NL voertuigen uit dumps 1946/47?? Archief?

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Alex van de Wetering

NL voertuigen uit dumps 1946/47?? Archief?

Bericht door Alex van de Wetering » 29 nov 2018 12:39

Voor een artikel in DE TANK ben ik op zoek naar informatie over de voertuigen die in 1946/47 door het Nederlandse leger in dienst zijn genomen vanuit de diverse ex-WO2 voertuig dumps. Ik weet grove aantallen, maar zoek meer gedetailleerde info over types, conditie en misschien ook (ver)nummeringen. Weet iemand in welk archief dit soort info mogelijk te vinden is? Bestaat er zoiets als een inventaris van voertuigen in NL dienst zo rond eind jaren '40??

Alex
Afbeelding
Jan Peters
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Re: NL voertuigen uit dumps 1946/47?? Archief?

Bericht door Jan Peters » 30 nov 2018 20:19

Ik weet dat op vliegveld deelen een grote dump geweest is, en in het museum daar is ook een deel over die dump. Wellicht dat ze je daar kunnen helpen aan informatie?
Mvg Jan
Ik spreek überhaupt maar een woord Duits....
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 01 dec 2018 14:09

Jan,

Thanks. Deelen was inderdaad de grootste dump van voertuigen in NL en volgens sommigen zelfs de grootste voertuigdump in Europa na het einde van WO2. Het museum heb ik een paar keer bezocht, maar ik kwam daar niet veel verder mbt de dump. Misschien moet ik er nog eens een poging aan wagen!

Alex
Afbeelding
Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rob Landsbergen » 03 dec 2018 12:29

Heb je al geprobeerd bij het NIMH?
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 03 dec 2018 17:43

Rob,

Nee, nog niet. Eerlijk gezegd was het me niet helemaal duidelijk wat voor soort documenten het NIMH nou beheert. Ik zal er eens een mailtje aan wagen.

Alex
Afbeelding
Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rob Landsbergen » 03 dec 2018 19:53

Alex,

ik weet dat ook niet precies maar als dè instelling voor wetenschappelijk militair-historisch onderzoek hebben ze ook een archieffunctie en anders kunnen ze je mogelijk wel in de juiste richting wijzen.

En bovendien ken je ongetwijfeld de uitdrukking "niet geschoten is altijd mis".

Succes en we lezen t.z.t. in De TANK wel wat het heeft opgeleverd.

Groeten,

Rob
Gert Mons

Bericht door Gert Mons » 28 dec 2018 00:30

Alex,
uit het boek Nederlandse Pantservoertuigen van Dr CM Schulten (1977)op pag 53 staat het volgende:

1. Pantservoertuigen
Op 18 Juni 1945 werd te Bergen op Zoom de Pantserschool opgericht. Mede dankzij prins Bernhard was het mogelijk om uit de Canadese voorraden het volgende te verkrijgen: 3 Staghound pantserwagens, 3 Humber verkenningswagens, 6 Brencarriers, 4 motoren en 2 vrachtutos. Meer pantserwagens van het type Otter werden uit de dumps gehaald, maar deze bleken minder geschikt voor de Cavalerie.
Verder waren op 1 juli 1946 bij het eerste Verkenningsregiment Huzaren van Boreel slechts 84 van de organieke 226 voertuigen aanwezig, vooral afkomstig uit de dumps te Stroe, Deelen en Soesterberg, over het algemeen in slechte staat.De beoogde Daimler pantser- en verkenningswagens waren niet aanwezig, in plaats daarvan werden de Ford Lynx(verkenning) en de Humber(pantserwagen) met 37mm verstrekt. In Deelen waren veel Fox pantserwagens aanwezig, daarvan werden van 32 stuks de rompen voorzien van een Humber koepel, aldus HUMFOX gedoopt.
Op 31 okt 1946 publiceerde LTGEN Kruls een overzicht van aanwezige cavalerievoertuigen:
- Cavalerieschool: 60 Humber (waarvan 35 bruikbaar, 25 onbruikbaar) en i Daimler (onbruikbaar)
- eerste Verk Regt: 18 Daimler (waarvan 15 bruikbaar) en 10 Fox (waarvan 8 bruikbaar). Dit Regt vertrok in jan 1947 naar Indie, met o.a. Humfox voertuigen..
-Totaal: 88 stuks. Verder nog 73 Humber pantserwagens, in UK in bestelling.
Tenslotte waren nog beschikbaar: dump Deelen 6 pawas, dump Enschede 6 pawas, in Engelse dumps (niet benoemd) 113 pawas. Alle dumpvoertuigen waren in slechte staat en dienden uitsluitend voor kannibalisatie.

