Nieuwe tip verf verwijderen!!!

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
richard lieshout

Nieuwe tip verf verwijderen!!!

Bericht door richard lieshout » 10 jun 2019 20:59

Het is mij bekend dat er op deze website veel tips en trucs zijn te vinden ook met betrekking tot verf verwijderen.

Echter heb ik al vaak gehad dat ik verf er echt niet afkreeg. En geloof me ik heb al veel geëxperimenteerd met het verwijderen van verf :P . Dit heeft mij overigens best wat modelllen (voertuigen, poppetjes) gekost :cry:
(heb zoutzuur, caustic soda, ovenreinigers, schoonmaak thinner, schoonmaak terpentine, vaatwastabletten, St Marc, Dettol, Bleu Wonder, Dasty, en zelfs klein beetje benzine uitgeprobeerd)

Mijn ervaring met ovenreiniger is dat het niet of nauwelijks werkt niet op voornamelijk Vallejoverf. Misschien ben ik wel de enigste die deze ervaring heeft.
Maarrr heb sinds kort een efectieve methode ontdekt die echt goed werkt. Vandaar dat ik deze informatie graag met iedereen wil delen zodat je bovenstaande allemaal niet hoeft te doen (en tijd en frustraties bespaard)

De tip:
HG DUO ONTSTOPPER en je hebt er niet veel van nodig.
Één dopje A en één dopje B in een bijvoorbeeld een potje. Poppetje(s) erin en afvullen met Dettol (een ander schoonmaakmiddel heb ik nog niet geprobeerd) En na 24 uur is alle verf er af.

Misschien is dit bericht wel handig om bij tips en trucs te zetten alleen dat moet volgens mij de moderator doen?
Arjan Wiskerke

Re: Nieuwe tip verf verwijderen!!!

Bericht door Arjan Wiskerke » 11 jun 2019 21:49

Ik vraag me af over welk type Vallejo verf je het hebt. Gewone Vallejo Acryl verf kan gewoon met alcohol (spiritus) verwijderd worden. De Vallejo Polyurethaan verf is daarentegen een heel ander verhaal, daarbij werken de meeste producten zoals ovenreiniger inderdaad niet. Om die reden is laatstgenoemde ideaal voor mijn rc bootjes (uitermate goed bestand tegen water). Wel klote spul om te spuiten ondanks de verhalen van leveranciers die het tegendeel beweren.

Groet,

Arjan
peter van dijk

Re: Nieuwe tip verf verwijderen!!!

Bericht door peter van dijk » 12 jun 2019 14:01

Bedankt Richard voor de tip, maar ook mijn ervaring met o.a. Vallejo verf verwijderen is
dat de verf er steeds prima afgaat met behulp van ovenreiniger.

Ik heb wel eens een paar modellen niet kunnen ontdoen van hun verfjasje, maar die heb ik
lang geleden handgeschilderd met Humbrol die verdund was met "cellulose thinner" :mrgreen:

Afbeeldingverf strippend groetje
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Plaats reactie