake gehouden proeven met een Renault vechtwagen. Minuut.
1939 1 stuk

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 5 mei, 2017 12:23

Grappig toeval JW,

Gisteren maakte ik een rondgang door het Cavaleriemuseum te Amersfoort.
Heb de bekende foto's van de FT in het ijs staan bekijken.
Kwam verder een foto tegen waar de tank op het land te zien was en volgens het bijschrift (weet de juiste tekst niet meer) zou dat in de 30 er jaren zijn.
Toen vroeg ik me ook af hoeveel we er eigenlijk gehad hebben.

Als je het stuk van het NMM https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collect ... il/314360/ naleest zou je concluderen dat er maar eentje geweest is.

Net als jullie heb ik ergens gelezen dat ze de mitrailleur(s) er niet bij hebben aangekocht.

Op de foto's van de íjstank is niet te zien welke bewapening er in de toren zat.
Op de foto's waarop de tank een sloot via een fascine oversteekt en de landfoto in het museum is een kanon te zien.
en hebben we ze wel gekocht en niet in bruikleen.

Dus inderdaad de vragen zijn hebben we er 1 of 2 gehad, eentje met kanon en eentje misschien met mitrailleur?
Waar zijn ze gebleven? Hhebben de Duitsers er iets mee gedaan
of
hebben de Fransen in 1940 misschien gezegd doe ons die dingen eens terug want we kunnen ze gebruiken.

heeft ooit iemand het aan de bestuurder sgt Haaze gevraagd, want die leeft nog.

Mvg
Willem

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 6 mei, 2017 22:10

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 6 mei, 2017 22:36

En dan duikt er op eens weer nieuwe info op:

http://trackstory.fr/accueil/119-trackstory-15-le-renault-ft-autour-du-monde-9782917661192.html

Afbeelding

Hier wordt duidelijk over twee (!) exemplaren gesproken?

gr Bas

PietvanHees
Contacteer:

Berichtdoor PietvanHees » 7 mei, 2017 12:28

Nou nog een inventarislijst van 1930-1939 waarop de vechtwagens staan. Ze waren duur, dus ze zullen niet zo maar afgevoerd zijn!
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 7 mei, 2017 17:28

Kan iemand de auteur (Pascal Danjou) eens naar z'n bewijs vragen. Als er Franse bronnen zijn die bewijzen dat er twee besteld en geleverd zijn wil ik dat graag geloven, maar zijn informatie over de Schwarloze kan volgens mij niet uit Franse bronnen komen en gezien zijn talenkennis denk ik ook niet dat hij Nederlandse archieven heeft geraadpleegd.
Het zijn goede boekjes maar er staat genoeg in waar ik weleens meer informatie voor zou willen zien. Ik zou het zelf vragen maar na tig pogingen heb ik het opgegeven...

Willem de Boo

Berichtdoor Willem de Boo » 8 mei, 2017 8:52

Weer een leuke aanvulling op deze topic.
https://www.jadoube.nl/category/fotogra ... rafie-oud/

Wat betreft de schwarzlose dit wordt ondersteund door de bewapening die te zien is. Heel anders dan de Franse FT's.
Voor de Schwarzlose heeft men kennelijk een pantsermantel gemaakt.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 8 mei, 2017 12:10

De Schwarlose is hier op het forum trouwens al eerder uitgebreid besproken: viewtopic.php?f=25&t=23054&p=218571&hilit=schwarzlose#p218571

Terug naar “Twenot Nieuwsgroep”