2. Tanks:
Voor de oprichting van het proefeskadrons vechtwagens (=tanks) in 1947, werden 6 Canadese RAM tanks gevonden. In die tijd waren er Stuart tanks in Indie in gebruik; voor de aflossing van deze Indie-eenheden werden in dec 1947 4 eskadrons vechtwagens opgericht; hiervoor waren aanvankelijk slechts 6 Stuarts beschikbaar uit de dump te Stroe.
In het najaar van 1946 bevonden zich in de dump te Enschede 57 Sherman tanks met 17 pdr, 4 Sherman commando tanks, 5 valentine brugleggers en 3 Locust Airborntanks. De Shermans verhuisden eind 1947 naar het proefeskadron Vechtwagens. Deze eerste lichting Shermans was tegen 1950 volledig op en werd toen vervangen door MDAP Sherman tanks.

tot zover
Gert
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 28 dec 2018 12:34

Gert,

Hartelijk dank! Zeer interessant om te lezen.
Alle info op dit vlak is van harte welkom.

Alex
Afbeelding
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 30 dec 2018 15:49

Het is niet de meest subtiele zoekmachine, maar met een beetje geluk kun je best wat vinden.

https://nimh-beeldbank.defensie.nl/beel ... =Legerdump

Voor echte documenten is het Nationaal archief een stuk toegankelijker.

http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeld ... mmentaar/1

Het is een beetje spelen met zoektermen, maar er zitten zoveel pareltjes tussen verstopt...

Succes, Bas
"Perfect is the enemy of done"
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 31 dec 2018 13:24

Bas,

Bedankt voor je reactie. De NIMH beeldbank is inderdaad een mooie bron van info......en je moet inderdaad wel de juiste zoekterm zien te vinden, want "dump" geeft bijvoorbeeld andere resultaten dan "legerdump"! Thanks!

Enkele maanden terug ben ik bij het Nationaal Archief geweest; ik heb daar wat interessante info gevonden, maar helaas was er ook een archief zoek waar ik interesse in had.

Alex
Afbeelding
henry klom

Bericht door henry klom » 11 feb 2019 21:12

Ken Uw klassiekers :!:
W&T nr 55
wt 55.JPG
wt 55.JPG (100.05 KiB) 897 keer bekeken
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 11 feb 2019 22:08

Ken Uw klassiekers :!:
Doe ik. Ik heb dat nummer hier op mn bureau liggen :D

Thanks Henry,
Alex
Afbeelding
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 15 mar 2019 07:36

De voertuigen in bezit van het Nederlandse leger na de tweede wereld oorlog in de periode 1945 tot 1950 is allesbehalve transparant.
Het merendeel van de dumpvoertuigen was nauwelijks inzetbaar over de aantallen spreken diverse rapporten elkaar tegen.
Helaas ontbreekt vaak ook fotografisch bewijs.
Wat betreft de verkennings-eenheden die werden in NL opgeleid op slechts enkele voertuigen.
Bij vertrek naar voormalig Nederlands Indië was er de tussenstop in Engeland waar men de voertuigen in ontvangst nam.
Die werden vervolgens meegenomen naar Nederlands Indië.
Voor wat betreft de vechtwagen (tank) eenheden die namen de voertuigen on Nederlands Indië over.
Omdat deze voertuigen al intensief gebruikt waren werd bij de tweede lichting het vijfde eskadron door gebrek aan voldoende voertuigen opgeheven

Ik ben al een aantal jaren met deze puzzel bezig en baseer mijn bevindingen ook op fotografisch bewijs.
Als je uitgaat van de rapporten komen er nog al eens verschillende getallen uit. Het enige harde cijfer zijn eigenlijk de 22 RAM tanks.
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 29 mar 2019 13:15

Willem,

Bedankt voor je reactie. Ik ben er inmiddels achter dat de officiële documenten schaars zijn in de hier bekende archieven. Veel is in het ronde archief verdwenen in het verleden. Gelukkig zijn er enkele liefhebbers die de nodige info hebben kunnen redden.

Mijn interesse in dit onderwerp is er nog steeds....en ook om daar wat voor De Tank mee te gaan doen. Echter, er is ook een boek in de maak over een onderwerp dat er dicht tegenaan ligt, en ik wil diegene niet voor de voeten lopen.
Ik ben al een aantal jaren met deze puzzel bezig en baseer mijn bevindingen ook op fotografisch bewijs.
Dat was ook precies mijn insteek....beeldmateriaal waar mogelijk. Mijn interesse persoonlijk ligt vooral in de soft-skin ex-Canadese voertuigen, ook om daar conclusies uit te kunnen trekken over de types voertuigen die hier in 1945 achterblevem. Heb je die ook in de puzzel opgenomen, of richt je je meer op het gepantserde materieel?

Alex
Afbeelding
Plaats reactie