TAKOM 2110 VIDALwagen. THE FINAL PICTURES

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: TAKOM 2110 VIDALwagen. update 5

Bericht door Bert Koopman » 27 jan, 2018 16:09

Upje
er is een nieuwe update geplaatst op het DMMB forum

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Death is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945
peter kuijpers

Bericht door peter kuijpers » 4 feb, 2018 18:15

Bert

Ik weet niet of je dit al gezien of gehoord had.
Op Armorama gezien Trumpeter Sd.Kfz.7/3 Feuerleitpanzer met wat plaatjes erbij.
Staat niet bij wanneer.

Peter
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 4 feb, 2018 19:23

Peter,

Ik heb het inderdaad gezien, goede ontwikkeling hoop dat meer merken in de V-2 vijver willen vissen en meer gerelateerde voertuigen en aanhangers gaan uit brengen, dan heb ik nog wel een lijstje voor ze. :D :D

Heb het trouwens ook als update gemeld bij de Meillerwagen review op het DMMB forum.
Zal wel een stuk goedkoper worden dan de Leadwarrior versies van de Feurleitwagen.
Heb ook al een paar foutjes gezien in de uitvoering maar dat kunnen ze nog bijwerken neem aan dat dit een proef versie is.
Wel weer een goede voor de PE fabrikanten.

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Death is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: TAKOM 2110 VIDALwagen. update 6

Bericht door Bert Koopman » 15 feb, 2018 12:08

Update 6 van de bouw Takom Vidalwagen geplaatst zie link in het eerste bericht.

MVG

Bert
the A4/V2 Rocket Man

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: TAKOM 2110 VIDALwagen. THE FINAL PICTURES

Bericht door Bert Koopman » 22 feb, 2018 14:27

Zo de laatste foto's zijn gepost op https://www.dmmb.info/t12693f5-TAKOM-Th ... ocket.html

Als koning Winter geen roet in het eten strooit met sneeuw en ijs is de Vidalwagen op Overloon te zien.

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

peter kuijpers

Bericht door peter kuijpers » 22 feb, 2018 15:17

Bert

ik wil ze ook graag zien in Overloon, ik vind prachtig werk wat je heb geleverd, petje af.
Maar het moet inderdaad geen sneeuw en ijs zijn.
Heb jij misschien iets gehoort wanneer Peenemmuende special vehicles uitkomt, daar ben ik wel benieuwd naar.

Peter
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 22 feb, 2018 18:57

Peter,

Zelf zou ik ook graag die boeken hier hebben, maar het laatste wat ik van Volker gehoord heb is dat er weer een problemen zijn met de uitgever.
Dit is helaas schering en inslag het geval als je iets wil publiceren, mocht ik iets positiefs van hem horen dan laat ik het wel via het forum weten.

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

Goof Muilwijk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Goof Muilwijk » 22 feb, 2018 21:27

Ziet er heel mooi uit Bert. Ik hoop ze dan niet in Overloon maar Schiedam (of Spijk-city) te mogen zien :)
peter kuijpers

Bericht door peter kuijpers » 23 feb, 2018 15:50

Bert

Even een vraagje, de V2's werden naar den Haag gebracht per spoor met 2 raketten per drie platte wagons.
Dit waren twee assers, is het zo dat altijd dit type wagons gebruikt werden, of werden er ook anderen wagons gebruikt?
Het zijn eigenlijk geen platte wagens ze hebben een lage opstaande rand, die in de huidige staat (2010)neergeklapt kunnen worden
Ik vraag me af of dat in 1944 ook kon.Kan ik de wagons van Trumpeter voor gebruiken?

Peter
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 23 feb, 2018 16:54

Peter,

Het zijn twee type rongenwagens die gebruikt werden en nee je kunt er geen andere voor gebruiken.
Het is zelfs zo dat je alleen de specifiek voor deze job bestemde wagens kunt en mag gebruiken, hun veren pakket was speciaal aangepast voor het vervoer van de raketten.
Gebruikt werden twee Rungenwagens (stuttgard)voor de raket en een kleinere waar de kop schotten uit waren gehaald om dat de raket te lang is voor de rungenwagen tot in de middelste wagon uitstak. ook werden hier de Eliphanten in hun container in vervoerd.
De lage zijkanten konden niet scharnieren maar wel weggehaald worden
De naam Stutgard is de benaming voor alle types rongenwagens.
Je krijgt dus een Rongenwagen dan een Ommru-wagon en weer een Rongenwagen.

