Plastic tracks maak je zo.

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Werner Nica

Plastic tracks maak je zo.

Bericht door Werner Nica » 29 nov, 2015 20:53

Daar er veel collega bouwers zijn die afhaken bij het bouwen van rupsvoertuigen doordat ze dikwijls problemen hebben bij het maken van de tracks bestaande uit afzonderlijke schakels heb ik hier een How-To gemaakt met bijhorende foto's van de bouw van Panzer III tracks van Dragon.

In deze How-To ga ik proberen om elke stap zo simpel mogelijk uit te leggen.
Een goede raad, zorg dat al het nodige klaar ligt zodat men niet moet beginnen zoeken vanaf stap 7.

Stap 1: benodigdheden.

-Tracklinks (natuurlijk)
-Kniptang (om de tracklinks los te knippen)
-(nagel)vijltje (om tracks op te kuisen)
-Papiertape
-Lintmeter
-Meetlat of ander recht voorwerp
-Modelbouwlijm (ik gebruik die van Tamiya met groene dop hiervoor)
-Verf en aanverwanten (AB of borstels)
-Pigment
-Borsteltje
-Tekenpotlood

Stap2: Tracks los knippen
Deze stap hadden jullie wel gedacht e. :-)

Stap 3: opkuisen van de schakels
Een stap die jullie ook wel gedacht hadden e. (tot hier het lastige en eentonige werk)

Stap 4: voorbereiding op de bouw van de tracks.

Eerst neemt men een stuk papiertape en leggen we deze op een vlakke ondergrond (ik gebruik mijn snijmat) met de klevende zijde naar boven toe. om het stuk tape op zijn plaats te houden kleven we het aan de uiteinden met kleine stukjes tape vast aan de ondergrond. (zie foto)

Afbeelding

Stap 5: lengte bepalen

Vervolgens bepalen we de lengte die onze track moet hebben met een lintmeter (tenzij in de beschrijving staat hoeveel schakels je per track moet gebruiken)

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien op de foto moeten deze tracks 32cm lang zijn.

Deze lengte tekenen we af op onze tape.

Afbeelding

(Ik heb ook een lijntje getrokken aan het begin waar de eerste link gaat gelegd worden)

Stap 6: startschot is gegeven

Vervolgens kleef ik een recht voorwerp zoals een meetlat op de omgekeerde tape en begin ik de schakels tegen dit voorwerp te leggen en zo dat de schakels in elkaar zitten.

Afbeelding

En dit tot de volledige lengte van de track gelegd is. (De tape zorgt er voor dat ze min of meer blijven liggen op hun plaats)

Afbeelding

Tot hier kan men rustig werken maar vanaf nu heeft men nog een 10 tot max 15 min om de tracks op het rupsvoertuig te krijgen. (in dit geval een Panzer III)

Stap 7: lijmen

Nu brengt men met het borsteltje van je lijm voldoende lijm aan om de gelegde tracks.
De capillariteit van de smalle kiertjes tussen de schakels zorgt er voor dat de lijm tussen elke link komt.

Afbeelding

Vervolgens voor men naar de volgende stap gaat laat men de lijm 3 tot 5 min reageren.
Na die wachttijd heeft de lijm voldoende gereageerd met het plastic zodat ze al stevig vast zitten maar zijn de linken nog te bewegen.
Op dit moment nemen we voorzichtig de gemaakte track van de tape.

Stap 8:

Vervolgens kan het spuiten en verweren gebeuren.

Eerst gespoten in de gewenste kleur.

Afbeelding

Vervolgens verweren zoals je zelf wil, ik gebruik pigment.

Afbeelding

Wat ik bij deze vergeten ben is op het vlak waar de wielen lopen kan men dan met een tekenpotlood over gaan om zo een metaal indruk te krijgen.
Dit zelfde doe ik normaal ook ook op het gedeelte van de tracks die de grond raken.
(nu vergeten, dus geen foto van maar denk wel dat jullie het begrijpen e.)
Als het natuurlijk tracks zijn met rubberen loopvlakken (zoals Sherman en bepaaldmodel voor de 251) moet men hier natuurlijk het potlood niet gebruiken maar verf om rubber te simmuleren gebruiken.

Stap 9: Tracks op het voertuig leggen.

Na het verven en weatheren kan men de tracks dan rond de wielen leggen die al op je voertuig zitten (al dan niet gelijmd)

Afbeelding

Stap 10:

De uiteinden van de tracks aan elkaar lijmen en goed positioneren op de wielen en eventueel wat sag geven met behulp van tandenstokers tot de lijm volledig uitgehard is.

Afbeelding

Deze positie even laten uitharden en je tracks zitten er op.

