Welke Sherman is dit?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

R. Goorts

Welke Sherman is dit?

Bericht door R. Goorts » 14 okt 2014 16:51

Zoals de titel al zegt, welke sherman is dit?

Afbeelding

Zijn daar betaalbare modellen van? En welke komt het dichtst bij deze?
Zijn er speciale tracks voor nodig?

Ik ben benieuwd,

Rico
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Welke Sherman is dit?

Bericht door bert lindeboom » 14 okt 2014 17:05

dat is een M4A3E8 met 76mm kanon,dragon heeft er een aantal kits van,

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 14 okt 2014 17:22

Bert,

waar zou dit forum zijn zonder jouw info,
bedankt voor de snelle reactie, ik ga eens een zoektocht opzetten naar een en ander.

Rico

Jurgen van der werf

Bericht door Jurgen van der werf » 14 okt 2014 17:37

Rico,

Tasca heeft hem ook, en hij is laatst uitgebracht door tamiya.
Dit is de tasca mal. Dus een super kit.

Dragon heeft hem onder andere in de thunderbolt uitvoering.

Groet, jurgen
j.w.stokkers

Bericht door j.w.stokkers » 14 okt 2014 19:31

Jurgen van der werf schreef:Rico,

Tasca heeft hem ook, en hij is laatst uitgebracht door tamiya.
Dit is de tasca mal. Dus een super kit.

Dragon heeft hem onder andere in de thunderbolt uitvoering.

Groet, jurgen
ja dat is een heel mooie kit :wink: :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 14 okt 2014 21:55

Rico,

Kijk ook hier:

viewtopic.php?f=2&t=29954&p=275953&hilit=fury#p275953

Wat ze in de film willen uitbeelden is een M4A3; wat ze daarvoor hebben gebruikt is de M4A2 van Bovington en een Franse M4.

Alex
Afbeelding
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 14 okt 2014 22:05

Ha mannebroeders,

ik was al zoekende geweest en zag een M4A3E8 met 76mm van Tamiya voor 59 euri's, :oops: ,
maar daar liggen andere tracks op als op de tank uit de film. Geen van de modelbouwzaken waar ik bij in de buurt kom voert Tasca.

Ben me d'r nu iets meer in het verdiepen omdat ik momenteel wat meer bezig ben met WoT dan met bouwen.
Zag daarnet ook dat Italeri een serie heeft van WoT, ook leuk.

Ik wil graag weer eens wat gaan bouwen maar ben nog orienterende,
ik denk wel dat het iets op rupsen moet gaan worden, maar verder...

In ieder geval erg bedankt voor de info, wordt vervolgd,

Rico

pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 15 okt 2014 17:16

Rico, tasca modellen worden momenteel uitgebracht onder een andere merknaam, usaka of zo, zal even zoeken of ik het vind...
pascal
pascal bastiaens

Bericht door pascal bastiaens » 15 okt 2014 17:18

Het zou moeten asuka zijn, dit is hun webshop, let wel, ik denk dat nog niet alle modellen opnieuw uitgebracht zijn, maar ze zouden allemaal wel op komst zijn...
http://tasca-shop.ocnk.net/
pascal
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 15 okt 2014 19:41

Bedankt voor de link Pascal,

Rico

Bruce Oomen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bruce Oomen » 16 okt 2014 12:23

Resicast had bijna alle Asuka Shermans bij op de SMC.

Bruce
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 16 okt 2014 17:12

Ha Rico,
op de foto is niet zo heel makkelijk te zien wat voor tracks het zijn , ze zitten nogal vol smurrie ,maar T80's is aannemelijk,de tamiya heeft inderdaad de T66 tracks die de eerste paar honderd E8's hadden.Volgens mij heb ik nog dragon magic tracks liggen,maar of ik de centre-pins nog heb(losse onderdeeltjes) weet ik niet zeker.

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 16 okt 2014 19:42

Hoi Bert,

ik hoop binnenkort een doosje in te gaan zien (ik ben niet van het online kopen zonder de inhoud te hebben gezien).
Van daaruit wil ik de tank uit de film na gaan bouwen ondanks dat hij niet historisch correct is.

Ik ga eerst de film kijken in de bios met mijn oudste zoon die ook helemaal in de WoT zit.
Voor hem wil ik daarna deze tank gaan bouwen (of een van de WoT serie), als ik zover ben komen de vragen weer,

bedankt voor de tracks, hoop ze in friul te krijgen, ben niet zo van de dropveters. (krijg ik niet mooi)

Groeten,

Rico

Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 16 okt 2014 22:15

De modder maakt het inderdaad lastig te zien, maar de tracks zijn T84 rubber tracks en geen T80 (beide Fury Shermans rijden op T84 tracks). Geen idee of die er van Friul zijn, maar ze zijn er in ieder geval van AFV-club als losse schakels.
Van daaruit wil ik de tank uit de film na gaan bouwen ondanks dat hij niet historisch correct is.
Wil je de Sherman bouwen die ze proberen uit te beelden in de film, dan blijft de Tasca/Akura/Tamiya M4A3E8 een goede optie....je zou dan zelfs de T66 tracks kunnen behouden, aangezien de T84 tracks eigenlijk niet in WO2 zijn gebruikt. Je kan de Sherman dan zonder al teveel gedoe uit de doos bouwen.

Wil je een film-Sherman bouwen, dan kan je het zo gek maken als je wilt. Sherman M4A2 "Harry" van Bovington is voor de film aangekleed als M4A3. Met de M4 van Jeep Sud Est is hetzelde gedaan. "Harry" heb ik niet met eigen ogen gezien, maar de Franse M4 wel.....die is voor de film ook voorzien van een dummy motor-rooster en een exhaust deflector. Als je 1 van die Shermans wilt bouwen en je gaat "all the way", dan ontkom je er niet aan om wat te mixen tussen verschillende kits.

