Panther roadwheels op BefehlsPanther R02

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Panther roadwheels op BefehlsPanther R02

Bericht door Ronald Schoenmakers » 3 jun, 2011 18:53

Medeplakkers

Met nog twee man van bouwgroep Utrecht hebben we besloten alle drie een Panther A te gaan bouwen met als basis de "Black Knight" Panther A van cyberhobby
Ik ga hem omtoveren tot Befehls Panther R02
Ik heb het Atak zimmerit setje en Aber Frontfenders besteld en het decalsetje van Archer en sterantenne zijn waarschijnlijk ook al getraceerd.

Op internet verschillende foto's gevonden van deze tank,wat daar opvalt is dat er verschillende roadwheels onder deze Panther zitten
24 bolts (die ook in de doos zitten) en 16 bolts/16 rivet roadwheels

Afbeelding

Afbeelding

Zijn dit standaard wielen van een ander type Panther, en zo ja zijn die ook te koop (of heeft iemand ze misschien over ?)

Verder is er nogal wat discussie over de kleur van de nummers (R02)
Over het algemeen wordt aangenomen dat het rode Letters/cijfers waren met een witte rand
(zie Archer Decals en Panzer colors III)
Er gaan ook stemmen op dat het alleen de witte randen waren ...... :?
Heeft iemand misschien meer info hierover......=

greetz Ronald
Afbeelding
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Panther roadwheels op BefehlsPanther R02

Bericht door Niels Henkemans » 3 jun, 2011 19:41

Waag me hier niet aan de kleuren van 'R02' ;)
Maar de wielen met '32' bouten zijn geüpgrade vroege wielen (16 bouten), die werden verstevigd door er nog eens 16 tussen te plaatsen. Geloof niet dat er een fabrikant is die dat soort wielen verkoopt. Waarschijnlijk zal je dus de wielen van een Ausf.D moeten regelen en die 'ombouwen'.

Het zou me trouwens niet verbazen als R02 eigenlijk een vroege A is ('letterbox MG). Kan me geen foto van de voorkant van het voertuig herinneren of duidelijke foto's van de achterkant. Veel Befehlspanthers uit die tijd hadden vroege kenmerken (in ieder geval vroeger dan de 'standaard' tanks die tegelijkertijd geleverd werden. Ik vermoed dat er meer tijd voor de productie nodig was (complexiteit/tekort aan onderdelen?) Maar m'n Panther literatuur is te beperkt om daar iets zinnigs over te zeggen.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 3 jun, 2011 20:38

De Panther A met letterbox cover voor de boeg mg, had boven de opening een gewone naar voren gerichte periscoop bovenop de romp. Die zie ik in de foto niet zo gauw.
Dat wijst er op dat er waarschijnlijk een Kugelblende in de boeg zat. Mogelijk is dit een tussen model, zoals veel Pz Lehr Panthers. (Niels dit is geknipt voor je... :wink: )
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ronald Schoenmakers » 3 jun, 2011 20:43

Neils,Marc bedankt voor jullie reacties

Volgens mijn info zijn er ook wielen met 16 bouten /16 rivets die dus op deze Panther zijn gemonteerd.
dit is duidelijk te zien op onderstaande foto
Bout en rivet koppen hebben verschillende diameter en hoogte.

Afbeelding

tevens ook nog een redelijk duidelijk fotootje van (gedeeltelijke) achterkant

Afbeelding
Slechts 2 uitlaten....

Ik heb helaas geen foto van de voorkant van de "echte" R02 maar ik ga niet van een letterbox MG uit.
Mijn kennis van de Panthers is niet best , maar alle tekeningen,modellen en AM sets die ik heb gevonden hebben de "kugleblende " MG

greetz Ronald
Afbeelding
EricReist

Bericht door EricReist » 3 jun, 2011 21:00

Ik hou me (te) weinig bezig met nummers en aanduidingen dus een verzoekje: kwam deze aanduiding met een R standaard voor, of alleen bij enkele eenheden? Ik heb wel wat foto's van andere Panthers met een R01 of R02 aanduiding; was dat frequent? En altijd voor een befehlsvoertuig?

Eric
Afbeelding
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 3 jun, 2011 21:34

Twee enkele uitlaten.... dat maakt een letterbox MG weer waarschijnlijker :lol: En dan die vroege wielen.... Periscoop zou beslissend kunnen zijn, maar Befehlspanthers blijven vreemde voertuigen. De meeste A's die ik gezien heb hebben zijn 'tussen versies' en R02 is dat ook. Helaas betekent dat ook dat standaard regels niet per sé van toepassing zijn. Ach, met een duidelijk antwoord zou het ook lang niet zo leuk zijn :twisted: Marc's suggestie is waarschijnlijk het veiligst al is het moeilijk te zien of er wel of geen periscoop zit.

@ Ronald, voor de duidelijkheid in discussies maak ik onderscheid tussen drie typen wielen (iets wat veel andere modelbouwers ook doen):
Wielen met 16 bouten
Wielen met 32 bouten (ja, dat kunnen dus ook 16 bouten + 16 klinknagels zijn. Dus wat jij '16 bouten /16 rivets' noemt)
Wielen met 24 bouten
M'n panther bronnen zijn beperkt en ik heb verschillende verhalen gehoord over die '32' wielen. Sommigen zeggen 32 bouten (twee verschillende types), anderen zeggen 16 bouten + 16 klinknagels. Kijk zelf naar goede foto's of laat de experts beslissen, ik ben nog steeds niet overtuigd. Om daar vanaf te zijn houd ik de termen simpel. '32' helpt trouwens ook goed bij het zoeken naar interessante topics. '16' is wat minder specifiek.

Zal eens zoeken naar goede R02 plaatjes op m'n HD. Moet er een redelijk aantal hebben. De vraag is alleen waar..... :roll:

Succes met je project. Blijft lastiger dan je denkt om een voertuig echt goed na te bouwen.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ronald Schoenmakers » 3 jun, 2011 21:46

Eric

Ik weet niet of het gemeen goed was , de R... Aanduiding
Degene die ik ga maken is van Leibstandarte A.H van de adjudant van Peiper (1944 Normandie)
Die dan zelf met een Panther R01 rondgecrossed zou hebben.....

Er was ook een R01 van Fallschirm-Panzer-Division "Hermann Göring" (1944 Polen)
Afbeelding

Neils

Ik ga op zoek naar D wielen en kijken of ze zijn aan te passen naar kleinere diameter en lagere kop (of het nu rivets zijn of bouten :wink: )
Als plaatjes van de R02 terug kan vinden ben ik wel geinteresseerd

greetz Ronald
Afbeelding
Rutger Warrink

Bericht door Rutger Warrink » 3 jun, 2011 22:01

Volgens mij is de kugelblende wel zichtbaar op het zijaanzicht, kijk maar naar deze vergelijking met een andere panther A uit min of meer het zelfde perspectief:

Afbeelding

-Rutger
Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Niels Henkemans » 3 jun, 2011 22:23

Goed gespot Rutger, lijkt erop dat je gelijk hebt :D
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ronald Schoenmakers » 4 jun, 2011 8:32

Rutger
Scherpe blik
het was mij niet opgevallen

ik denk dat deze discussie gesloten is.

bedankt
greetz Ronald
Afbeelding