Afbeelding

Wel op letten dat men vanaf het begin van stap 7 tot stap 10 maar 10 tot max 15 minuten heeft omdat anders de lijm uitgehard is en dat men de schakels niet meer kan buigen op hun scharnierpunt.
Hopelijk heb ik hier enkele collega bouwers kunnen helpen en hen toch de moed gegeven om toch nog rupsvoertuigen te bouwen.

(PS: voor wie op schaal 1/72 bouwt waar de tracks soms ook uit verschillende delen bestaat is deze techniek ook toe te passen)

Was nog iets vergeten. Indien er collega bouwers zijn die dit graag in word of PDF hebben sturen ze maar een PB met hun mailadres.
Ron van Wiggen

Re: Plastic tracks maak je zo.

Bericht door Ron van Wiggen » 30 nov, 2015 7:34

Dank voor de uitleg!
Altijd handig, dergelijke tips.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 30 nov, 2015 10:17

Interessant verhaal. Zelf zou ik pas gaan spuiten als alles op het model vastzit, maar zit is zeker ook een optie.

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 30 nov, 2015 10:38

Hej Werner, interessante manier van trekkies plaatsen !
Zelf zou ik dit denk ik liever doen met de loopwielen in de basiskleur, en nadien de verwering.

groet :D
Peter
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Werner Nica

Bericht door Werner Nica » 30 nov, 2015 20:10

Ik begrijp wat je bedoeld Peter maar dan zijn er kanten die moeilijk te bereiken zijn zoals achter de wielen of net onder de fenders.
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 1 dec, 2015 4:59

Werner Nica schreef:Ik begrijp wat je bedoeld Peter maar dan zijn er kanten die moeilijk te bereiken zijn zoals achter de wielen of net onder de fenders.
Voor wat betreft het gedeelte verwering zou ik toch weinig moeite hebben met die plekjes...
Ik zou het eerder spannend vinden om een rups gespoten te hebben voor de lijm te stug wordt ;)
Harry van Baal

Bericht door Harry van Baal » 23 dec, 2015 16:48

Ik heb goede ervaring om de track uiteindelijk vorm te geven door ze te verwarmen met een Föhn.

Plaats de tracks na het verlijmen rond de wielen, wat ruimte of slechtte passing is geen probleem, laat ze drogen tot de verbindingen stevig zijn. Een uurtje of zelfs langer. Nu voorzichtig verwarmen, natuurlijk voorzichtig en niet te warm, Polystyreen wordt bij ongeveer 100 graden weer week. Mij lukt het tot enkele dagen na het verlijmen de tracks rond de wielen te buigen en ze natuurlijk door te laten hangen..... wordt het niet zo'n race tegen de klok.
Heb nog geen problemen gehad met het verbuigen van de tracks zelf. Ik heb het idee dat de lijmverbinding, de zwakste schakel is en hij hier gemakkelijker op buigt.....is van belang bij grote track schakels, dat ze niet "rond" over de wielen gaan. Voorzichtig verwarmen en met een houtje op zijn plaats drukken en houden.

Plastic lijm maak je zelf, ik gebruik de Gamma thinner waar ik transparante polystyreen in oplos, hoe meer hoe dikker de lijm.. wel is hier een goede ventilatie noodzakelijk, de thinner bevat organische oplosmiddelen en die zijn niet gezond. Een alternatief is Butylacetaat als oplosmiddel maar dat is niet gemakkelijk te verkrijgen...

Succes
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 23 dec, 2015 20:11

Nuttige toevoeging :idea: bedankt Harry :D
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 24 dec, 2015 0:29

Harry van Baal schreef:Ik heb goede ervaring om de track uiteindelijk vorm te geven door ze te verwarmen met een Föhn.
Met een simpele fohn kun je bijna elke lijm weer week maken, ook secondelijm, lijm voor lagers, lijm voor bouten en moeren, bijna alle lijm dus... Zelfs jaren nadien.
Monteurs onder ons zullen niet beter weten, zit het vast, brander of fohn er op, gaat in 95% van de gevallen goed... :wink:
Harry van Baal schreef:Plastic lijm maak je zelf, ik gebruik de Gamma thinner waar ik transparante polystyreen in oplos, hoe meer hoe dikker de lijm..
Pas op,

ik kwam onlangs bij de praxis, daar hebben ze alleen nog biologische thinner....?
Da wil ik nie, smelte en oplosse moet het, en rap ook... Biologisch.... :roll:

Weet iemand waar je nog alles vernietengende thinner kan krijgen? Of moet ik weer naar Belgie?

Rico :oops: :wink:
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”
Plaats reactie