Panzerkampfwagen II ausf. A/B/C (sd.Kfz.121) French Campaign

Beschrijf hier je ervaringen met volledige kits van een militair voertuig

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Erik van Mierlo
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik van Mierlo » 23 aug, 2008 11:26

Ik was erg blij toen Tamiya hun nieuwe Pz. II aankondigde op de Sizuoka Hobby Show 2008. Het jaar daarvoor had Dragon hun eerste versie van de Pz. II al gereleased, de ausf. F. Het model van Tamiya uit de jaren 70 was ook wel aan vervanging toe! Met de hoge standaard die Dragon neerzet bij zijn huidige releases (waaronder die van de Pz. II ausf. F) is het altijd weer afwachten hoe de concurrenten Tamiya, AFV Club, Tristar hierop reageren. Zo ook bij Tamiya’s release van hun Panzerkampfwagen II ausf. A/B/C.

Na het openen van de doos was mijn eerste indruk ‘een typisch Tamiya model…’ Alles wat basic uitgevoerd qua aantal onderdelen maar superstrak gegoten. Echte Tamiya kwaliteit zoals je die gewend bent. Op PMMS staat een gedetailleerde review van dhr. Ashley dus dit verhaal hoef ik hier niet nog eens over te doen. http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/tamiya/tam35292.html

Een samenvatting van de review op PMMS; een eenvoudig, superstrak gegoten model met een paar minpuntjes. Volgens Ashley zijn dit de diameter van het idlerwiel en de lengte van de loop van de 20 mm. Kwk. 30. De diameter van de idlerwielen zou 1 mm. te klein zijn, de loop van de Kwk. 30 1 mm. te lang vergeleken bij beschikbare tekeningen in Achtung Panzer no. 7 en Spielbergers Pz. I and II and their Variants.

Helaas zijn er ook een aantal zaken die Ashley over het hoofd gezien heeft. Zo zijn de conische bouten op het extra pantser op de romp en de toren te klein. Deze zouden ongeveer 0.9 mm in doorsnede moeten zijn. Deze bouten op onderdeel E18 (extra pantser voor de toren) staan door de beperkingen van het gietproces ook nog eens niet haaks op het oppervlak. Naast de extra bepantsering zijn ook de sleephaken op de romp bevestigd met conische bouten. In de kit zijn deze geheel weggelaten en moeten dus zelf toegevoegd worden.

In werkelijkheid werd de bovenkant van romp vastgeschroefd op de onderkant van de romp. Dit is goed te zien langs de gehele rechter zijkant van de romp, de achterkant en een gedeelte van de linker zijkant. Tamiya heeft deze boutkopjes alleen rond gemaakt, niet zeskant zoals ze zouden moeten zijn. Erg jammer dat soort dingen…

De koplampen in de kit zijn gegoten in het normale grijze plastic, niet in een klein doorzichtig gietraam. Dit ziet er dus met de beste schildertechnieken niet mooi uit. Om dit probleem op te lossen zou je echte lensjes van Tron of MV kunnen gebruiken. Gelukkig heeft Tamiya naast de koplampen met een normale lens ook nog twee afdekkappen met sleuf aan de kit toegevoegd terwijl deze niet in de instructies vermeld staan.

In zijn review geeft Ashley aan dat het ronde frontpantser geen details bevat en dat dus alleen de ‘uparmored’ varianten van de ausf. A, B, en C gebouwd kunnen worden en niet de vroegere versies ausf. b, c en de standaard ausf. A, B, en C. Daarin heeft hij gelijk maar er missen maar één of twee onderdelen in de kit om deze vroegere versies wel te kunnen bouwen. Dit is een nieuwe bovenplaat (vervanging voor onderdeel G3) en eventueel een nieuwe ronde frontplaat (onderdeel G2) met bevestigingspunten voor de details. Deze details, de vroege type sleephaken en de beugels voor de bevestiging van de sleepkabel zitten gewoon in de kit! Dit zijn de onderdelen A2 en A3 (2x). Ook de vroege types van de kijkvizieren en het bestuurdersvizier zitten in de kit. Misschien is er dus wel een tweede Pz. II kit op komst, de ‘Polish Campaign’, waar de vroege versies met rond frontpantser mee gebouwd kunnen worden. Wie weet!

Tot slot heb ik een foutje in de instructies ontdekt. Wanneer je optie D bouwt, de gele ‘216’ van het 36 Panzer Regiment moet je het achterste motorluik wit schilderen. Dit is goed te zien op de onderste foto op blz. 23 van Concord’s ‘Achtung Panzer, The German Invasion of France and the Low Countries’. De auteur geeft overgens aan in het bijschrift van deze foto dat op de achterzijde van de toren ook het nummer 216 zou staan alleen dat betwijfel ik. Het lijkt mij hier te gaan om een lichte weerkaatsing van het kijkvizier op de toren. In de onderstaande link naar een afbeelding van de website profils.tk staat het nummer 216 wel weer op de achterzijde van de toren getekend. Hier wordt naast het Concord boek ook nog verwezen naar Panzer Color II, bladzijde 39. Dit boek heb ik helaas niet in mijn bezit dus kan ik het niet nakijken.

http://pagesperso-orange.fr/smallworld.com/profils/references/pzII/Small/800/PzII-4PzDv-216-France1940.jpg

Erik van Mierlo

Arjan Wiskerke

Berichtdoor Arjan Wiskerke » 23 sep, 2008 20:34

Bedankt voor je review Erik. Ik heb het kitje onlangs besteld en zal zeker van de info gebruik maken. Ik heb de foto opgezocht in Panzer Colors II en op de foto is inderdaad achter op de toren 216 te zien.

Groet,

Arjan

Bruce Oomen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Bruce Oomen » 9 mei, 2009 20:21

Ik heb vandaag de Polish Campaign versie binnengekregen en de G sprue is vervangen door de F sprue, met daarin een nieuwe ronde neus en een nieuwe bovenplaat.

Bruce
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Terug naar “Modellen”