Hoop dat dit je een beetje helpt, over heb me niet erg verdiept in dit transport gebeuren en de betrokken wagons.

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

peter kuijpers

Bericht door peter kuijpers » 23 feb, 2018 17:30

Bert

Bedankt, hier ga ik zelf mee verder zoeken,als gepensioneerde machinist zat ik te denken aan een dio met een loswal met wagens en kranen
Ik ben nog aan het zoeken naar foto's en spoorplan van station herensingel Leiden, waar de V2 werden gelost.

Peter
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 23 feb, 2018 18:38

Peter,

Voor dat lossen heb je een Fries STRABO kraan nodig.
Heb geen detail kaart van dat station wel een standaard kaartje zonder aan duiding van het aantal sporen.
Mocht je een spoorplan vinden houd ik mij aanbevolen.

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

peter kuijpers

Bericht door peter kuijpers » 23 feb, 2018 18:58

Bert

Als ik wat vind van de spoorplannen laat ik het wel weten, ja ik weet dat ik een strabo kraan nodig heeft, die wou ik bestellen bij Azimut,
ik heb daar al meer besteld, en na een week heb ik het meestal in huis.

Peter
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 24 feb, 2018 9:19

Heel mooi gedaan Bert. Hoop dat je het gaat redden naar Overloon.

Qau spoorplannen: mogelijk kun je hiermee het spoor bestuderen: http://www.topotijdreis.nl

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
peter kuijpers

Bericht door peter kuijpers » 24 feb, 2018 10:11

Bas

Bedankt, deze kaart kon ik nog niet, ik weet nu waar dat station gesitueerd was.vroeger hadden we bij het spoor z.g. wegleerkaarten,
daar stond echt alles op, ieder sein,bord en elk spoor stond daar op en zoiets zoek ik. dat station is in 1935 gesloten voor reizigers.
De V2 werden gelost op station herensingel te Leiden(bron; V2 vergelting uit Den Haag en e.o. J.R.Verbeek)
Ik heb een mailtje gestuurd naar het spoorweg museum, kijken wat daar uitkomt.

Groetjes Peter
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 26 feb, 2018 11:47

Peter,

Ben nog even bezig geweest over de samenstelling van de wagons de middelste wagon is er een van het type Villach.

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

peter kuijpers

Bericht door peter kuijpers » 26 feb, 2018 16:55

Bert

Ook weer aan het zoeken, en ik vond dit in de wikipedia
Standard Goods Wagons

Of the eight standard goods wagons that were built in significant quantities as Austauschbauart classes, there were only four types for which there was a further requirement in 1939: the two covered vans (G…s Oppeln and Gl…s Dresden), the stake wagons (Rs Stuttgart) and the open goods wagons (Om). Because the first three had been continuously developed during the 1930s, they still met wartime requirements and were built in very large batches during the early years of the war. They sometimes had so-called refinements that speeded up production and minimised the amount of steel used.

For the open wagons, by contrast, not only was a higher maximum load demanded, but also a greater loading volume. As a result, in 1937/38 the Omm wagon was designed from scratch with a maximum load of 24.5 tons and a loading length of 8.72 metres (28.6 ft) (as opposed to 7.72 m or 25.3 ft on Om wagons). Construction began in 1939. Notable external features are the axle base of 6 m (20 ft) and the three-dimensional strut frame that tapers downwards to a point. A total of 73,850 of these wagons appeared in three variants:

Ommr Linz 1.00 m (3 ft 3 in) high and removable 1939−41 aantal 6130o 1941−43 aantal 18605
Ommru Villach 1.55 m (5 ft 1 in) high and fixed 1939−45 aantal 49115
All Omm wagons were equipped with Hildebrandt-Knorr brakes as well as, in some cases, hand brakes. The Ommr Linz wagons were especially well-suited to carrying vehicles and had special securing equipment for that purposes

Ik vraag me af of die middelste wel een type villach is, de zijkanten zijn niet te verwijderen en 1.55 hoog.misschien is het Linz type wat gebruikt is, Ik ga er nog steeds vanuit dat het allemaal twee assers zijn, de tekening in het boek V2-VERGELTUNG' UIT DEN HAAG e.o. lijkt het er op dat het drie platte rongenwagens zijn, het kan natuurlijk ook dat de kopschotten verwijderd zijn en dat ze speciaal aangepast zijn, maar dan nog vind ik de zijkanten erg hoog. Ik weet ook niet of deze tekening klopt.Wat denk jij, Bert?

Gr Peter
Plaats reactie