Een M4A2 HVSS zou je kunnen maken door een Italeri of Academy M4A2 76te pakken en daar een HVSS set van AFV-club op te zetten (is als losse set te koop)....of de oude set van MP models. of een M4A3E8 van Dragon of Tasca en wat aanpassingen aan motordek en achterplaat van de romp
En M4 HVSS zou je kunnen bouwen door de M4 105 te pakken van Tamiya met HVSS loopwerk van AFV-club en een 76mm toren....of wederom een Dragon of Tasca M4A3E8 aanpassen.
Maar er zijn legio andere mixjes te bedenken.

Overigens verwacht ik wel dat verschillende merken snel met conversie-setjes en decals komen om "Fury" te bouwen!

Alex

p.s. er is ook nog een aantal props gemaakt voor de film.....repro Sherman bovenbouw op een Russisch (?) onderstel......dan heb je helemaal geen HVSS onderstel nodig :mrgreen:
Afbeelding
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 16 okt 2014 23:07

Alex van de Wetering schreef:Wat ze in de film willen uitbeelden is een M4A3...

Gloeiende, gloeiende,

heb ik weer...

Denke je effe je zoon blij te maken met een sherman, rudd, heb je een forum vol mensen die me een berg info spugen waar je fluittonen van in je bolleke krijgt...

Nu wil ik dus meer weten over die Fury, het verhaal erachter (ik heb geen idee of hij echt bestond en verdere info...)...

Nu moet ik de film nog gaan zien, komt volgende week pas uit, maar wil me toch eens verder gaan verdiepen in hetgeen ik deze keer ga bouwen.
Ik lees veel, maar ga schijnbaar nooit diep genoeg, laat ik het nu eens anders doen als ik het ga doen, geef me eens een goede link om te starten voor de Fury...

Rico
(wil ik hier aan beginnen..?)

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 17 okt 2014 09:34

Bekijk het eens zo: het is een filmtank. Wil je een historisch verantwoorde tank bouwen die lijkt op die uit de film, wil je de tank uit de film getrouw nabouwen, of is een model dat lijkt op de tank uit de film voldoende? Dat laatste geval is het makkelijkst, want dan koop je gewoon een Sherman met gelaste romp, HVSS en 76 mm kanon — ongeacht wat er precies in de doos zit — en schilder je hem zoals in de film. Wil je een historisch correct model met de markeringen van de filmtank, dan moet je de film in principe negeren want de tank(s) zoals ze in de film te zien zijn, hebben nooit precies in die gedaante rondgereden in Duitsland in 1945, en kun je (vermoed ik) ook gewoon een model zo uit de doos bouwen en beschilderen zoals de tank in de film. De enige „moeilijke” optie is om de filmtank zo goed mogelijk na te bouwen, want dan zul je een model aan moeten passen. Mijn advies: neem optie 1 of 3, net wat je meer bevalt.
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 18 okt 2014 00:30

Begrijp dat het verhaal geïnspireerd is door historische gebeurtenissen (net zo veel/weinig als Saving Private Ryan). Daar gaan nog honderden post over geschreven worden. :twisted:

Wat betreft 'Fury'. Er was inderdaad een tank met zo'n naam in het 66th of 67 Armored Regiment van de 2nd Armored Division. Er is een foto van dat voertuig uit de zomer van 1944 (is overigens een M4).
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
R. Goorts

Bericht door R. Goorts » 18 okt 2014 00:46

Niels Henkemans schreef:Er is een foto van dat voertuig uit de zomer van 1944 (is overigens een M4).
en heb je die eventueel met een link om verder te gaan zoeken?

:D :wink:

Rico

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 18 okt 2014 09:36

gelukkig weet ik niet alle details van film-tanks want dat lijkt me een hobby apart,ik denk dat je gewoon moet doen wat de film probeert te doen en dat is een model maken van een voor die periode gangbaar type tank in de uitmonstering van de tank uit de film.Deze tank is zo bepakt dat 1 van de kenmerken al wegvalt en dat is het bovendek,de achterkant daar en tegen zal onmiskenbaar M4A2 zijn met twee uitlaten zichtbaar ipv een vlakke plaat met 1 klein deurtje.Na de opmerking van Alex kan je inderdaad wel T84 tracks ontwaren in de blubber,die horen iig niet op een wo2 M4a3E8,evenals het zeildoek om de geschutsmantel trouwens.
De M4A2 en A3 kits van Dragon bieden wel allebei de mogelijkheden wat betreft achterplaat en bovendek,de romp van de laatste uitgebrachte kits is wel de beste ,bij de oudere is de plaat waar de voorluiken in zitten vlak terwijl die hier en daar wat boller is wat bij de latere kits wel goed is aangegeven.Maar ik ben niet zo heel erg van de kits-ontleding ,hier en daar weet ik wat .voor kit-details moet je denk ik meer bij mensen als Martin Dogger of Eelke warrink zijn,

groeten,bert

<"Cookie's"verwijderen>

www.19afdva.nl
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 18 okt 2014 09:53

R. Goorts schreef:
Niels Henkemans schreef:Er is een foto van dat voertuig uit de zomer van 1944.
en heb je die eventueel met een link om verder te gaan zoeken?
Als het inderdaad een foto uit de zomer 1944 was zal het geen tank met HVSS geweest zijn. Wel is er kans dat bijvoorbeeld de bemanning van die tank later een nieuwe kreeg en die dezelfde naam gaf als hun vorige, of dat twee bemanningen onafhankelijk van elkaar dezelfde naam bedacht hebben — het is niet alsof „Fury” zo obscuur is dat er maar één persoon ooit aan zal denken dat als naam te gebruiken :)
Plaats reactie